Kuinka kauan pitää olla asunnottomana ennen kuin saa kaupungin asunnon?
Olen kuullut, että jotkut ovat olleet vuodenkin asunnottomana Helsingissä eivätkä silti ole saaneet asuntoa :( Samaan aikaan joillekin työssäkäyville annetaan asunnot lyhyessä ajassa. Asunto olisi välttämätön, jotta jaksaisi jaksaisi panostaa työnhakuun tai opiskeluun. Miksei kaikille asunnottomille rakenneta vaikka jotain pikku koppeja, joista voisi ponnistaa eteenpäin elämässä? T. Vastavalmistunut työtön, joka jäi asunnottomaksi opiskelija-asunnosta.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, nyt kun sinulla on aikaa, voisit perustaa blogin jossa käydään läpi Helsingin asuntopolitiikkaa.
Ei se sitä voi tehdä kun se on asunnoton. Tätä nämä silkkiperseet eivät ymmärrä. Oikeesti ottaa pattiin.
t. yli vuoden Espoossa asunnoton.
Miksi et ole muuttanut toiseen kaupunkiin josta saisit asunnon jopa halvemmalla?
Taas. Taas. ja Taas. Muutinkin 300 km jyväskylään. Olin yli vuoden asunnoton. Oletko nyt tyytyväinen? Mamut silti maleksivat pitkin Espoon toria. No onko laitaa. EI ole.
Ja jokainen näistä mamuista asuu hienossa kaupungin asunnossa puoli-ilmaiseksi? Siitä vaan äänestämään puolueita jotka ajavat lisää asuntoja, mutta ihan tiedoksi että kenenkään ihonväriä haukkumalla se asuntotilanne ei parane.
Oletko sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaako se sinusta epäoikeudenmukaiselta? Osaatko perustella, miksi et voisi muuttaa vaikka 90km päähän Helsingistä?
Kuullostaa. Olin töissä pks ja jouduin ottamaan loparit. Silti mamuja asutetaan minun kotikaupunkiini. Jos lähtisin karkuun Mogadishuun, niin olisin tyytyväinen vaikka minut asutettaisiin syrjemmällekin.
Siksi.
Eli muuttaisit Mogadishun syrjämille mutta "periaatteesta" (nauran ääneen) et suostu lähtemään 90km päähän Helsingistä vaan olet mieluummin asunnoton.
Ja tuossa hyvät ihmiset, näkyy se oikea syy asunnottomuudelle ja hakijamäärille. Onneksi maahanmuuttajien valinnanvapautta rajoittava ajattelu tulee koskemaan yhtälailla myös asunnottomia suomalaisia. Siinäpähän sahaatte omaa oksaanne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole muuttanut toiseen kaupunkiin josta saisit asunnon jopa halvemmalla?
Muutto maksoi 5000 euroa. Laitatko rahat tililleni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaako se sinusta epäoikeudenmukaiselta? Osaatko perustella, miksi et voisi muuttaa vaikka 90km päähän Helsingistä?
Kuullostaa. Olin töissä pks ja jouduin ottamaan loparit. Silti mamuja asutetaan minun kotikaupunkiini. Jos lähtisin karkuun Mogadishuun, niin olisin tyytyväinen vaikka minut asutettaisiin syrjemmällekin.
Siksi.
Eli muuttaisit Mogadishun syrjämille mutta "periaatteesta" (nauran ääneen) et suostu lähtemään 90km päähän Helsingistä vaan olet mieluummin asunnoton.
Ja tuossa hyvät ihmiset, näkyy se oikea syy asunnottomuudelle ja hakijamäärille. Onneksi maahanmuuttajien valinnanvapautta rajoittava ajattelu tulee koskemaan yhtälailla myös asunnottomia suomalaisia. Siinäpähän sahaatte omaa oksaanne.
Eh? Olin töissä Espoossa.
Jonoista en tiedä, mutta sen tiedän, että yksityisiltä markkinoiltakin saa kivasti kämppiä, jos vaan itsellä riittää rohkeus yrittää sieltä.
Lisäksi on olemassa asuntoloita, joihin voi mennä. Ei päihteiden vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Jonoista en tiedä, mutta sen tiedän, että yksityisiltä markkinoiltakin saa kivasti kämppiä, jos vaan itsellä riittää rohkeus yrittää sieltä.
Hahaha... haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahaha. Yksityiseltä asunto 1000 euroa. Joo onhan niitä. Sitten järkihintaiset olivat esim. 6 kk sopimuksella, eli omistaja esim. itse ulkomailla.
Asuntoloita ehdoteltiin toimistoista, jos vain "hävitän" koiran johonkin. En hävittänyt, vaan muutettiin koiran kanssa metsään. No mamut sitten asuttavat asuntomme ja kantaväestö asukoot koiriensa kanssa metsissä. HV.
Taitaa tosiaan tuo asunnon saanti täällä pks seudulla vaikeutua. Ainakin jos sitä asuntoa hakee kaupungilta eikä yksityiseltä. Uutisten mukaan ainakin 50% turvapaikanhakijoista valuu tänne alas ja jos niitä parin vuoden sisällä tulee 60t - 100t, niin aika moni on jonossa ennen sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma muuttoni jopa kauempaa tuli halvemmaksi. Toki tein sen valinnan, että otin halvimman paketti-auton, myin tavaraa jolla kustantaa auton ja samalla varmistin että kaikki mahtuu mukaan. En silloinkaan odottanut että joku muu laittaa rahat tililleni.
Tuo puheenvuoro osoittaa sen, että ne ihmiset jotka odottelevat kaupungin hoitavan heidän asioitaan, olettavat muutenkin että joku muu hoitaa. Tämähän olisi muuten ihan hyvä, mutta sitten he eivät kuitenkaan halua antaa elämäänsä tai raha-asioitaan sillä tavalla muiden vastuulle että ne oikeasti tulisi hoidetuksi.
Jokainen saa elää elämäänsä kuinka itse päättää, mutta ei ole oikein, eikä fiksua, haukkua muita silloin kun itse valitsee aina sen hankalamman vaihtoehdon. Jos tuntuu, että ongelma on poliittinen, niin sitten menkää mukaan politiikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kaupungilla ole mitään velvollisuutta järjestää asuntoa. Käsittääkseni on ihmisiä, jotka ovat olleet vuosikymmeniä asunnottomina.
Eihän kaupungeilla koskaan ole asuntoja niin paljon että niitä riittäisi kaikille halukkaille. Siksi koko toiminnasta pitäisi luopua. Ei saisi olla noin että kaupunki antaa osalle kaupunkilaisista edullisen asunnon, kun toiset taas joutuu ottamaan markkinahinnalla asunnon yksityisiltä tai alan yrityksistä.
Miksi ei saisi? Eikös se ole hyvä että edes osa tarvitsevista saa kaupungilta asunnon? Yleishyödyllisiä vuokranantajia pitäisi olla enemmän, sääli että VVO ja Sato ovat siirtyneet tahkoamaan asunnoilla maksimaalisia voittoja.
Vuokraovi.comissa näyttää tällä hetkellä olevan tarjolla 1514 asuntoa Helsingissä. Espoossa 908 asuntoa ja Vantaalla 735 asuntoa.
Sitten esimerkkinä vaikkapa Lahti: 461 asuntoa, Riihimäki 68 asuntoa
Hintoja tai asuntojen kokoja en sen enempää katsellut, mutta luulisi tuossa määrässä jo olevan jokaiselle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tosiaan tuo asunnon saanti täällä pks seudulla vaikeutua. Ainakin jos sitä asuntoa hakee kaupungilta eikä yksityiseltä. Uutisten mukaan ainakin 50% turvapaikanhakijoista valuu tänne alas ja jos niitä parin vuoden sisällä tulee 60t - 100t, niin aika moni on jonossa ennen sinua.
Turvapaikanhakijoita ei jostain syystä oteta yksityisellä edes katsomaan asuntoa. Harmi, sillä he monesti pärjäävät pienemmällä rahalla ja tekevät niitä hommia mitä suomalaiset eivät suostu tekemään. Olisivat siis ihanteellista kansaa tänne.
Ainoa ratkaisu on, että yritetään rakentaa turvapaikan saaneista positiivista mielikuvaa ja hälventää sitä harhaa että kaikki heistä olisivat rikollisia. Silloin integroituminen onnistuu paremmin ja monet jäisivät turvapaikanhakukuntaan kun ovat saaneet sieltä ystäviä. Ihanteellista olisi, jos kantasuomalainen viiteryhmä, eli nuoret työttömät miehet, näyttäisivät esimerkkiä siitä kuinka opiskellaan ja haetaan töitä ja noustaan syrjäytyneesta täysivaltaiseksi kansalaisiksi. Nopeasti myös vuokrantanajat huomaavat, että hehän ovatkin ihan tavallista sakkia.
Tai sitten vain pahennetaan asiaa tekemällä juuri päinvastoin. Onpahan jotain mistä kiukutella sitten av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma muuttoni jopa kauempaa tuli halvemmaksi. Toki tein sen valinnan, että otin halvimman paketti-auton, myin tavaraa jolla kustantaa auton ja samalla varmistin että kaikki mahtuu mukaan. En silloinkaan odottanut että joku muu laittaa rahat tililleni.
Tuo puheenvuoro osoittaa sen, että ne ihmiset jotka odottelevat kaupungin hoitavan heidän asioitaan, olettavat muutenkin että joku muu hoitaa. Tämähän olisi muuten ihan hyvä, mutta sitten he eivät kuitenkaan halua antaa elämäänsä tai raha-asioitaan sillä tavalla muiden vastuulle että ne oikeasti tulisi hoidetuksi.
Jokainen saa elää elämäänsä kuinka itse päättää, mutta ei ole oikein, eikä fiksua, haukkua muita silloin kun itse valitsee aina sen hankalamman vaihtoehdon. Jos tuntuu, että ongelma on poliittinen, niin sitten menkää mukaan politiikkaan!
Ei vaan mielellään rakentaisin oman talon, jos sitä ei olisi estetty. Sitä te häviäjät ette vain tajua. Myit tavaraa on lähinnä huvittava vitsi ;) Kuukaudessa ei myydä tavaraa, kun käydään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraovi.comissa näyttää tällä hetkellä olevan tarjolla 1514 asuntoa Helsingissä. Espoossa 908 asuntoa ja Vantaalla 735 asuntoa.
Hintoja tai asuntojen kokoja en sen enempää katsellut, mutta luulisi tuossa määrässä jo olevan jokaiselle jotain.
Hakijoita onkin sitten 30 000.
HV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita onkin sitten 30 000.
HV.
Miljoona-asuntojakin on myynnissä. Miksi ette osta ja asu niissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha... haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahaha. Yksityiseltä asunto 1000 euroa. Joo onhan niitä. Sitten järkihintaiset olivat esim. 6 kk sopimuksella, eli omistaja esim. itse ulkomailla.
Asuntoloita ehdoteltiin toimistoista, jos vain "hävitän" koiran johonkin. En hävittänyt, vaan muutettiin koiran kanssa metsään. No mamut sitten asuttavat asuntomme ja kantaväestö asukoot koiriensa kanssa metsissä. HV.
Hei HV!
Ei se mamukaan olisi koiran kanssa voinut muuttaa asuntolaan. Tuliko koiraa ottaessa jotenkin yllätyksenä, että se tarkoittaa valintoja asumisen suhteen? Ei silti hätää, vuokraovi.comissa oli ainakin 90 asuntoa, joihin voi ottaa koiran ja jossa vuokra jää alle 400. Eikun hakemaan!
Vierailija kirjoitti:
No olen varmaan huono asiaan ottamaan kantaa, koska en pääkaupunkiseudulla asu. Mutta täällä periferiassakin jos vuokra-asuntoa etsii, niin jos kaupungilta ei tärppää, niin pitää tutkia muita tarjolla olevia vaihtoehtoja.
Edellisellä sivulla mainitsi joku nuo VVO:n ja Saton voittojen tahkomisen... Asun Espoossa aso-asunnossa ja tuossa n. 50 metrin päässä tuttuni asuu Saton vuokrakämpässä. Hänen asuntonsa on hieman minun asuntoani pienempi, molemmissa oma sauna ja muutenkin varusteiltaan samantasoisia, ainoa ero hänen hyväkseen on että hänellä on laminaattilattia kun minulla on muovimatto. Maksaa kuitenkin 400e/kk enemmän vuokraa kuin minä vastiketta.
Mietin vaan että kuinka kauan tämä pääkaupunkiseudun asuntotilanne voi pahentua. Katselin tänään pitkästä aikaa huvikseni vuokrayksiöitä oikotieltä eikä alle 600e irtoa mistään päin Helsinkiä muuta kuin kimppakämppiä tai suihkuttomia ja keittiöttömiä saastaisia loukkoja. Toivottavasti joku oksa katkeaisi jossain vaiheessa ja noihin yksityisten repimiin sairaisiin hintoihin saadaan jotain tolkkua, voiton tavoittelu sinällään ihan ok mutta kenellä normaalipalkkaisellakaan alkaa olla yksiön vuokriin varaa? Ärsyttää ihan periaatteesta kun itsekin muutama vuosi sitten näytöissä ravasin, olin sujuva kaunistelemaan tilannettani joten aina jossain vaiheessa sain asunnon, mutta tuli itsekin asuttua toisten sohvilla hetken aikaa.
Aloittajalle: Uskaltaisin lyödä vetoa ettet tule saamaan kaupungin asuntoa. Vastavalmistunut työtön on monta kertaa paremmassa tilanteessa kuin suuri osa kaupungin vuokrajonoissa, uskoisin sinun olevan sen verran aikaansaava että löydät asunnon ominkin päin. Ei ole helppoa ei mutta miksi menet ruuhkauttamaan kaupungin jonoja vähempiosaisilta.
100 vuotta, koska ne annetaan mamuille, yh äipille (jotka ovat itse syyllisiä tilaansa), pummeille.
Töissä käyvä mies saa odotella vaikka loppuelämänsä.
mites noi espoon, vantaan ja keravan kaupungit? tai vuokraa yksityiseltä! joo kalliimat vuokrat mutta eikö stadissa sosku maksa vuokran kokonaan jos se on alle 650e/kk? ja sä saat myös asumistukea ja työmarkkinatukea, loppuosan haet soskun luukulta.
Ai, mulla on kyllä Helsingistä aivan päinvastaisia kokemuksia. Eräs tuttava asui tyttöystävänsä kanssan HOASin opiskelijakämpässä, johon oli tulossa putkiremontti. Asukkaiden vuokrasopimukset purettiin sen takia. Laittoivat kaupungille hakemuksen ja saivat kämpän n. viikossa, koska heitä pidettiin kiireellisinä, koska olivat jäämässä asunnottomiksi.
Me itse etittiin isompaa kämppää kun oli eka lapsi tulossa. Saatiin myös asuntotarjous n. viikossa, vaikka ei siis oltu jäämässä kämppää vaille, mutta lapsiperhekin kai menee jotenkin edelle..?
Ehkä yksiöön on vaikeampi päästä, mutta pariskunnille/perheille järjestyy kai aika nopeasti, jos on tarve ja hakualue koko kaupunki. Tietty johonkin kantakaupunkiin ei pääse ikinä.