Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Panseksuaalisuus, teinilläni on kaveri,

Vierailija
15.10.2015 |

joka on panseksuaalinen. Vähän hämmentävää, mutta ihan jees. Tavallaan uusi asia tämä minulle, vaikka olen tietoinen heistä ollut, mutta en ole aiemmin tuntenut ketään.

Tunnetteko te?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään sukupuolettomia ei ole. Se on pelkkää leikkiä käsitteillä.

Vierailija
22/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen, veljeni on panseksuaali. 

Tarkennuksena ihmettelijöille, biseksuaali tuntee vetoa miehiin ja naisiin, panseksuaali näiden lisäksi esim transsukupuolisiin, gender fluideihin, ns sukupuolettomiin ja muihin vastaaviin jotka eivät muilla tavoin istu normaaleihin sukupuolimuotteihin. 

Juuri näin, ei sukupuoleen vaan persoonaan, ihmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe miten panseksuaalisuus käytännön tilanteissa poikkeaisi ihan tavallisesta biseksuaalisuudesta. Muilla kuin seksuaalivähemmistöjen rientoihin ja pippaloihin aktiivisesti osallistuvilla on tuttavapiirissään aniharvoja sellaisia henkilöitä, jotka olisivat muuta kuin heteroita, homoja tai bissejä.

Sun mielestä bisset siis kiinostuvat myös sukupuolettomista? Mistä lähtien?? Bisset tykkää miehistä ja tai naisista.

Opetellaan lukemaan vastauksia. Oleelliset osat nyt lihavoituna. Minulla voi olla vaikka minkälaisia outoja tapoja liittyen Australian aboriginaalien kohtaamiseen, mutta niillä tavoilla ei ole käytännön merkitystä siksi että en juuri koskaan kohtaa aboriginaaleja.

Vierailija
24/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennuksena ihmettelijöille, biseksuaali tuntee vetoa miehiin ja naisiin, panseksuaali näiden lisäksi esim transsukupuolisiin, gender fluideihin, ns sukupuolettomiin ja muihin vastaaviin jotka eivät muilla tavoin istu normaaleihin sukupuolimuotteihin. 

Onko kyse siis seksistä lainkaan? Vai rakkauden kokemisesta henkisellä tasolla?? Puhutaanko nyt seksistä vai ei?

Vierailija
25/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen panseksuaali. Tosin nyt elän avioliitossa

No mikä on sinun seksuaalisuus nyt? Vaihtuuko seksuaalisuus avioliitossa, kiinnostaa kun itsekkin elän avioliitossa nyt, niin enkö ole enään hetero?

Kentiäs avioseksuaali, vakiseksuaali vaiko endseksuaali?

Vierailija
26/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse siis seksistä lainkaan? Vai rakkauden kokemisesta henkisellä tasolla?? Puhutaanko nyt seksistä vai ei?

Kyse on sekä rakkaudesta että seksistä, kuten muillakin. Olen hetero, vaikka en ole juuri nyt kehenkään ihastunut, enkä harrasta seksiäkään, voisin tehdä noita molempia, jos asiat olis suotuisia. Silti olen hetero, kuten bi on bi, pan on pan.

Vierailija
27/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä nyt ymmärrä miksi biseksuaalisuus pitäisi rajata noin ahtaasti. Tähän asti biseksuaalisuus on just ymmärretty sellaisena että sukupuolella ei ole väliä, vain persoonalla.

Kuinka moni edes tuntee ketään ns. sukupuoletonta? Mistä sellaisen edes tunnistaisi? Mitä sillä sitten edes tarkoitetaan? Ehkä tuo panseksuaalisuus rajoittuu jonkin vähemmistöpiireihin, jossa ylipäätään seksuaalisuus on jotenkin ylikorostettuna. 

Vierailija
28/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha tuo koko termi panseksuaali tuolla tavlla määriteltynä. Mä en ainakaan ole koskaan tavannut biseksuaalia joka jotenkin hyvlkisi esim. transuja eikä pystyisi rakastumaan sellaiseen.

Vierailija
29/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Mua nyt jotenkin biseksuaalina loukkaa tuo ajatus että pystyisin rakastumaan vain "selkeisiin" miehiin tai naisiin. Mua ei kiinnosta muu kuin ihminen ihmisenä.

Vierailija
30/38 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha tuo koko termi panseksuaali tuolla tavlla määriteltynä. Mä en ainakaan ole koskaan tavannut biseksuaalia joka jotenkin hyvlkisi esim. transuja eikä pystyisi rakastumaan sellaiseen.

Marginaalinen ongelma suurimmalle osalle harvinaisten panseksuaalien ystäviä, sillä transseksuaaleja on luokkaa yksi tuhannesta suomalaisesta. 

Vierailija
31/38 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kertoi juuri eilen että on panseksuaali.. hieman mua hämäs tää asia, ja mietitytti... En ollu aijemmin kuullutkaan tällaisesta seksuaalisuuntauksesta.

Vierailija
32/38 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kertoi juuri eilen että on panseksuaali.. hieman mua hämäs tää asia, ja mietitytti... En ollu aijemmin kuullutkaan tällaisesta seksuaalisuuntauksesta.

Vierailija
33/38 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin myöhässä mutta kerron nämä silti

1. Bi tykkää naisista ja miehistä

2. Pan tykkää kaikista eikä sukupuolella tai sukupuolettomuudella ole väliä

3. On olemassa muitakin kuin mies ja nainen

4. Sana transu on hyvin loukkaava ja käyttäkää trans

5. Poly tykkää tietyistä sukupuolista mutta ei kaikista eikä vain miehistä ja naisista

Ja voin kertoa vielä että itse olen pan

Vierailija
34/38 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen binainen ja tykkään ainoastaan miehistä ja naisista. Transsukupuoliset ja muunsukupuoliset eivät viehätä. Bi tarkoittaa kahta joten jos tykkää muista kuin miehistä tai naisista, ei ole biseksuaali.

Vierailija
35/38 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolia on kaksi; mies ja nainen.

Näiden lisäksi on intersukupuolisuus, ne joilla molemmat vehkeet - tämä on kehityshäiriö

https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus

Vierailija
36/38 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ahaa. eli jos kohtaisin kivan tyypin, jota luulisin mieheksi mutta sitten tarkemmin tarkasteltuna hän olisikin täydellinen hermafrodiitti ja tuntisin yhä vetoa häneen olisin minäkin panseksuaali?

mutta jos tuntisin vetoa naapurin takapihan muovituoliin olisin jotain muuta?

Vierailija
37/38 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biseksuaalisuus ja panseksuaalisuus on teoriassa eri, mutta käytännössä aika samankaltaisia. Tunnen ihmisiä jotka sopivat paremmin panseksuaali-käsitteeseen mutta identifioituvat biseksuaaleiksi sen takia, että biseksuaalisuus on tunnetumpi käsite. Olen itse panseksuaali, ja ymmärrän asian täysin, sillä useasti joudun kertomaan mitä käsite tarkoittaa.

Itse yleensä määrittelen biseksuaalisuuden niin, että tykätään sukupuolesta huolimatta (ja yleensä naisista ja miehistä (ei väliä onko cis vai trans), eikä esim. agendereista), ja panseksuaalisuuden niin, että sukupuolella ei ole mitään merkitystä. Heterolle tai homolle saattaa toisinaan olla hankala käsittää näiden kahden eroa, mutta bisset ja panit tietävät itse mitä ovat :-)

Vierailija
38/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panseksuaalisena ihmisenä on pakko kommentoida tähän.

Rehellisesti sanottuna monet tämän keskustelun kommenteista ovat todella tyhmiä, joten haluan valaista asioita.

Panseksuaalisuus tarkoittaa, että voi tuntea viehätystä kaikkiin sukupuoliin (ei lapsiin, eläimiin, kuolleisiin yms.) ja/ tai ei välitä kumppaninsa seksuaalisuudesta.

Panseksuaallisuudessa ei ole mitään vikaa ja monet tuntemani panseksuaalit ovat ihania ja avoinmielisiä ihmisiä, jotka eivät perustele kiintymystään henkilöön tissien, perseen yms. perusteella (ja en väitä että muiden seksuaalisuuksien edustajat olisivat automaattisesti pinnallisia.)

Pointti on se, että niin kauan kun ihminen ei vahingoita ketään hänellä täytyisi olla kaikki oikeudet olla oma itsensä.