Auton pyöränvaihdon voi oppia!
Voimaakaan ei tarvita kuin pyörän nostamisessa maasta paikoilleen.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on rengas. AUTON RENKAANVAIHTO. Ja ohjauspyörä.
Sen kun näkis, kun AV-mamma vaihtaa renkaan vanteelle... Juu nou, rengas on se musta osa siinä vanteen päällä.
Mäpäs osaan vaihtaa renkaan vanteelle ja myös tasapainottaa ne. :)
N24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan PYÖRÄT (=vanne+rengas) voi vaihtaa itse. Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihto vanteelle ei kotikonstein onnistu.
Kyllä yleensä syksyllä nimenomaan vaihdetaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Melkein kaikilla se hoituu vaihtamalla renkaat vanteineen ja miksi ei, kun se on aika paljon helpompaa.
Tietenkin voi puhua pyöristä, mutta se vanne on todellisuudessa vain teline sille toiminnallisesti merkitykselliselle osalle, kesä- ja talvirenkaille. Minä ainakin vaihdan renkaat, vanteet tulee siinä samalla vaihdettua.
Vaihda sinä vaan renkaat. Minä vaihdan aina kyllä koko pyörän.
Kyllä meillä päin on ainakin puhuttu aina renkaan vaihdosta, eikä pyörien vaihdosta. Sitten, kun on vaihdettu vanteille uudet renkaat, niin on ouhuttu kumien vaihdosta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan PYÖRÄT (=vanne+rengas) voi vaihtaa itse. Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihto vanteelle ei kotikonstein onnistu.
Kyllä yleensä syksyllä nimenomaan vaihdetaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Melkein kaikilla se hoituu vaihtamalla renkaat vanteineen ja miksi ei, kun se on aika paljon helpompaa.
Tietenkin voi puhua pyöristä, mutta se vanne on todellisuudessa vain teline sille toiminnallisesti merkitykselliselle osalle, kesä- ja talvirenkaille. Minä ainakin vaihdan renkaat, vanteet tulee siinä samalla vaihdettua.
Vaihda sinä vaan renkaat. Minä vaihdan aina kyllä koko pyörän.
Kyllä meillä päin on ainakin puhuttu aina renkaan vaihdosta, eikä pyörien vaihdosta. Sitten, kun on vaihdettu vanteille uudet renkaat, niin on ouhuttu kumien vaihdosta. :)
No, saahan sitä sanoa vaikka kissaa koiraksi jos haluaa...
Rengasliikkeitä on paljon. Mutta kumiliikkeitä vähemmän...
Alumiini kestää aika lujaa puristusta, yleensä seassa on magnesiumia, jolloin se vielä lujittuu muokkautuessa. Murtolujuus alumiinilla on 200 N/mm2 tuntumassa, ei se ihan heti ole murtumassa kannan alla.
Momentin saa laskettua pultin läpimitan ja lujuuden mukaan. Veikkaan, että ei renkaanvaihtoliikkeessä muutaman pulttikoon momentin oppiminen kauaa kestä. Pääsääntöisesti pultin kanta on läpimitan mukainen, jolloin huoltoliikkeessäkin jos hylsyä ei tarvitse vaihtaa, momentti on aika hyvin kohdallaan. Pultin kireyden pitää aina ylittää esikiristysmomentti.