Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vuokra-asujat natisevat, ettei ole rahaa omaan?

pienituloinen

Siis meinaan, että jos on varaa maksaa vuokraisännän lainaa, vastike ja vuokraisännän vuokratuottokin koko loppuelämä niin miksei sitten omaa lainaa vain 20 vuotta?

Vuokra sitä paitsi nousee vuosi vuodelta kun taas asuntolainen erä pysyy samana tai pienenee ajan saatossa riippuen lyhennystavasta. Ja asuntolainan (tällä hetkellä naurettavan pienestä) korosta saa verovähennyksen.

Vuokralainen ei saa asuntoa koskaan omakseen eikä arvonnousua. Ja vuokrataloissa on vähemmän mukavia lieveilmiöitä.

Itse ostin ensiasunnon 40 km Helsingistä 35 000 eurolla 10 vuotta sitten. Nyt laina on maksettu ja tästä voisi pyytää 72 000 €. :) Olen todella pienituloinen, mutta ihan kivasti pärjää, kun saa asua ilmaiseksi naurettavan pienellä vastikkeella oikeassa omistusasunnossa.

Sivut

Kommentit (81)

Vierailija

Mitenkä jos olet pienipalkkaisissa töissä Helsingissä, eikä sinulla ole ajokorttia?

Täällä olisit saanut autotallin rahoillasi ;)

Vierailija

Jostain se on saatava se pääoma ensin. Lainaakaan ei saa jos tulot on tasoa toimeentulotuki. Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä.

Vierailija

Hyvä, että olet löytänyt mieleisesi asunnon, jonka arvo on noussut.

Lainaa ei välttämättä saa tarvittavaa määrää.

Asunnon arvo saattaa romahtaa.

Putkiremontit jne. nostavat omistusasumisen hintaa

Kaikki eivät halua omistusasuntoa. Muuttaminen työn perässä on helpompaa.

Minä asun mielelläni uudessa ja siistissä talossa, jossa on hyvä äänieristys. En pystyisi ostamaan vastaavaa asuntoa nykyisillä tuloillani.

Tärkein syy: ihmiset ovat erilaisia. Minä olen käyttänyt rahaa mm. matkustamiseen, kulttuuriin jne. En enää vuosiin asunnon omistamiseen.

Vierailija

Jos lainaa ei tulojen perusteella saa niin on vähän vaikea lähteä ostamaan kämppää. Lisäksi lainanlyhennys ja vastikkeet yms. asumisen kulut tulevat yleensä kalliimmaksi kuin vuokralla asuminen. Asuntojen arvokaan ei nykypäivänä ole mikään itsestäänselvyys, moni ei saa edes omiaan pois jos kämppä täytyy syystä tai toisesta myydä.

Vierailija

Se ettei ole rahaa omaan, tarkoittaa yleensä sitä ettei ole pesämunaa oman hankintaan eikä mahdollisuutta takaajiin. Pankki kun ei anna 100% lainaa, vaan pitää olla säästöjä tai takaajat. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että olet löytänyt mieleisesi asunnon, jonka arvo on noussut.

Lainaa ei välttämättä saa tarvittavaa määrää.

Putkiremontit jne. nostavat omistusasumisen hintaa

Kaikki eivät halua omistusasuntoa. Muuttaminen työn perässä on helpompaa.

Minä asun mielelläni uudessa ja siistissä talossa, jossa on hyvä äänieristys. En pystyisi ostamaan vastaavaa asuntoa nykyisillä tuloillani.

Tärkein syy: ihmiset ovat erilaisia. Minä olen käyttänyt rahaa mm. matkustamiseen, kulttuuriin jne. En enää vuosiin asunnon omistamiseen.

Jossain sinäkin asut? Joten jos sulla on vuokran jälkeen varaa matkustaa, pitäisi sitä olla vastikke+laina jälkeenkin?

Vierailija

Samaa pohdin aina toisinaan, mutta selitys taitaa olla siinä että vuokralla asuvan on vaikeaa saada lainaa, jos ei ole kohtalaisen suurta omarahoitusosuutta. Ja sitä taas on vaikea säästää samaan aikaan kun makselee vuokria. Itse ostin asuntoni niin nuorena, että säästössä oli vielä ennen opintojen aloittamista saatuja kesätyörahoja, ja lainankin sai tuolloin vielä helpommin kuin nyt. Asunnon arvo on tällä hetkellä noin kaksi kertaa siihen laittamieni rahojen verran, mukaan lukien putkiremontti, muut remontit, tähän mennessä maksettu + vielä maksamaton lainasumma ja lainan korot kokonaisuudessaan koko laina-ajalta. Vaikka laskisin vastikkeetkin mukaan, olisin silti voitolla (mutta ei ole järkeä laskea, koska ne luen asumiskuluiksi, jollaisia itse asiassa nuo lainan korotkin ovat). Haluaisin hankkia sijoitusasunnonkin, mutta siihenpä en enää nyt saakaan lainaa, vaikka tämä oma asuntoni olisi tarjota lainan lisävakuudeksi. Pienet, epävarmat tulot ja omasta asunnosta hieman lainaa jäljellä, niin ei tipu lisälainaa. Ja asuntojen hinnatkin ovat karanneet tavallisen sinkkuihmisen ulottumattomiin.

No täytyy vain olla tyytyväinen, että olen sentään tämän yhden asunnon onnistunut hankkimaan.

Vierailija

No eipä tämä omistusasunnossakaan asuminen kovin halpaa ole. Kun muutimme tähän, vastike ei ollut kuin parisataa euroa. Nyt se on yli 400e koska päälle on tullut lainoja (mm. hissirempasta, julkisivurempasta. Kumpikin tulivat ihan peräkkäin eikä meillä ollut mitään mahdollisuuksia maksaa lainoja pois kerralla) ja parin vuoden sisään on tulossa myös putkiremppa. Tietysti vastikkeen lisäksi maksetaan  lainalyhennykset ja kun nuo laskee yhteen, tulee melkein halvemmaksi asua vuokralla tällä alueella (halvimmillaan tämän kokoisen, juuri rempatun asunnon saa noin 500 eurolla/kk). 

Niin ja sen lisäksi pitäisi saada remontoituakin vielä tätä asuntoa. En kyllä yhtään tiedä, mistä siihen repäistään rahat.

Vierailija

Lisäksi oman asunnon omistaja joutuu ostamaan itse rikkoutuneen hellan ym. Tilalle itse uuden. Vuokralla ei tarvitse tuohon varautua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos lainaa ei tulojen perusteella saa niin on vähän vaikea lähteä ostamaan kämppää. Lisäksi lainanlyhennys ja vastikkeet yms. asumisen kulut tulevat yleensä kalliimmaksi kuin vuokralla asuminen. Asuntojen arvokaan ei nykypäivänä ole mikään itsestäänselvyys, moni ei saa edes omiaan pois jos kämppä täytyy syystä tai toisesta myydä.

aina omistusasunnosta jotain saa ja sen voi vuokrata ja maksattaa muilla. vuokra-asunnosta et saa latin latia.

Vierailija

No jaa, entäs kun on sekä että? Omistan puolet omistusasunnosta, omakotitalosta kuolinpesän osuuden 1/4 ja silti asun vuokralla. Siinäpä sulle pohtimista. Eli toisin sanoen, määräaikaisen työn takia ei kannata ostaa omaa, jos on valmis liikkumaan ympäri maata. Varaissiirtoveroihin ja välittäjäpalkkioihin menisi monen kuukauden vuokraa vastaava summa ja toisaalta, saattaisi joutua kahden asunnon loukkuun. Tai sitten mikä pahinta ja on monelle käynyt, omistusasuminen estää työnvastaanottamisen muualta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä jos olet pienipalkkaisissa töissä Helsingissä, eikä sinulla ole ajokorttia?

Täällä olisit saanut autotallin rahoillasi ;)

Miksi et hankkisi ajokorttia ja autoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen työn perässä on helpompaa.

Tekosyiden aatelia. On erittäin poikkeuksellista että asunnon nimellishinta laskisi merkittävästi. Kohtuuhintaisen vuokra-asunnonkaan saaminen ei ole helppoa. Vuokra-asunnosta on helppo lähteä, mutta sellaiseen ei ole niin helppo päästä, omistusasunto taas on tosi helppo ostaa, mutta myyminen voi olla hankalaa. Vuokra maksaa vain tonnin kuussa, kun asunto vaoi maksaa kaksisataa tonnia, pitkässä juoksussa oma tulee kuitenkin halvemmaksi ja jää enemmän rahaa matkusteluun ja harrastuksiin.

Mutta onneksi saa valita, minulla ei olisi varaa asua vuokralla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat