Teini käytti kesätyörahat turhuuksiin, isänsä maksoi saman summan

Vierailija

tytön (16v) tilille mitä hänen palkkansa oli. Siis se, minkä hän tuhlasi. Nyt kiehuu ja lujaa kun juuri yhdessä sovimme että tyttö opetetaan arvostamaan rahaa. Oli kuitenkin isällään ollessaan vähän itkeä tirauttanut että kun meni palkka meikkeihin, vaatteisiin ja koruihin niin ei jäänyt mitään.

No, oli laittanut tytön tilille saman summan rahaa minkä tuhlasi. En tiedä upposiko tytön tekoitku häneen muka oikeasti vai halusiko vain näpäyttää minulle "hahahaa olen parempi vanhempi kuin sinä"

Eronneet olemme siis.

En varmaan noita rahoja ole oikeutettu nostaman poiskaan?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

On tuo parempi kuin eräs isä joka käytti teinipoikaansa kesätöissä omassa firmassaan koko kesän eikä maksanut palkkaa lopulta ollenkaan. 

Sori, ei auta ap:ta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

NO mitä hittoa ne SINULLE kuuluu?????? Näpit irti, mamma!

No varmaan kuuluu kuule sillä lailla että teinin pitäis ruveta pikkuhiljaa tajuamaan rahan arvo ja että aina ei voi mennä isin luo kinuamaan. Sen takia oli töissäkin että saisi omaa rahaa joka ei ole tullut äitin tai isin lompakosta. Siinä tulee aikamoinen itku pitkästä ilosta kun yhtäkkiä hypätään aikuisten maailmaan missä täytyy tehdä budjetti ja noudattaa sitä.
Ymmärrätkö?
T:22v joka on kokenut tämän.

Vierailija

Mun piti tuon ikäisenä pärjätä koko vuosi kesälomarahoilla. Ostaa siis vaatteet, meikit jne. Eka vuotena teki tiukkaa, koska rahat kului heti syksyllä. Seuraavina vuosina meni jo helpommin ja nykyisin olen erinomainen rahankäyttäjä. 

Nykyvanhemmat eivät pääsääntöisesti halua olla näin "julmia" lapselleen, koska sille voi tulla paha mieli. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO mitä hittoa ne SINULLE kuuluu?????? Näpit irti, mamma!

No varmaan kuuluu kuule sillä lailla että teinin pitäis ruveta pikkuhiljaa tajuamaan rahan arvo ja että aina ei voi mennä isin luo kinuamaan. Sen takia oli töissäkin että saisi omaa rahaa joka ei ole tullut äitin tai isin lompakosta. Siinä tulee aikamoinen itku pitkästä ilosta kun yhtäkkiä hypätään aikuisten maailmaan missä täytyy tehdä budjetti ja noudattaa sitä.
Ymmärrätkö?
T:22v joka on kokenut tämän.

Jotain ymmärrän, kun omat lapset ovat jo 20, 22 ja 24 ja osaavat itse hoitaa taloutensa. Ei ole tarvinnut pitää köyhyydessä eikä pihistellä, ei takavarikoida lahjaksi saatuja rahoja. Järki kasvaa penskoile pikkuhiljaa ohjaamalla eikä sillä, että äiti tyhjentää tililtä rahat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En varmaan noita rahoja ole oikeutettu nostaman poiskaan?

Et tosiaan ole, etkä tietenkään nosta tytön rahoja. Se on varastamista. 

Harmi, että isä on lepsu mutta ajattele positiivisesti: nyt sun ei tarvitse antaa tytölle rahaa vähään aikaan.

Vierailija

Heh. Tulee tästä mieleen miehen ex-vaimo ja rahatalouden opettaminen.

Heidän poikansa opetettiin säästämään tilille kaikki rahat; synttärilahjat, karkkirahat, satunnaiset kolikot, kaiken poika talletti. Ja kun ero tuli, poika jatko sitkeää säästämistä äitinsä ja tämän uuden miehen hoteissa. Veljensä sen sijaan tuhlasi kaiken saman tien.

Kun poika täytti 18, tuli puhetta tilin siirtymisestä omaan hallintaan. Kappas: äiti oli vienyt tililtä kaiken. Poika sanoi, että niillä maksettiin lukionkäynti, hänen piti itse kustantaa kaikki. Isälle homma selvisi vasta kun kaikki oli jo pantu sileäksi.

Oliko reilua, häh? Samaan aikaan veli oli tuhlannut kaikki vastaavat rahat, jättänyt lukion kesken ja ryypännyt ja rällännyt loputkin.

Poika oppi niin pihiksi, että maksattaa teekuppinsakin muilla kahvilassa. On kateellinen ja katkera kaikesta mitä muilla on.

Vierailija

Mielestäni tytölle voisi koettaa puhua vedoten jonkinlaiseen omatuntoon. Onko reilua vaatia muilta lisää tilalle, kun on omat rahansa käyttänyt harkitsemattomasti, mitä käyttöä hän on rahoille miettinyt kun muut ostokset kaduttaa, voisiko niihin koettaa itse säästää ja samalla opetella rahankäyttöä? Ei huutoa ja syyttelyä, mutta pientä moraali-opastusta ja keskustelua tulevaisuudesta? Rahoja et voi poiskaan ottaa, mutta ties vaikka itse palauttaisi ne isälleen.

Vierailija

Itse sain 16-18- vuotiaana isän äidilleni maksaman elatusavun suoraan itselleni. Mutta se tarkoitti sitä, että siitä maksettiin kaikki omat menoni ruokaa ja asumista lukuunottamatta. Myös siis koulukirjat, puhelinlasku, vaatteet,meikit, menot.. Enempää rahaa ei tullut kuin ehkä synttärinä ja jouluna ja tietysti kesätöistä.

Tämä opetti kuitenkin käyttämään rahaa ja priorisoimaan sen mitä haluan hankkia ja milloin.

Toimisiko tämä teillä ap?

Vierailija

Miten voi oppia arvostamaan rahaa, jos äiti opettaa, että raha on paha asia?

Fiksu tyttö. Jos äiti ei ole kyennyt 16 vuodessa tyttöä kasvattamaan, niin ilman muuta kannattaa isältä rahaa pyytää ja muistuttaa, että jos olisi aikanaan ymmärretty opettaa rahankäyttö eikä pelkkä säästäminen, niin tilanne olisi nyt toinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kadehdit oman tyttäresi rahoja. Kuinka alas olet ajatellut vajota?

Sulla ei paljon järki päätä pakota, hoh hoh.... Tuskin tässä on mistään kadehtimisesta kyse, vaan siitä ettei likka opi tuolla tavoin rahankäytöstä mitään. Ekaksi hassaa palkkansa turhuuksiin ja sitten huomaa, että ns. elääkin pitäisi ja menee ruikuttamaan isiltä samat rahat takaisin, suorastaan tyhmää sekä tytöltä, että isiltä. Mites sitten aikuisena? Isikö pelastaa ja antaa vaikka nyt 2500e tilille jotta ei likalle tule paha mieli, kun ensiksi on palkkansa tuhlannut ja ups! vuokrakin pitäis maksaa.... 

Hienosti täällä taas saadaan syytettyä ap:ta joka on aivan oikeilla jäljillä ja todellakin pitäisi olla jokin keino saada valvottua teinin rahantuhlausta. Ainakin ON OIKEIN, että ap ei anna enää ainakaan tänä vuonna käyttörahaa, koska likka on saanut jo ihan tarpeeksi ja nähtävästi mitään järkevää niillä ei ole tehty. Ruikuttakoon sitten isilleen, ketä kiinnostaa. Joululahjakin voi olla tasoa "villasukat", eikä muuta. Eiköhän "pikku prinsessan" ole aika oppia tavoille. Tsemppiä ap.

Vierailija

Pitäisikö sitä rahankäyttöä vähän selventää muullakin tavalla kuin joko piheilemällä tai jakamalla rahaa ja jättämällä loput nuoren vastuulle?

Vierailija

"palkka meikkeihin, vaatteisiin ja koruihin "

Hyvähän se on että nuori ostaa itse vaatteensa, meikit ja korut.

Olitteko keskustelleet rahankäytöstä ennen kun ne oli jo menneet? Olitko sanonut että rahaa pitää riittää ruokaan ja asumiseen?

Nuori on saanut todennäköisesti asua ja syödä ja vaatteet sinun ja isänsä kustantamana niin kuin kuuluukin. Kyseessä alaikäinen josta olette vastuussa vielä pari vuotta.

Kannattaisi olla myös tyytyväinen siihen että nuori ylipäätään kävi töissä, kaikki eivät viitsi hakea edes kesätyötä.

Älä ole liian ankara tytölle. Vaikuttaa siltä että olet katkera siitä että ex antoi rahaa lapselle. Tuskin tällaista mekkalaa jos oma äitisi tai siskosi olisi antanut hänelle rahaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat