Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asuminen on elinkautinen, asuntolaina vain määräaikainen

Vierailija
18.10.2015 |

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankille asuntolaina on maksettu meillä jo aikoja sitten. Lisää lainaa otettu pariin halpaan sijoitusasuntoon, sieltä tulee kivasti aikanaan eläkerahaa.

Samahan se mihin rahansa laittaa mutta jos yhtään ajattelee tulevaisuutta, on kyllä fiksua ostaa oma. Eläkkeellä sitten pelkällä vastikkeella asutaan, ja rahaa on vaikka mihin.

Meillä molemmilla ensin yksiöt, sitten yhteinen iso kaksio ja nyt maksettu iso kolmio aika kalliilla alueella. Oma. 

Oltiin aikanaan ulkomailla pari vuotta ja vuokrattiin koti pois siksi aikaa. 

Ihmiset ei nykyään ajattele nenäänsä pidemmälle eivätkä suunnittele talouttaan tai ainakaan vanhuuttaan. Kivahan se palkasta on vuokra maksaa, mutta entä kun tulot putoaa? 

Vierailija
22/51 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 14 lainanmaksuvuoden ja itsetehdyn rempan jälkeen oma talo jossa naurettavan pienet kk-menot. Ennen eläkeikää remontoidaan toinen kierros ja sitten nautitaan edullisesta asumisesta ja kohtuullisesta eläkkeestä. Sitten kun ei enää jaksa lumia luoda, niin eiköhän tämän saa vaihdettua kaupunkikaksioon jonka hoitovastike on luokkaa 100€/kk. Eli maksamalla vuokran suuruista lainanlyhennystä nyt työelämässä, mulla on taloudellista pelivaraa ja omaisuutta myöhemmin...kun tulot ei enää ehkä olekaan näin hyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maksettua asuntolainan kolme vuotta sitten. Vähän aikaa mietin, että mitä teen, kun kouraan jää äkkiä 1 000 €/kk enemmän. Laitan säästöön ja pienen riskin sijoituksiin. Tässä ehtii vielä melkein 20 vuotta kerryttää muhkeaa säästötiliä eläkevuosia varten. :)

Vierailija
24/51 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin irtisanoa vuokra-asunnon milloin vain ja muuttaa vaikka maailman toiselle puolelle, onnistuuko sama omistusasunnossa?

Onnistuu, voin myydä asunnon ja lähteämaailman toiselle puolelle. Plussana vielä, että saisin n. 200 000 käyttörahaa. Kun olen asunnon maksanut niin voin myydä asunnon ja rahat ovat minun. Vuokralaiselle ei jää mitään.

Vierailija
25/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin irtisanoa vuokra-asunnon milloin vain ja muuttaa vaikka maailman toiselle puolelle, onnistuuko sama omistusasunnossa?

Onnistuu tosi helposti! Laittaa vaan sen oman asunnon vuokralle niin tienaa siinä samalla!

Vierailija
26/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut vuokralla sekä omistusasunnossa ja vuokralla-asuminen on osoittautunut kannattavammaksi ja huoltovapaaksi asumismuodoksi. Rahaa olen tehnyt ihan muulla tavalla. Voin ihan koska vaan irtisanoa vuokrasopimuksen ilman huolta huomisesta. Tässä kohtaa mietinkin että onko näissä ketjuissa kirjoittelemassa yhtään omistusasunnon omistajaa koska omistusasunto ei ole mikään rahasampo Suomessa. Se lasketaan osaksi omaisuutta kun sen omistaa mutta kun sen myy niin suuri osa tätä "omaisuutta" katoaa lainanmaksuna pankille. Hyvin harva, olematon määrä suomalaisia onnistuu maksamaan asuntolainaa tänä päivänä niin pitkälle että saa sen maksettua loppuun ja myytyä talon, hankittua uuden ja sitten vielä tilille jää jotakin vanhasta. Enpä ole kuullut enkä nähnyt tälläistä tapahtuneen. Kovia juttuja kyllä kylillä aina kerrotaan mutta olen huomannut että mitä rikkaampi asunnonomistaja puheissaan sitä persaukisempi todellisuudessa:) Persaukisia on toki kummassakin ryhmässä. Niitä jotka maksavat vuokraa yksityiselle ja niitä jotka maksavat sitä pankille.

Ihmeellinen käsitys sulla! Tunnet ilmeisesti vaan jotain tyyppejä jotka parin vuoden välein muuttavat ja myyvät asuntonsa jos eivät voittoa saa? Mä taas tunnen vaikka kuinka monta jotka asuvat velattomassa asunnossa tai talossa. Jos myyvät jonain päivänä kotinsa niin voittoa tulee ja paljon. Samoin myös itsellä. Meilläkin on velaton asunto, tosin mitään ajatusta ei ole tästä mihinkään muuttaa mutta eipä tuossa vastikkeessa ole kahdelle työssäkäyvälle paljon maksamista ja muutenkin ollaan jo aiemmin sijoitettu rahaa myös muuhun. Toisaalta vaikka joku tosiaan myisi oman asuntonsa ja saisi pelkästään omansa pois niin olisihan hän siinäkin tapauksessa jäänyt voitolle vuokra asumiseen verrattuna koska olisi asunut sen ajan pelkän vastikkeen hinnalla. Jos vastike esimerkiksi kaksiosta pääkaupunkiseudulla olisi ollut 250€ ja samankokoisesta ja tasoisesta kaksiosta vuokra 850€ ja henkilö olisi asunut kummassakin tapauksessa asunnossa 5 vuotta niin ero olisi jo aikamoinen omistusasujan hyväksi, 36 000€.

Vierailija
27/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat vain ruvenneet nauttimaan vapaudesta,eivätkä enää ota niskoileen isoa lainaa ja kitkuta vuosikymmeniä samassa asunnossa.

Työtilanne kun on mikä on niin nopeus on valttia. Työnperässä voi muuttaa nopeasti ja helposti. Ei tarvitse odotella että saa asunnon myytyä.

Sanoisinko että vuokra-asuminen on nykyaikaa ja muissa maissa ihan normaalia. Suomessa on joku ihme kiima siihen että asunto pitää omistaa. Ei niitä asuntoja mukaan saa kun täältä lähdetään.Perintönäkään ei asunto ole kovin kummoinen,varsinkaan jos jakajia monta ja lopulta tapellaan myydäänkö vai ei jne.

Joku ne vuokra-asunnotkin aina omistaa.

Vierailija
28/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä osta omaa asuntoa.Se on suuri taloudellinen riski esim kosteusvaurion takia tai jos viereen tuleekin moottoritie tms ja arvo laskee kuin lehmän häntä.

Vuokralla asuessa voi nostaa kytkintä kuukauden irtisanomisajalla ,omassa olet vankina niin kauan että saat myytyä ja senkin jälkeen saa kusi sukassa odotella sen myyjän vastuuajan löytyykö piileviä vikoja.

Vierailija
29/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat vain ruvenneet nauttimaan vapaudesta,eivätkä enää ota niskoileen isoa lainaa ja kitkuta vuosikymmeniä samassa asunnossa.

Työtilanne kun on mikä on niin nopeus on valttia. Työnperässä voi muuttaa nopeasti ja helposti. Ei tarvitse odotella että saa asunnon myytyä.

Sanoisinko että vuokra-asuminen on nykyaikaa ja muissa maissa ihan normaalia. Suomessa on joku ihme kiima siihen että asunto pitää omistaa. Ei niitä asuntoja mukaan saa kun täältä lähdetään.Perintönäkään ei asunto ole kovin kummoinen,varsinkaan jos jakajia monta ja lopulta tapellaan myydäänkö vai ei jne.

Taidat asua vuokralla...

Vierailija
30/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vuokralla-asuminen aikuisiällä useimmiten kerro jonkinlaisista elämänhallintaongelmista.

Vierailija
31/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ne entiset Nokian duunarit samaa mieltä Salossa?

Vierailija
32/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut vuokralla sekä omistusasunnossa ja vuokralla-asuminen on osoittautunut kannattavammaksi ja huoltovapaaksi asumismuodoksi. Rahaa olen tehnyt ihan muulla tavalla. Voin ihan koska vaan irtisanoa vuokrasopimuksen ilman huolta huomisesta. Tässä kohtaa mietinkin että onko näissä ketjuissa kirjoittelemassa yhtään omistusasunnon omistajaa koska omistusasunto ei ole mikään rahasampo Suomessa. Se lasketaan osaksi omaisuutta kun sen omistaa mutta kun sen myy niin suuri osa tätä "omaisuutta" katoaa lainanmaksuna pankille. Hyvin harva, olematon määrä suomalaisia onnistuu maksamaan asuntolainaa tänä päivänä niin pitkälle että saa sen maksettua loppuun ja myytyä talon, hankittua uuden ja sitten vielä tilille jää jotakin vanhasta. Enpä ole kuullut enkä nähnyt tälläistä tapahtuneen. Kovia juttuja kyllä kylillä aina kerrotaan mutta olen huomannut että mitä rikkaampi asunnonomistaja puheissaan sitä persaukisempi todellisuudessa:) Persaukisia on toki kummassakin ryhmässä. Niitä jotka maksavat vuokraa yksityiselle ja niitä jotka maksavat sitä pankille.

Ihmeellinen käsitys sulla! Tunnet ilmeisesti vaan jotain tyyppejä jotka parin vuoden välein muuttavat ja myyvät asuntonsa jos eivät voittoa saa? Mä taas tunnen vaikka kuinka monta jotka asuvat velattomassa asunnossa tai talossa. Jos myyvät jonain päivänä kotinsa niin voittoa tulee ja paljon. Samoin myös itsellä. Meilläkin on velaton asunto, tosin mitään ajatusta ei ole tästä mihinkään muuttaa mutta eipä tuossa vastikkeessa ole kahdelle työssäkäyvälle paljon maksamista ja muutenkin ollaan jo aiemmin sijoitettu rahaa myös muuhun. Toisaalta vaikka joku tosiaan myisi oman asuntonsa ja saisi pelkästään omansa pois niin olisihan hän siinäkin tapauksessa jäänyt voitolle vuokra asumiseen verrattuna koska olisi asunut sen ajan pelkän vastikkeen hinnalla. Jos vastike esimerkiksi kaksiosta pääkaupunkiseudulla olisi ollut 250€ ja samankokoisesta ja tasoisesta kaksiosta vuokra 850€ ja henkilö olisi asunut kummassakin tapauksessa asunnossa 5 vuotta niin ero olisi jo aikamoinen omistusasujan hyväksi, 36 000€.

Velaton asunto on, vastoin yleistä käsitystä, kaikista kallein omistusasunto, koska siihen on sidottuna eniten omaa pääomaa jolle voisi saada paremman tuoton muualta. 250 000e asunnon sijaan vaikkapa indeksirahastoihin sidottuna tuottaisi verotkin huomioiden pitkällä aika välillä n. 800-900e/kk. Tuo summa kaventaa omistusasumisen ja vuokralla asumisen kustannusten eroja kummasti.

Vierailija
33/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vuokralla pitkälti yli kolmikymppiseksi, koska se sopi silloiseen tilanteeseen hyvin. Oli edullinen ja varma vuokra-asunto, mutta ei vielä ihan selvää kuvaa siitä, mihin päin Suomea työt veisivät. Jossain vaiheessa kuvio kääntyi sitten niin, että huolellisesti valittu kaupunkikerrostalo-osake oli kustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto. On edelleen. Paikkakuntaakaan tuskin enää tarvitsee vaihtaa - mutta jos niin käy, tästä talosta myydään asunnot keskimäärin kolmessa viikossa, ja toisin kuin vuokra-asunnosta lähtiessään, myydessä saa kelpo kasan rahaa käyttöönsä.

Vierailija
34/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnosta lähtiessä muistona on vain tuulen huuhtoma rse, kun taas omistusasunnosta saa usein jopa voittoa myydessä.

Vierailija
35/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin pariksi Vuodeksi Ranskaan töihin. Koska olin vuokralla, irtisanouduin vain ja maksoin verot Ranskaan. Jos minulla olisi ollut omistusasunto, olisi pitänyt maksaa verot Suomeen.

Säästin monellakin tapaa. Lähdin puolivälissä vuotta, joten siltä vuodelta saan mojovat veronpalautukset, sillä veroprosenttini oli laskettu koko vuodelle. Sama juttu Ranskassa, aloitin todella alhaisella veroprosentilla ja vasta vuoden alusta siirryin normaaliin joka sekin on Suomea parempi!

Vierailija
36/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton asunto on, vastoin yleistä käsitystä, kaikista kallein omistusasunto, koska siihen on sidottuna eniten omaa pääomaa jolle voisi saada paremman tuoton muualta. 250 000e asunnon sijaan vaikkapa indeksirahastoihin sidottuna tuottaisi verotkin huomioiden pitkällä aika välillä n. 800-900e/kk. Tuo summa kaventaa omistusasumisen ja vuokralla asumisen kustannusten eroja kummasti.

Olettaen, että henkilöllä on ollut vuokranmaksun jälkeen vielä varaa laittaa tuollaisia summia rahastoihin. Mä olen pienituloinen, ja matikka on paljon yksinkertaisempaa: asumiseen menee omistusasunnossa noin 600 euroa kuussa, vastaavan asunnon vuokraaminen tästä talosta maksaisi 900 euroa kuussa. Keskimääräinen nettoansioni on noin 1200 kuussa, joten ero on merkittävä ja rahastoesitteet voi jättää pankin tiskille.

Vierailija
37/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna asun Helsingin keskustassa asunnossa, johon pankin mukaan minulla ei olisi varaa. Eli en ikinä saisi niin paljon lainaa, että voisin tämän ostaa.

Toisin sanoen, kun omistaa asunnon, joutuu asumaan huonommin.

Vierailija
38/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa! Sä et yhtään tiedä miten sun sijoitusten pitkällä aikavälillä käy ja sitäpaitsi kun se asunto on velaton sitä rahaa jää jokatapauksessa reilusti leveämpään elämään tai vaikka sitten sijoituksiin jos niin haluaa. Mutta silti on se omistusasunto pienillä asumiskustannuksilla jos ne sijoitukset menettäiskin arvonsa yllättäen. Jos taas rahaa ei ole alkuun ollenkaan niin tietysti kannattaa ottaa laina asuntoon eikä sijoituksiin. Korot ovat ihan erilaiset jos nyt edes niin isoa summaa lainaa saa pelkkiä sijoituksia varten. Sitten pitäisi vielä kuitenkin maksaa sitä vuokraa joka helposti on yli 1000€ pehe-asunnosta pääkaupunkiseudulla ja lisäksi lyhentää sitä sijoituslainaa. Ja edelleen on aina mahdollista että sijoitukset eivät tuotakkaan niin paljon kun on mielessään suunnitellut mutta turha sitten pankille itkeä ettei olekaan varaa sitä lainaa lyhentää ja vuokraisäntäkin sanoo vaan voi voi ja nostaa vuokraa vuosittain.

Vierailija
39/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaen, että henkilöllä on ollut vuokranmaksun jälkeen vielä varaa laittaa tuollaisia summia rahastoihin. Mä olen pienituloinen, ja matikka on paljon yksinkertaisempaa: asumiseen menee omistusasunnossa noin 600 euroa kuussa, vastaavan asunnon vuokraaminen tästä talosta maksaisi 900 euroa kuussa. Keskimääräinen nettoansioni on noin 1200 kuussa, joten ero on merkittävä ja rahastoesitteet voi jättää pankin tiskille.

Kysehän oli tuossa tapauksessa siitä, että henkilöllä on jo se 250 000e jonka voi joko sitoa omistusasuntoon tai laittaa tuottamaan mutta maksaa vuokraa. Se, jääkö vuokran lisäksi rahaa sijoittaa on ihan eri keskustelu. Pienituloisenakin sinä johdut pohtimaan samoja kysymyksiä siinä vaiheessa kun olet asuntosi kokonaan maksanut.

Vierailija
40/51 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksinkertaistettu. Eiköhän tämä nykyinen pätkätyö ja sinkkutaloulsien yleisyys ole suurempi syy vuokrs-asumiseen kuin tahto.

Todella stressaavaa maksaa lainaa yksin ja ilman vakituista työtä. Itse en saa lainaa niin paljon, että voisin ostaa järkevän asunnon Helsingistä. Siksi asun asiassa. Eli mielestäni sen voi rinnastaa vuokra-asumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän