Voiko ulkomaalainen vaihtaa sukunimensä halutessaan tavalliseksi suomalaiseksi nimeksi?
Nimi hankala kirjoittaa ja lausua Suomessa ja uusi nimi jo olemassa oleva sukunimi. Onnistuuko ilman avioliittoa?
Kommentit (23)
Riippuu varmaan minkä maalainen henkilö on. Sen maan lakeja tietysti kyseisessä maassa noudatetaan. Jos Suomen kansalainen, ei onnistu, vaan pitää keksiä uusi nimi.
Etunimen voi vaihtaa kerran omalla ilmoituksella. Sukunimen voi myös vaihtaa mutta sen on oltava sellainen joka ei ole tällä hetkellä kenelläkään käytössä, siis kokonaan uusi tai sammunut. Käytössä olevia sukunimiä ei voi ottaa käyttöön.
Avioliitto tai kokonaan uusi nimi ainoat vaihtoehdot.
Wikipwdia: Uusi sukunimi ei saa olla
sopimaton tai ilmeistä haittaa käytössä aiheuttava
kotimaisen kielenkäytön vastainen esimerkiksi kirjoitusasultaan
erittäin yleinen etunimenä
yleisesti käytetty
jonkin jo olemassa olevan suvun nimi
käytössä oleva liikemerkki, yrityksen tai yhteisön nimi, taiteilijanimi tms.
Vain ensimmäinen näistä kohdista on aivan ehdoton, muista voi perustellusta syystä poiketa.
Vierailija kirjoitti:
Wikipwdia: Uusi sukunimi ei saa olla
sopimaton tai ilmeistä haittaa käytössä aiheuttava
kotimaisen kielenkäytön vastainen esimerkiksi kirjoitusasultaan
erittäin yleinen etunimenä
yleisesti käytetty
jonkin jo olemassa olevan suvun nimi
käytössä oleva liikemerkki, yrityksen tai yhteisön nimi, taiteilijanimi tms.Vain ensimmäinen näistä kohdista on aivan ehdoton, muista voi perustellusta syystä poiketa.
Eli käykö perusteluksi hankala nimi ja ottaa sitten avopuolison nimen?
Ap.
Tuttava väittää vaihtaneensa nimen, mutta ei ole mennyt naimisiin.
Ap.
Saa keksiä ihan uuden suomalaisen sukunimen, jota ei muilla vielä ole.
Saa ottaa minkä tahansa suomalaisen sukunimen, kunhan se ei ole suojeltu nimi. Esim. Mannerheim ei käy, Katainen ja Lipponen ovat ok.
Ei tarvitse mitään perusteluita vaihtamiseen. Mamututtava esim. vaihtanut nimensä pois Muhametista, koska ihmiset olivat ennakkoluuloisia.
Ei tarvitse mitään perusteluita vaihtamiseen. Mamututtava esim. vaihtanut nimensä pois Muhametista, koska ihmiset olivat ennakkoluuloisia.
Mä voisin kuvitella, että pitkä avoliitto ja yhteiset lapset voisivat olla yksi noista poikkeustapauksista, että voisi ottaa puolison nimen. Mä kokeilin muutamia keksittyjä sanoja ja jotain tarkoittaviakin sanoja laittaa VRK:n järjestelmään sukunimihakuun ja kyllähän ei-käytettyjä nimiä löytyy paljonkin. Eri asia sitten, tykkääkö itse nimistä Känttylä, Kuuterinen, Suopunki tai Hiippo, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Otti tavallisen jo suomalaisilla käytössä olevan sukunimen?
Vierailija kirjoitti:
Saa ottaa minkä tahansa suomalaisen sukunimen, kunhan se ei ole suojeltu nimi. Esim. Mannerheim ei käy, Katainen ja Lipponen ovat ok.
Kaikki sukunimet ovat suojattuja ja sitten ei kai olekaan??
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin kuvitella, että pitkä avoliitto ja yhteiset lapset voisivat olla yksi noista poikkeustapauksista, että voisi ottaa puolison nimen. Mä kokeilin muutamia keksittyjä sanoja ja jotain tarkoittaviakin sanoja laittaa VRK:n järjestelmään sukunimihakuun ja kyllähän ei-käytettyjä nimiä löytyy paljonkin. Eri asia sitten, tykkääkö itse nimistä Känttylä, Kuuterinen, Suopunki tai Hiippo, esimerkiksi.
Tällä parilla ei ole lapsia, mutta en silti tajua miksi ottaa nimi mutta ei mennä naimisiin. Yleensähän sitä tehdään toisinpäin.
Voi vaihtaa jopa ruotsalaiseen sukunimeen, jos on tarpeeksi tavallinen.
Kaikki sukunimet ovat nykyään suojattua. Voi ottaa esim. isoäidin tyttönimen, muttei muistaakseni kauempaa. Muuten pitää keksiä oma uusi nimi.
Mamu-ystäväni otti uuden etunimen Muhametin tilalle ja keksi uuden sukunimen, joka on kansainvälisen oloinen tyylin Tanner.
Olis kyllä erikoista jos joku ulkkis kaveri voisi tosta vaan ottaa vaikka saman nimen kuin minulla
Esim Zxgehtgke -> Kekkonen