Keuhkojen puhdistuminen tupakoinnin lopettamisen jälkeen.
Tumppasin kuukausi sitten. Nyt on alkanut irtoilemaan ysköksiä jotka ovat väriltään keltaisen mustia.
Kauanko teiltä irtosi mustaa tervaa?
Sairastin äskettäin kovan yskän. Yskä tuntui irttottavan kunnolla möhnää keuhkoputkista.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V.ttu te ootte tyhmiä jotka ootte ylipäätään edes alottaneet tupakoinnin.
Vähän paha kun äiti työnsi tupakkaa suuhun jo kun olin yhdeksän vanha. Sai minut sillä hiljaiseksi.
Isän kanssa aina poltettiin kalassa ja metsällä. Olin jo 11 kun meni aski päivässä.
Mukavaa että sä haukut meitä tupakoinnin uhreja. Jonkun pitäisi kuristaa sua että oppisit käyttäytymään paremmin. Samalla vähän ravistaa että kampauksesi kärsisi vähän.
"Äiti työnsi tupakkaa suuhun kun olin 9v", höpö höpö!
80-luvulla eräässä lähiössä Lahdessa tosi moni äiti katseli vain vierestä ja naureskeli kun viisivuotiaat kerjäsi tumppeja hiekkalaatikon reunalla. Heistä se oli hauskaa.
9v on jo vanha polttamaan, jos vertaa viisivuotiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut sitä kuuluisaa yskää lopettamisen jälkeen, mutta vieläkin näin viiden vuoden jälkeen irtoaa limaa. Pitäskös olla huolissaan?
Mulla kuuden vuoden jälkeen ihan sama. Lima ei ole mustaa eikä erityisen ällövihreätäkään mutta sitä vaan riittää erityisesti aamuisin. Haluaisin itsekin tietää että pitäiskö tästä huolestua, onko taustalla joku keuhkoahtauma tms.? Vastikään tosin otettiin röntgenkuva jossa kaikki näytti OK:lta.
Jos taustalla on useita tupakkavuosia niin kyllä on keuhkoahtaumatauti. Se iskee jossain määrin jokaiseen tupakoitsijaan.
En langettaisi tuollaista tuomiota.
Minulla on sama kun muutin suurkaupunkiin mieheni töiden perässä. Autoliikennettä on niin paljon että sitä vain tukkeentuu ihan eritavalla. En ole koskaan polttanutkaan tupakkaa. Menin valittamaan asiasta lääkärille niin hän vain kysyi että olenko paljon kaupungilla päivittäin?
ASun sielä. Nyt pidän maskia mutta ei sekään oikein tuntuisi auttavan aamuisin yskittää paljon. Tupakoiva siskoni kävi kylässä eikä hänellä ole mitään tuollaisia oireita yskän kanssa.
Minä olen tuo joka lopetin tupakoinnin 6 v. sitten. Kiitos pohdinnoistanne, asun itsekin suurkaupungissa ja saastetta piisaa. Enkä ihmettele vaikka se keuhkoahtaumakin olisi taustalla, mutta vielä tässä henki ihan hyvästi pihisee eikä olo ole aivan toivoton. Joten olen vakaasti sitä mieltä että tupakoinnin lopettaminen kannattaa :)
Keuhkoahtaumaa esiintyy myös puusepillä eli muistakaa epäpuhtaissa oloissa ne suojat hengittsteille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän paha kun äiti työnsi tupakkaa suuhun jo kun olin yhdeksän vanha. Sai minut sillä hiljaiseksi.
Isän kanssa aina poltettiin kalassa ja metsällä. Olin jo 11 kun meni aski päivässä.
Mukavaa että sä haukut meitä tupakoinnin uhreja. Jonkun pitäisi kuristaa sua että oppisit käyttäytymään paremmin. Samalla vähän ravistaa että kampauksesi kärsisi vähän.
"Äiti työnsi tupakkaa suuhun kun olin 9v", höpö höpö!
80-luvulla eräässä lähiössä Lahdessa tosi moni äiti katseli vain vierestä ja naureskeli kun viisivuotiaat kerjäsi tumppeja hiekkalaatikon reunalla. Heistä se oli hauskaa.
Siihen aikaan oli muotia kärkkyä aikuisilta jämiä :D Muistan hyvin. Aloitin tupakoinnin seitsemän kesäisenä :) Ei ole vieläkään yskää tai mitään syöpiä. Lenkkeilen ja syön terveellisesti. Päivässä menee noin 5-8 savuketta.
Vierailija kirjoitti:
Jos taustalla on useita tupakkavuosia niin kyllä on keuhkoahtaumatauti. Se iskee jossain määrin jokaiseen tupakoitsijaan.
Ei se ahtauma niin helposti tule. Menee vuosikymmeniä. Muutenhan ihmisillä tulisi keuhkoahtauma kaupungissa asuessa ja työskennellessä pölyisissä tiloissa. Kaikilla olisi keuhkoahtauma jo nuorina aikuisina.
Tupakkavalistus on hieman liioittelevaa usein. Tupakointi on kuitnekin suurin syy ahtaumatapauksiin.
Keuhkoahtaumasta liikkuu sellaista tietoa ettei keuhkot ikinä puhdistu. Se on pötyä. Keuhkot puhdistuu jatkuvasti joka hetki. Ei ole koskaan liian myöhäistä lopettaa tupakointia tai edes vähentää sitä.
Keuhkot ovat vahva elin ja puhdistuvat kyllä hyviksi. Kun koko muu elimistö on kunnossa niin keuhkot puhdistuvat varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoahtaumasta liikkuu sellaista tietoa ettei keuhkot ikinä puhdistu. Se on pötyä. Keuhkot puhdistuu jatkuvasti joka hetki. Ei ole koskaan liian myöhäistä lopettaa tupakointia tai edes vähentää sitä.
