Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Suomessa pitää apinaa lemmikkinä?

Vierailija
18.10.2015 |

http://www.keltainenporssi.fi/search/lemmikkielaimet/kissat/saatavilla-…

Tällaiseen ilmoitukseen törmäsin kun etsin kissanmyynti-ilmoituksia. Itselläni on sellainen mielikuva ettei apinat ole Suomessa sallittuja lemmikkieläimiä mutta mikä mahtaa tilanne oikeasti olla luvallisuuden kanssa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi luotettavan olonen ilmotus!

Vierailija
2/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja ottaa napsahtaa mukaasi" Tarkoitettiinkohan tuossa että: Takes naps with you? Hyvät naurut sai ainakin! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt tuollaisia ilmoitusia  jo vuosia sitten keltaisessapörssissä.

Laitoin "myyjälle" sähköpostia, jossa kyselin milloin apinaa voisi tulla katsomaan. Innolla odotan minkälainen selitys ja rahanpyyntöviesti sieltä tulee :)

Vierailija
4/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo pitäisi ilmoittaa jonnekin? Ei taida ihan laillista olla ja jos ei oikeasti myy salakuljetettua eläintä vaan huijaa vain rahat niin ei sekään laillista ole.

Vierailija
5/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Keltainen Pörssi on täynnä näitä google-kääntäjällä väkerrettyjä lemmikkieläinten myynti-ilmoituksia. Hinnat poikkeuksetta murto-osan siitä, mitä saman rodun lemmikki oikeasti maksaa. Veikkaan että nää on kaikki joko pentutehtailijoita tai sitten sitä eläintä ei edes ole olemassa vaan huijataan rahat hyväuskoisilta ostajilta. Toi apinailmoitus on mulle uusi tuttavuus mutta ohmettelen sitä, joka tuohon lankeaa tai ylipäätään mihinkään näihin vastaaviin ilmoituksiin.

Vierailija
6/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun exän uus ainakin pitää apinaa lemmikkinään! Eli kai se ihan laillista on.

Vierailija
7/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen vastauksen sain apinan kyselyviestiini:)

Hei, Kiitos postin ja kiinnostuksesi kohtaan minun ihana vauvoja.
Alexader & Lucy ovat kaksi apinoita käytettävissä lemmikkieläinten ystäville ja
Christian kodeissa .Alexander on uros ja Lucy on naispuolinen. He ovat
hyvä osakkuusyrityksen lasten kanssa ja muut talo pitää lemmikkejä myös helppo
oppia. He tulevat niiden oikeaksi todistetut terveystodistus
eläinlääkärin tarkastus leikkiä lelut, ruokinta valikosta grooming harja ja
huopa koska emme tarvitsemaan lisävarusteita, kun ne ovat
mennyt uusiin koteihinsa. Vahvistaakseen apinoita (t) meiltä olet
vastattava kysymyksiin alla,
-Oletko Käyttää lemmikkejä?
-Oletko Varma, että aiotte huolehtia mitään minun vauvoja?
-Anna Lyhyt kuvaus about your Ympäristö?
-Onko Sinulla eläinlääkäri lääkäri?
-Haluatko Mies vai nainen?
-Missä Sinä tarkalleen ottaen sijaitsee?
Syy pyydämme nämä kysymykset on olla varma meidän apinan (t) tulee
osaksi lemmikkieläinten rakastava perhe, jossa hän / hän on hemmotellaan paljon
rakkaus ja hellyys. Me vastata mitään sähköpostia, jos henkilö ei
ei vastaa kysymyksiin edellä, koska olemme huolissamme tyypistä
koti meidän pennut ovat menossa into.I'm annetaan ne pois, koska olen
lähetyssaarnaaja ja huoneisto minulle annettu, vuokranantaja ei hyväksy
lemmikki. Enemmän-niin, koska minun erittäin tiukka ja kiireinen aikataulu, jotka tekevät minut
viettää vähemmän tai ei lainkaan aikaa pikku enkeleitä. Olen perustuu Salt
Lake City, UT. Satuin lähettää mainoksen minun luottokortti ja se
kirjoitettiin koko todetaan.
Jos et elää omalla alueella, voin järjestää apina (t)
kuljetetaan kotiisi kautta luotettava ja pätevä lemmikkieläinten kuljetus
palvelu. Se maksaa 300euros sekä kuljetusta ja hyväksyminen maksu. Odotan
sinun vastauksesi.

Vierailija
8/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa, vastaa! :) Niinkauan kun pystyt, ilman kauppoja. Eikö tuosta voisi ilmoittaa pörssiin.

Vierailija
9/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy huomenna runoilla jotain, ja keksiä mahdollisimman paljon kysymyksiä, katsotaan mitä lurjus vastaa.

ainiin, sinne oli ilmestynyt myös ilmoitus myytävästä TIIKERINpennusta :D

Vierailija
10/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli samantyyppinen vastaus yhdestä kissasta kun huvikseni laitoin kyselyä menemään. Myynnissä oli siis rotukissan pentu naurettavan halvalla. Tiesin ilmoituksen olevan joko pentutehtailijan tai jonkin huijarin tekele, enkä todellakaan tuollaisilta lemmikkiä osta. Kiinnosti vain tietää mitä uteluihin vastataan. Kyseinen kissa on ollut myynnissä jo pidemmän aikaa mutta kissa se vaan pysyy aina vain saman ikäisenä. Ilmoitus vanhenee, kissa ei. Missä lie naftaliinissa säilötään kun ei yhden ainoaa viikkoakaan tai kuukautta tule kissalle lisää ikää.

Vierailija
11/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy huomenna runoilla jotain, ja keksiä mahdollisimman paljon kysymyksiä, katsotaan mitä lurjus vastaa.

ainiin, sinne oli ilmestynyt myös ilmoitus myytävästä TIIKERINpennusta :D

No eikö olisikin vähän hienoa omistaa ihan oikea tiikeri.😁 Olis jotain muuta kuin joku tavallisen tylsä koira tai kissa.

Vierailija
12/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jää kytil fukkii ni saa tehä mitä haluu. savage2015

Vierailija
13/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun exän uus ainakin pitää apinaa lemmikkinään! Eli kai se ihan laillista on.

Se on laitonta Suomessa.

Vierailija
14/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ympäristökeskukseen tulee välillä kyselyjä ihmisiltä, jotka haluaisivat hankkia apinan lemmikikseen.

Myöskään apinaa ei saa pitää kotieläimenä. Kaikenlaisia villityksiä sitä on liikkeellä, Helmisaari toteaa."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338926903.html

"Apinan pitäminen lemmikkinä on kielletty laissa"

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194877630346/artikkeli/ottaisitko+lemmikiksi+haisunaadan+moni+on+ottanut+vaikka+se+on+kiellettya.html

Vierailija
15/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on laitonta Suomessa.

Tuota yhtä lajia saa pitää, ei se karvattomana silloin pienenä edes selviytyisi luonnossa ja isompana se on aika suloinen välillä. Mulla on yks aikuinen apina ja kaks pikkuapinaa.

-ohis.

Vierailija
16/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt yksi tiikeri tänne kaksioon mahtuis, ihan helposti >:)

en vain ole varma mikä tiikeri on kyseessä kun otikkona on "Tiikerikuutioista" .

Vierailija
17/26 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on laitonta Suomessa.

Epäilen että kyseessä on suurikokoinen apinaeläin, joka voi olla ihan sisäsiisti, mutta mielellään tarvitsisi myös ulkotarhan. Saattavat mölytä ja haista välillä. Vaativat koulutusta.

Vierailija
18/26 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele nyt mahdollisimman paljon kaikkea ja sitten tiedot eläinsuojeluyhdistykseen, poliisille tai jollekin kuka noita adioita hoitaa. Tietääkö muuten kukaan mihin tuollaisesta kuuluu ilmoittaa?

Vierailija
19/26 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, yhtäkään apinalajia ei saa Suomessa pitää lemmikkinä. Hyvä niin, koska apinat eivät ole domestikoituneita (vrt koirat ja kissat) eikä niille ole mitään mahdollisuuksia ihmisasumuksiin rakentaa lajityypillisiä oloja. Valitettavasti internetaika on aiheuttanut buumeja, ja eri villieläimiä on joutunut lemmikeiksi - esim. pöllöt (Harry Potterin innoittamana), hidaslorit (netin videot ja meemit), laiskiaiset (netti), pesukarhut, kapybarat, isot kissaeläimet jne. Myös apinat ovat monissa maissa entistä yleisempiä myös kaupunkilemmikeinä. Tämä johtaa stressaantuneisiin "lemmikeihin" väärissä oloissa - esim. hidaslorin "söpö" elehdintä on usein merkki pelosta ja stressistä - ja siihen, että näitä lajeja pyydetään lemmikkituotantoon alkuperäisistä elinoloistaan, jolloin luonnonvaraiset populaatiot pienenevät. 

Mielestäni on hyvä, että Suomessa on näin tiukkoja rajoitteita kun on. Saisi olla tiukempiakin, esim. delfinaario joutaisi historiaan ja lintulajit pitäisi rajoittaa sellaisiin, joiden lemmikkikäyttö ei uhkaa luonnonvaraisia kantoja ja joiden lemmikkiyksilöt ovat pitkän linjan vankeudessa eläineistä suvuista. Lintujen tiloille pitäisi myös olla tiukemmat vaatimukset. Myös tiettyjen matelijoiden ym. pitämistä voisi entisestään rajoittaa. Ei ole oikein, että ihminen saa alistaa minkä tahansa eläimen oman erikoisuudentavoittelunsa ja harrastuksensa välineeksi. On ihan riittävän monta jopa vuosituhansien ajan  ihmisen rinnalla eloon sopeutunutta lajia, muut olkoot rauhassa. Jos perinteiset lemmikkilajit eivät kelpaa, voi katsoa vaikka videoita, se on nykyään helppoa. 

Kunpa muu maailma tulisi edes SUomen nykyisen lainsäädännön tasolle, mutta valitettavasti tämä on ihan utopiaa, ja monen lajin luonnonvaraiset kannat jäävät historiaan lemmikkibisneksen laajetessa. 

Vierailija
20/26 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on laitonta Suomessa.

Tuota yhtä lajia saa pitää, ei se karvattomana silloin pienenä edes selviytyisi luonnossa ja isompana se on aika suloinen välillä. Mulla on yks aikuinen apina ja kaks pikkuapinaa.
-ohis.

Mikä laji kyseessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän