Teini käytti kesätyörahat turhuuksiin, isänsä maksoi saman summan
tytön (16v) tilille mitä hänen palkkansa oli. Siis se, minkä hän tuhlasi. Nyt kiehuu ja lujaa kun juuri yhdessä sovimme että tyttö opetetaan arvostamaan rahaa. Oli kuitenkin isällään ollessaan vähän itkeä tirauttanut että kun meni palkka meikkeihin, vaatteisiin ja koruihin niin ei jäänyt mitään.
No, oli laittanut tytön tilille saman summan rahaa minkä tuhlasi. En tiedä upposiko tytön tekoitku häneen muka oikeasti vai halusiko vain näpäyttää minulle "hahahaa olen parempi vanhempi kuin sinä"
Eronneet olemme siis.
En varmaan noita rahoja ole oikeutettu nostaman poiskaan?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
16v saa päättää, mihin ansaitsemansa rahat käyttää. Äidillä ei ole asiaan mitään sanomista eikä voi vaatia lasta maksamaan itse esim. asumistaan. Jos olisin ap:n tytär, avaisin ihan uuden pankkitilin, josta äiti ei tiedä mitään.
Näinhän se on mutta sitten tyttären on turha vinkua äidiltään rahaa päästäkseen vaikka kavereiden kanssa leffateatteriin tai Heseen syömään. Äiti kustantaa pakolliset vaatteet sekä ruuan (plus asumisen) mutta muu jää sitten saamatta jos ei osaa rahaa käyttää säästeliäästi vaan kaikki täytyy laittaa kerralla haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti tuon ikäisenä pärjätä koko vuosi kesälomarahoilla. Ostaa siis vaatteet, meikit jne. Eka vuotena teki tiukkaa, koska rahat kului heti syksyllä. Seuraavina vuosina meni jo helpommin ja nykyisin olen erinomainen rahankäyttäjä.
Nykyvanhemmat eivät pääsääntöisesti halua olla näin "julmia" lapselleen, koska sille voi tulla paha mieli.
Pitää muistaa, että vanhemmat ovat kuitenkin elatusvelvollisia, ja tähän kuuluu mm. hygieniatuotteet, vaatteet, harrastukset (jos niitä siis on ennestäänkin ollut, ei voida olettaa että ykskaks alat kesätöillä maksamaan 15-vuotiaana harrastuksesi), ruoka, satunnaiset ilot kuten leffaliput sun muut. Rahankäyttöä pitää opettaa, mutta ei niin että lapsi on kaikesta vastuussa omilla rahoillaan alaikäisenä. Ehkä sinulla on ollut juuri sopivasti vastuuta, mutta haluan vain korostaa ettei ole missään nimessä tarkoituksenmukaista että teini käyttää kesätyörahat siihen mitä vanhemmat normaalisti kustantaisivat. Tuolloin voidaan sopia esim. että meikit ja sellaiset vaatteet joita ei oikeasti tarvitse ostetaan itse, ja sopia että teini säästää rahoistaan esim. joululahjoihin rahoja tai johonkin reissuun vähän käyttörahaa.
Ap:n tapauksessa isä teki väärin. Miksi siirtää lapsen tilille rahaa sama summa, johan hän käytti sen omasta mielestä tarpeellisiin asioihin. Rahaa annettaisiin tuossa sitten sitä mukaan kun sitä tarvitaan, eikä ns. vapaata käyttörahaa saman verran kuin palkka on alunperin ollut, Mutta joo ap, kyllä monien teinien vanhemmat kamppailee samassa asiassa; kuinka opettaa rahan käyttöä teinille. Vaikka potuttaa, niin yritä keskustella lapsen isän kanssa, ja koittakaa sopia yhteiset pelisäännöt asialle.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 16-18- vuotiaana isän äidilleni maksaman elatusavun suoraan itselleni. Mutta se tarkoitti sitä, että siitä maksettiin kaikki omat menoni ruokaa ja asumista lukuunottamatta. Myös siis koulukirjat, puhelinlasku, vaatteet,meikit, menot.. Enempää rahaa ei tullut kuin ehkä synttärinä ja jouluna ja tietysti kesätöistä.
Tämä opetti kuitenkin käyttämään rahaa ja priorisoimaan sen mitä haluan hankkia ja milloin.
Toimisiko tämä teillä ap?
Jos käy lukion niin siitä tulee jo n. 100-150e/kk, puhelinlasku 20e/kk, vaatteet+meikit 0-100e/kk (jouduitko esim ostamaan urheilukengät ja -rintaliivit sun muut itse?) muut menot riippuu teinistä mutta varmaan kahvit ja leffat, satunnaiset konsertit n. 20-60e/kk. Tuo on hyvä systeemi, mutta minun mielestä esim. koulukirjojen maksu itse on liikaa. Tai toki jos elatusmaksut huitelevat isoissa summissa niin mikäs siinä. Onhan se äitikin elatusvelvollinen, sitä minä vain tarkoitan.
Meillä vanhemmat antoivat käyttöön 100e/kk, millä maksettiin ainakin meikit ja kaikki omat ylimääräiset menot, kaikki mitä esim. konserteissa tai reissussa kaverien kanssa halusi käydä maksettiin tuosta. Vanhemmat maksoivat mm. laskut ja koulukirjani. Ihan hyvin opin käyttämään rahaa. Kyllä se rahankäytön oppiminen tulee siitäkin, miten omat vanhemmat käyttävät sitä rahaa. Esim puoliso ei ikinä oppinut käyttämään rahaa, vaikka vanhemmat olivat tosi pienituloisia, koska vanhemmat itsekin sössivät omat raha-asiat laskujen maksuista lähtien. Vastuun opettaminen lähtee jos siitä, että itse toimii vastuullisesti. Toki sitten lapselle annetaan iän mukaan aina joitain vastuualueita rahallisesti, mistä pitää huolehtia itse.
??? Kirjoittajalle olisi pitänyt jäädä joka kuukausi 300 - 400 euroa ylimääräistä, jos elareilla olisi voinut kustantaa kaikki menot. Vai oikeastiko ajattelet, että eronneiden lapset ei syö?