Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auton pyöränvaihdon voi oppia!

Vierailija
13.10.2015 |

Voimaakaan ei tarvita kuin pyörän nostamisessa maasta paikoilleen. 

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavalliselle M12 8.8 pultille 78 Nm on laskennallinen minimi. Kun lisää siihen kitkan aiheuttaman vastuksen, on tuo mainittu 110 Nm hyvä minimiarvo. Mitä kireämmällä, sen vähemmän se on alttiina värinöille etenkin kun auto kaartaa.

Mutta kun pannaan varmuuden vuoksi 400, kevytmetallivanne antaa jo periksi. Ja vaikka ei antaisikaan, ei sitä saa auki käsipelillä. Ja koskaan en ole nähnyt rengasliikkeessä momenttiavainta säädettävän ;-)

Eipä oikein missään taideta ihan 400 Nm laittaa. Sillä pulttipyssylläkin tuo vaatisi jo aikamoista habaa. 20 sentin pulttipyssyn varrella se nostaisi jo 200 kiloisen miehen. 150-190 Nm on ihan järkevissä rajoissa ja vaatii silti voimaa aukaisussa.

Minä vedän yleensä yli 200 Nm kevytmetallivanteille. Olen nähnyt tärytesteissä ihan riittävän monen pultin irtoamisen ja vakuutus ei korvaa pulttien irtoamisesta autolle syntyvää vahinkoa. Aukaisuun riittää pienikin avain, kun se on vahva ja ihan pienellä vasaralla sen saa naputettua auki.

Se irtoaminen johtuu nimenomaan siitä että ylikiristyksellä kevytmetalli alkaa tyssäytyä tai pahimmassa tapauksessa halkeaa. Ja en oikein usko että rengaspoika tuntee kaikkien automerkkien momentit ihan ulkoa, tuskin sinäkään ja jopa en minäkään. Kaikissa rengasliikkeissä näyttää onneksi olevan automaattisäätöiset, kun ei niitä koskaan ole tarvinnut minun autolleni "säätää". Laita sinä 200, minä luotan tehtaan arvoon.

Alumiini kestää aika lujaa puristusta, yleensä seassa on magnesiumia, jolloin se vielä lujittuu muokkautuessa. Murtolujuus alumiinilla on 200 N/mm2 tuntumassa, ei se ihan heti ole murtumassa kannan alla. 

Momentin saa laskettua pultin läpimitan ja lujuuden mukaan. Veikkaan, että ei renkaanvaihtoliikkeessä muutaman pulttikoon momentin oppiminen kauaa kestä. Pääsääntöisesti pultin kanta on läpimitan mukainen, jolloin huoltoliikkeessäkin jos hylsyä ei tarvitse vaihtaa, momentti on aika hyvin kohdallaan. Pultin kireyden pitää aina ylittää esikiristysmomentti. 

Vierailija
42/44 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on rengas. AUTON RENKAANVAIHTO. Ja ohjauspyörä.

Sen kun näkis, kun AV-mamma vaihtaa renkaan vanteelle... Juu nou, rengas on se musta osa siinä vanteen päällä.

Mäpäs osaan vaihtaa renkaan vanteelle ja myös tasapainottaa ne. :)

N24

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan PYÖRÄT (=vanne+rengas) voi vaihtaa itse. Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihto vanteelle ei kotikonstein onnistu.

Kyllä yleensä syksyllä nimenomaan vaihdetaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Melkein kaikilla se hoituu vaihtamalla renkaat vanteineen ja miksi ei, kun se on aika paljon helpompaa.

Tietenkin voi puhua pyöristä, mutta se vanne on todellisuudessa vain teline sille toiminnallisesti merkitykselliselle osalle, kesä- ja talvirenkaille. Minä ainakin vaihdan renkaat, vanteet tulee siinä samalla vaihdettua.

Vaihda sinä vaan renkaat. Minä vaihdan aina kyllä koko pyörän.

Kyllä meillä päin on ainakin puhuttu aina renkaan vaihdosta, eikä pyörien vaihdosta. Sitten, kun on vaihdettu vanteille uudet renkaat, niin on ouhuttu kumien vaihdosta. :)

Vierailija
44/44 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan PYÖRÄT (=vanne+rengas) voi vaihtaa itse. Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihto vanteelle ei kotikonstein onnistu.

Kyllä yleensä syksyllä nimenomaan vaihdetaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Melkein kaikilla se hoituu vaihtamalla renkaat vanteineen ja miksi ei, kun se on aika paljon helpompaa.

Tietenkin voi puhua pyöristä, mutta se vanne on todellisuudessa vain teline sille toiminnallisesti merkitykselliselle osalle, kesä- ja talvirenkaille. Minä ainakin vaihdan renkaat, vanteet tulee siinä samalla vaihdettua.

Vaihda sinä vaan renkaat. Minä vaihdan aina kyllä koko pyörän.

Kyllä meillä päin on ainakin puhuttu aina renkaan vaihdosta, eikä pyörien vaihdosta. Sitten, kun on vaihdettu vanteille uudet renkaat, niin on ouhuttu kumien vaihdosta. :)

No, saahan sitä sanoa vaikka kissaa koiraksi jos haluaa...

Rengasliikkeitä on paljon. Mutta kumiliikkeitä vähemmän...