Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kihomadot

ihmettelevä

Moi. Mulla on ollut kihomatoja jo vuosia. Oon aina välillä yrittänyt pyrvinillä häätää, muttei oo lähteny vaikka ois lakanoita vaihdellu jne. Mutta mun ihmetyksenä on se, että mulla kutinaa esiintyy ehkä 3kk välein ja siinä välillä ei oo mitään oireita, ei matoja kakassa tai peräaukon suulla. Sit aina joskus 3kk välein ku ne taas tulee, niin noin viikon kutisee. En ikinä edes tiiä onko lääkkeet toimineet, ennenkuin se +3kk on mennyt.

Kommentit (7)

aloittaja

Olen myös kuullut että madoista on mahdollista päästä eroon ihan vain tosi tarkalla käsien pesulla.. Mahtaakohan toimia pelkästään niin ?
-aloittaja

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

kuulostaa siltä, että olet kierteessä kihomatojen kanssa. Jostain syystä saat aina uuden tartunnan tai madot ja niiden munat eivät ole kuolleet lääkityksellä. Normaalisti kihomadot häipyvät yhdellä, koko perheen lääkityskerralla ja mahdollisten matojen ja niiden munien hävityksellä ympäristöstä. Tämä tapahtuu siivoamalla koti normaalisti ja lakanoiden sekä kaikkien perheenjäsenten alusvaatteiden pesemisellä ja vaihtamisella. Kynnet on  hyvä leikata kaikilta lyhyiksi, ettei matoja tai munia jää kynsien alle ja siten pääse taas suuhun. Pelkkä käsien pesu ei riitä häätämään kihomatoja.

Oletko käyttänyt kihomatojen häätämiseen apteekin käsikauppalääkettä Pyrviniä? On olemassa myös reseptillä saatava lääke, jota suosittelen sinulle, koska ongelma on ollut niin pitkä ja vaikea. Varaa siis aika lääkäriin, jos et jo ole tehnyt niin.

Toivottavasti ongelma hoituu ja pääset eroon kihomadoista.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Mä olen päässyt nuorena eroon ilman lääkkeitä. En kehdannu kertoo niistä, joten kärsin vuosia. Lopulta aloin tosi tiukan hygieniakuurin. Huolellinen käsipesu koko ajan ja vaatteiden ja petivaatteiden vaihto ja alapesut monta kertaa päivässä niin lähti. Ei oo ollu sen jälkeen ja tästä aikaa 15-vuotta ainakin.

Vierailija

Munat elää kotona pinnoilla yli kuukauden kin. Voi myös olla, että saat uuden tartunnan joltakulta lähipiiristä, joka ei ole huomannut ja hoitanut omaa tartuntaam

Vierailija

Kuulin, että jollakin oli myös samaa ongelmaa, että kihomatovaiva uusitui ja uusitui. JOstakin pinnoilta munat matkasivat aina uudelleen suolistoon. Ottivat 6 viikon loman ja jättivät kodin siksi ajaksi. Tänä aikana pinnoilla elävät munaset kuolivat ja kierre loppui siihen. Toivottavasti löydät avun vaivaasi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat