Rasittaa kun sossu vahtaa tiliä

Vierailija

Arvostelivat esim pikalainan otosta, vaikka mä otin ilmaisen lainan, jonka maksoin ilman lainkaan lisäkuluja pois, kun sairauspäiväraha oli tauolla.

Ei uskaltais enää tehdä mitään  hankintoja, pelkästään ruokaostokset sais varmaan näkyä?!

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Sitä arvosteltiin aikoinaan, kun heille tuli oikeus tarkistaa tiliotteet. Onhan se aikamoista, ihan kuin olisi joku talousrikollinen. Miksi Suomessa ei uskota ihmisen sanaan vaan pidetään valehtelijana, jonka tiliote pitää tarkistaa?

Syytön kunnes toisin todistetaan?

Vierailija

Mä en toimeentulotukiaikana nostanut kuin käteistä tililtä ja maksoin laskut. Siinäpähän kyttäsivät käteisnosto, käteisnosto, käteisnosto...

Vierailija

Mä haluaisin esim. ostaa grouponilta kuulokkeet tarjouksesta ja mulle ja lapselle vaatetta outlet-nettikaupasta. Nämä on mun mielestä ihan järkeviä ostoksia joihin köyhälläkin "oikeus" jos niihin tukensa haluaa käyttää.. Ihan kuin ois lapsi jälleen ja pitää perustella kaikki hankinnat äidille... Toivottavasti en pitkään joudu oleen enää asiakkaana.

Vierailija

Siinä tarkkaillaan sitä että esim vuokra tulee maksettua eikä rahoja vaan hupuloida menemään.
Ei mulle alkoon tai muualle menneistä rahoista sanottu puolikasta sanaa.

Vierailija

Että ilmaiseksi pitäisi syytää rahaa ja ompa kohtuutonta tarkkailla mihin rahat menee. Jos luotettaisiin ihmisen sanaan niin aika moni ilmoittaisi ettei ole mitään tuloja ja nostelisi rahaa huvikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin esim. ostaa grouponilta kuulokkeet tarjouksesta ja mulle ja lapselle vaatetta outlet-nettikaupasta. Nämä on mun mielestä ihan järkeviä ostoksia joihin köyhälläkin "oikeus" jos niihin tukensa haluaa käyttää.. Ihan kuin ois lapsi jälleen ja pitää perustella kaikki hankinnat äidille... Toivottavasti en pitkään joudu oleen enää asiakkaana.

Toimeentulotuki on tarkoitettu niille, jotka eivät mistään muualta rahaa saa eli toisin sanoen eivät osaa/pysty elättämään itseään. Eikö silloin olla jo muutenkin lapsen asemassa? Valtio-äiti elättää, joten  miksi ihmeessä ei silloin olisi oikeutta tarkistaa, etteivät ne rahat mene turhuuksiin.

Oikeudenmukaisinta olisi, että jos käy muiden kukkarolla, niin muut saisivat myös avoimesti nähdä, mihin ne rahat käytetään. Joka ostoksesta kuitti. Ne rahat kun eivät ole omia, ei itse hankittuja eikä ansaittuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Että ilmaiseksi pitäisi syytää rahaa ja ompa kohtuutonta tarkkailla mihin rahat menee. Jos luotettaisiin ihmisen sanaan niin aika moni ilmoittaisi ettei ole mitään tuloja ja nostelisi rahaa huvikseen.

Eikös Kelan tositteet pitäisi riittää? Tai Te-toimiston karenssi-ilmoitus. Ei siihen tiliotetta tarvita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ois lapsi jälleen ja pitää perustella kaikki hankinnat äidille...

Tavallaanhan siinä on samanlaiseen tilanteeseen päädytty, on syy sitten mikä tahansa.

Tuon seikan takia en ymmärräkään niitä, joiden mielestä on kiva lusmuilla muiden rahoilla. Mutta kai minulla onkin liikaa moraalia, kun tienaan mieluummin pienipalkkaisena kuin tekisin tiliä jokaisesta saamastani tukieurosta.

Vierailija

Kaikki ovat oikeutettuja apuun ja tukeen vaikeassa elämäntilanteessa. Tarkoitus on toki, ettei tämä elämäntilanne jatku vuosikausia... Ja kun valtio auttaa, on sillä oikeus seurata mihin rahoja käytetään. Esim. minun työllä hankkimiani rahoja, joista mielihyvin maksan kyllä lasten perusopetuksen, sairastuneiden terveydenhuollon ja ne sinun toimeentulotukesi. Jotta pääsisit omille jaloillesi.

Vierailija

Yksi sukulainen on hoitanut homman niin, että hänen lähipiiriläisellään on pankissa X tili, jota tosiasiassa sukulaiseni käyttää. Sinne menevät hänen pimeästi tekemiensä kotisiivouksien. palkat jne. Niinpä sossun tädeille onkin sitten näyttää ihan "puhtaat" paperit. Vain tyhmä on liian rehellinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on tarkoitettu niille, jotka eivät mistään muualta rahaa saa eli toisin sanoen eivät osaa/pysty elättämään itseään. Eikö silloin olla jo muutenkin lapsen asemassa? Valtio-äiti elättää, joten  miksi ihmeessä ei silloin olisi oikeutta tarkistaa, etteivät ne rahat mene turhuuksiin.

Oikeudenmukaisinta olisi, että jos käy muiden kukkarolla, niin muut saisivat myös avoimesti nähdä, mihin ne rahat käytetään. Joka ostoksesta kuitti. Ne rahat kun eivät ole omia, ei itse hankittuja eikä ansaittuja.

11.6.1999/731

19 §
Oikeus sosiaaliturvaan

Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.

Vierailija

Aloittaja tässä ja mainittakoon nyt tässä vaiheessa, että en ole laiskuuttani tai pummeuttani sossun asiakkaana. Olen samaa mieltä siitä, että ihminen on "lapsen asemassa" jouduttuaan yhteiskunnan varoille elämään. Olisi kai kuitenkin kaikkien etu, että kyseinen henkilö pyrkisi takaisin yhteiskuntaan aikuisen asemaan. Minusta sen pitäisi riittää, että toimeentulotukea annetaan x määrä ja tilejä katsotaan sen verran, että tuloja ei ole havaittavissa, eli viimesijaisuuden vaatimus toteutuu. Se, että rahankäyttöä kommentoidaan, johtaa monilla lannistuneeseen ja yhteiskuntavihaiseen asenteeseen, ja jos tilanne jatkuu kauan, niin ehkä henkilö ei edes halua enää palata yhteiskuntaan tuottavaksi jäseneksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Kuulokkeet"? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen on hoitanut homman niin, että hänen lähipiiriläisellään on pankissa X tili, jota tosiasiassa sukulaiseni käyttää. Sinne menevät hänen pimeästi tekemiensä kotisiivouksien. palkat jne. Niinpä sossun tädeille onkin sitten näyttää ihan "puhtaat" paperit. Vain tyhmä on liian rehellinen.

Samaan järjestelyyn tässä ollaan joutumassa, tosin vain maksujen osalta. Parempi pitää aiheelliset ja oikeutetutkin hankinnat pois sossun näkyviltä jotta virkailijan huono päivä ei johda vallankäyttötoimenpiteisiin ja "harkinnan" käyttämiseen. 

Tulot tulevat omalle tilille ja ne tietenkin vähennetään täysimääräisinä sekä työkkäristä, kelasta että sossusta eli noin 105% veroprosentti. Pimeää työtä en tee.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat