Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peruskoulu-uudistus

Reksi on keksi

No niin, rakkaat ystävät. Olen mammalomalla pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että nyt on jo vihdoin aika päivittää peruskouluopetus 21:lle vuosisadalle. Homma on yksinkertainen ja menee näin: Peruskoulussa luovutaan oppilaiden arvostelusta ja siirrytään sen sijaan opettajien arvosteluun. Oppilaiden oppimista mitataan entiseen malliin, pistokokeet, tunsarit sekä kurssikokeet pidetään vanhaan malliin ja oppilaiden oppiminen mitataan niin kuin ennenkin. Tämän mittauksen perusteella opettajalle annetaan numero kyseisen kurssin opetuksesta ja siitä miten hyvin opettaja on saanut taottua asiat oppilaiden kaalin. Opettajan numero julkaistaan netissä, koulun Wilmassa ja Hilmassa, missä myös oppilaiden vanhemmat voivat antaa palautetta opettajan onnistumisesta, joka on tällä kertaa mitattu objektiivisesti oppilaiden koesuorituksen ja osaamisen perusteella. Mitäs tuumaatte? Ainakin opettajat ovat innolla mukana?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Joo. Kyllähän oppiminen pitäosi olla enemmän opettajan vastuulla. Jotkut yhteiset tasokokeet kaikille ja opettajille tulospalkka.

ruotsinopettaja

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kyllähän oppiminen pitäosi olla enemmän opettajan vastuulla. Jotkut yhteiset tasokokeet kaikille ja opettajille tulospalkka.

Juurikin näin. Oppilaille ei pitäisi antaa ainakaan huonoja numeroita. Huonot numerot lannistavat ja antavat lapselle vääristyneen kuvan hänen omista mahdollisuuksistaan.

Kun opettajat arvostellaan ja numero on julkaistu Hilmaan ja Wilmaan, niin kenelläkään ei ole epäselvää, miten opettaja on onnistunut omassa työssään. Sen jälkeen voidaankin siirtyä miettimään opettajan jatkokoulutusta ja sitä, miksi opettaja ei ole onnistunut.

opettaja

No mulla varmaan tulisi opettajana arvosana 8-. Pidin ennen syyslomaa kolmelle ryhmälle saman kokeen. Parhaan ryhmän keskiarvo oli 8, seuraavan 8- ja heikoimman 7½. Kaikki ryhmät ovat saaneet saman opetuksen alkusyksyn aikana. Kaikissa ryhmissä paras arvosana oli 10-, 10 tai 10+, heikoin arvosana 4, 5 tai 5+.

Järjestämällä kolmen luokan oppilaat parhausjärjestykseen ja jakamalla heidät uudelleen kolmeen tasoryhmään ryhmien keskiarvoksi tulee 6-, 7- ja 9½. Jos saisin opetettavakseni vain koulun parhaat ryhmät, opettajana arvosanani olisi 9½. Jos saisin vain heikoimmat ryhmät, arvosanani olisi 6-.

Ymmärrätkin jo varmaan, mitä järkeä ehdotuksellasi on.

Oppilaita tulee aina olemaan niitä, jotka oppivat ja omaksuvat kaiken mitä opettaja luokassa puhuu. Aina tulee olemaan niitä, jotka eivät kuule tai kuuntele mitään. Myös niitä on paljon, jotka istuu oppitunnilla kynä nenässään ja hokee vieruskaverilleen "kato! kato!".

Myös heikkolahjaisia on paljon, nykyään mm. kilttejä tyttöjä, jotka eivät häiritse tunnilla ketään, mutta joilla on pahoja hahmotusvaikeuksia tai suoranaisia oppimisenesteitä aivojensa kemioiden vuoksi. En tiedä onko minun tai oppilaiden arvosanojen julkaisemisella iltapäivälehdessä mitään vaikutusta tuloksiin.

Ehkä lähtökohtasi olikin enemmän mollata opettajia kuin aikaansaada jotain rakentavaa uudistusta. Sinänsä olet oikeassa kun haluat tuoda opetuksen arvioinnin 21-vuosisadalle, että tällaiseen opettajien työn ja tuloksien pilkkaamiseen homma on tällä vuosituhannella mennyt. Malli tulee ilmeisesti tv:n talent-tuomarien toiminnasta, on viihdettä vetää ihmisiä alta lipan.

Joskus opettajiakin kunnioitettiin, nykyään koulupudokkaiden kovaäänisyys ja omien puutteiden projisoiminen muihin on niin arkipäiväistä, että unohtuu, että jokainen loppupeleissä vastaa omasta oppimisestaan itse. Opettajat eivät opi asioita oppilaiden puolesta.

Vierailija

totta on myöskin se, että näitä mammalomillaan kuningasideoita saavat eniten wt-joukko, jonka oma tai wt-lapsiensa koulumenestys on ollkut todella heikkoa. syitä on pakko hakea opettajista, koska itseään on vaikea syyttää. hyvätuloiset, koulunsa käyneet ja opinnoissaan menestyneet tekevät myös paljon vähemmän lapsia, ja pystyvät toisaalta kasvattamaan heistä yleensä myös täyspäisiä ihmisiä. älykkäiden lapset saavat tietysti myös älykkyyden geeniperimässään.

Vierailija

Lapset ja nuoret itse haluavat selkeän numeroarvostelun. Kuten sanotaan, lapsen pitää oppia sietämään pettymyksiä (kuten huonoja numeroita) ja oppia myös se, että numero mittaa vain hänen osaamistaan jossain aineessa, ei häntä ihmisenä. Lapset ovat hyvin herkkiä epäoikeudenmukaisuudelle, ja epäoikeudenmukaista olisi, jos hyvistä suorituksista ei mitenkään palkittaisi verrattuna huonoihin suoritukseen tai yrittämisen puutteeseen.

Kaliforniassahan yritettiin tuota arvostelusta luopumista osana lasten itsetunnon rakentamiskampanjaa. Tulokset olivat hirveät, sillä kun itsetuntoa pönkitettiin jatkuvasti  kehumalla vaikka erityistä aihetta ei ollut, lapset oppivat, että minkään eteen ei tarvitse tehdä pitkäjänteisesti työtä ja jos jokin tehtävä ei onnistunut, syy oli aina jossain muualla kuin itsessä.

Reksi on keksi

Tässä viestissä kiteytyy selkeästi se, että opettaja ei ymmärrä, että jokaisen lapsen pitäisi oppia peruskoulussa samat asiat. Eikö hyvä opettaja pysty opettamaan samat asiat kaikille oppilaille? Nyt näyttää olevan tärkeintä se, että opettaja pääsee arvostelemaan ja antamaan numeroita, mutta oppiminen jää oppilaan omalle vastuulle. Useissa tämänkin keskustelun viesteissä tuntuu olevan se ajatus, että oppilaan oma vika, jos ei opi. Ja jos oppilas ei opi, niin tärkeintä on antaa hänelle huono numero. So sad :-(

Miksi opettajan opetuksen tulosta ei voisi arvioida ja mitata samoin perustein, kun oppilaiden oppimista? Kun oppilaat pääsisivät vielä antamaan hieman pärstäkerointa opettajan opetuksen kurssiarvosanaan, niin asiat alkaisivat olemaan kohdallaan.

Vierailija kirjoitti:

No mulla varmaan tulisi opettajana arvosana 8-. Pidin ennen syyslomaa kolmelle ryhmälle saman kokeen. Parhaan ryhmän keskiarvo oli 8, seuraavan 8- ja heikoimman 7½. Kaikki ryhmät ovat saaneet saman opetuksen alkusyksyn aikana. Kaikissa ryhmissä paras arvosana oli 10-, 10 tai 10+, heikoin arvosana 4, 5 tai 5+.

Järjestämällä kolmen luokan oppilaat parhausjärjestykseen ja jakamalla heidät uudelleen kolmeen tasoryhmään ryhmien keskiarvoksi tulee 6-, 7- ja 9½. Jos saisin opetettavakseni vain koulun parhaat ryhmät, opettajana arvosanani olisi 9½. Jos saisin vain heikoimmat ryhmät, arvosanani olisi 6-.

Ymmärrätkin jo varmaan, mitä järkeä ehdotuksellasi on.

Oppilaita tulee aina olemaan niitä, jotka oppivat ja omaksuvat kaiken mitä opettaja luokassa puhuu. Aina tulee olemaan niitä, jotka eivät kuule tai kuuntele mitään. Myös niitä on paljon, jotka istuu oppitunnilla kynä nenässään ja hokee vieruskaverilleen "kato! kato!".

Myös heikkolahjaisia on paljon, nykyään mm. kilttejä tyttöjä, jotka eivät häiritse tunnilla ketään, mutta joilla on pahoja hahmotusvaikeuksia tai suoranaisia oppimisenesteitä aivojensa kemioiden vuoksi. En tiedä onko minun tai oppilaiden arvosanojen julkaisemisella iltapäivälehdessä mitään vaikutusta tuloksiin.

Ehkä lähtökohtasi olikin enemmän mollata opettajia kuin aikaansaada jotain rakentavaa uudistusta. Sinänsä olet oikeassa kun haluat tuoda opetuksen arvioinnin 21-vuosisadalle, että tällaiseen opettajien työn ja tuloksien pilkkaamiseen homma on tällä vuosituhannella mennyt. Malli tulee ilmeisesti tv:n talent-tuomarien toiminnasta, on viihdettä vetää ihmisiä alta lipan.

Joskus opettajiakin kunnioitettiin, nykyään koulupudokkaiden kovaäänisyys ja omien puutteiden projisoiminen muihin on niin arkipäiväistä, että unohtuu, että jokainen loppupeleissä vastaa omasta oppimisestaan itse. Opettajat eivät opi asioita oppilaiden puolesta.

Vierailija

Minusta tosiaankin olisi tärkeää huomioida opettajan työn tulos oppilaiden oppimisessa. Jos oppilas ei opi, niin onhan se opettajan syytä. Hänenhän se pitäisi opettaa niin, että oppilas oppii.

Tosiaankin haluaisin tulospalkkauksen opettajille, johon arvosanat vaikuttaisivat suuresti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosiaankin olisi tärkeää huomioida opettajan työn tulos oppilaiden oppimisessa. Jos oppilas ei opi, niin onhan se opettajan syytä. Hänenhän se pitäisi opettaa niin, että oppilas oppii.

Tosiaankin haluaisin tulospalkkauksen opettajille, johon arvosanat vaikuttaisivat suuresti.

Samaa soveltaisin kasvattamiseen, siis niiden lapsien. Tulospalkkaus vanhemmille.

reksi

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosiaankin olisi tärkeää huomioida opettajan työn tulos oppilaiden oppimisessa. Jos oppilas ei opi, niin onhan se opettajan syytä. Hänenhän se pitäisi opettaa niin, että oppilas oppii.

Tosiaankin haluaisin tulospalkkauksen opettajille, johon arvosanat vaikuttaisivat suuresti.

Samaa soveltaisin kasvattamiseen, siis niiden lapsien. Tulospalkkaus vanhemmille.

Kyllä kiitos! Mielelläni nauttisin palkkaa siitä, että kasvatan omia lapsia. Tähän mennessä perheestä onkin ollut pelkästään kuluja :-)

Vierailija

En minäkään ymmärrä, mitä virkaa on opettajalla, joka ei opeta. Kuka vain voisi mennä "opettamaan" jotain historiaa toistamalla papukaijana kirjan asioita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kyllähän oppiminen pitäosi olla enemmän opettajan vastuulla. Jotkut yhteiset tasokokeet kaikille ja opettajille tulospalkka.

Juurikin näin. Oppilaille ei pitäisi antaa ainakaan huonoja numeroita. Huonot numerot lannistavat ja antavat lapselle vääristyneen kuvan hänen omista mahdollisuuksistaan.

Kun opettajat arvostellaan ja numero on julkaistu Hilmaan ja Wilmaan, niin kenelläkään ei ole epäselvää, miten opettaja on onnistunut omassa työssään. Sen jälkeen voidaankin siirtyä miettimään opettajan jatkokoulutusta ja sitä, miksi opettaja ei ole onnistunut.

Huonot numerot kertovat sen, että jos ei lue ja tee kotitehtäviä, niin ei myöskään opi mitään.

Olen aina ihmetellyt miten peruskoulusta tulee oppilaita, jotka eivät osaa kunnolla lukea. Meillä lapselle on luettu vauvasta saakka, Suomen kirjastot ovat pullollaan kirjoja ja äänikirjoja. Mäntit vanhemmat syyttävät opettajaa eivätkä itse huolehdi lapsen oppimisesta yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tässä viestissä kiteytyy selkeästi se, että opettaja ei ymmärrä, että jokaisen lapsen pitäisi oppia peruskoulussa samat asiat. Eikö hyvä opettaja pysty opettamaan samat asiat kaikille oppilaille? Nyt näyttää olevan tärkeintä se, että opettaja pääsee arvostelemaan ja antamaan numeroita, mutta oppiminen jää oppilaan omalle vastuulle. Useissa tämänkin keskustelun viesteissä tuntuu olevan se ajatus, että oppilaan oma vika, jos ei opi. Ja jos oppilas ei opi, niin tärkeintä on antaa hänelle huono numero. So sad :-(

Miksi opettajan opetuksen tulosta ei voisi arvioida ja mitata samoin perustein, kun oppilaiden oppimista? Kun oppilaat pääsisivät vielä antamaan hieman pärstäkerointa opettajan opetuksen kurssiarvosanaan, niin asiat alkaisivat olemaan kohdallaan.

Vastuu siirretään mielellään pois kotoa eli opettajalle. Ei se oppiminen tapahdu pelkästään koulussa vaan myös kotona. Mitä vähemmän kotona koulua arvostetaan eli mitä enemmän vanhemmat sitä arvostelevat sitä huonommin tenavalla menee, Huono motivaatio ja alisuorittaminen tarttuu. Kotona kannustava ilmapiiri näkyy myös lapsn asenteessa kouluun ja oppimiseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat