Joulun hinta

Miina

Kaikki lienevät huomanneet, että joulun alla kaikki mammapalstat täyttyvät taloudellisista avunpyynnöistä. "Ei ole rahaa jouluruokaan." "Ei ole rahaa lahjoihin." Koska en kehtaa nimelläni kenellekään asiaa sanoa, sanon sen täällä: jos sinulla ei_ole_varaa_ostaa perunaa, porkkanaa, lanttua ja valkoista riisiä, jotka ainakin meillä muodostavat noin 90% jouluruokien raaka-aineista, niin mitä helvettiä sinulla ylipäänsä on varaa ostaa? Toiseksi: miksi lapset pitää opettaa siihen, että jouluna saa tavaraa ja että tavaraton joulu on jotenkin arvoton joulu? Miksi tästä asiasta revitään stressiä vuodesta toiseen? Joulu on lasten juhla joo, mutta miksi tämä TA-VA-RA on niin ******** tärkeää? Koska se on tavaraa. TA-VA-RAA! En tajua. Ja köyhä olen itsekin, lapsia kaksi. Mitään en kenellekään osta ja olen hyvin selväksi tehnyt, etten tarvitse itse mitään. Ja ihania ovat joulumme olleet kaikki tyynni. 

Kommentit (8)

Vierailija

Minä ostan joululahjoja pitkin vuotta, pääasiassa kirppreilta ja alennusmyynneistä.

Aikuisten kesken ei lahjota, mutta lapset saavat kyllä.

Miina

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan joululahjoja pitkin vuotta, pääasiassa kirppreilta ja alennusmyynneistä.

Aikuisten kesken ei lahjota, mutta lapset saavat kyllä.

No tuo on ymmärrettävää ja fiksua. Kirppiksiä nuohoan itsekin, en ylipäänsä osta mitään uutena. Kyllä sieltä on tähän mennessä (5 vuotta) kaiken tarvitsemansa löytänyt. Tuntuu, että nykyään vaan huudellaan Hätäkahvit-ryhmässä heti, jos on jollekin tarve, jotta saadaan tehtyä oikein selväksi, kuinka köyhiä ollaan. Vaikka asutaan isossa kaupungissa, joka pursuaa kirppareita, jotka pursuavat käyttökelpoista lastenvaatetta, on pakko ihmetellä palstalla, että mistäköhän saisi ja mitäköhän maksaa. Ha-Loo! Mee siihen naapurissas olevaan kierrätyskeskukseen! No joo, varmasti jotkut ensin etsivätkin kirpuilta, mutta silti aaarrrggghhhh! En käsitä, miten tämä ottaakin päähän näin paljon. 

Vierailija

Noilta köyhiltä, jotka pyytävät jouluapua, puuttuu taito ennakoida (poislukien ne, joiden rahatilanne on yhtäkkiä huonontunut syystä tai toisesta).

Ei meilläkään olisi varaa kerralla ostaa joululahjoja mutta koska tiedämme joulun tulevan joka vuosi, laitamme rahaa sivuun. Pitkin vuotta en noita lahjoja osta koska muksuilla (ainakin meidän) muuttuu mielenkiinnonkohteet aika tiuhaan.

Ja joo, olen itse köyhästä perheestä. Oli oikeasti aika ankeaa kun aina vanhemmat kehottivat kirjoittamaan joulupukille toivelistan eikä ikinä saatu kuitenkaan mitään niistä lahjoista, ilmeisesti olivat kuitenkin liian kalliita. 

Miina

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole varaa ostaa joululahjoja lapsille, miksi ajattelet, että sinulla on varaa lapsiin?

Minulla on varaa lapsiini, en vain näe joululahjoja pakolliseksi menoeräksi. En myöskään huomaa sanoneeni, etteikö minulla olisi niihin lahjoihinkin varaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole varaa ostaa joululahjoja lapsille, miksi ajattelet, että sinulla on varaa lapsiin?

Minulla on varaa lapsiini, en vain näe joululahjoja pakolliseksi menoeräksi. En myöskään huomaa sanoneeni, etteikö minulla olisi niihin lahjoihinkin varaa. 

En puhunut sinulle.

Vierailija

Ihan järkevä aloitus. Itšeä korpeaa vuosi vuodelta koko jouluhössötys, joka on alkanut jo kaupoissa. Tympäisee katsella kuukausitolkulla joulukrääsää. Joulusta on tullut ällömakean suklaan ja roinan markkinapaikka. Kirjavat valokranssit nakataan kohta pihoille ja siellä ne roikkuu huhtikuun vesisateisiin asti. Tiedän, en ole jouluihminen ja olen kärttyinen kääkkä, mutta en mahda sille mitään, että muutaman juhlapäivän takia jotkut kerjäävät kaduilla ja netissä kuukausia etukäteen ja se vituttaa! (Facebook kerjurit, Hyvä joulumieli, MLL ja joulupuut jne.)

Vierailija

Jouluruoka ei tosiaan ole kallista.

Sama menisi muutenkin. Lapsille pitää säästää rahaa. He tarvitsevat edes jonkun lahjan. Kauheita vanhemmat, jotka ei siihen kykene

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat