Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on hammaseroosiota. Onko muita paikalla ja miten hoidetaan?

Vierailija
14.10.2015 |

Hammasremontti lähti nyt käyntiin asian johdosta (olen hoitanut hampaani aina, mutta vasta sain tietää). Onko olemassa suojaavia kemikaaleja tai ihan "kelmuja" tms. mitä voisi kuvitella. Haluaisin säilyttää hampaistoni vanhuuteen saakka.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sitä, mutta ei sitä mitenkään hoideta. On vaan sitten läpinäkyvät ja reunoistaan lohkeilleet hampaat, mutta kestää sen kun kestää, ja sitten täytyy kuorittaa jos joskus ei enää kestä.

Vierailija
2/21 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi hoitaa mitenkään. Kiillettä ei mikään enää korvaa. Koitat nyt vaan olla tuhoamatta enempää hampaitasi mikäli mahdollista. Eli ruokatottumukset ja hampaanhoito kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä harjaa hampaita heti ruokailun jälkeen. Vältä turhia happohyökkäyksiä. Osta apteekista sopiva hammastahna.

Vierailija
4/21 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mullakin, ja aiheuttaa todella paljon kipua joissain kohdissa.

Vierailija
5/21 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa Elmexin hammastahnaa, joka on tarkoitettu eroosio-hampaille (violetti pakkaus).

Vierailija
6/21 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi hoitaa mitenkään. Kiillettä ei mikään enää korvaa. Koitat nyt vaan olla tuhoamatta enempää hampaitasi mikäli mahdollista. Eli ruokatottumukset ja hampaanhoito kuntoon.

Hampaanhoito :D Tulee mieleen Rölli. Sillähän on vain yksi hammas edessä. Hoitaakohan se sitä hyvin?

Vierailija
7/21 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Sensodynen Pro-Emalj -hammastahna on hyvä. Tosin vain se perusversio, valkaiseva aiheuttaa ainakin mulla vihlontaa.

Vierailija
8/21 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista Vitabalansin fluoriliuosta ja purskuttele sillä hampaasi päivittäin.

Vierailija
9/21 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroosio johtuu useimmiten narskuttelusta yöllä. Itse en pysty pitämään purentakiskoa, ja hampaat kuluvat stressaavan työn takia jatkuvasti lisää. Silti en ole menettänyt vielä yhtään hammasta, pieniä palasia ja tosiaan ovat läpikuultavat. Elämä on. N26

Vierailija
10/21 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten lisäksi limut ja appelsiinimehu veks ja Dentiplus apteekista on auttanut mua paljon, etenkin se lakritsinmakuinen. Ja tuo Sensodynen pro-emalj on hyvä tahna, ja tarpeeksi pehmeä harja. 

Ootko varma, ettei sulla ole refluksitautia?

Vierailija
11/21 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aika pahaa eroosiota etuhampaissa ja niihin laitettiin muovia. Tosin eivät ole ikuisia, laitatan varmaan jossain vaiheessa kuoret.

Jos kiille on jo kulunut niin pitäähän niihin hampaisiin jotain laittaa. Muuten eroosio etenee ja seurauksena on ennen pitkää reikiintyminen, vaikka mitä tahnaa käyttäisi. Onhan kuluneet hampaat myös esteettinen haitta.

Vierailija
12/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette väärässä! Samoin on ollut jokainen hammaslääkäri, jolla olen käynyt. Esimerkiksi Saksassa on olemassa pinnotteita, jotka suojaavat ja paikkaavat eroosiohammasta ja estävät eroosion etenemisen. Siellä on mahdollista laitattaa myös hampaiden päälle mineraali&fluori lakka, joka hoitaa kiillevaurioita. Uutta hammaskiillettä ei ole mahdollista saada, mutta hammasluuta on mahdollista suojella ja pelastaa se mikä on pelastettavissa. tsekatkaa Smartseal tuotteet ja pyytäkää niitä hammaslääkäriltä. Josko saataisiin Suomeenkin, nyt kun nuoriso pilaa kovaa vauhtia hampaitaan energiajuomilla.

Omat hampaani eroosio on jo pilannut, mutta toivon, että muille ei käy näin. Olisi ollut kiva tietää tästä etukäteen. Jos eroosion eteneminen olisi saatu pysäytettyä silloin kun se alkoi niin hampaani olisivat yhä kunnossa. Olen noudattanut hammaslääkärin ohjeita vuosia, mutta se ei omalla kohdallani riittänyt kiillevaurioiden hoidoksi.

Vierailija
13/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaseroosio on ikävimpiä asioita mitä hampaille voi tapahtua. Saa vihlovat, kipeät hampaat, joita ei enää millään konstilla saa kivannäköisiksi. Valkaisu ei onnistu, koska ei ole hammaskiillettä ja kellertävä hammasluu kuultaa läpi.

Vierailija
14/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki Smartseal ja Smartprotect https://www.detax.de/en/shop/dental/dental-praevention-regenration.php

Nämä tuotteet on tarkoitettu hammaslääkäreille eikä niitä myydä yksityishenkilöille. Mutta toivon, että jokainen eroosiopotilas vinkkaa näistä ja pyytää näitä hammaslääkäriltään, koska siten voidaan saada Suomeenkin. Hammaseroosioon on olemassa hoito!

Vierailija
15/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi konsti suojata hampaita on myös juoda kaikki happamat juomat pillillä. Esim. Clas Ohlson myy tosi nättejä metallisia kestopillejä.

Vierailija
16/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaseroosio on ikävimpiä asioita mitä hampaille voi tapahtua. Saa vihlovat, kipeät hampaat, joita ei enää millään konstilla saa kivannäköisiksi. Valkaisu ei onnistu, koska ei ole hammaskiillettä ja kellertävä hammasluu kuultaa läpi.

Hammasluu voi olla suht valkoinenkin, kun kiille on menetetty niin kahvi, tee, punaviini ym värjää huokoisen hammasluun.

Vierailija
18/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hampaita saa pestä heti ruokailun jälkeen, ainakaan, jos on syönyt tai juonut hapanta. Se hankaaminen on sen jälkeen pahasta. Hampaat pitäisi myös aamulla pestä ennen aamupalaa. Syönnin jälkeen xylitolia happohyökkäyksen katkaisuun.

Vierailija
19/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen vähän mitä tarkalleen tarkoitat ja mistä johtuu, niin voi olla, että purentakiskosta on apua.

Itselle määrättiin sellainen vuosi sitten, kun hammaslääkäri totesi kulumia narskuttelun takia. Jonkin aikaa meni tottua siihen, mutta opin nukkumaan sen kanssa, vaikka huonouninen olenkin.

Kuulemma kisko voisi myös auttaa pääsemään narskuttelusta eroon (siis niin, että kiskon käytön voisi jossain vaiheessa lopettaa), mutta tästä olen saanut vähän ristiriitaisia neuvoja lääkäreiltä.

Vierailija
20/21 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammasluu voi olla suht valkoinenkin, kun kiille on menetetty niin kahvi, tee, punaviini ym värjää huokoisen hammasluun.

Voihan se olla, mutta useammin taittaa hieman kellertävään. Olet oikeassa siinä, että siihen huokoiseen pintaan tarttuu kyllä kaikki ja siksi hampaat näyttää tunnollisesta hoitamisesta huolimatta epäsiisteiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi