Isällä skitsofrenia, äiti alkoholisti

Vierailija

Äiti ollut kuolleena jo pari vuotta, isäni sentään on hengissä. Mietin tätä yhdistelmää ja elämääni ja kaikkia asioita joita elämäni aikana on sattunut, ja mietin miten voin olla näin täysjärkinen? Mulla on ihana mies ja kolme ihanaa lasta, olen 30v ja vakituisessa työssä. Olen saanut oman elämäni onnistumaan ja menneisyys ei vainoa mua mitenkään. Sekoanko vielä joskus tulevaisuudessa vai miksi olen näin täyspäinen? Vai olenko oikeasti hullu mutta en itse tajua sitä? Olen kuitenkin hyvin analysoiva ihminen, mutta myös todella sosiaalinen ja avoin, olen kertonut lapsuudestani monille ihmisille, ehkä olen käsitellyt asian jo niin hyvin ettei siinä ole mitään käsiteltävää enää? Onko muita samanlaisia?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Olin vielä 30v. täyspäinen pärjäävä aikuinen, mutta 42v. minulla todettiin skitsofenia jota äitini sairasti. Isääni ei ole koskaan tuntenut. Nyt on mies ja lapsi muuttaneet muualle ja yritän tulla toimeen päiväkerralla lääkityksen, terapian avulla ja olen kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vierailija

Tosi moni tuomitsee alkoholismin tai huumeiden käytön. 

Jos vanhemmat kykenevät hoitamaan arjen lapsen ympärillä hyvin ja juopottelemaan siinä sivussa niin ei siitä normaalille lapselle ole mitään haittaa. 

Jeesustelijoita löytyy aina. Jos vanhemmat ovat ihan rapajuoppoja mikä on todella harvinaista niin sitten tilanne on ehkä toinen. Suomessa juopotkin saavat sossulta tuet ja kodin joten lapsen asema ei ole ongelmallinen.

Eli eipä tuo ole ihme. Skitsofrenia ei vaikuta mitenkään lastenhoitoon.

Minä erityisesti ihmettelen niitä lasu-tapauksia joissa lapset on otettu pois vanhemmiltaan vanhempien kannabiksen käytön takia, vaikka monissa perheissä alkoholi on todellinen ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olin vielä 30v. täyspäinen pärjäävä aikuinen, mutta 42v. minulla todettiin skitsofenia jota äitini sairasti. Isääni ei ole koskaan tuntenut. Nyt on mies ja lapsi muuttaneet muualle ja yritän tulla toimeen päiväkerralla lääkityksen, terapian avulla ja olen kuntouttavassa työtoiminnassa.

Hyvä provo. Nykyään skitsofreniikkokin kykenee työelämään. 

Lääkkeet on niin hyviä. Todella harva taantuu niin alas ettei töihin kykene. 

Kykenet jopa kirjoittamaankin. Suomessa myönnetään liian helpolla eläkkeitä mielenterveyspotilaille. Eläke itseasiassa vaan lamaannuttaa entisestään sairaita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni tuomitsee alkoholismin tai huumeiden käytön. 

Jos vanhemmat kykenevät hoitamaan arjen lapsen ympärillä hyvin ja juopottelemaan siinä sivussa niin ei siitä normaalille lapselle ole mitään haittaa. 

Jeesustelijoita löytyy aina. Jos vanhemmat ovat ihan rapajuoppoja mikä on todella harvinaista niin sitten tilanne on ehkä toinen. Suomessa juopotkin saavat sossulta tuet ja kodin joten lapsen asema ei ole ongelmallinen.

Eli eipä tuo ole ihme. Skitsofrenia ei vaikuta mitenkään lastenhoitoon.

Minä erityisesti ihmettelen niitä lasu-tapauksia joissa lapset on otettu pois vanhemmiltaan vanhempien kannabiksen käytön takia, vaikka monissa perheissä alkoholi on todellinen ongelma.

Ehkä mä olen sitten yksi jeesustelija, mutta mun mielestä päihteet ja lapset eivät sovi yhteen. Olen myös miettinyt, että miksi päihdemyönteiset kärsivät itse usein myös mielenterveysongelmista? Ihmisten joiden kaiken järjen mukaan pitäisi pysyä kaukana päihteistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Äiti ollut kuolleena jo pari vuotta, isäni sentään on hengissä. Mietin tätä yhdistelmää ja elämääni ja kaikkia asioita joita elämäni aikana on sattunut, ja mietin miten voin olla näin täysjärkinen? Mulla on ihana mies ja kolme ihanaa lasta, olen 30v ja vakituisessa työssä. Olen saanut oman elämäni onnistumaan ja menneisyys ei vainoa mua mitenkään. Sekoanko vielä joskus tulevaisuudessa vai miksi olen näin täyspäinen? Vai olenko oikeasti hullu mutta en itse tajua sitä? Olen kuitenkin hyvin analysoiva ihminen, mutta myös todella sosiaalinen ja avoin, olen kertonut lapsuudestani monille ihmisille, ehkä olen käsitellyt asian jo niin hyvin ettei siinä ole mitään käsiteltävää enää? Onko muita samanlaisia?

Luulen että Suomessa raittiiden vanhempien lapset ovat niitä poikkeuksia. Eli et ole poikkeus. Kaikilla ystävilläni on alkoholisti vanhemmat. Myös mt-ongelmia löytyy koska ovat käyttäneet lähes koko ikänsä alkoholia. 

Suomi on alkoholistien maa. Eli et ole ihme. Suurin osa meistä on terveitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kykenet jopa kirjoittamaankin. Suomessa myönnetään liian helpolla eläkkeitä mielenterveyspotilaille. Eläke itseasiassa vaan lamaannuttaa entisestään sairaita.

Diagnoosista ja lääkityksen aloituksesta on vasta vuosi ja ottaa oman aikansa täältä pohjalta nousta takaisin tasapainoiseen elämään. 

LL

Täällä yksi melko samanlaisella taustalla elävä alle
kolmikymppinen nainen. Oli jännä huomata kirjoituksestasi, miten on ihan samoja asioita tullut itsekkin mietittyä! Omalla kohdallani isä kuoli alkoholismin aiheuttamiin sairauksiin muutama vuosi sitten (lisäksi masennus dg), äidillä on/oli ainakin masennusta ja suuria elämänhallintaan liittyviä ongelmia sekä siskolla skitsofrenia. Perheväkivalta ja konfliktit olivat myös jossain muodoissa viikottaisia, ellei ihan päivittäisiä. Isäni oli omaa vauva-/taaperoaikaani lukuunottamatta täysin ns. rapajuoppo, vietti usein parikin yötä viikosta putkassa ja kotona oli arvaamaton. Selvinpäin masentunut, hiljainen mies joka uhkaili itsemurhalla läheisiään.

Itse olin koulussa aina vähintäänkin keskivertoa, opiskelin vaativan ammatin itselleni ja olen koulutustani vastaavassa vakituisessa työssä. Pärjään mielestäni elämässäni päällisin puolin hyvin. Silti mieltä kalvaa tuo tausta kuten sinuakin ap ja huoli siitä aiheuttaako se ehkä ongelmia joskus tulevaisuudessa. Tämän takia tulee tarkkailtua itseään, tekemisiään ja tuntemuksiaan monesti liian kriittisesti, koska pelko sairastumisesta ja siitä "räjähtääkö" tämä kaikki käsiin vielä joku päivä on olemassa. Geneettinen alttius ainakin on, se täytyy vain hyväksyä.

Epävakaa tausta on omalla kohdallani sen että koen helposti olevani jotenkin outo tai erilainen, minulla on huono itsetunto, koen itseni arvottomaksi/huonoksi usein, olen todella kriittinen/vaativa itseäni kohtaan mutta muita kohtaan liiankin kiltti ja vältän konflikteja viimeiseen asti sekä minun on vaikea päästää ketään oikeasti lähelle. Osittain tästä syystä ja vaikeudesta luottaa ihmisiin/varautuneisuudesta, en ole koskaan koskaan ollut esim. parisuhteessa, vaikka kovasti kaipaisin läheisyyttä ja "omaa ihmistä". Ulkoisesti vaikutan ilmeisesti kuitenkin tasapainoiselta, koska ystävät ovat näin maininneet ja olleet hyvinkin yllättyneitä taustastani. Nykyään pystyn onneksi avautumaan läheisimmille ystäville näistä asioista, ennen häpeä oli aivan liian suuri....

Mukava olisi kuulla muidenkin "selviytyjien" tarinoita!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mä olen sitten yksi jeesustelija, mutta mun mielestä päihteet ja lapset eivät sovi yhteen. Olen myös miettinyt, että miksi päihdemyönteiset kärsivät itse usein myös mielenterveysongelmista? Ihmisten joiden kaiken järjen mukaan pitäisi pysyä kaukana päihteistä.

Ihmisillä on niin erilainen stressinsietokyky. Osalla elämä tuntuu niin raskaalta ja hektiseltä että se nopein tapa rentoutua perjantaina on se viini tai kalja tai kannabissätkä. Usein siten että lapset nukkuvat. 

Näin se on aina ollut. Ihanteita toki on vaikka millaisia monissa asioissa. 

Minä en ole havainnut päihdemyönteisyydellä tai uskonnoilla mitään yhteistä mielenterveysongelmiin. Ei mielenterveysongelmia voi eritellä siten että sitä esiintyy enemmän tietyllä ryhmällä. Se olisi aika naivia. Siihen tarvitaan tutkimus, jos sellaista menee väittämään. 

Olen kuullut että uskovaiset olisivat erityisen alttiita skitsofreniaan ja psykoosiin. En oikein usko ennenkuin näen tutkimustuloksia. Kenenkään uskonnollisuutta on myös vaikea määrittää tai päihdeongelmaisuutta. 

Osalle päivittäin tissuttelu ei näyttäisi olevan ongelma. Osalle sivullisista se tuntuisi olevan kovakin ongelma. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että Suomessa raittiiden vanhempien lapset ovat niitä poikkeuksia. Eli et ole poikkeus. Kaikilla ystävilläni on alkoholisti vanhemmat. Myös mt-ongelmia löytyy koska ovat käyttäneet lähes koko ikänsä alkoholia. 

Suomi on alkoholistien maa. Eli et ole ihme. Suurin osa meistä on terveitä.

Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Päihteiden liikakäytön taustalla on useimmiten tunnistamattomat ja siksi hoitamattomat mt-ongelmat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

sinällään hassua kun teikäläiset muuttavat mieltään, jos esim vanhempi joka on skitsofreenikko syö päivittäin ahdistukseen ja maniaan rauhoittavia, jotka ovat kannabistakin kovempia koukuttajia. Niin sinällään ontuu tuo asenteenne. 

Tosi moni työssäkäyvä syö rauhoittavia erilaisiin tilanteisiin. Esimerkiksi opettajat käyttävät luonnoilla diatsepaameja että selviytyisivät ahdistavista työoloista ilman paniikkikohtauksia tai ahdistusta.

Ihmiset käyttävät päivittäin koviksi huumeiksi luokiteltuja aineita lääkärin kirjoittamalla reseptillä. Diapamin vaikutus vaikuttaa vielä kotimatkalla jos ajaa autolla ja hakee lapset päiväkodista. 

Harva ajaa kolaria silti tai lapset edes huomaavat vanhemmast mitään muuta kuin että äiti on vähän väsynyt. Rauhoittavat väsyttävät sivuvaikutuksena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Päihteiden liikakäytön taustalla on useimmiten tunnistamattomat ja siksi hoitamattomat mt-ongelmat.

Hassua että huumeet auttavat mt-ongelmiin. Moni ahdistunut ja häiriintynyt potilas saa rauhan diapamista tai opamaxista. Nuo ovat kannabistakin kovempia aineita ja ne auttavat välittömästi vaikkapa paniikkikohtaukseen.  

Ne ovat monen mt-ongelmaisen vakiolääkitys mielialalääkityksen sivussa. 

Osa kokee että alkoholi auttaa. Ei ihme koska alkoholi muistuttaa vaikutuksiltaan paljon rauhoittavia.

Ei minkään lääkkeen käyttö ole este vanhemmuudelle. Se on selvä juttu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä ole töitä edes terveille. Mitä järkeä roikottaa kortistossa jotain harhapotilaita, jotka ei koskaan tule työllistymään? Sitä paitsi eläkkeen ei tarvi olla yhtä kuin työntekokielto. Eläkkeellä olevalle voidaan antaa mahdollisuus työskennellä oman voinnin mukaan, jos hänelle tulee parempia jaksoja sairautensa aikana.

Vierailija

Eläke nimenä jo leimaa ihmisen. 

Hän luovuttaa henkisesti. Ehdottomasti tuo eläke ei ole hyvä ratkaisu. Hyvä asia on että nimenä sitä on yritetty muuttaa kuntoutustueksi vai mikä se olikaan.

4 kk voi käydä töissä eikä se vaikuta eläkkeeseen mitenkään. Ehdottomasti heti töihin. Työtä tehdessä paranee itsetuntokin kun kohtaa terveitä ihmisiä ja altistuu heidän kanssaan asionnille. Kuntouttava työtoiminta jonkun äskettäin sairaan kohdalla on vain syvä pudotus kaivonpohjalle. Niiden pitkäaikaissairaiden päihdeongelmaisten kanssa ei synny hyvää pohjaa nopealle paranemiselle.

Tutustut vain siihen elämäntilanteeseen jossa moni räpiköi tahmaisesti ylöspäin ja putoaa jatkuvasti takaisin lähtöpisteeseen. 

Bottomline oli että sairaat terveiden pariin eikä toistensa pariin. 

Vierailija

No sanotaan sitten vaikka hipparahaksi, sama kai se on. Terveet ihmiset ehkä itse päättävät, haluavatko asioida mielisairaan henkilökunnan kanssa vai eivät.

Heikoinlenkki

Alkoholismi on normaalia maailmalla. Kukapa ei tuntisi vanhempia jotka käyttävät alkoholia tai ottavat lääkkeitä jotka ovat huumausaineita.

Harva oikeastaan tuntee täysin raittiita ihmisiä. Maailmassa monen arvot ovat täysin epätodelliset. Pitäisi olla raitis että voi olla hyvä vanhempi? Kyllä hyvä vanhempi voi olla vaikkei olisi raivoraitis tai täysin terve. Sen olemme elämässämme kokeneet moni. 

Ihmettelen myös miksi moni kuvittelee ettei esimerkiksi skitsofreenikko voisi olla hyvä vanhempi? Ei sairaudet estä hyvää vanhemmuutta tai alkoholismi, joka sekin on sairaus. 

Ihmisillä on tapana ponnistella parempaan ja yrittää kovasti parantua. Alkoholistikin voi olla aamupäivät raittiina ja vasta illalla retkahtaa. Tai osa voi olla parikin päivää juomatta. Kyllä sellainen voi jo olla vanhempi. 

Sitten toinen asia on että keskitytään jokainen omaan vanhemmuuteen. Ei meistä kukaan ole niin hyvä vanhempi että voisi arvostella muita vanhemmuudessa :) 

Hyvää loppupäivää kaikille vanhemmille.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat