Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei välitä pitää yllä lasten ruokailurytmiä minun poissaollessani

Vierailija
12.10.2015 |

Heippa! Meidän perheessämme on ollut pitkään säännölinen ruokailrytmi, koska huomasimme että mikäli näin ei ole, isommat lapset norkkuvat jääkaapilla jatkuvasti, ja pienemmät kitisevät nälkäänsä, mutta eivät sitten välipalaa saatuaan ole ollenkaan nälkäisiä, kun ruoka viimein olisi valmis. Ruoka-aikamme ovat:

aamupala klo 7-9 (myös viikonloppuna)

lounas klo 11-12

välipala klo 13-14.30

päivällinen klo 16-17

iltapala klo 19-19.30

Ruoka-ajat ovat siis hieman liukuvia, että jos välipala on esim. syöty vasta kahdelta, saattaa päivällinenolla vasta viideltä yms.

Mutta. Minä tunnun olevan meidän perheessämme ainoa, joka ottaa vastuun näistä ruoka-ajoista nykyään. Ja se ärsyttää, kun mies oli kuitenkin aikoinaan hanakasti järjestämässä näitä ruoka-aikoja, kun tilanne oli hankala. Nyt hän on toki vähemmän vastuussa lapsista muutenkin, kun minä olen kotona ja hän useimmiten töissä (paitsi että jää kyllä kohta työttömäksi..) mutta silloin kun minä olen poissa kotoa, eivät ruoka-ajat IKINÄ pidä. Eilen olin poissa viisi tuntia, ja mies oli kotona vain nuorimmaisen, alle kaksivuotiaan kanssa, ja SILTI jäi yksi ruokailu väliin. Väitti, ettei ollut kerinnyt syöttää. (ruoka oli valmiina, ei olisi tarvinnut kuin mikrottaa se ja laittaa pirpana pöytään, niin ei oikein mennyt läpi)

Ei siinä muuta, mutta olen lähdössä viideksi päiväksi reissuun, ja äitini tulee mieheni avuksi hoitamaan lapsia, ainakin pariksi päiväksi, mutta eipä sekään koskaan kunnioita meidän ruoka-aikojamme kun on käymässä meillä...  Että..

Tiedän etteivät lapset mene rikki, vaikka säännöllistä ruokarytmiä ei olisikaan, mutta MIKSI on niin hankalaa katsoa sitä kelloa ja laittaa pöperöä pöytään, kun kerran ollaan jo monta vuotta tehty näin. Tuntuu ettei se vaan välitä. On paljon kivempi askarrella omia hommia tai tuijottaa tietokonetta kuin hoitaa kotihommia.

Ja se joka tästä eniten kärsii, on meidän nuorimmainen, kun ei sillä raukalla ole vielä sanoja joilla kertoa että on nälkä. Minulla on karmea tunne, että mies koettaa sitten laittaa nälkäänsä itkevää lasta väkisin päiväunille, kun ei tajua että lapsi itkee nälkää eikä väsymystä. Ja että sitä jatkuu viisi päivää. :(

Ja isommat tietenkin sitten kanssa alkavat kiukutella nälkäänsä, josta seuraa riitelyä, josta seuraa huutoa, josta seuraa... No, kylläpä te tiiätte. Pää punasena huutava mies, joka yrittää saada tilannetta hallintaan, eikä tajua että aiheutti koko hässäkän ihan itse välinpitämätömyydellään.

Jos jollakulla on superhyviä vinkkejä siihen, miten mies saadaan noudattamaan päivärytmiä, niin saa kertoa. Muuten tämä oli vain tällainen vitutuksenpurkaus.

UGH! Olen puhunut.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viisi kertaa päivässä syöminen on ihan normaalia? Miten lapset muka pärjää vähemmällä? Eihän tuossa ole kuin 2 lämmintä ateriaa. Aamupala, välipala ja iltapala ovat yleensä pienempiä ja sisältävät jotain puuroa, hedelmää, jugurttia tms. Lapset syövät yleensä vähän kerrallaan joten nälkäkin tulee nopeammin. Ja lapset kuluttavat syömisensä nopeammin. Aikuinen voi pärjätä vaikka söisi harvemmin.

Vierailija
42/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi kertaa päivässä syöminen on suositusten mukaista. Aikuisen vatsalaukku on kuitenkin 300 ml tilavuudeltaan, sen ylenmääräinen venyttäminen ei ole terveellistä.

Mutta onko se järkevää? Ei sitä ruokaa tarvitse olla määrältään paljon, kunhan se on sellaista, joka pitää kylläisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten täällä niin monet ihmettelee sitä että syödään säännöllisesti ja noin viidesti päivässä? Muistaakseni jo lapsille opetetaan koulussa että säännöllinen ruokarytmi sisältäen kaksi lämmintä ateriaa on oikea malli. Se että syö viidesti päivässä ei tarkoita sitä että ruokaa pämpätään sitten mielettömät määrät naamariin joka aterialla.

Vierailija
44/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten täällä niin monet ihmettelee sitä että syödään säännöllisesti ja noin viidesti päivässä? Muistaakseni jo lapsille opetetaan koulussa että säännöllinen ruokarytmi sisältäen kaksi lämmintä ateriaa on oikea malli. Se että syö viidesti päivässä ei tarkoita sitä että ruokaa pämpätään sitten mielettömät määrät naamariin joka aterialla.

Tuskin sitä ihmetellään vaan sitä missä tahdissa, että tunti lounaasta on jo välipala jne. 

Vierailija
45/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustele, miksi se on mielestäsi oikea malli?

Vierailija
46/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sitä ihmetellään vaan sitä missä tahdissa, että tunti lounaasta on jo välipala jne. 

No eihän ole.  Nuo ovat liukuvia aikoja kuten näet, eivätkä varmasti syö tunnin välein vaan esim. lounas klo 11 ja välipala klo 14.

Vierailija
47/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöttepä te usein  Onko annoskootkin isoja? :O Oletteko ylipainoisia?

Ei olla ylipainoisia. Pikemminkin valtavästöä hoikempia. Annoskoot on sopivia ja ruoka kasvis-kalapainotteista ja vähärasvaista ja -sokerista. Ei pullia eikä muita herkkuja päivittäin.

ap

No ei ihme että lapset huutaa nälkäänsä. Kasvavalle lapselle annetaan ruokaa ja paljon.

Vierailija
48/48 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä ateriaa on ihan normaalia, mutta kyllä se iltapäivän välipala on usein ihan turha (toki ihan pienelle lapselle tai paljon urheilevalle voi olla tarpeen). Varsinkin jos se on hedelmä tai leipä, aiheuttaa aivan turhan verensokeripiikin eikä ihmekään jos kuolee nälkään jo tunnin päästä tuosta. Aivan hyvin voi syödä vain kunnon päivällisen. Jos syö kunnon päivällisen, ei kyllä varmasti maistu kahden tunnin päästä iltapala, mutta toki sen voi syödä vaikka yhdeksän aikaan illalla että saa kunnon hiilarikooman yöksi.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän