Miksi asua vuokraĺla?
Tuttavaperhe (isä, äiti ja 2 lasta) asuu vuokralla. Isä jo lähes 60v ja äiti 45v ja lapset lähes teini-iässä.
Ovat aina asuneet vuokralla, en kyllä ymmärrä miksi. Eihän lapsillekaan jää mitään omaa sitten aikanaan. Ei voi palata maailmalta kotiin, jos ongelmia tulee. En miellä vuokrakämppää kodiksi.
Kyllähän vuokrahinnalla makselisi jo asuntolainojakin.
Kommentit (26)
Siinä sitten perilliset tappelee jostain kämäisestä asunnosta.ei kiitos.
"Kyllähän vuokrahinnalla makselisi jo asuntolainojakin."
Kerro hyvä ap. mistä löytyy vuokralainen joka maksaisi vuokranantajan lainatkin pois.
Olen perinyt velattoman asunnon, joka on nyt vuokralla ja ihan oikeasti tuotot eivät paljon päätä huimaa ja oikeasti möisin mieluimmin kämpän, ellei olisi näin huonot suhdanteet.
Myös omistusasunnosta on kuluja (yhtiövastikkeet, rempat, koneet ja laitteet, asunnon kuluminen jne.) ja asunnon arvo on suhdanteista ja maailman tilanteista kiinni. Puhumattakaan, jos on asuntolainaa, niin korot saattavat olla lähes 17% niin kuin 90-luvun laman aikana ja sama tilanne voi toistua milloin tahansa.
"Heidänkin tilanteensa kaikin puolin vakaa : isällä vakituinen työpaikka ja äitikin puolet vuodesta töissä, samoin kuin suhde on vakaalla pohjalla. t. ap"
Jospa heillä ei ole varakkaita sukulaisia ja ystäviä, sillä asuntolainaan tarvitaan aina vakuudet (n.40-50% lainan suuruudesta), jotka antaisivat oman omaisuutensa lainan vakuudeksi. Pankkilainaan tarvitaan muutakin kuin vakituinen työ ja tulot.
Miksi joku tekee sitä ja miksi joku tätä? Miksi kaikki ei oo niinku mä tai ap? Miksi kaikki naiset ei käytä aina housuja ja miksi kaikki miehet ei kasvata partaa? Miksi kaikilla ei oo ajokorttia? Miksi jotkut valitsee amiksen eikä mee lukioon, ja miksi ihmeessä joku käy molemmat? Miksi joku ei osaa englantia tai ruotsia tai venäjää tai swahilia? Miksi jotkut tuhlaa rahansa ulkomaanmatkoihin? Miksi kaikki ei tee viinejään itse? Miksi joku ostaa pakastepizzaa, miksi joku ei tee lapsia ja miksi joku tekee? Miksi toiset tykkää klassisesta musiikista ja toiset rokista? Miksi jotkut eivät ole väleissä vanhempiensa kanssa ja miksi kaikilla ei ole koiraa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsillekaan jää mitään omaa sitten aikanaan.
Ai sitten kun vanhemmat kuolevat?
Jos ei vuokra-asunto ole koti, niin onko peritty omaisuus omaa? Kun ei sen eteen ole tarvinnut ponnistella?
Vai tarkoitatko, että lapset voivat palata lapsuudenkotiinsa? Mitä he siellä tekisivät, pitäisivät (kalliisti ylläpidettävänä) museona, jossa fiilistellä menneitä?
Olen yli viisikymppinen edelleen elävien vanhempieni ainoa lapsi. Vanhempani ovat eronneet, eikä kumpikaan asu lapsuudenkodissani - yhdessäkään niistä neljästä, jossa ehdin asua ennen kuin muutin kotoa. Mahdollisesti siis perin heidän asuntonsa, mutta jos niin ei käykään - jos vaikka kumpikin ennen kuolemaansa myyvät asuntonsa ja muuttavat johonkin palvelukotiin - ei tosiaan tarvitse puolestani surkutella, kun eivät jättäneet minulle mitään "omaa" :)
Asuminen ei suinkaan ole omistusasunnossa ilmaista, vaikka asunto on velaton, niin kuin annat ymmärtää. On maksettava yhtiövastikkeet ja okt:ssa kulut, sen lisäksi tulevat huoneisto- ja julkisivuremontit. Puhumattakaan asuntolainan korosta, jolloin asunnon hinta nousee entisestään. Ja mahdollinen asunnon arvon nousut menevät lähes aina uuden asunnon hintaan.
Jos vuokraustoiminta olisi kultakaivos, silloin monet sijoittaisivat asuntoihin, mutta tällä hetkellä se on noin 5% tuotto.
Luulen sinulla olevan omistusasumisesta hyvin lyhyet kokemukset, ainakin kommenteistasi päätellen, niin tietämätön olet. Omistusasuminen on kannattavaa vain silloin jos se jaettaisiin useamman sukupolven kesken. Suomessa omistusasumisen arvostus perustuu pitkälti niukkaan vuokratuotantoon, toisin kuin muualla Euroopassa tai vaikkapa Ruotsissa, jossa vuokralla asuminen on suosittua, toisin kuin Suomessa, jossa monet käyttävät tuloistaan suurimman osan asumiskustannuksiin ja elää kituuttavat ylisuuren asuntolainan kanssa, jopa vuosikymmeniä.