Keuhkot ovat vahva elin ja puhdistuvat kyllä hyviksi. Kun koko muu elimistö on kunnossa niin keuhkot puhdistuvat varmasti.
Tupakka tuhoaa keuhkoja ja sen myötä kehittyy keuhkoahtaumatauti. Se tauti ei parane koskaan, mutta taudin eteneminen pysähtyy, jos keuhkot ei enää tuhoudu tupakan tai muun saasteen vuoksi. Fakta on, että vuosia tupakoineet ovat tuhonneet osan keuhkoistaan. Vuosikymmenia tupakoineilla tuho voi olla jopa niin pahaa että ainoa keino selvitä hengissä ja hyvävointisena on jatkuva happihoito.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että vuosia tupakoineet ovat tuhonneet osan keuhkoistaan.
Tämä ei pidä paikkansa. Tupakointia on erilaista. Ei kaikki polta askia tai puolta päivässä. Esimerkiksi 2-5 tupakkaa päivässä polttava ei todellakaan saa mitään ahtaumaa vuosissa. Piippua polttaa moni kerran viikossa tai kerran kuukaudessa sivistyneesti Sibeliusta kuunnellessa.
Osa ihmisistä polttaa viikonloppuisin ravintoloissa. Ei arkisin ainoastaan lauantai-iltaisin.
Pitää suhteuttaa tapoihin miten poltetaan. Yleisesti pidetään normina että tupakoitsija polttaa askin tai kaksi päivässä.
Tunnen erään miehen joka sairastui keuhoahtaumaan hyvin nuorena. Hän käytti marijuonatikkuja koko teini-iän ja lääkäri totesi armeijassa miehen olessa 22-vuotiaana keuhkoahtauman. Nykyään hän vetääkin happea ja on eläkkeellä. Varokaa marijuonaa se on kymmeniä kertoja tervaisempaa kuin tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut sitä kuuluisaa yskää lopettamisen jälkeen, mutta vieläkin näin viiden vuoden jälkeen irtoaa limaa. Pitäskös olla huolissaan?
Mulla kuuden vuoden jälkeen ihan sama. Lima ei ole mustaa eikä erityisen ällövihreätäkään mutta sitä vaan riittää erityisesti aamuisin. Haluaisin itsekin tietää että pitäiskö tästä huolestua, onko taustalla joku keuhkoahtauma tms.? Vastikään tosin otettiin röntgenkuva jossa kaikki näytti OK:lta.
Minulla on sama kun muutin suurkaupunkiin mieheni töiden perässä. Autoliikennettä on niin paljon että sitä vain tukkeentuu ihan eritavalla. En ole koskaan polttanutkaan tupakkaa. Menin valittamaan asiasta lääkärille niin hän vain kysyi että olenko paljon kaupungilla päivittäin?
ASun sielä. Nyt pidän maskia mutta ei sekään oikein tuntuisi auttavan aamuisin yskittää paljon. Tupakoiva siskoni kävi kylässä eikä hänellä ole mitään tuollaisia oireita yskän kanssa.
Siihen päälle tupakointi ja pakokaasut niin ihan varma keuhkoahtauma ja kuolee ennen 60v. Kaupungit ovat kaikista epäterveellisimpia paikkoja elää.
Vierailija kirjoitti:
tosi moni äiti katseli vain vierestä ja naureskeli kun viisivuotiaat kerjäsi tumppeja hiekkalaatikon reunalla. Heistä se oli hauskaa.
Röökimutsit seitkötluvulla neuvoivat hiekkiksen reunalta että hiekkalinnoihin saa hyviä savupiippuja kun pistää röökin natsan siihen katolle pystyyn. Se oli suosittua. Pitihän hiekkatalossa olla aito savuava savupiippu.
Kaikilla teillä joilla on sitä limaisuutta ja limaa nousee ylös vaikka olette lopettaneet jo kuukausia sitten. Minulla paljastui tuberkuloosi.
Lopetin tupakoinnin liman takia ja lopetettuani limaisuutta jatkui. Menin lääkärille ja todettiin tuberkuloosi. Olen saattanut kantaa sitä vuosia kuulemma.
Käykääpä äkkiä hoidattamassa tuberkuloosinne pois!
Minulla oli sama tilanne. Vuosia tupakoinnin jälkeen oli limaisuutta ja yskää. Sitten paljastui kielisyöpä. Lääkäri epäili päivittäistä viiniä ja suuvettä syynä.
Ravistella sua pitäisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että teita haukutaan, opitte muuttamaan tapojanne. Sua tässä pitäs kuristaa ja hakata. Luulet olevas kovaki ku noi nuorena poltit. Säälittävää touhua tommonen. Sun pitäs muuttaa tapojas ja käyttäytyy paremmi. Sua yritetään auttaa ja sä torjut sen avun. Pian sua yritetää herättää henkii. Toisen kampaus saattaa kärsii, mut se on pientä verrattuna siihe kui paljo sun terveytes kärsii.
Ite poltin silleen suurimman osan koko 25 vuoden tupakkiajastani, että en vetänyt sauhuja kuin kurkunpäähän asti, enkä syvälle keuhkoihin. Se säästi, ja hapenottokyky mitattu normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei tullut yskää eikä lima juuri lainkaan, mitä ihmettelin suuresti. Poltinhan 20 vuotta asun päivässä. Nyt kolme vuotta täysin savuton.
Kuulut niihin onnekkaisiin, joihin tupakka ei vaikuta mitenkään. Onnea!