Downshiftaajat, leppoistajat, kohtuullistajat HOI!
Kertokaa miten menee? Itse juuri kelkkaan hypänneenä saan arvostelua osakseni. Mieskään ei oikein ymmärrä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa miten menee? Itse juuri kelkkaan hypänneenä saan arvostelua osakseni. Mieskään ei oikein ymmärrä.
Miten olette sopineet perheen sisäiset raha-asiat?
Minä downshiftasin huonopalkkaisesta työstä vielä huonopalkkaisempaan, joten eipä kateellisia löydy. Tosin ei lähipiirissä muutenkaan ole ihmisiä, jotka arvostelevat. Työ on silti stressaavaa eikä aina jaksa vapaa-aikana mitään kivaa. Olen niin vanha, etten enää tule koskaan saamaan kokoaikatyötä. Jotenkin tässä kituutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä downshiftasin huonopalkkaisesta työstä vielä huonopalkkaisempaan, joten eipä kateellisia löydy. Tosin ei lähipiirissä muutenkaan ole ihmisiä, jotka arvostelevat. Työ on silti stressaavaa eikä aina jaksa vapaa-aikana mitään kivaa. Olen niin vanha, etten enää tule koskaan saamaan kokoaikatyötä. Jotenkin tässä kituutellaan.
Ei kuulosta kovin toimivalta leppoistamiselta.
Niin downshiftaajat, rahoitatteko itse downshiftaamisenne, puoliso vai yhteiskunta?
Ystäväni on pois työelämästä ja elää pelkillä pääomatuloilla.
Itse olen aikeissa pitää pitkän vapaan tai siirtyä osa-aikatyöhön omien varojeni varassa.
4: On se silti mukavampaa olla töissä vain 20 h/vk kuin 40 h/vk.
Vaihdoin kokoaikatyön duuniin, jossa voin itse päättää milloin ja kuinka paljon teen. Palkkaa saan puolet aiemmasta. Se riittää, koska ei ole velkoja ja olen nokkela.
En siis tietenkään elä yhteiskunnan tai puolison rahoilla. Nyt on kivaa kun koko elämä ei mene töissä. Parasta on tämä itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin kokoaikatyön duuniin, jossa voin itse päättää milloin ja kuinka paljon teen. Palkkaa saan puolet aiemmasta. Se riittää, koska ei ole velkoja ja olen nokkela.
En siis tietenkään elä yhteiskunnan tai puolison rahoilla. Nyt on kivaa kun koko elämä ei mene töissä. Parasta on tämä itsemääräämisoikeus.
Mikä ala/ ammatti?
Ihan kivasti menee. Vaikka tänään onkin taas tämmöinen laiskapäivä, ettei vaan mikään muu huvita kuin palstailu. Se tässä toisinaan ärsyttää, kun pitäisi tehdä jotain fiksua. Esim siivota. Kun ei aikataulut pauku, niin on tosiaan lupa löysäillä ja vaan siirtää kotitöitä.
Itse rahoitan elämäni, lasteni elämän ja osittain myös puolisoni. Mielelläni.
Jäin juuri kotiäidiksi ja elämä on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin juuri kotiäidiksi ja elämä on ihanaa.
Se nyt ei kyllä ole downshiftausta.
Vierailija kirjoitti:
Niin downshiftaajat, rahoitatteko itse downshiftaamisenne, puoliso vai yhteiskunta?
No alussa ihan omalla kustannuksella vaihdoin normi työviikon 3 päiväiseen. Terveys oli jo pettänyt joten vaihtoehtoja ei ollut. Mieskin kannatti ajatusta. Sitten jouduin pois töistä yt:ssä joten se ratkaisi loput. Pääsin lopultakin lääkärin tutkimuksiin ja olin vuoden sairiksrlla. Nyt tuloton ja odottelen eläkepäätöstä. Pientä freelancerhommaa teen omaksi iloksi
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Minä leppoistin ja downshiftaan päässäni, asenteellani. Käyn ihan samoissa töissä mutta en vain ota siitä minkäänlaista stressiä joten energiaa riittää viikonloppuisin kaikkeen kotona tehtävään kivaan ja rakkaani luona remontoimiseen. Luovuus kukoistaa ja teen paljon käsitöitä myös.
Downshiftailin eka kymmenisen vuotta, pidin siis paljon ylimääräisiä vapaita ja vuosi sitten otin irtisanomispaketin. Eipä oo huolta huomisesta, töitä en aio enää tehdä, rahat riittää muutenkin. Kaikki varmaan ei ymmärrä, mutta mulla on hyvä näin.
Minä olen downshiftannut jo muutaman vuoden. Käyn edelleen töissä, mutta en tee enää ylitöitä. Meillä riittää porukkaa, jolla on rahantarvetta enemmän kuin minulla ja he tekevät ihan mielellään ylitöitä. Tienaan siis ihan hyvin, mutta kulutan erittäin vähän.
Mun sukulainen sano että mun pitäis hankkii työtä. Miks pitäis? Mä näytän hienoo esimerkkiä ja se vaa pilkkaa(haukkuu mua muille sukulaisille ja puhuu selän takana paskaa). Varmaan sitä ärsyttää, kun ei ite uskalla tehä juttuja joita haluais. Mut mä viis veisaan mitä muut ajattelee ja oon onnellinen. haha.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen downshiftannut jo muutaman vuoden. Käyn edelleen töissä, mutta en tee enää ylitöitä. Meillä riittää porukkaa, jolla on rahantarvetta enemmän kuin minulla ja he tekevät ihan mielellään ylitöitä. Tienaan siis ihan hyvin, mutta kulutan erittäin vähän.
Töissä käyminen ei kyllä täytä kriteereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni työmäärän vähentäminen täyttää. Ei downshiftaus tarkoita, että ei tekisi enää lainkaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni työmäärän vähentäminen täyttää. Ei downshiftaus tarkoita, että ei tekisi enää lainkaan töitä.
Ei se tarkoita täyttä viikkoakaan. Sillä ei ole mitään tekemistä downshiftaamisen kanssa. Kun eletään sillä mitä tienataan, niin voidaan alkaa jo siitä puhumaan. Se että kuluttaa vähän ei ole downshiftailua, kuten edellinen kirjoittaja esitti ja sitten pankkitilille karttuu tuhansia.
ihan hyvin menee. Kateellisia riittää mutta sille en voi mitään.