Peruskoulu-uudistus
No niin, rakkaat ystävät. Olen mammalomalla pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että nyt on jo vihdoin aika päivittää peruskouluopetus 21:lle vuosisadalle. Homma on yksinkertainen ja menee näin: Peruskoulussa luovutaan oppilaiden arvostelusta ja siirrytään sen sijaan opettajien arvosteluun. Oppilaiden oppimista mitataan entiseen malliin, pistokokeet, tunsarit sekä kurssikokeet pidetään vanhaan malliin ja oppilaiden oppiminen mitataan niin kuin ennenkin. Tämän mittauksen perusteella opettajalle annetaan numero kyseisen kurssin opetuksesta ja siitä miten hyvin opettaja on saanut taottua asiat oppilaiden kaalin. Opettajan numero julkaistaan netissä, koulun Wilmassa ja Hilmassa, missä myös oppilaiden vanhemmat voivat antaa palautetta opettajan onnistumisesta, joka on tällä kertaa mitattu objektiivisesti oppilaiden koesuorituksen ja osaamisen perusteella. Mitäs tuumaatte? Ainakin opettajat ovat innolla mukana?
Kommentit (25)
Ap voisi mammalomallaan keskittyä johonkin muuhun kuin peruskoulun uudistamiseen. Vaikka siihen lapseen.
Luulen että aloittaja jutullaan yritti piilotetusti ilmaista että miettikääpäs opettajat miltä tuntuisi, jos teidätkin arvotettaisiin vain joidenkin paperilla makaavien numeroiden mukaan.
Itse en ota tuohon kantaa, mutta sen halusin tuoda esille että ei nyt ehkä ihan täysin tosissaan ollut aloittaja tämän uudistusaloitteen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun tarkoitus on säilyttää oppilaat pois pahanteosta.
Nyt kun olen opiskellut kasvatustieteitä jo jonkin verran, opinnot vahvistavat tämän mielessäni eläneen käsityksen.
Peruskoulun tarkoitus ei siis ole varsinaisestiopettaa, vaan tasa-arvoistaa koko kansakunnan lapset ja yhtenäistää ne pois pahanteosta osaksi yhteiskuntaa.
Arvosanoilla ei siis käytännössä ole mitään merkitystä, mutta toki ne täyyy antaa, jota voidaan edes jotenkin karsia lukioon menijät sekä ammattikoulun eri linjoille menijät jollain järjellisellä perusteella.
Itselleni on ollut helpottavaa, että yliopistolla opetetaan, ettei opetus ole olut peruskoulun lähtökophta, vaan tuo tasa-arvo ja pahatapaisten lasten pois pitäminen pahanteosta. Kyse on siis päiväkerhotoiminnasta, jolla estetään yhteiskunnallisten vaurioiden syntyminen.
Opettajien bonuksista puhuttaessa, bonus tulisi jakaa jokaisesta oppilaasta, jolla ei ole rikosrekisteriä ja jos sellainen oppilaalla on, tulee siitä antaa sekä vaarallisen että haastavan työn lisä.
Minä luulin, että näin pienelle maalle olisi tärkeää saada myös kunnolla koulutettuja ihmisiä, mutta ilmeisesti tyydytään siihen, että nuoria pakkoistutetaan koulussa, etteivät ole kaduilla. Ajan ja rahan hukkaa. Ennen kaikkea potentiaalin, kun oppilas joutuu istumaan 8 h päivässä koulussa, mistä ei kirjaimellisesti ole mitään hyötyä. Vain häiriköintiin taipuvaiset hyötyvät päivähoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että aloittaja jutullaan yritti piilotetusti ilmaista että miettikääpäs opettajat miltä tuntuisi, jos teidätkin arvotettaisiin vain joidenkin paperilla makaavien numeroiden mukaan.
Itse en ota tuohon kantaa, mutta sen halusin tuoda esille että ei nyt ehkä ihan täysin tosissaan ollut aloittaja tämän uudistusaloitteen suhteen.
Naurattaa kyllä tuo ajatus, jos ap:n mielestä opettajat eivät ymmärrä, miltä arvottaminen tuntuu, ja heidän pitäisi itsekin kokea sama kuin oppilaiden. No ehkä ne tietää tunteen, kun on itsekin käyneet koulun ja yliopiston, jossa jatkuvasti on ollut arvosteltavana? :'D
Peruskoulun tarkoitus on säilyttää oppilaat pois pahanteosta.
Nyt kun olen opiskellut kasvatustieteitä jo jonkin verran, opinnot vahvistavat tämän mielessäni eläneen käsityksen.
Peruskoulun tarkoitus ei siis ole varsinaisestiopettaa, vaan tasa-arvoistaa koko kansakunnan lapset ja yhtenäistää ne pois pahanteosta osaksi yhteiskuntaa.
Arvosanoilla ei siis käytännössä ole mitään merkitystä, mutta toki ne täyyy antaa, jota voidaan edes jotenkin karsia lukioon menijät sekä ammattikoulun eri linjoille menijät jollain järjellisellä perusteella.
Itselleni on ollut helpottavaa, että yliopistolla opetetaan, ettei opetus ole olut peruskoulun lähtökophta, vaan tuo tasa-arvo ja pahatapaisten lasten pois pitäminen pahanteosta. Kyse on siis päiväkerhotoiminnasta, jolla estetään yhteiskunnallisten vaurioiden syntyminen.
Opettajien bonuksista puhuttaessa, bonus tulisi jakaa jokaisesta oppilaasta, jolla ei ole rikosrekisteriä ja jos sellainen oppilaalla on, tulee siitä antaa sekä vaarallisen että haastavan työn lisä.