Haluaisin aloittaa ratsastuksen (aikuisena)

Vierailija

Mutta mulla ei ole siihen harrastukseen ketään kaveria mukaan. Kehtaisko sitä vaan mennä ihan itsekseen? Niitä kurssejahan on kyllä aikuisillekin, tiedän sen mutta jotenkkin isohko kynnys mennä tommoseen yksin, vaikka moneen muuhun paikkaan ei olekaan. Mitä mieltä ootte? Tänä aamuna tuli taas vanha harrastus mieleen, mulla siis ihan kevyet alkeet lapsuudesta taustallani.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Mulla ei (enää) olen edes omaa kypärää, ja vanhanaikainen se oliskin ollut tätä nykyä, niin että hankinnat olisi aika hintavia ja jos se ei sitten tuntuiskaan kivalta. No, näitähän voi nyt pyöritellä. Olishan se jännää... :)

Vierailija

Mulla yksi lihava tuttu harrastaa ja on siis aloittanut aikuisiällä. Millainenhan painoraja yleensä hevosilla on?

Tietääkö joku?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei (enää) olen edes omaa kypärää, ja vanhanaikainen se oliskin ollut tätä nykyä, niin että hankinnat olisi aika hintavia ja jos se ei sitten tuntuiskaan kivalta. No, näitähän voi nyt pyöritellä. Olishan se jännää... :)

Kypärät yms saa kyllä pääsääntöisesti tallilta lainaan, ei tarvii heti ostaa omia :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksi lihava tuttu harrastaa ja on siis aloittanut aikuisiällä. Millainenhan painoraja yleensä hevosilla on?

Tietääkö joku?

Ihan riippuu hevosista, rodusta ja rakenteesta, issikoillakin voi 100kg ratsastaa joten miksi ei esim suomenhevosellakin.

Vierailija

No on kai siinäkin joku raja, sanoisin että silmämääräisestihän jo näkee suuntaa antavasti. Eihän se hevosenkaan fysiikka ihan mitä tahansa kestä, joten jos pistää silmään aivan epäsuhtaisena näkynä, niin se todennäköisesti kuormittaa jo eläintä turhan pahasti. Mutta jos on tosi iso ja vankka hevonen, se kantanee hyvinkin. Pienempi ja siro, no päätelkää.

Mä olen kyllä normaalipainoinen, mikä oli tässä epäoleellista, heh. ap

Vierailija

Olen kilpaillut esteratsastuksessa "koko" ikäni ja muutama kuukausi sitten päätin aloittaa taitoluistelun. Ihan yksin porukassa jossa osa kilpaillut 10 vuotta ;) Rohkeasti sekaan vain, ei ne alkeistunneilla ihan hirveästi sinua pidempään ole voineet ratsastaa. Harrastetasolla aivan ihanaa ja terapeuttisen virkistävää.

Jos painoa on enemmän kannattaa opettajalle sanoa että koon puolesta toiveissa isompi hevonen. Moraalisesti väärin mennä minkään hevosen selkään jos painoa on ihan hillittömästi, mutta jos hieman pyöreyttä löytyy niin kyllä iso ja vahvarakenteinen hevonen jaksaa kantaa. Tietysti jalat ja muut paikat aina kovemmalla mitä enemmän painoa, eihän hevosta ole luotu kantamaan mitään selässä.

Ratsastuksessa hyvä keskivartalonhallinta ovat tärkeitä ja samoin edes alkeellinen vetreys tai notkeus. Hartioiden pyörittely, lonkkien avaaminen sun muu ihan hyvä tehdä ennen tallille lähtöä edes sen viiden minuutin ajan.

Tsemppiä ja rohkeasti mukaan vain! Näin upeasta lajista ei kannata luopua siksi että kaveria ei ole mukana, niitä löytyy aivan varmasti tallilta ajan myötä :)

Vierailija

Kannustan aloittamaan aikuisenakin!
Ennen aloittamista kannattaa kuitenkin suorittaa pieni itsearviointi - onko kehonhallintaa olemassa esim. aiemmista liikuntaharrastuksista, tai onko runsaasti ylipainoa? En halua kenenkään painoon muuten puuttua muuten, paitsi hevosen ja turvallisuuden näkökulmista; aloitteleva, painava ja huonon kehonhallinnan omaava ratsastaja on hevoselle erittäin epämiellyttävä ja putoamisesta aiheutuvat riskit ovat ratsastajalle suuret. Silloin kannattaa hankkia kuntoa ja liikkumistaitoja ensin muiden lajien parissa.

Mutta jos nämä asiat ovat kunnossa, niin antaa palaa!

Vierailija

MÄ EN jumankauta ole mikään tuhti, olen hoikka/normaalipainoinen, joten miten tämä edes lipesi tähän suuntaan. Olen myöskin harrastanut muuta liikuntaa pienen ikäni aina jossain määrin. Jos te jotkut itse olettekin jotain lihapullia, niin kaikki eivät sitä ole. ap

Vierailija

4: Jos jotain hankkisin, niin ehdottomasti oman kypärän, joka sopii omaan päähän. Lainatessa ei koskaan tiedä, millaista pyttyä on tarjolla tai onko sen jo joku toinen kolauttanut seinään. Eikä muutenkaan kauheasti huvita käyttää suoraan edellisen tunnin ratsastajan kuumentamaa kypärää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

4: Jos jotain hankkisin, niin ehdottomasti oman kypärän, joka sopii omaan päähän. Lainatessa ei koskaan tiedä, millaista pyttyä on tarjolla tai onko sen jo joku toinen kolauttanut seinään. Eikä muutenkaan kauheasti huvita käyttää suoraan edellisen tunnin ratsastajan kuumentamaa kypärää.

Oma kypärä ja hyvät housut ja hanskat on tietty ne tärkeimmät mitkä ensimmäisenä hankkii, mutta ei tietenkään kannata hankkia heti jos se ei jostain syystä tunnukkaan omalta lajilta vuosien jälkeen. En jaksa uskoa että millään tallilla riskeerattaisiin ratsastajien turvallisuus huonoilla tai pudotuilla kypärillä. Ja huivia tmv on tarkoitus käyttää sen lainakypärän alla..

Vierailija

Joo, ilman OMAA kypärää en harkitsekaan, se nyt pitäisi olla heti, mutta kaikki muut voi olla jotain sinne päin sopivaa, kunhan saappaissa on parin sentin kannat. ap

Vierailija

Sen verra lyhytpinnaselta vaikutat etten suosittele hevosharrastusta. Vaatii nyös hermojenhallintaa. Tolla asenteeteella kiukuttelet ja sähläät hevosenkin hermostuneeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sen verra lyhytpinnaselta vaikutat etten suosittele hevosharrastusta. Vaatii nyös hermojenhallintaa. Tolla asenteeteella kiukuttelet ja sähläät hevosenkin hermostuneeksi.

Siis toi tiedätkö niin sattuisi, mikäli mä oikeasti pitäisin vähäisessäkään määrin minään jonkun av-asiantuntijan tuomioita ja lausuntoja, jotka on kyhätty heppoiselta pohjalta kuten tietynlaisilla naisihmisillä usein tapana on. Mutta kun mä en pidä, yritä nyt toipua kuultuasi tästä. Pidän sua pelkkänä hyttysenä, jos edes sellaisena. Hyttyselläkin tosin on tarkoituksensa, av-asiantuntijalla ei.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat