Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain selville että 6v antaa lahjoja kavereilleen, että...

Vierailija

hänet huolitaan mukaan porukkaan. Jäivät kiinni itse teosta kun tyttö jakoi huoneessaan kiiltokuvia "kavereilleen" ja kuulin kun puhuivat "Jos annat, tuon, tuon ja tuon niin saat tulla meidän kanssa puistoon"

Puuttuisitteko? Pitäisikö minun käskeä lopettamaan tavaroidensa antamisen? Tyttö on aina ollut huono saamaan kavereita eli ei todennäköisesti pääse tähän porukkaan enää mukaan jos kiellän lahjomisen.

Äh, hankala tilanne.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

onko lapsesi eskarissa? Entäs kaverit- siellä voisi puhua ekana asiasta - ja eskari tädit lapsille...hankala tilanne - voisit jutella silleen lapsen kanssa että mitä teette kavereiden kanssa / vaihteletteko tavaroita jne.vähän vaivihkaa. Itse olen aikoinani tehnyt samanmoista kun halusin olla erään Leenan bestis - loppui kyllä sitten omia aikojaan....

Vierailija

Minä olin lapsena "suosittu" (paljon kavereita siis), mutta silti tein välillä tuota samaa yhden tietyn naapurinlikan kohdalla. Lahjoin hänet monesti seuraani ostamalla karkkia. En kyllä tajua, mikä juuri siitä tytössä sai minut toiminaan niin, mutta mikä tahansa se oli, niin karkin ostaminen (lahjominen) ei ollut kovinkaan pitkäaikainen ratkaisu, sillä ei tuolla tavalla luodut ystävyyssuhteet todellakaan kanna pitkälle. Itse en ole tästä tytöstä kuullut ala-asteen jälkeen yhtikäs mitään.

Pienet tytöt osaa olla ajattelemattomuudessaan julmia. Ei sillä, eihän noin pieni lapsi vielä tajua, mikä on oikein ja mikä väärin, mutta ehkä kannattaa kuitenkin sille omalle tytölle opettaa, että ystäviä voi koittaa tehdä muullakin tapaa. Voithan sinä äitinä koittaa tehdä kodistanne niin kivan paikan, että tytön kaverit haluavat ihan oikeasti tulla kylään ilman kiiltokuvienvaihdantaa. Jos et kiellä lahjomista, niin tytölläsi ei ole vuosien päästä ystävien lisäksi edes niitä kiiltokuvia muistona lapsuudesta.

Parempi yksin, paras hyvässä s...

Ottaisin vanhempiin yhteyttä ja selvittelisin mitä kaikkea ovat vieneet = saavat luvan palauttaa. Sitten opettaisin lapsen pysymään erossa manipuloivista pikkupaskoista ja hankkimaan oikeita ystäviä.

Vierailija

Ei ole eskarissa kun olen vuorotteluvapaalla niin saa olla kotona. Olen kysynyt haluaisiko mennä, muttei halua vaan viihtyy kotona.

Täytyy varmaan vanhempiin olla yhteydessä.

Ap

täti

Hei Ap, kiinnitin huomiota tuohon viimeiseen virkkeeseen "Olen kysynyt haluaisiko mennä muttei halua vaan viihtyy kotona". Olet siis antanut lapsen itse "päättää" meneekö eskariin? Mielestäni lapsesi olisi ollut tärkeää mennä sinne eskariin, ei lapselta pidä näitä asioita kysellä..

Ensisijaisesti puhu tyttäresi kanssa tästä asiasta ja sitten myös soita ehkä myös kavereiden vanhemmille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eskarissa kun olen vuorotteluvapaalla niin saa olla kotona. Olen kysynyt haluaisiko mennä, muttei halua vaan viihtyy kotona.

Täytyy varmaan vanhempiin olla yhteydessä.

Ap

Eikös esikoulu tullut tästä syksystä alkaen pakolliseksi?

(ei nyt liittynyt aloitukseen varsinaisesti)

Vierailija

Tytöllä  lievä kehitysvamma, siksi eskari alkaa vasta ensi vuonna. Menee vuotta myöhemmin myös kouluun.

Ap

Vierailija

Jos lapsen on ollut vaikea saada kavereita, niin mikset ole vienyt eskariin? Koulussa se vasta vaikeaa voikin olla. Oletteko käyneet kerhoissa? Onko lapsi aiemmin ollut kuitenkin päiväkodissa?

Kyllä mä yrittäisin nyt vahvistaa lapsen itsetuntoa. Mieluummin tosiaan yksin kuin huonojen "kavereiden" kanssa.

Vierailija

Niin ja juttelisin lapsen kanssa siitä mitä ja millaista on ystävyys. Kertoisin myös että aitoon ystävyyteen ei kuulu ystävien seuran ostaminen lahjoilla.

Vierailija

10, vanhalla paikkakunnalla hän oli liikuntakerhossa jossa oli tutut kaverit. Nyt vuosi sitten muutimme mieheni työn perässä ja täällä ei ole saanut muuta kun noita "ostettuja" kavereita.

Hänen vammansa ei näy päälle päin eikä siitä ole kuulemma kiusattu.

Ap

Vierailija

Lisäys viestiin 13, yritin viedä täällä samantyyppiseen kerhoon muttei siitä tullut mitään kun oli koko tunnin itkenyt ja murjottanut nurkassa. Sanoi ettei halua mennä sinne enää ikinä.

ap

Vierailija

Lievä kehitysvamma = vielä suurempi syy mennä päiväkotiin varhaiskasvatuksen piiriin. Todennäköisesti päiväkoti olisi ilmainen jos se lasketaan kuntoutukseksi. Meillä oli ilmainen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat