Oletko tyytyväinen terveyskeskuksen palveluihin?
Mikä on käsityksesi tai mielipiteesi koko julkisesta terveydenhuollosta?
Kommentit (22)
Julkinen sairaanhoito on aika laaja käsite. Erikoissairaanhoito toimii mielestäni hyvin, arvauskeskusta ei ole tullut käytettyä mutta mitä on eri medioista lukenut niin siinä on toivomisen varaa. Hammashoito tuntuu olevan sysätty kokonaan yksityisen puolen asiaksi, jos ei ole varaa käyttää niin aika mahdotonta taitaa olla aikaa saada.
Joihinkin asioihin olen tyytyväinen, mutta paljon on asioita joihin en. Henkilökohtaisesti en ole tosin palveluita hetkeen itselleni tarvinnut, työn puolesta yhteistyötä tulee tehtyä jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terveyskeskuksessa 4-5kertaa viimeisen 30 v aikana. Niistäkin puolet lomilla maaseudulla. Ei kovin kummosta sanottavaa.
erikoissairaanhoito tominut oikein hyvin. Leikkaukset yms pienemmät operaatiot ja tutkimukset sairaaloissa erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on käsityksesi tai mielipiteesi koko julkisesta terveydenhuollosta?
Erittäin huonosti toimii. Aikoja ei saa, kun saa niin mitään ne ei suostu tekemään kun kaikki maksaa. Ketään ei näytä kiinnostavan pätkääkään potilaan hyvinvointi.
Kyllä jos terveydenhoitoa haluaa niin sitä pitää rahalla hankkia yksityiseltä
Oikein hyvin toimii sekä terveyskeskus että erikoissairaanhoito. Molempiin pääsee tarvittaessa nopeasti.
No eipä ole kokemusta kuin tuosta lähimmästä terveysasemasta, jossa en todellakaan tule käymään ennen kuin siellä on lääkäreitä, jotka osaavat puhua suomea ja ymmärtävät sitä. Onneksi apteekissa käydään aina lääkkeiden rajoitteita yms. läpi niin selvisi sekin, etten saa syödä kahta lääkettä niistä kolmesta joita lääkäri määräsi. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun kommunikaatio ei pelaa noiden ulkomaalaisten lääkärien kanssa.
Hammashuollon kanssa on myös vähän siinä ja siinä. Aikoja ei meinaa saada laisinkaan, pisimmillään ollut kahdeksan kuukauden jonotusaika.
Luojalle kiitos yksityisistä terveyspalveluista vaikka ne lohkaisevatkin ison osan rahoista.
Muuten ok, mutta hammaslääkärin jonot järkyttäviä, vähintään 9kk, siinä ajassa kun jonottaa hammaslääkärille ehtii tehdä uuden ihmisen.
Muuten on aina päässyt hoitoon kun on tarvinnut, aika harvoin kuitenkin, mutta muutaman kerran lasten kanssa käyty päivystyksessä illalla/yöllä, eikä koskaan ole kauan tarvinnut odottaa.
Miehen vanha äiti kuoli juuri hiljattain terveyskeskuksen osastolla, ja siellä häntä hoidettiin hyvin. Muuten oli sairastelun aikana vajaan vuoden aikana se ongelma että lääkärit vaihtui, ja määräsivät ehkä sitten liikaa lääkkeitä tai vaihtoivat niitä joka aiheutti ongelmia, esim. kipulaastarit aiheutti sekavuutta vanhukselle.
No yleensä olen ollut, mutta kerran sattui niin, että meidän lapsella alkoi reilu 1-v olla kohtauksia, joiden yhteydessä silmät kääntyivät yläviistoon ja päässä oli tietynlaista pakkoliikettä. Näitä oli kymmeniä päivässä. Itse epäilin epilepsiaa. Menimme ei-niin-kokeneelle tk-lääkärille, joka vain totesi, että tehän voitte mainita tästä silmälääkärille seuraavalla kerralla (kävimme vuosittain karsastuksen vuoksi). Yksityiseltä puolelta saimme sitten kiireellisen lähetteen lastenneurologialle. Ei ollut epilepsiaa, oli spasmus nutans.
Olen ollut hyvin tyytyväinen. Silloin kun olemme tarvinneet, on lääkäriin tai sairaanhoitajalle päässyt nopeasti ja palvelu on ollut ihan priimaa. Minulla on kolme lasta iältään 9-14 vuotiaita ja heidän kanssa on tarvinnut välillä käydä useinkin lääkärissä. Turhaan en sinne soittele. Kertaakaan ei ole ollut mitään napisemisen aihetta. Myös hammaslääkäriin pääsee nopeasti kun on valmis vähän joustamaan minne ajelee.
Olen yrittäjä ja minulla ei ole työterveyshuoltoa, mutta terveysasemalla tämä asia on hoitunut pyytämättä. Lääkkeiden reseptit uusitaan soitolla ja labraan saa lähetteen tarvittaessa myös. En keksi yhtään syytä miksi vaihtaisin yksityiselle. N41
Oon käynyt viimeksi n. 11vuotta sitten ajokorttia varten vaaditussa terveystarkastuksessa ja palvelut pelas kuten odottaa saattoikin, hyvin ja jouhevasti.
Olen ollut tyytyväinen. Mutta me hoidatammekin terveyskeskuksessa ja julkisella puolella vain oikeita joko akuutteja tai kroonisia sairauksia, ei mitään ajokorttitarkastuksia tai vastaavia. Lapsella on pitkäaikaissairauksia ja erityissairaanhoito toimii nimenomaan julkisella - yksityisiltä on turha yrittää saada mitään, koska eivät sitoudu hetkeksikään (eihän ne tietty voi olla varmoja, että potilaskaan sitoutuu). Varmaan johonkin korvatulehdukseen yksityiseltä saa helposti ja nopeasti antibioottikuurin, mutta mitään vaikeampaa ne eivät näytä haluavan hoitaa.
mä oon saanut kunnalliselta hammaslääkäristäkin akuuttiajan aina samalle päivälle, esim kun hampaasta lohkesi pala.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hyvin tyytyväinen. Silloin kun olemme tarvinneet, on lääkäriin tai sairaanhoitajalle päässyt nopeasti ja palvelu on ollut ihan priimaa. Minulla on kolme lasta iältään 9-14 vuotiaita ja heidän kanssa on tarvinnut välillä käydä useinkin lääkärissä. Turhaan en sinne soittele. Kertaakaan ei ole ollut mitään napisemisen aihetta. Myös hammaslääkäriin pääsee nopeasti kun on valmis vähän joustamaan minne ajelee.
Olen yrittäjä ja minulla ei ole työterveyshuoltoa, mutta terveysasemalla tämä asia on hoitunut pyytämättä. Lääkkeiden reseptit uusitaan soitolla ja labraan saa lähetteen tarvittaessa myös. En keksi yhtään syytä miksi vaihtaisin yksityiselle. N41
Sama kokemus. Olen yrittäjä ja käytän julkisia palveluita. Hammaslääkäriin olen päässyt ihan vaan soittamalla ja tilaamalla ajan. Käyn myös julkisen puolen suuhygienistillä kerran vuodessa. Toki tk:n lääkäreissä on myös kokemattomia tapauksia jotka ei aina ole osannut auttaa, olen sitten pyytänyt ajan jollekin kokeneemmalle. Mut pääasiassa toiminut hyvin. Tämä siis Espoossa. (Täytyy tosin sanoa että Jorvin päivystys ei toimi ihanteellisesti, siellä ei ole lääkäreillä tarpeeksi kokemusta arvioida millon tilanne on vakava ja milloin ei.)
Helsingissä olin, maakunnassa en niinkään. Täällä kokemusta omasta ja lasten palveluista. Lasten palvelut toimivat sitä paremmin, mitä pienempi lapsi. Jo alakouluikäisen kanssa alkaa tulla pettymyksiä. Lisäksi täällä on tasan kaksi lääkäriä, joista toinen on hyvä, ja toinen ei, ja me kuulumme sille vähemmän paneutuvalle. Haluaisin vaihtaa, mutta mukava ajanvarausneiti puhui minut ympäri. Varmaan on ollut niin paljon muitakin vaihtamishalukkaita.
Ja sama kokemus kuin kyllikillä, että jos itsellä herännyt huoli lapsesta, jota tk ei näe, niin eipä siellä todella saa mitään tutkimuksia vaan lämmintä kättä ja heei. Itsekään en kuitenkaan ihan vähänstä lääkärille mene tai lasta vie, farmaseuttina. Ja lääkäri tietää ammattini. Joten ei tosiaan hyvää sanottavaa sen puolesta.
14
Itselläni ei ole hyvää sanottavaa. Pitkällä taistelulla ja aulassa itkemisellä pääsee vasta sisään. Lääkäri passittaisi kotiin kun mitään ei ole vikana.
Sitten menee yksityiselle ja löytyy munuaistulehdus, korvatulehdus tai poskiontelotulehdus. Veljellä ja äidillä on ollut pahat keuhkokuumeet eikö tk antanut mitään hoitoa.molemmat joutuivat yksityisen kautta yliopistolliseen sairaalaan.
Kunnallinen hammashuolto pelaa ainakin täällä todella hyvin. Jonot ovat kyllä pitkät (3-5kk), mutta päivystykseen on päässyt aina, jos on tuntunut siltä että ei voi odottaa.
Sekä hammaslääkärit että hoitajat ovat olleet todella ystävällisiä ja päteviä. Puudutukset ja paikkaukset ovat kivuttomia ja muutenkin kaikki toimenpiteet onnistuneet hyvin.
Terveyskeskus onkin sitten kurjempi juttu. Jonot myös pitkiä. Jos ei ole mitään akuuttia, niin ajan saa parin kuukauden päähän ja päivystykseenhän ei kukaan lähde ilman ihan pakottavaa tarvetta, sillä ainaki täällä saa odotella päivystyksessä monesti useita tunteja ja lääkäri onkin sitten ihan mitä sattuu.
Oma esimerkkini terveyskeskuksen hoidosta: varasin ajan kuukautishäiriöiden takia ja sain ajan kahden kuukauden päähän. Päivää ennen aikaani minulle soitettiin että lääkäri on sairastunut ja voisin saada uuden ajan kolmen viikon päähän. Ok, odotin ja kävin lääkärillä joka laittoi lähetteen ultraan, johon pääsin seuraavalla viikolla ja siitä seuraavalle viikolle sain puhelinajan lääkärille. Lopputulos oli se, että lääkäri sanoi että ei tässä mitään hätää, mutta ehkä jos Sinua häiritsee niin kannattais käydä yksityisellä puolella gynellä vielä näyttämässä. Jäi sellainen olo, ettei lääkäri tiennyt onko sitä hätää vai ei. No, enää en käytä terveyskeskusta tällaisissa asioissa.
Olen ollut tyytyväinen vaikka meidän terveyskeskuksessa on aika monta nuorta tohtoria. Osaavat 4v lastani hoitaa hyvin, ei mitään valittamista. Minua ei osata hoitaa yksityisellä eikä julkisella, molemmat laittaa kaikki sairaudet kilpirauhasen vajaatoiminnan pikkiin eivätkä yritä poistaa mitään oireista. Työterveys tutki näitä tarkemmin, sielläkin lähinnä kaikista vakavimmat: rytmihäiriöt jne. Tällä perusteella en kuitenkaan voi siis julkista lähteä haukkumaan kun yksityinen ei ole sen paremmin toiminut
Terveyskeskuksen lääkäreihin olen todella tyytyväinen, osaavia ovat. Mutta ne lähihoitajat vastaanotossa! Puhelimessa saa käyttää kaikki suostuttelutaidot, että saa ajan varattua. Välillä tuntuu kuin he joutuisivat luopumaan jostain omastaan. Asiakaspalvelutaidoissakin olisi joillakin parantamisen varaa.
Omalla kohdallani kävi niin, että hoidon aloitus viivästyi, koska vastaanoton lähihoitaja ei suostunut antamaan kiireellistä aikaa. Tk-lääkärin vastaanotolle päästyäni hän laittoi heti lähetteen erikoissairaanhoitoon. Aika ikävä tilanne, että hoidon kiireellisyyden arvioi lähihoitaja.
Oma kokemus sellainen, et varsinkin perusterveydenhuollossa pitää itse tietää, mikä vaivaa ja pitää osata vaatia hoitoa. Tk-päivystyksen lääkäriltä olisi jäänyt diagnosoimatta lapsen keuhkokuume ja jalan murtuma (eri kerroilla), ellen olisi pysynyt tiukkana ja vaatinut lähetettä eteenpäin. Erikoissairaanhoidon puolella homma toimii hyvin. Onneksi nykyään melko harvoin tarvitsemme tk:n palveluita. Kolme lasta ovat ohittaneet iän, jossa paljon sairastellaan. Aiemmin kyllä oli korvakierteet ja allergiat riesana..
Olen käynyt terveyskeskuksessa 4-5kertaa viimeisen 30 v aikana. Niistäkin puolet lomilla maaseudulla. Ei kovin kummosta sanottavaa.