Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään murtunut kylkiluu?

-

Onkohan mulla murtunut kylkiluu tuolta alhaalta, kun usean viikon olen jo potenut vaivaa. Sain iskun siihen kohtaan ja alue oli alkuun tosi kipeä. Kohta on alimmissa luissa, joissa päät ovat niveltymättä rintalastaan.  Aluksi istuminen teki kipeää, eikä sillä kyljellä voinut nukkua ollenkaan, yskiminen,tärinä, nauraminen tuntui. Seisominen on ollut kaikkein helpointa. Nyt istuminen jo onnistuu ja nukkuminenkin, mutta kylkiluun suuntaisesti tuntuu sen sivuilla vetävää tunnetta. Epäilyn murtuman kohdalle on tullut myös patti, joka oli alkuun kipeä. Kauanko näissä kestää toipua? Mistä tämä vetävä tunne tulee? Lihaksista? Vetävä tunne tulee eniten esim. jos kroppaa kääntää sivulle tai kumartuu. 

Kommentit (10)

Vierailija

Voi hyvinkin olla. Murtuma kestää parantua 6 viikkoa, mutta vuoden mulla ainakin jitenkin vaivasi.

Kaverini isoisällä meni kwuhkion ja kuoli muutaman viikon päästä kwuhkokuumeeseen, kun ei kertonut kellekään, että.on kylki kipeä.

Vierailija

Voi hyvinkin olla. Murtuma kestää parantua 6 viikkoa, mutta vuoden mulla ainakin jitenkin vaivasi.

Kaverini isoisällä meni kwuhkion ja kuoli muutaman viikon päästä kwuhkokuumeeseen, kun ei kertonut kellekään, että.on kylki kipeä.

Vierailija

Olen nettiä lueskellut, niin usein ihmisiltä tuntuu murtuneen noita ylempiä, rintarankaan kiinnittyviä luita. Itselläni tämä murtumaepäily on ihan alimmissa luissa. Niissä, joissa molemminpuolin tuntuu edessä pelkkä kylkiluun pää. Nyt on se 6 viikkoa mennyt ja enää oireena tuo luun molemminpuolin jonkunmatkaa tuntuva vetävä tunne, etenkin pitkällään. Kiertoliikkeet edelleen kivuliaat, mutta jospa se vaan vaatii vielä aikaa. Burana/Panadol ei tuohon venytyskipuun auta yhtään. Paras apu kun välttää niitä asentoja joissa tuntuu, toki jos on vähän enemmän rasittanut itseään voi tuntua silloin jonkunaikaa kokoajankin.

Vierailija

Itseasiassa kävin lääkärissä, mutta jo aikaisemmin varatulla asialla ihan muun vaivan vuoksi. Kerroin silloin tästä kyljestänikin. Lääkäri kovakouraisesti vähän kopeloi, mutta ei sen enempää kuin sanoi että vaikka olisikin murtunut, niin ei niille mitään tehdä. Että se siitä diagnoosista. Ajattelin kyllä varata vielä ajan toiselle lääkärille, jos vaiva jatkuu. 

Vierailija

No eipä se lääkäri tuolle kummempaa tee kuin kirjoittaa särkylääkettä. Ei noita edes yleensä kuvata. Voi olla murtunut mutta tulee myös mieleen, että kyseessä voi olla tuon kylkiluun ja sen rintarankaan kiinnittävän ruston välisen liitoksen venähdys /nyrjähdys. Jos kipu on siis luun päässä. Voi olla aika hidas parantumaan ja just kiertoliikkeissä ja esim syvään hengittäessä sattuu. Ei siihen auta kuin aika ja lepo.

Sitten jos rusto-luuliitos on erittäin kosketusarka ja ihan turvonnut, jopa ihokin punoittava, niin kyseessä voi olla tietzen sdr, jota voi hoitaa särkylääkkeiden lisäksi kortisonipistoksin. Mutta tuskin sulla tuota on jos kerran selkeä vamma on taustalla.

Vierailija

Ei tuollaisessa tilanteessa ole mitään tarvetta hypertarkkaan diagnoosiin, ei mitään järkeä hankkia säderasitusta, kun rtg ei muuta hoitoa mitenkään. Vaiva on mennyt selkeästi parempaan päin, eli ei mitään syytä huoleen. Parissa viikossa loputkin oireista todennäköisesti loppuvat.

Vierailija

Osaako kukaan sanoa mistä johtuu tämä vetävä tunne vatsan ja selän puolelle tämän patin molemmin puolin? Patti ei ole enää kipeä, mutta tämä vetävä tunne vielä päivittäistä. Lihaskiinnikkeitä tms? 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat