Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joilla on todella korkea kynnys pyytää apua keltään?

Vierailija

Vanhempani mielestäni käyttivät ihmisiä aika härskistikin ja nyt itse sitten olen päinvastainen. Hoidin lapset aikuiseksi ilman turvaverkkoja. Ei en ole marttyyri, vaan minusta ei ole pyytämään apua. En pyydä kyytiä, rahaa, ylipäätään yhtään mitään keltään toiselta ja jos tulee tilanne, että joku tarjoaa itse oma-alotteiseisti esim. kyydin, pidän huolen siitä että korvaan asian tavalla tai toisella. En halua olla mitään velkaa kellekään. Muita autan kyllä, enkä siitä mitään ole vailla, mutta yleensä sitten jos pyydeätän tai näen, että avun tarve on ilmeinen. En kovin pienistä ole itsekään menossa toisten asioihin nenään työntämään. Toki kansalaisvelvollisuudet täytän ja olen onnettomuuden uhria auttanut yms, koska pitää. Muita, jotka yrittävät selvitä kaikesta itse? 

Kommentit (8)

Vierailija

Minä olen tuollainen. Liekö liian vaatimaton, en kehtaa pyydellä apuja tai almuja, tulee sellainen "minähän pärjään prkl itse".

Ja sitten yksinään itkeskelen joskus kun olen niin väsynyt.

Vierailija

Täältä löytyy yksi kaltaisesi. Lapsesta asti ollut sellainen, että muita autan pyytteettömästi asiassa kuin asiassa, mutta itse en voi apua pyytää. Jos vaikka kaveri tarjoaa kahvit, minun täytyy se jotenkin korvata (niin pian kuin vain mahdollista.) Rahallista velkaa en voi ikinä olla. Jos vaikka teen ruokaa tai siivoan ja joku tarjoaa apua, en voi sitä vastaan ottaa. En ole mikään marttyyri.. en marmata, että on vaikeaa.
Kynnys on korkea.

Vierailija

En minä pyydä keltään apua, paitsi siihen tarkoitetuilta viranomaistahoilta tarvittaessa. Siis jos jäisin työttömäksi vaikka, niin toki tarvittaessa hakisin apua vaikka sossun luukulta, mutta läheisiä en vaivaa asioillani. Samoin esim. muutot: tilaan muuttofirman, enkä vaivaa läheisiäni pyytämällä heitä avuksi. Inhoan itsekin sitä jos minua ruikutetaan avuksi hommiin, jotka tyyppi voisi ihan hyvin teettää muutenkin.

Ei täällä hyvinvointivaltiossa toisten ihmisten kuulu joutua olemaan kenenkään turvaverkko, vaan me maksetaan veroja että se turvaverkko tulee valtion puolesta.

Vierailija

Lapsesta asti olen ollut itsenäinen. Perusperiaatteeni on: pärjään omin avuin. En kyllä halua tulla muidenkaan hyväksikäyttämäksi. Autan, jos en koe tulevani vedätetyksi.

Vierailija

Vanhempani olivat muuten ihan ok, mutta sain pienenä remmiä ihan mitättömistä asioista. Mieheni sitten taas veteli mua pitkin seiniä, löi ja petti. Totuin kai siihen sitten, etten ole minkään arvoinen. Työni onkin sitten muiden auttamista, mutta sisimmässäni olen kuivunut tyhjiin varsinkin kun ei ole enää miestäkään ja lapset jo muuttaneet pois kotoa.

Vierailija

Minä en myöskään pyydä apua helposti, mutta en myöskään mielelläni auta muita. Ehkä olen sitten kusipää. En esim. tarjoudu kovin helposti auttamaan, koska en osaa sanoa ei, jos toinen siitä kuvittelee, että minusta on jotenkin hauska auttaa ja alkaa pyytää minulta palveluksia usein. Ehkä siksi juuri inhoan avun kysymistä, koska inhoan myös sitä, että minun pitäisi olla avulias takaisin. Minulla on ihan tarpeeksi vaikeaa elämässäni selvityä omasta elämästäni, että en vain jaksa rehellisesti sanottuna auttaa muita. Pienet asiat tilanteen ollessa jotenkin päällä menevät, eli en koskaan kieltäydy, jos tilanne on päällä "tässä ja heti". Mutta muuten. Muutot, lapsenvahdit, remontit, talkoot... Ei ei ei ei.

Vierailija

Pyydän apua vain silloin, kun tiedän auttavan hekilön selviävän asiasta huomattavasti itseän helpommin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani olivat muuten ihan ok, mutta sain pienenä remmiä ihan mitättömistä asioista. Mieheni sitten taas veteli mua pitkin seiniä, löi ja petti. Totuin kai siihen sitten, etten ole minkään arvoinen. Työni onkin sitten muiden auttamista, mutta sisimmässäni olen kuivunut tyhjiin varsinkin kun ei ole enää miestäkään ja lapset jo muuttaneet pois kotoa.

Vanhemmat ok, mutta ovat pahoinpidelleet sinua pikkulapsena? 

Mielenkiintoisiin näkökulmiin täällä törmää... 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat