Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähivanhemmat! Kuinka paljon teillä on omaa aikaa?

Vierailija

Kuinka paljon lapsi on etävanhemmalla per kk? Miten koette sen, että olette enemmän vastuussa lapsen arjesta kuin toinen vanhempi? Riittääkö se oma aika teille, mitä on?
Kysyn tätä, sillä en ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä rutinaa, että oma aika ei riitä. Eihän lapset ole loppuelämää pieniä ja passattavia. Se on nyt tämä elämäntilanne ja sillä selvä. Isä tapaa lapsiaan aina kun se on hänen työnsä puolesta mahdollista, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Antaa minulle kyllä täyden tukensa ja pitää lapsiinsa päivittäin yhteyttä.

Kommentit (8)

Vierailija

Mä koen omaksi ajaksi esimerkiksi sen, että vien lapset harrastuksiin ja sillä aikaa saan rauhassa norkoilla vaikka kirpputorilla tai kahvilla, kirjastossa, salilla tai tapaamassa ystävää. Usein mulla on lapset näissä menoissa mukana, enkä koe sitä ikinä niin, että vaikka "joudun" ottamaan lapset mukaan, että "ei, en saa edes kahvia juoda rauhassa". Lapset on kulkeneet mun mukana vauvasta saakka, ihan joka paikassa.
Eli en varsinaisesti koe tällä hetkellä tarvitsevani yhtään tän enempää omaa aikaa, kuin mitä esim ne harrastukset tällä hetkellä mahdollistaa.

Vierailija

Minulla on sitä 2x kuussa pe-illasta su aamuun. Sen verran, että jaksan taas 12 pv erityislapsen kanssa arkea. Isä ei näe arkea ollenkaan.

Minusta jokaisella lähivanhemmalla on oikeus vaatia omaa aikaa jos voimat ei riitä. Eri asia, saako sitä.

Vierailija

Olen ollut aikoinaan totaali-yh, eli jos on kyse lasten isän mahdollistamasta "lapsivapaasta" ajasta, sitä ei ole ollut. Olin totaali-yh 10 vuotta kolmelle lapselle ennen nykyistä avioliittoa. Uudesta puolisosta tuli lapsille isä ja ihan virallisestikin huoltaja ja elämä muuttui helpommaksi.

Koin omaksi ajaksi sen tunnin illalla, jonka valvoin itsekseni telkkarin äärellä, kun lapset olivat jo sängyissään ja itse valvoin hetken. Samoin puolen tunnin työmatkat kuulokkeet korvilla.

Myöhemmin kuopuksen tullessa eskari-ikään uskalsin vähitellen jättää kaikki kolme keskenään 1,5 tunniksi ja käydä kuntosalilla samassa korttelisa. Se oli myös tärkeätä omaa aikaa.

Nykyisin kaipaan aikaa saada olla ihan yksin. 2h päivässä on OK, mutta enempikin kelpaa.

Vierailija

p.s.

Myös nelosen lapsista yksi on erityislapsi.

Tämä mahdollisti jossakin vaiheessa tukiperheen, mutta oikeasti en niitä viikonloppuja käyttänyt omaan aikaan tai lepoon, vaan työntekoon. Lapsenvahtiongelmat kun olivat valtavat vuorotyöläiselle.

Vierailija

5min kun menen töihin ja sama kun tulen töistä. Lapset ei isällä koskaan.
En ole ikinä ajatellut kaipaavan vapaata lapsistani. Jos itsellä joku iltameno esim töiden pikkujoulut niin mummo tulee kotiin hoitamaan.

Vierailija

Juu, juu, jos yksi menee pikkujouluihin ilman lapsia, niin kaipaat silloin omaa vapaata ja saatkin sen. Mummon ansiosta. Vähän sellaista jeesustelua aina nämä viestit.

Omat lapset on isällään joka toinen vkl ja minulla on siis omasta näkökulmasta usein vapaata nykyään. Jos vertaan siihen, kun olimme lasten isän kanssa yhdessä, niin olin lasten kanssa 24/7. Isällä oli omat menonsa ja juttunsa aina.

Minulla on myös vapaata, kun lapset menevät nukkumaan. Lueskelen lehtiä omassa rauhassa illalla, katselen televisiota, plärään nettiä ja teen muuta tyhjänpäiväistä.

Se mitä kaipaisin, on että arkena pääsisin säännölliseen harrastukseen. En pääse, koska lapset ovat pieniä. Ja kaipaan kyllä tuota harrastusvapaata. Nyt sitä vain ei ole mahdollista saada, muuta kuin joka toinen vkl.

Vierailija

nro 3 jatkaa: 2h päivässä olis ihanaa, mieluummin se (kaikki lenkit ja tv:n katsomiset sisältäen) kuin 12 pv lasten kanssa ja 2 ilman.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat