Mies ei välitä pitää yllä lasten ruokailurytmiä minun poissaollessani
Heippa! Meidän perheessämme on ollut pitkään säännölinen ruokailrytmi, koska huomasimme että mikäli näin ei ole, isommat lapset norkkuvat jääkaapilla jatkuvasti, ja pienemmät kitisevät nälkäänsä, mutta eivät sitten välipalaa saatuaan ole ollenkaan nälkäisiä, kun ruoka viimein olisi valmis. Ruoka-aikamme ovat:
aamupala klo 7-9 (myös viikonloppuna)
lounas klo 11-12
välipala klo 13-14.30
päivällinen klo 16-17
iltapala klo 19-19.30
Ruoka-ajat ovat siis hieman liukuvia, että jos välipala on esim. syöty vasta kahdelta, saattaa päivällinenolla vasta viideltä yms.
Mutta. Minä tunnun olevan meidän perheessämme ainoa, joka ottaa vastuun näistä ruoka-ajoista nykyään. Ja se ärsyttää, kun mies oli kuitenkin aikoinaan hanakasti järjestämässä näitä ruoka-aikoja, kun tilanne oli hankala. Nyt hän on toki vähemmän vastuussa lapsista muutenkin, kun minä olen kotona ja hän useimmiten töissä (paitsi että jää kyllä kohta työttömäksi..) mutta silloin kun minä olen poissa kotoa, eivät ruoka-ajat IKINÄ pidä. Eilen olin poissa viisi tuntia, ja mies oli kotona vain nuorimmaisen, alle kaksivuotiaan kanssa, ja SILTI jäi yksi ruokailu väliin. Väitti, ettei ollut kerinnyt syöttää. (ruoka oli valmiina, ei olisi tarvinnut kuin mikrottaa se ja laittaa pirpana pöytään, niin ei oikein mennyt läpi)
Ei siinä muuta, mutta olen lähdössä viideksi päiväksi reissuun, ja äitini tulee mieheni avuksi hoitamaan lapsia, ainakin pariksi päiväksi, mutta eipä sekään koskaan kunnioita meidän ruoka-aikojamme kun on käymässä meillä... Että..
Tiedän etteivät lapset mene rikki, vaikka säännöllistä ruokarytmiä ei olisikaan, mutta MIKSI on niin hankalaa katsoa sitä kelloa ja laittaa pöperöä pöytään, kun kerran ollaan jo monta vuotta tehty näin. Tuntuu ettei se vaan välitä. On paljon kivempi askarrella omia hommia tai tuijottaa tietokonetta kuin hoitaa kotihommia.
Ja se joka tästä eniten kärsii, on meidän nuorimmainen, kun ei sillä raukalla ole vielä sanoja joilla kertoa että on nälkä. Minulla on karmea tunne, että mies koettaa sitten laittaa nälkäänsä itkevää lasta väkisin päiväunille, kun ei tajua että lapsi itkee nälkää eikä väsymystä. Ja että sitä jatkuu viisi päivää. :(
Ja isommat tietenkin sitten kanssa alkavat kiukutella nälkäänsä, josta seuraa riitelyä, josta seuraa huutoa, josta seuraa... No, kylläpä te tiiätte. Pää punasena huutava mies, joka yrittää saada tilannetta hallintaan, eikä tajua että aiheutti koko hässäkän ihan itse välinpitämätömyydellään.
Jos jollakulla on superhyviä vinkkejä siihen, miten mies saadaan noudattamaan päivärytmiä, niin saa kertoa. Muuten tämä oli vain tällainen vitutuksenpurkaus.
UGH! Olen puhunut.
Kommentit (48)
Minä en ainakaan jaksa syödä kerralla niin paljon, että ei olisi nälkä jo kolmen tunnin päästä. Olen pienikokoinen ja vatsalaukku pieni, lapsilla varmaan sama. Treeniperheissä tiedän, että usein syödään raskaskin ruoka joskus jopa 20 maissa ja ennen treenejä otetaan se kevyt välipala. Päivällä on syöty lounas ja aamulla aamupala. Ennen oli koulussakin välipalat. Iltapalaa en muista kotonani syödyn, enkä itsekään syö sitä kuin treenipäivinä treenin jälkeen, jonkun banaanin tai vastaavan. Tosin mulla on treenipäiviä neljästi viikossa, vaikka olen vain kuntoilija.
Tekeekö äiti tässä itsestään korvaamattoman? Tai toisin sanoen kuvitteleeko hän olevansa korvaamaton. Ihan kuin lapset olisi heitteillä, kun isä on lasten kanssa 5pv. Hyvä luottamus isän vanhemmuuteen.
Aivan järkyttävää olisi elää niin etten voisi luottaa että mies huolehtii lapsista kun olen poissa... Ja vielä anoppi apuun? Eheei. Sulla on siellä yksi lapsi lisää ja se on sun mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöttepä te usein Onko annoskootkin isoja? :O Oletteko ylipainoisia?
Ei olla ylipainoisia. Pikemminkin valtavästöä hoikempia. Annoskoot on sopivia ja ruoka kasvis-kalapainotteista ja vähärasvaista ja -sokerista. Ei pullia eikä muita herkkuja päivittäin.
ap
Vai oikein vähärasvaisia ;) kyllä kuulostat nyt koko ajan enemmän mummultani
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö äiti tässä itsestään korvaamattoman? Tai toisin sanoen kuvitteleeko hän olevansa korvaamaton. Ihan kuin lapset olisi heitteillä, kun isä on lasten kanssa 5pv. Hyvä luottamus isän vanhemmuuteen.
Pointtihan on, ettei isä pärjää. Anoppi tulee apuun.
Ap, käyttekö töissä?
Aa, se olikin apn oma äiti. Siis miksi? Pyydätkö tosiaan miehellesi lastenhoitoapua kotiin kun olet poissa?
Olisiko siinäkin syy, anna sen hyvänen aika hoitaa asioita äläkä paapo aikuista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
tuostahan puuttuu yksi ateria ruokasuositusten mukaisesti jos syödään.
Aloittajan ruokarytmi kuulostaa hyvältä. Meillä sama. Pysyy verensokerit tasaisena ja kun nälkä ei kasva suureksi, niin aterioilla ei tule syötyä itseä ähkyyn. Meilläkin ollaan hoikkia ;)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan jaksa syödä kerralla niin paljon, että ei olisi nälkä jo kolmen tunnin päästä. Olen pienikokoinen ja vatsalaukku pieni, lapsilla varmaan sama. Treeniperheissä tiedän, että usein syödään raskaskin ruoka joskus jopa 20 maissa ja ennen treenejä otetaan se kevyt välipala. Päivällä on syöty lounas ja aamulla aamupala. Ennen oli koulussakin välipalat. Iltapalaa en muista kotonani syödyn, enkä itsekään syö sitä kuin treenipäivinä treenin jälkeen, jonkun banaanin tai vastaavan. Tosin mulla on treenipäiviä neljästi viikossa, vaikka olen vain kuntoilija.
Sehän riippuu siitä, mitä syö, onko jo muutaman tunnin jälkeen nälkä, ei määrästä.
Meillä isä ei välitä paskaakaan rytmeistä ja säännöistä kun ei osaa kuulemmma elää sen mukaan. Vissiin joku 30 kriisi kun ennen kiinnosti. Meillä rytmit on tärkeitä eityislapsen takia että elämä sujuis suht rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
lounas klo 11-12
välipala klo 13-14.30
päivällinen klo 16-17
Miten noin usein voi olla nälkä? Lounas klo 12 ja välipala klo 13? Joka toinen tunti pitää syödä jotain? Tuossahan menee koko iltapäivä pelkkään syömiseen ja keittiön pyörittämiseen. Ei kyllä onnistu normaalissa työssäkäyvässä perheessä. Ja onkohan se hyvä totuttaa lapsiakaan siihen, että koko ajan syö? Siitä ne ongelmat alkaa, kun tottuu siihen, että nälkä ei saa tulla ollenkaan, vaan koko ajan pitää syödä jotain pientä ja "kevyttä".
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta! Jos mies on 5pv reissussa, ryntääkö anoppi/äitisi apuun :D säälittävää miten surkeita nykyisät on.. ei pärjää, ei osaa. Ja sännöllisyys on ihan mahdottomuus. Kyllä sun varmasti pitää ottaa lapset mukaan.
Jos lapsi on kotihoidossa, mies töissä ja äiti reissussa - niin lapset on? Ottaako ei-surkea-isä lapset mukaan töihinsä?
Meillä lapset on eskarissa ja koulussa - mutta vaimo ei käytännössä selviydy edes yhdestä päivästä, jos minä olen työmatkalla.
Jos taas kotona saa olla, niin se, että vaimo on poissa tarkoittaa vain, että on yksi kitisijä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo ruokailurytmi taitaa olla ihan normi neuvolasuositusten mukainen. Miten Av:n mammat oikein lapsiaan sitten syöttää, jos ei noin? Vai onko teidän lapset sellaisia, että ottaa itse jo konttausiästä lähtien ruuat kaapista silloin kun nälkä sattuu olemaan?
http://www.martat.fi/ruoka/ravitsemus/lapsiperheen-ruoka/leikki-ikaisen-...
No ei ainakaan välipalaa tunti ruokailun jälkeen...
Arkisin klo 7 aamiainen.
Koulussa ruoka klo 11
Klo 15 välipala.
Klo 17 päivällinen
Iltapala 20.
Miten niin ei onnistu normaalissa työssä käyvässä perheessä? Minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Aamulla kaikki syö aamupalan, lapset koulussa ja päiväkodissa lounaan. Koululainen ottaa koulusta tultua jotain välipalaa, päiväkotilapset saa tarhassa unien jälkeen myös välipalaa. Töiden jälkeen ruoan laitto ja syödään n. 17 aikaan. Illalla iltapala about klo 19 - leipää ja jugurttia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta! Jos mies on 5pv reissussa, ryntääkö anoppi/äitisi apuun :D säälittävää miten surkeita nykyisät on.. ei pärjää, ei osaa. Ja sännöllisyys on ihan mahdottomuus. Kyllä sun varmasti pitää ottaa lapset mukaan.
Jos lapsi on kotihoidossa, mies töissä ja äiti reissussa - niin lapset on? Ottaako ei-surkea-isä lapset mukaan töihinsä?
Meillä lapset on eskarissa ja koulussa - mutta vaimo ei käytännössä selviydy edes yhdestä päivästä, jos minä olen työmatkalla.
Jos taas kotona saa olla, niin se, että vaimo on poissa tarkoittaa vain, että on yksi kitisijä vähemmän.
No tuossa tuli aika vahva mielikuva että mies on tuon 5 pv vapaalla, apn äiti tulee pariksi päiväksi _auttamaan_.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lapseton, kysyjä? Oletettavasti. Eikun, TOIVOTTAVASTI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa tuli aika vahva mielikuva että mies on tuon 5 pv vapaalla, apn äiti tulee pariksi päiväksi _auttamaan_.
Juuri niin. Eihän se miehille olekaan raskasta, koska eivät noudata mitään eivätkä kanna mistään huolta. Syödään, nukutan ja puetaan miten sattuu.
Äiti sitten korjaa matkan jälkeen monta viikkoa muuttunutta unirytmiä, ruokailutapoja ja muita rajoja, joita ei enää ole. Kuka saa raskaimman taakan ja kenelle se oli vain lomaa, ja miksi?
Viisi kertaa päivässä syöminen on suositusten mukaista. Aikuisen vatsalaukku on kuitenkin 300 ml tilavuudeltaan, sen ylenmääräinen venyttäminen ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Viisi kertaa päivässä syöminen on suositusten mukaista. Aikuisen vatsalaukku on kuitenkin 300 ml tilavuudeltaan, sen ylenmääräinen venyttäminen ei ole terveellistä.
Ei tarvitse syödä isoja annoksia, kun syö vain riittävän energiarikasta ravintoa eikä jotain rasvattomia jogurtteja ja rasvatonta maitoa.
Niin mutta miehien kasvatustapoja pitää kunnioittaa ja tehdä aaltoja, kun ottavat Vastuuta.