Väsyttääkö muita äitejä nyt?
Vertaistuki on paras tuki :) vauva nukkui taas huonosti ja alkaa tuntumaan tämä pätkissä nukkuminen. Tarvitsisin varmaan viikon unta putkeen että olisin taas oma itseni..
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkylääkettä kannattaa todellakin antaa hampaiden tuloa itkevälle vauvalle! Eikös nelikuukautiselle voi antaa jo Buranaakin? Jos voi, niitä voi tarvittaessa antaa vuorotellen. Ibuprofeeni ja parasetamoli hajoavat elimistössä eri paikoissa, joten niitä voi ottaa yhdessä/vuorotellen.
-
Aloituksen kysymykseen: en tunne tällä hetkellä oloani väsyneeksi, mutta kun toissapäivänä nukuin päänsäryn takia päiväunet, tajusin, että en enää tunnista väsymyksen tunnetta. 1-vuotias nukkuu suunnilleen puolet yötä levottomasti. Eli olen väsynyt.
-
Ja erityistsempit uniongelmista kärsivälle vauvan äidille! Mulla on itsellä pitkä unettomuushistoria, joten tiedän tunteen. En tiedä, mitä erilaisia keinoja olet kokeillut unen laadun parantamiseen nyt vauvan kanssa, mutta kannattaa kokeilla erilaisia juttuja. En muista, saako melatoniinia syödä imettäessä, raskausaikana ei ainakaan saa, mutta se kannattaa selvittää. Mä olen syönyt yhtä aikaa Circadinia ja käsikauppamelatoniinia, niistä on apua. Mulle on myös apua PIIKKIMATOSTA, suosittelen kokeilemaan sitäkin, jos ei ole tuttu. Ei se auta heräilyyn, mutta se auttaa (tai saattaa auttaa) nukahtamaan, jos siinä on ongelmia.
Lähinnä olen keskittynyt vauvan unenlaadun parantamiseen. Kiitos vinkeistä! Ap
Ai nuo ei olleetkaan minulle :D kiitos kuitenkin! Ap
Kyllä mä sullekin tsemppejä toivotan :) Valitettavasti mulla ei ole vinkkejä vauvan unenlaadun parantamiseen, se on mullekin yksi iso mysteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 lisää, kaikkien väheksyvien hyväntahtoisten kommenttien vuoksi odotin aina että "kyllä tää vaihe pian loppuu".
Neuvolasta ynnä muualta tulleilta, koska tokihan minä siellä asiasta puhuin.
Joo meiltäkin kysellään että miten jaksat. Siihen kun valittaa väsymystä niin saa ymmärtäväisen katseen ja "voi harmi... ". No mitäpä ne siellä voisivatkaan tehdä. Aina sama juttu "vauvat nyt vaan oksentelee" "toiset vaan nukkuu vähän levottomammin" "tuo on nyt tuollainen vaihe" jne... Minä en kyllä voi 2,5 vuotta nukkua näin... en vaan pysty! Ap
Ap, jos vauvasi oksentelee paljon ja muitakin oireita on, minusta asiaa pitäisi tutkia. Et ole kauheasti kertonut, millaisia oireita vauvallanne on ja mitä olette kokeilleet. Jos on refluksia, kannattaa kohottaa sängyn päätyä. Jos vauva nukkuu teidän sängyssänne, myös sen päätyä voi kohottaa - meillä on sängynpääty koholla mun relfuksin takia.
-
Nyt sitä ennakoivaa perhetyötä on alettu neuvolasta jaella. Suosittelen, että pyytäisit teille perhetyöntekijää, että itse saisit nukkua päivällä. Toki avun saaminen on erilaista eri paikkakunnilla, mutta esim. Puutalobaby-blogissa bloggaaja kertoi, että hänelle oli neuvolasta ehdotettu perhetyöntekijää sen takia, kun heillä yöt olivat niin risaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 lisää, kaikkien väheksyvien hyväntahtoisten kommenttien vuoksi odotin aina että "kyllä tää vaihe pian loppuu".
Neuvolasta ynnä muualta tulleilta, koska tokihan minä siellä asiasta puhuin.Joo meiltäkin kysellään että miten jaksat. Siihen kun valittaa väsymystä niin saa ymmärtäväisen katseen ja "voi harmi... ". No mitäpä ne siellä voisivatkaan tehdä. Aina sama juttu "vauvat nyt vaan oksentelee" "toiset vaan nukkuu vähän levottomammin" "tuo on nyt tuollainen vaihe" jne... Minä en kyllä voi 2,5 vuotta nukkua näin... en vaan pysty! Ap
No juuri noin! Empaattinen oli täti, mutta siihen se apu jäi. Me saimme avun pikkujätin lastenlääkäriasemalta. Jos apua haette, älkää todellakaan odottako 2,5v. Se oli minun puoleltani typerää, itseään syyllistävää lammasmaisuutta. "Kai mä vain teen asiat väärin kun kaikki niin sanoo. Kai se menee ohi ja olen vain huono äiti kun en jaksa, jaksaa ne muutkin ja samalla pyykkiä kestovaippoja ja tekee mössöjä luomulähiruuasta." Kuten sanoin; se uupumus vaikuttaa vieläkin, se ei ollut vitsi. Tosin siihen vaikuttaa muutkin olosuhteet.
Väsyttää. Vesirokko jyllää. *haukottelee makeasti* Tsemppiä jokaiselle äidille maailman tärkeimmässä työssä!
Uniongelma on sen laatuinen, että unen saan, mutta siellä ei niin vaan pysytäkkään. Joskus olen nukahtanut yöllä uudelleen kun olen imettänyt, kaipa se rentouttaa.
En oikein tiedä mitään keinoja unen uudelleen saantiin, sängyssähän ei kannata olla ja odotella unta. Jos jotain vinkkiä olis siihen niin se olisi enemmän kuin tervetullut:)
-uniongelmamamma
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos vauvasi oksentelee paljon ja muitakin oireita on, minusta asiaa pitäisi tutkia. Et ole kauheasti kertonut, millaisia oireita vauvallanne on ja mitä olette kokeilleet. Jos on refluksia, kannattaa kohottaa sängyn päätyä. Jos vauva nukkuu teidän sängyssänne, myös sen päätyä voi kohottaa - meillä on sängynpääty koholla mun relfuksin takia.
-
Nyt sitä ennakoivaa perhetyötä on alettu neuvolasta jaella. Suosittelen, että pyytäisit teille perhetyöntekijää, että itse saisit nukkua päivällä. Toki avun saaminen on erilaista eri paikkakunnilla, mutta esim. Puutalobaby-blogissa bloggaaja kertoi, että hänelle oli neuvolasta ehdotettu perhetyöntekijää sen takia, kun heillä yöt olivat niin risaisia.
Oksenteli paljon, lääkäreiden mukaan ei haitannut kun kasvoi hyvin eikä ollut kipeä. Nyt kun on noussut pystyasentoon, oksentaa enää muutaman kerran päivässä. Sängyn päätyä ei kannata kohottaa kun vauva aina pyörii unissaan :D pääasiassa nukkuisi kuitenkin pää alaspäin.. ei meillä muuten mitään oireita ole. Hirmu temperamenttinen kaveri ja öisin itkeskelee paljon... päivisin on iloinen, hirmuinen oma tahto kuitenkin jo on. jotenkin tuollainen avun pyytäminen tällaiseen ihan normaaliin tilanteeseen ihan normaalin vauvan kanssa tuntuu hullulta. Eihän se tai minä olla sairaita, toiset jaksaa 5 lapsen kanssa hyvin jne... ap
Vierailija kirjoitti:
Uniongelma on sen laatuinen, että unen saan, mutta siellä ei niin vaan pysytäkkään. Joskus olen nukahtanut yöllä uudelleen kun olen imettänyt, kaipa se rentouttaa.
En oikein tiedä mitään keinoja unen uudelleen saantiin, sängyssähän ei kannata olla ja odotella unta. Jos jotain vinkkiä olis siihen niin se olisi enemmän kuin tervetullut:)-uniongelmamamma
Mulla nuo imetyshormonit on toimineet niin, että niiden avulla olen nukkunut vauva-aikaan paremmin kuin muuten. Harmi, ettet sinä ole saanut niistä sellaista apua! Se piikkimattoneuvo saattaa tuntua oudolta, mutta jos omistat piikkimaton, suosittelen kokeilemaan. Mulla ongelma on tällä hetkellä enemmän nukahtamisen vaikeutta kuin heräilyä, mutta kyllä mäkin heräilen, ja saatan maata matolla keskellä yötäkin. Käytän mattoa oikeastaan vain hartiaseutuun, en koko selkään.
-
Mä voisin periaatteessa jo lopettaakin imetyksen, koska "vauva" on jo yli vuoden vanha, mutta en mäkään voisi kuvitella, että hoitaisin nämä risaiset yöt lääketokkurassa. Ihan kaikkea vastuuta en voi miehellekään sysätä. Meillä on sellainen diili, että mä herään yöllä ja hän nousee aamulla lasten kanssa (ja hoitaa myös tarvittaessa esikoisen yöheräilyt, mutta niitä ei ole paljon, esikoinen on jo isompi).
Väsyttää täälläkin. Mulla on 2-vuotias esikoinen joka nukkuu jo hyvin. Lisäksi mulla on 8 kk vauva, joka on aina nukkunut yöt huonosti. Siirrettiin omaan huoneeseen reilu kuukausi sitten ja alkuun tuntui nukkuvan paremmin. Nyt sillä on kai jokin eroahditusvaihe, kun ei suostu nukkumaan yöllä kuin minun kainalossa. Heräilee siinäkin koko ajan, ja tuntuu etten nuku kuin muutaman tunnin yhteensä joka yö. Päiväunillekaan ei pääse, kun lapset eivät nuku päiväuniaan yhtä aikaa. Huoh.
Minua väsyttää henkisesti. Lapset on jo onneksi nukkuneet reilun vuoden verran kokonaisia öitä (paitsi kuopus tulee omia aikoja viereeni, johon kyllä havahdun mutta sitä ei lasketa), joten se aika on jo takana. Nykyisin väsyttää henkisesti. Ottaa päähän tämä vankilassa oleminen. Tahtoisin tehdä ihan kaikkea muuta mitä tällä hetkellä teen. Tuntuu, etten tee ikinä niitä asioita, joita oikeasti haluaisin tehdä.
Väsyttää melu, väsyttää ainainen äiti sitä ja äiti tätä huutelu, väsyttää tuo tanssiminen, jota nuo kullannupuiksikin kutsutut lapsoset tuossa harrastaa Antti Tuiskun tahtiin. Väsyttää, että jatkuvasti pitää toistaa itsestäänselviä asioita: älä heitä sohvatyynyjä ("mutta kun mä olen kuulantyöntäjä"), älä aja pikkuautoilla telkkaria pitkin ("mut siinä menee mun rallirata") , älä ota toiselta kädestä ("se oli MUN ENSIN, äitiiiiiiii") tai että laita pippeli takaisin housuin, sitä ei ole sopivaa esitellä siskon naaman edessä ("mut kun se tahto nähdä mun kikulit"). ARGH!!!!
Sanoinko jo, että pitäisi vielä jaksaa siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, tehdä koulujuttuja ja tuhat muuta asiaa. Tekisi mieli vain huutaa kaikille, että en jaksa enää tätä ja kadota viikoksi jonnekin etelään löytämään taas itseni.
Vierailija kirjoitti:
Väsyttää! Lapsi 1v. Ennen jo nukkui kokonaisia öitä, mutta nyt on pari kuukautta menty niin että herää yöllä vähintään 2 tunnin välein huutamaan. Myös päivät on raskaita kun äidin perässä itketään ja kuljetaan koko ajan. Isi saa olla rauhassa. Välillä olen jo ollut melko pohjalla, mutta nyt on pieni toivonkipinä. Tuli ohje, että supistaa päiväunet yhtiin. Jos riittäis unta yöksikkin.
Siis täällä ihan sama. Lapsi täytti viikko sitten vuoden. Nukkui vielä elo-syyskuussa kivasti silloin kun ei ollut flunssassa, mutta siis nyt. On vähän vielä toipumassa nuhasta eli jonkin verran kai heräilee tukkoiseen nenäänkin, mutta joku eroahdistus vaivaa vissiin myös. Herää just kahden tunnin välein itkien. Oon nyt muutamana yönä ottanut viereen, ja nukkuu paremmin. Viime yönä lapsi kipusi mun päälle nukkumaan, tai siis kävi polvilleen mun viereen ja laski pään vatsani päälle... Päivisin itkee kun katoan näköpiiristä edes vessaan. Huooohhh... Onks tää joku vaihe?? Mitähän kannattaisi tehdä tuon nukkumisen suhteen, ottaa vaan viereen vai nukuttaa aina vaan takaisin omaan sänkyyn? Haluaisin sen kuitenkin jatkossakin nukkuvan omassa sängyssä, niin kuin tähän asti on mennyt. Päivisin nukkuu ihan hyvin, yhdet päikkärit ulkona.
Kyllä väsyttää. Esikoinen on jo kaksivuotias, ja nukkuu suht hyvin, mutta toista yritetään ja hedelmöityshoitojen pitkävaikutteinen jarrupiikki toi mukanaan unettomuutta ja kipuja ympäri vartaloa, varsinkin käsiä särkee, plus kuumat aallot päälle. Mutta mitäpä sitä ei lapsensa eteen, kun nyt vaan saiskin sitten sen lapsen, ettei tää paska taas oo turhaa.. Ei voi kun nostaa hattua ja lähettää valtavasti voimia niille, jotka näitä hoitoja läpikäy vuodesta toiseen, mulla vasta kolmas kerta alullaan ja yksi lapsikin on saatu, ei auta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Unen puute ai vaikuta rintamaidon laatuun, joten kyllä lapselle parempi on saada rintamaitoa väsyneeltä kuin korviketta levänneeltä äidiltä.
Tarkoitus tietysti olisi, että lapsi saa äidiltä muutakin kuin maitoa. Sellaista, mitä vain levännyt äiti voi kunnolla antaa.
Kyllä se siitä vielä helpottaa. Itse sain viime yönä nukuttua hyvin eli nyt on todella hyvä olo. Nykyään hyviä öitä on jo paljon eli olen jo lähes täyspäinen. Meidän öiden häirikkö on jo kohta 3-vuotias eli aika kauan on tullut valvottua. Kuopus on 9kk, mutta luojan kiitos hän nukkuu paremmin kuin isoveli ja nykyään nukkuu jo usein koko yön heräämättä.
Vielä vuosi sitten oli ihan hirveää ja olin vielä raskaanakin. Kadutti aika vahvasti koko raskaus ja pelkäsin että joudun vielä pöpilään noiden takia. Onneksi meillä on hyvä tukiverkko eli apua löytyy tarvittaessa. Mutta vauva olikin alusta asti melko helppohoitoinen ja selvästi parempi nukkumaan, niin ei sitten ollutkaan ihan niin kamalaa. Myös isoveljen uniongelmat alkoivat helpottua kun 2-vuotta tuli täyteen. Edelleen välillä herättelee, näkee painajaisia jne. ja välillä herättää myös vauvan kun niin kovin ja kauan huutaa.
Eli kyllä se siitä. Näin jälkikäteen ajateltuna aika on mennyt tosi nopeasti, vaikka silloin ne yön tunnin tuntuivat ikuisuudelta. Yrittäkää silti muistaa myös nauttia vauva-ajasta. Se on oikeasti lyhyt.