Auton pyöränvaihdon voi oppia!
Voimaakaan ei tarvita kuin pyörän nostamisessa maasta paikoilleen.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Pultit ei jää löysälle kun hankkii momenttiavaimen. Koneella vääntäen pultit yleensä tulevat liian kireälle, kun ammattitaidottomat ja välinpitämättömät maksulliset renkaanvaihtajat eivät käytä momentinrajoitinta. Hirveitä voimia pulttien/muttereiden kiristämiseen oikeaan momenttiin ei tarvita.
Pulteissa ei ole liikaa momenttia, parempi niiden on olla kireällä kuin liian löysällä. Lisäksi kireys olisi tarkistettava, kun on ajanut jonkin matkaa.
Tavalliselle M12 8.8 pultille 78 Nm on laskennallinen minimi. Kun lisää siihen kitkan aiheuttaman vastuksen, on tuo mainittu 110 Nm hyvä minimiarvo. Mitä kireämmällä, sen vähemmän se on alttiina värinöille etenkin kun auto kaartaa.
Osaan toki vaihtaa, mutta miksi tekisin sen itse, taloyhtiön ahtaalla pihalla, kun rengashotellin pojat tekevät sen samalla kun minä nautin kupillisen kahvia? Maasturin renkaat ovat muutenkin painavia ja tilaa vieviä, kuka niitä viitsii säilöä nurkissaan?
Totta kai oppii, mutta käytän palvelua, eikä meillä ole säilytystilaa renkaille. Tuen yrittäjyyttä. Olen kokenut rengashotellin käytön mukavaksi ja vaivattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pultit ei jää löysälle kun hankkii momenttiavaimen. Koneella vääntäen pultit yleensä tulevat liian kireälle, kun ammattitaidottomat ja välinpitämättömät maksulliset renkaanvaihtajat eivät käytä momentinrajoitinta. Hirveitä voimia pulttien/muttereiden kiristämiseen oikeaan momenttiin ei tarvita.
Pulteissa ei ole liikaa momenttia, parempi niiden on olla kireällä kuin liian löysällä. Lisäksi kireys olisi tarkistettava, kun on ajanut jonkin matkaa.
Tavalliselle M12 8.8 pultille 78 Nm on laskennallinen minimi. Kun lisää siihen kitkan aiheuttaman vastuksen, on tuo mainittu 110 Nm hyvä minimiarvo. Mitä kireämmällä, sen vähemmän se on alttiina värinöille etenkin kun auto kaartaa.
Mutta kun pannaan varmuuden vuoksi 400, kevytmetallivanne antaa jo periksi. Ja vaikka ei antaisikaan, ei sitä saa auki käsipelillä. Ja koskaan en ole nähnyt rengasliikkeessä momenttiavainta säädettävän ;-)
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan PYÖRÄT (=vanne+rengas) voi vaihtaa itse. Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihto vanteelle ei kotikonstein onnistu.
Kyllä yleensä syksyllä nimenomaan vaihdetaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Melkein kaikilla se hoituu vaihtamalla renkaat vanteineen ja miksi ei, kun se on aika paljon helpompaa.
Tietenkin voi puhua pyöristä, mutta se vanne on todellisuudessa vain teline sille toiminnallisesti merkitykselliselle osalle, kesä- ja talvirenkaille. Minä ainakin vaihdan renkaat, vanteet tulee siinä samalla vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oppimista siinä muka on?! Haittaahan siitä olisi jos jokainen tekisi sen itse. Työllistävä vaikutus, sekä veroeuroja valtion kassan. Puhumattakaan turvallisuus riskistä. Käsinväänettynä voi jäädä pultit löysälle. Ei me kaikki olla esim. yhtä vahvoja kuin sinä.
Rengasliikkeessä käytetään yleensä pulttikonetta, jossa on kiristys suunta on rajoitettu vaikka 110Nm.
On rajoitettu jos on. Eikä 110 Nm ole suinkaan oikea momentti kaikille pulteille, vanteille ja autoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan PYÖRÄT (=vanne+rengas) voi vaihtaa itse. Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihto vanteelle ei kotikonstein onnistu.
Kyllä yleensä syksyllä nimenomaan vaihdetaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Melkein kaikilla se hoituu vaihtamalla renkaat vanteineen ja miksi ei, kun se on aika paljon helpompaa.
Tietenkin voi puhua pyöristä, mutta se vanne on todellisuudessa vain teline sille toiminnallisesti merkitykselliselle osalle, kesä- ja talvirenkaille. Minä ainakin vaihdan renkaat, vanteet tulee siinä samalla vaihdettua.
Vaihda sinä vaan renkaat. Minä vaihdan aina kyllä koko pyörän.
Vierailija kirjoitti:
Osaan toki vaihtaa, mutta miksi tekisin sen itse, taloyhtiön ahtaalla pihalla, kun rengashotellin pojat tekevät sen samalla kun minä nautin kupillisen kahvia? Maasturin renkaat ovat muutenkin painavia ja tilaa vieviä, kuka niitä viitsii säilöä nurkissaan?
Siinä ajassa missä ajan rengasliikkeeseen olen jo vaihtanut monesti renkaat paikalleen. Eipä nuo renkaat autotallissa ruokaa vaadi. Yleensä kotona saa myös paremmat kahvit mitä rengasliikkeen vanhaa ja laihaa kahvia pumpputermospullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun pannaan varmuuden vuoksi 400, kevytmetallivanne antaa jo periksi. Ja vaikka ei antaisikaan, ei sitä saa auki käsipelillä. Ja koskaan en ole nähnyt rengasliikkeessä momenttiavainta säädettävän ;-)
Eipä oikein missään taideta ihan 400 Nm laittaa. Sillä pulttipyssylläkin tuo vaatisi jo aikamoista habaa. 20 sentin pulttipyssyn varrella se nostaisi jo 200 kiloisen miehen. 150-190 Nm on ihan järkevissä rajoissa ja vaatii silti voimaa aukaisussa.
Minä vedän yleensä yli 200 Nm kevytmetallivanteille. Olen nähnyt tärytesteissä ihan riittävän monen pultin irtoamisen ja vakuutus ei korvaa pulttien irtoamisesta autolle syntyvää vahinkoa. Aukaisuun riittää pienikin avain, kun se on vahva ja ihan pienellä vasaralla sen saa naputettua auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ajassa missä ajan rengasliikkeeseen olen jo vaihtanut monesti renkaat paikalleen. Eipä nuo renkaat autotallissa ruokaa vaadi. Yleensä kotona saa myös paremmat kahvit mitä rengasliikkeen vanhaa ja laihaa kahvia pumpputermospullosta.
Varmaan sinulle sopiva ratkaisu vaihtaa itse. Meillä kun ei ole autotallia, ja muutenkin huonosti säilytystilaa, mutta toisaalta rengasliike työpaikan vieressä, toinen ratkaisu on parempi. Eikö ole mahtavaa, että tämänkin asian voi nykyään itse valita, omien tarpeiden mukaan?
Jos mulla olis auto niin vaihdattaisin talvi/kesärenkaat varmaan liikkeessä vaikka osaan sen tehdä itsekin. Mulle isä opetti homman kun olin jotain 15 ja sen jälkeen sain aina hoitaa vaihdon hänen autoonsa, hän sitten vaan kävi ilmaamassa huoltsikalla. Aika helppo homma, jos pultit ei auenneet rengasavaimella niin piti joskus laittaa sellainen vipuvarsi jonka päälle sitten suunnilleen hyppäsin seisomaan että pultti nasahti auki. Vaseliinia ennen kiinni laittoa niin aukes helpommmin seuraavalla kerralla.
Mun mielestä ihan hyvä taito osata, ei sitä koskaan tiedä milloin taitoa voi tarvita. Mutta onhan se sellaista vähän raskasta ja sottaista hommaa joten liikkeeseen vaan niin ei mee kynnet ;)
Kannattaa ostaa autoon oikea rengasavain millä saa tienpäällä jumiutuneen pultin auki, koska auton oma rengasavain on yleensä lelu. Ristikkoavain on hyvä ja siihen vielä pätkä putkea kaveriksi, niin saa tarvittaessa vartta avaimelle.
Olen minäkin osannut vaihtaa renkaat jo alle parikymppisenä mutta jätän sen silti liikkeen tehtäväksi. Renkaiden vaihto nyt on ihan perusjuttuja, kuten öljyn tai jäähdytysnesteen tarkistus ja lisääminen.
Sen sijaan touhaan paljon muuta auton kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa autoon oikea rengasavain millä saa tienpäällä jumiutuneen pultin auki, koska auton oma rengasavain on yleensä lelu. Ristikkoavain on hyvä ja siihen vielä pätkä putkea kaveriksi, niin saa tarvittaessa vartta avaimelle.
Joku ystävällinen mieshenkilö vaihtoi renkaani tien päällä, kiitokset hänelle. En tod. ala ykköset päällä töihin mennessä mitään työkaluja ja renkaita roplaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä oikein missään taideta ihan 400 Nm laittaa. Sillä pulttipyssylläkin tuo vaatisi jo aikamoista habaa. 20 sentin pulttipyssyn varrella se nostaisi jo 200 kiloisen miehen. 150-190 Nm on ihan järkevissä rajoissa ja vaatii silti voimaa aukaisussa.
Minä vedän yleensä yli 200 Nm kevytmetallivanteille. Olen nähnyt tärytesteissä ihan riittävän monen pultin irtoamisen ja vakuutus ei korvaa pulttien irtoamisesta autolle syntyvää vahinkoa. Aukaisuun riittää pienikin avain, kun se on vahva ja ihan pienellä vasaralla sen saa naputettua auki.
Se irtoaminen johtuu nimenomaan siitä että ylikiristyksellä kevytmetalli alkaa tyssäytyä tai pahimmassa tapauksessa halkeaa. Ja en oikein usko että rengaspoika tuntee kaikkien automerkkien momentit ihan ulkoa, tuskin sinäkään ja jopa en minäkään. Kaikissa rengasliikkeissä näyttää onneksi olevan automaattisäätöiset, kun ei niitä koskaan ole tarvinnut minun autolleni "säätää". Laita sinä 200, minä luotan tehtaan arvoon.
ristikko avain paras pyörän mutterin aukaisemiseen.. Ei tarvitse pyörää nostaa kun tunnilla säätää auton sopivalle korkeudelle.
näin tehdään isoilla koneilla esim. Pyöräkuormaajan pyörän kanssa joka painaa satoja kiloja
Vierailija kirjoitti:
ristikko avain paras pyörän mutterin aukaisemiseen.. Ei tarvitse pyörää nostaa kun tunnilla säätää auton sopivalle korkeudelle.
näin tehdään isoilla koneilla esim. Pyöräkuormaajan pyörän kanssa joka painaa satoja kiloja
En suosittele. Heikolla runkilla kannattaa nostaa senverran reilusti irrotettavan pyörän ollessa vielä paikallaan, että ei tarvtse "säätää" kun pyörää ei ole alla.
Jokainen tyylillään eikö niin? Itselläni on kovin rajalliset säilytystilat, pesumahdollisuudesta puhumattakaan joten olen katsonut parhaaksi hoidattaa koko homman rengasliikkeessä. Ei leikkaa tai värjää hiuksianikaan itse tai ompele vaatteita. Käytän palveluja ja samalla tuen paikallisia yrittäjiä.
Minihame on edelleen paras väline tähänkin hommaan ;-)
Mm. Tekniikan maailma paljasti "rengasliikkeiden" ala-arvoisen työnlaadun muutama vuosi sitten ;-)