Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen yhä, miksi en päässyt tiettyihin työpaikkohin edes haastatteluun

Vierailija
09.02.2026 |

Hakemuksiani on kehuttu ja nykyinen työnantajani sanoi, että erottui selvästi muista.

Mutta esimerkkinä: entisellä asuinpaikkakunnallani rekrytoitiin runsaasti alani ihmisiä uuteen yksikköön. Sinne pääsi mm. samassa opintoryhmässä olleet keskitasoiset opiskelijat. Todistukset vaadittiin hakemukseen. Itse olin ryhmäni priimus, en kuitenkaan huippu, eli oli nelosia ja vitosia arvosanat.  Työkokemus oli aika lailla samaa luokkaa, itselläni ehkä jopa vähän enemmän vastaavasta. 

Täällä aina sanotaan, että parhaat pääsee töihin. Itse olin kovin surullinen, etten edes haastatteluun kelvannut. Samoin toiseen työpaikkaan valittiin henkilö, jonka tunsin. Ihan hyvin varmasti teki työnsä, sitä en yhtään epäile, mutta jos itse olisin  ollut haastattelija, olisin pitänyt omaa taustaani työhön parempana. 

Minulla on nykyään hyvä työ, hiukan jopa vaativampi kuin nuo hakemani, ei kuitenkaan oleellisesti vaativampi, ja saan parempaa palkkaa, mutta vaati paikkakunnan vaihdoksen. Entisellä paikkakunnalla jostain syystä minun oli vaikea löytää töitä, mutta nykyiseen jo haastattelussa sanottiin tämä on tässä, eiköhän tehdä työsopimus saman tien. Yksi toinen oli haastateltu minua ennen.  

Anteeksi jos tässä on virheitä, osaan tehdä hakemukset paremmin mutta nyt pitää lähteä töihin niin en ehdi oikolukea. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn lää. Tylsimys. Siinä syy!!

Vierailija
2/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonakysymys? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä on todella vaikea katsoa ulkopuolisen silmin.

Jotainhan siinä on ollut kun ei ole pyydetty haastatteluun

Vierailija
4/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmällä paikkakunnalla verkostot vaikuttaa taustalla ilman, että ihmiset kiinnittää niihin huomiota. Joku tunnetaan samasta harrastuksesta, jonkun äidit oli luokkakavereita. Käytännössä kaikki tiedetään jotain kautta, ulkopuolisena on vaikeaa päästä piireihin.

Vierailija
5/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lähiaikoina oli Hesarissa juttua, että välttämättä parasta hakijaa ei valita. Vaan otetaan se "sopivin". Valitettavasti juttu voi olla maksumuurin takana (itse olen tilaaja). https://www.hs.fi/suomi/art-2000011697959.html

Vierailija
6/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikaisemmin haetut paikat ovat ollaan sinulle helppoja, eivät he halua siihen sinunkaltaistasi kunnianhimoista eteenpäinpyrkivää ihmistä, et tule siinä työssä pitemmän päälle viihtymään ja edessä on muutaman vuoden päästä vain uusi rekry. Keskitason ihminen palkataan paikkaan, jossa ei ole käytännön etenemisenmahdollisuuksia.

Vierailija
7/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He etsivät ihmistä tekemään tiettyä työtä, eivät tietynlaista hakemusta. Ei kannata haastatella ketään, jonka hakemus kertoo, että olen kiinnostunut saamaan tämän paikan, jotta kukaan tuttuni ei sitä saisi, en varsinaisesti ole kiinnostunut itse työstä.

Lisäksi on yrityksen kannalta parasta palkata joku sellainen, joka aikoo tehdä sitä työtä pitempään kuin pari kuukautta, on siis tullut taloon jäädäkseen. Jos osaamisesi ja työkokemuksesi ei kerro sitoutumisesta, et kiinnosta haastattelijaa.

Vierailija
8/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lähiaikoina oli Hesarissa juttua, että välttämättä parasta hakijaa ei valita. Vaan otetaan se "sopivin". Valitettavasti juttu voi olla maksumuurin takana (itse olen tilaaja). https://www.hs.fi/suomi/art-2000011697959.html

Juurikin näin. Työnhaku ei ole kilpailu jossa parhaan kuuluu voittaa.

Haettavaan paikkaan valitaan sopivin.

Sopivin tehtävään työhön, sopivin työpaikkaan ja sopivin työporukkaan. 

Jos esim. tulet haastatteluun uudenkarhealla sähköautolla puku päällä, muut autot pihassa ovat 20 vuotta vanhoja polttomoottoriautoja, et välttämättä istu joukkoon. 

Näin kärjistäen. Ei tarvitse nyt kirjaimellisesti ottaa. 

Vierailija
9/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin pääsee vain sukulaiset ja niiden kaverit, eräässä kohteessa jossa olin töissä ulkopuolisena keikkatekijänä kuulin sivukorvalla kun firman työnantaja/pomo sanoo eräälle kuppikuntalaiselle: meiltä vapautui nyt tää Kokin paikka ei laiteta turhaan työpaikkailmoitusta että sano sun kaverille että tulee allekirjoittamaan sopparin siihen ja siihen aikaan.... 

Eli pskan väliä onko kokemusta, minkä ikäinen, onko tutkintoja, kouluja käynyt jos et kuulu kuppikuntaan/et tunne ketään sukulaista/pomon tuttua, et pääse töihin. 

Vierailija
10/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalla paikkakunnalla sut tunnettiin? :D

Vierailija
11/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sellaista ekstroverttiä esiintyjää:D 

Vierailija
12/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella käytetään paljon määräaikaisia. Monessa vakituisen paikan haussa, siellä on paikasta kilpailemassa useampi samaa tehtävää määräaikaisena hyvin tekevä.

Vierailija
13/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska töihin otettiin valtion viraston esimies asiantuntijan serkku.

Vierailija
14/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Työnhaku ei ole kilpailu jossa parhaan kuuluu voittaa.

Haettavaan paikkaan valitaan sopivin.

Sopivin tehtävään työhön, sopivin työpaikkaan ja sopivin työporukkaan. 

Jos esim. tulet haastatteluun uudenkarhealla sähköautolla puku päällä, muut autot pihassa ovat 20 vuotta vanhoja polttomoottoriautoja, et välttämättä istu joukkoon. 

Näin kärjistäen. Ei tarvitse nyt kirjaimellisesti ottaa. 

Toisin sanoen saat työpaikan jollakin prosentin osuudella. Terveisin 2 vuotta työtön eikä loppua näy

Vierailija
15/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin pääsee vain sukulaiset ja niiden kaverit, eräässä kohteessa jossa olin töissä ulkopuolisena keikkatekijänä kuulin sivukorvalla kun firman työnantaja/pomo sanoo eräälle kuppikuntalaiselle: meiltä vapautui nyt tää Kokin paikka ei laiteta turhaan työpaikkailmoitusta että sano sun kaverille että tulee allekirjoittamaan sopparin siihen ja siihen aikaan.... 

Eli pskan väliä onko kokemusta, minkä ikäinen, onko tutkintoja, kouluja käynyt jos et kuulu kuppikuntaan/et tunne ketään sukulaista/pomon tuttua, et pääse töihin. 

Yleensä aina tuntematon on suurempi riski kuin jonkun tuntema "hyvä tyyppi", vaikka paperilla olisi mitä tahansa. Jopa edellinen työnantaja voi kirjoittaa työtodistukseen kehuja, joita ei ole oikeasti ansaittu. Tiedän näitäkin tapauksia.

Vierailija
16/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jostain vi tun haastatteluun pääsystä ole mitään järkeä keulia. Siitä tulee vain vaivaa ja kustannuksia. Tuo on joku saa tan an suomalainen juttu että haastatteluun pääsyä pidetään jonain oikein graalin maljana. Se on tosiasiassa pelkästään haitallista kaikille muille paitsi sille yhdelle kuka valitaan. Ja se on suomessa yleensä tuttu tai sukulainen joka olisi otettu ilman haastatteluakin kuitenkin.

Vierailija
17/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen saat työpaikan jollakin prosentin osuudella. Terveisin 2 vuotta työtön

Niin. Jos haettavia työpaikkoja on yksi, vain yksi voi paikan saada.

Vierailija
18/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitusta on alapeukutettu?

Rekrytointi ei ole matematiikkaa ja logiikkaa, vaan siinä pätee ns. inhimillinen tekijä niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
19/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitusta on alapeukutettu?

Rekrytointi ei ole matematiikkaa ja logiikkaa, vaan siinä pätee ns. inhimillinen tekijä niin hyvässä kuin pahassa.

t. Ei ap

Vierailija
20/20 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lukiossa matikka (tosin pitkä) 6 ja ruotsi 4, jouduin uusimaan molemmat. Ruotsin pakosta ja matikan vapaaehtoisesti. En todellakaan ollut priimus, joten AP:n luokkalaiset on kyllä olleet tosi huonoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan