Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihtoon Tanskaan vai Britteihin?

Vierailija

Opiskelen siis yliopistossa joten yliopiston vaihto kyseessä. Nyt pitäisi vain päättää, kumpaan maahan sitä hakisi? Kokemuksia puolesta ja vastaan molemmista otetaan ilolla vastaan.

Kommentit (15)

Vierailija

Uk. Syyt: englannin kieli natiiviympäristössä, monipuolisempi ja suomalaiselle eksoottinen luonto/miljöö (riippuen vähän siitä mihin menet), paremmat mahdollisuudet kaikkeen (verkostot ja suhteet, sosiaalinen elämä, viihde...), kulttuuri hyvin erilainen kuin skandinaviassa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Uk. Syyt: englannin kieli natiiviympäristössä, monipuolisempi ja suomalaiselle eksoottinen luonto/miljöö (riippuen vähän siitä mihin menet), paremmat mahdollisuudet kaikkeen (verkostot ja suhteet, sosiaalinen elämä, viihde...), kulttuuri hyvin erilainen kuin skandinaviassa. 

Miten kulttuuri eroaa Skandinaviasta? Olen käynyt toki maassa, mutta siellä asuessa ja opiskellessa millä tapaa ihmiset ja muu on sitten erilaista siellä päässä?

Vierailija

Mä kyllä lähtisin Tanskaan. Se olisi persoonalisempi vaihtoehto. Britteihin pääsee milloin vaan ja itse pidän maata toki hienona paikkana mutta liika on liikaa. Tanskassa näkisin paremmat mahdollisuudet verkostoitumiseen ja saada opiskelut etenemään paremmin. 

Vierailija

En osaa varsinaisesti ehdottaa kumpaakaan, mutta mieti onko jompi kumpi maa oleellisempi opiskelemasi aineen kannalta. Millaisia töitä on tulevaisuudessa tarjolla? Miten aiot jatkossa hyödyntää vaihtovuotesi? Haluatko myös opiskella tanskaa sen varjolla, että kyseisen kielen taitaminen voisi tuoda sinulle etua työnhakutilanteessa?

Itse miettisin myös hieman vapaa-ajanviettomahdollisuuksia. Mitä muuta haluat kyseisessä maassa nähdä ja kokea kuin opiskelua?

Vierailija

Tietääkseni monet tanskalaiset pitää suomalaisia alkoholisoituneina puukkojunkkareina. Voisi alkaa kyllästyttää selittää koko ajan suomalaisten juomakulttuurista sun muista kummallisuuksista. Englannissa olisit enemmän kliseiltä rauhassa.

Vierailija

Minä valitsisin britit koska vaan, koska olen asunut lapsuuteni siellä. Työelämän kannalta Britit on aina muualla kuin pohjoismaissa osoitus jostain laajemmasta kulttuurisesta ymmärryksestä, pohjoismaat katsotaan yhdeksi nipuksi. 

Opintojen sisällön osalta molemmat on huipputasoa. Brittiläiset opinahjot on yleisesti tunnetuimpia, mutta jos Tanskassa pääsee johonkin oman alan aivan huippuyksikköön ja Briteissä vain keskitasolle, valitsisin sen huippuyksikön. Varsinkin jatko-opintojen kannalta Brittien huippuyksikkö avaa parmmat mahdollisuudet ja rahoituksen saaminen voi olla helpompi, mutta ylipäätään arvostetumpaan yksikköön pääseminen on aina jatkon kannalta parempi. 

Martta

Vierailija kirjoitti:

En osaa varsinaisesti ehdottaa kumpaakaan, mutta mieti onko jompi kumpi maa oleellisempi opiskelemasi aineen kannalta. Millaisia töitä on tulevaisuudessa tarjolla? Miten aiot jatkossa hyödyntää vaihtovuotesi? Haluatko myös opiskella tanskaa sen varjolla, että kyseisen kielen taitaminen voisi tuoda sinulle etua työnhakutilanteessa?

Itse miettisin myös hieman vapaa-ajanviettomahdollisuuksia. Mitä muuta haluat kyseisessä maassa nähdä ja kokea kuin opiskelua?

Peesaan tätä vastaajaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kulttuuri eroaa Skandinaviasta? Olen käynyt toki maassa, mutta siellä asuessa ja opiskellessa millä tapaa ihmiset ja muu on sitten erilaista siellä päässä?

UK on hyvin selvästi luokkayhteiskunta, toisin kuin pohjoismaiset sosiaalidemokratiat. Tämä näkyy kaikessa. Lisäksi paikallisissa tavoissa, perinteissä, arvoissa jne. on eroa. Mentaliteetissa myös... Ehkä jos olet Lontoossa pari viikkoa turistina voi tämä mennä ohi, mutta muualla kuin hotellissa asuminen ja paikallisten kanssa ajan viettäminen avaa kyllä silmiä. 

Vierailija

Ratkaisisin sillä perusteella, millaisesta yliopistosta on kysymys. Jos Tanskasta on tarjolla maan paras yliopisto ja Briteistä jokin kolmannen luokan paikka ( esim. entinen Polytechnic, joka jossain vaiheessa on nimetty uudelleen yliopistoksi), valitsisin ehdottomasti Tanskan.

Vierailija

Suullinen tanska poikkeaa niin paljon ruotsista, ettei siitä ole hyötyä kuin kirjallisessa osaamisessa. Tanskalaiset ovat yliopistot maksuttomia, mutta kyllä suosittelen Englantia tai Iso-Britanniaa yleensäkin parempana vaihtoehtona.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat