Sektio, oletteko miettineet kuolemaa?

Vierailija

Itselläni mahdollinen suunniteltu sektio edessä ja ajatukset kuolemasta ovat pyörineet paljon päässä. En tiedä tuleeko sitä automaatisesti mietittyä aina suuren operaation edessä, mutta olen joutunut nyt henkisesti käsittelemään asiaa. Miten teillä muilla?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kyllä, oli suunniteltu sektio ja pelkäsin kuollakseni myös kuolemaa. Toisessa sektiossa pelkäsin kuolemaa vielä enemmän, sillä minullahan oli jo lapsi ja oli aivan kestämätön ajatus mahdollisesti kuolla pienen lapsen äitinä. Samoin oman lapsen iso leikkaus toi samat ajatukset. Allekirjoittaessani oman lapsen leikkaukseen liittyviä papereita liittyen operaation riskeihin tuntui siltä kuin olisin kirjoittanut lapseni kuolemantuomiota. Tämä tapahtui ulkomailla. Loogisesti ajatellen, jossain vaiheessa sektioiden yleistyessä myös Suomessa joku voi kuolla siihen tai sen jälkeen tulevaan komplikaatioon. Mutta myös ns. Rutiinileikkauksessa nukutuksella on riskinsä.  Ihmismieli vaan haluaa käsitellä kaikki vaihtoehdot. Varmaan moni synnytyksen aikanakin pelkää kuolemaa. 

Vierailija

Olin kuolla alatiesynnytykseen (2 viikkoa teholla sen jälkeen), joten kun vihdoin uskalsin edes harkita toista lasta ja sektiota, ei kuolema enää käynyt mielessä. Sekä alatiesynnytys että sektio ovat vaarallisia ja Suomessa sektioon kuolleet ovat niitä, joille on tehty hätäsektio eli olisivat kuolleet siihen synnytykseen joka tapauksessa. Tilastoissa vaan näyttää kivammalta, että kuoli sektioon eikä kätilön töppäykseen.

Vierailija

Minä sain sektiosta vakavat komplikaatiot. Vasta jälkikäteen tajusin, että kuolemanriski oli todella iso. Tsemppasivat kyllä lääkärit eivätkä kertoneet ihan kaikkea. 

Vierailija

Kyllä, todellakin sitä tuli mietittyä, mutta siinä vaiheessa se ei auttanut mitään. Jotenkin se lapsi on ulos saatava. Alatiesynnytys olisi ollut kohdallani vielä vaarallisempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen jatkaa, että olin kuukauden sairaalassa ja lisäleikattiin 6 kertaa. Eikä ollut hätäsektio. 

Mulla oli sama juttu, kun leikattiin polvi. Ei leikkaus ole vaaraton. Oletko miettinyt, että alatiesynnytksessä olisit saattanut menettää lapsesi?

Vierailija

Lapseni syntyi suunnitellulla sektiolla 2012, enkä muista miettineeni kuolemaa ennen sitä. Ajatukseni kuitenkin muuttuivat, kun sain kuulla yhden nuoren äitibloggaajan kuolleen sektion jälkeiseen verenvuotoon samoihin aikoihin kun oma lapseni syntyi. Nyt jos tulisin raskaaksi ja joutuisin taas leikkauspöydälle, en varmaankaan olisi yhtä huoleton kuin ennen.

Vierailija

Kyllä, mielessä pyörii vaikka mitä ajatuksia, sektio ensi viikolla. Tilannetta ei parantanut lainkaan aiempi "juttelutuokio" lääkärin kanssa, joka nyt kuitenkin minulle luvan suunniteltuun sektioon myönsi. En tuntenut että hän olisi varsinaisesti koittanut saada minut muuttamaan mieleni asian suhteen, sen sijaan tuntui kuin hän olisi ollut manaaja joka langetti ylleni kaikki mahdollisen pahan mitä sektiossa on mahdollista mennä pieleen. Siinäkin kun kuitenkin on eroja miten niitä tosiasioita voi esittää. Aiempi juttu kätilön kanssa oli lähestulkoon inhimillinen, tuo lääkärin kanssa käyty siis selkeästi syyllistävä. Vaan ehkä se on silti loppujen lopuksi oma mieli joko näitä (kuolemaankin) liittyviä ajatuksia kehittää. Siitäkin syystä omalla kohdallani, etten ole koskaan aiemmin ollut minkäänlaisessa leikkauksessa. 

Vierailija

ei tullut. Olin lähinnä huojentunut, ettei tarvinnut enää synnyttää alateitse. Se oli sen verran lähellä kuolemaa. Tosin vauva sai neljän kuukauden iässä sairaskohtauksen ja vielä nytkin olen kiitollinen lääkäreille ja Jumalalle, että meillä on nyt reipas kahdeksan vuotias.

Vierailija

Ei ollut kuolema mielessä. Ainut huoli ja murhe oli, että miten vauva selviää. Tehtiin kiireellinen sektio, koska vauvalla gastroskiisi ja vauvan tila alkoi huonontua.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat