Masennus, mitä se on ja kuinka se ilmenee?
Voisko joku kyseisestä kärsivä laittaa tuntojaan mulle?
itse epäilen, että mulla saattas olla masennusta, elämänhalu ja kaikki kadonnut, arki on liian tasaista tallaamista, tiuskin ja marmatan koko ajan kaikille..
kaks lasta löytyy ja pienempi reilu vuoden.
Kaikki ok, mut silti pohdin, murehdin ja jopa pelkään ihan hölmöjä asioita, mm tulevaa töihin lähtöä, joka vasta 2 vuoden päästä.
Kuinka haetaan apua? Neuvolaan en halua soittaa, liian läheinen täti meille.
Oisko psykologin paikka nyt`?
Kommentit (5)
Onko sinulla itsetuhoisia ajatuksia? Saatko nautintoa mistään? Miten ruokahalun laita? Onko sinulla ystäviä, joille puhua? Entä puhutko miehellesi ajatuksistasi?
Itse olen kärsinyt masennuksesta vuosia ja välillä menee paremmin. Silti en osaa tehdä määritelmää masentuneesta. Muuta kuin ettei jaksa, mikään ei kiinnosta kuin hetken, kaikki on lyhytjänteistä ja haluaisi vain nukkua, iltaisin ei saa unta. Päässä pyörii negatiivisia asioita joihin ei löydy tolkkua.
Ota yhteyttä paikkakunnanne mielenterveystoimistoon ja kysy. Itse pääsin neuvolatädin kautta nopeampaa. Usein noissa on jonoa joten neuvolatädin tai neuvolalääkärin lähetteellä pääsee nopeasti varsinkin jos on pieniä lapsia. Tsemppiä!!!
ei mulla oo itsetuhoisia ajatuksia, lähinnä vaan et tää on tätä, ekä muuksi muutu. en halua töihin, mut joskus ahistaa kotona ihan älyttömästi. Lähinnä oo huolissani esikoisesta, jonka kans " väännän" koko ajan, en oikeen jaksi välittää hänen jutuistaan ku ajattelen vaan pienempää ja itseäni.. tosi vaikea selittää!
Mulla hyviä kavereita ja ainoastaan yhelle oon puhunut tästä, miehelle puhun, mut tuskin ymmärttää tän asian vakavuutta.
Kävin gynellä ja sain terolutia, koska mulla muitakin oireita niin kauheesti, pitkä kierto, menkat sekasin, kuumottaa, PÄÄ HAJOO Ym oireita.
Katon auttaako noi vai otanko sit muulle yhteyttä, muuten ei oikeesti pää enää kestä... KIITOS vielä!
Ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan tai suoraan paikkakuntasi mielenterveystoimistoon. Neuvolan kautta saa nopeammin ajan jos on lapsia.
Vaaditko kenties itseltäsi liikoja? Olisi hyvä jos pystyisit oikeasti puhumaan miehellesi asioista, jotta hän ymmrtäisi tätä kautta ottaa vastuuta lapsista. Onko sinulla koskaan vapaa-aikaa tai omia harrastuksia? Ne ovat todella tärkeitä. Kotiin helposti juuttuu.
t. 3 (muistaakseni)
Vierailija:
ei mulla oo itsetuhoisia ajatuksia, lähinnä vaan et tää on tätä, ekä muuksi muutu. en halua töihin, mut joskus ahistaa kotona ihan älyttömästi. Lähinnä oo huolissani esikoisesta, jonka kans " väännän" koko ajan, en oikeen jaksi välittää hänen jutuistaan ku ajattelen vaan pienempää ja itseäni.. tosi vaikea selittää!
Mulla hyviä kavereita ja ainoastaan yhelle oon puhunut tästä, miehelle puhun, mut tuskin ymmärttää tän asian vakavuutta.
Kävin gynellä ja sain terolutia, koska mulla muitakin oireita niin kauheesti, pitkä kierto, menkat sekasin, kuumottaa, PÄÄ HAJOO Ym oireita.
Katon auttaako noi vai otanko sit muulle yhteyttä, muuten ei oikeesti pää enää kestä... KIITOS vielä!
minä pääsen tuulettuu kun haluan,mutta siinä se onkin, et kun pääseen yksin tai miehen kans, en osaa tästä nauttia oikeesti mietin vaan lapsia ja kuljen " kellon kanssa"
Mulla aina ollut vähän kiireinen elämäntyyli, siitä kertoo myös se että en oo koskaan mistään myöhästynyt.
Huolehdin myös omat, ystävien, tuttavien ja kaikkien ongelmat, enkä voi sille mitään.
Päähän ottaa pienenkin asian vastoinkäyminen esim jonkun jutun peruuntuminen, vaikka sit ajattelen, et sou vat, mut minkäs teet sama pää kesät talvet...
jos joskus (usein) tuntuu ahdistavan tylsältä! Olet väsynyt. Olet tavallista itkuisempi/et eenää osaa itkeä ollenkaan, unettomuutta/väsymystä, yleistä surumieleisyyttä, ruokahaluttomuutta, seksi ei kiinnosta, ärsyynnyt helposti, mikään ei oikein huvita..
Sinulla ei tarvitse olla näitä kaikki oireita, ja voi olla paljon muitakin.
Itse hakeuduin vain johonkin psykiatrian poliklinikalle, josta sain ajan sekä psykologille ja lääkärille.
Täytellään raksi-ruutuun kaavakkeita (oireista), ja keskustellaan.
Lääkärille kerrotaan myös tuntemuksista ja mietitään olisiko joku lääkitys paikallaan tai vakituinen terapia.
Minusta auttaa!