Mies ei välitä pitää yllä lasten ruokailurytmiä minun poissaollessani

Vierailija

Heippa! Meidän perheessämme on ollut pitkään säännölinen ruokailrytmi, koska huomasimme että mikäli näin ei ole, isommat lapset norkkuvat jääkaapilla jatkuvasti, ja pienemmät kitisevät nälkäänsä, mutta eivät sitten välipalaa saatuaan ole ollenkaan nälkäisiä, kun ruoka viimein olisi valmis. Ruoka-aikamme ovat:

aamupala klo 7-9 (myös viikonloppuna)

lounas klo 11-12

välipala klo 13-14.30

päivällinen klo 16-17

iltapala klo 19-19.30

Ruoka-ajat ovat siis hieman liukuvia, että jos välipala on esim. syöty vasta kahdelta, saattaa päivällinenolla vasta viideltä yms.

Mutta. Minä tunnun olevan meidän perheessämme ainoa, joka ottaa vastuun näistä ruoka-ajoista nykyään. Ja se ärsyttää, kun mies oli kuitenkin aikoinaan hanakasti järjestämässä näitä ruoka-aikoja, kun tilanne oli hankala. Nyt hän on toki vähemmän vastuussa lapsista muutenkin, kun minä olen kotona ja hän useimmiten töissä (paitsi että jää kyllä kohta työttömäksi..) mutta silloin kun minä olen poissa kotoa, eivät ruoka-ajat IKINÄ pidä. Eilen olin poissa viisi tuntia, ja mies oli kotona vain nuorimmaisen, alle kaksivuotiaan kanssa, ja SILTI jäi yksi ruokailu väliin. Väitti, ettei ollut kerinnyt syöttää. (ruoka oli valmiina, ei olisi tarvinnut kuin mikrottaa se ja laittaa pirpana pöytään, niin ei oikein mennyt läpi)

Ei siinä muuta, mutta olen lähdössä viideksi päiväksi reissuun, ja äitini tulee mieheni avuksi hoitamaan lapsia, ainakin pariksi päiväksi, mutta eipä sekään koskaan kunnioita meidän ruoka-aikojamme kun on käymässä meillä...  Että..

Tiedän etteivät lapset mene rikki, vaikka säännöllistä ruokarytmiä ei olisikaan, mutta MIKSI on niin hankalaa katsoa sitä kelloa ja laittaa pöperöä pöytään, kun kerran ollaan jo monta vuotta tehty näin. Tuntuu ettei se vaan välitä. On paljon kivempi askarrella omia hommia tai tuijottaa tietokonetta kuin hoitaa kotihommia.

Ja se joka tästä eniten kärsii, on meidän nuorimmainen, kun ei sillä raukalla ole vielä sanoja joilla kertoa että on nälkä. Minulla on karmea tunne, että mies koettaa sitten laittaa nälkäänsä itkevää lasta väkisin päiväunille, kun ei tajua että lapsi itkee nälkää eikä väsymystä. Ja että sitä jatkuu viisi päivää. :(

Ja isommat tietenkin sitten kanssa alkavat kiukutella nälkäänsä, josta seuraa riitelyä, josta seuraa huutoa, josta seuraa... No, kylläpä te tiiätte. Pää punasena huutava mies, joka yrittää saada tilannetta hallintaan, eikä tajua että aiheutti koko hässäkän ihan itse välinpitämätömyydellään.

Jos jollakulla on superhyviä vinkkejä siihen, miten mies saadaan noudattamaan päivärytmiä, niin saa kertoa. Muuten tämä oli vain tällainen vitutuksenpurkaus.

UGH! Olen puhunut.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Mulla suurin piirtein piti soitella kotiin, että muista antaa esikoiselle ruokaa. Esikoinen oli kolmevuotias ja huono syömään muutenkin, kun jouduin yksivuotiaan kanssa viikoksi sairaalaan. Ruoka-ajat seinälle ja joku kello hälyttämään. 

Sitten isoja lappuja ympäriinsä, nälkäinen lapsi ei nuku yms. 

Vierailija

Anteeks mutta! Jos mies on 5pv reissussa, ryntääkö anoppi/äitisi apuun :D säälittävää miten surkeita nykyisät on.. ei pärjää, ei osaa. Ja sännöllisyys on ihan mahdottomuus. Kyllä sun varmasti pitää ottaa lapset mukaan.

Vierailija

Ja mikä oikeus sinulla on määritellä se isyys?! Isällä lienee oikeus tehdä asiat hänen kannaltaan parain päin?! Hän ei osaa olla äitinatsisika. Hän on vain mies. Pysy kotona, jos tahdot asioiden menevän niin kuin sinä haluat niin ei tarvitse kiukutella kuin pikkulapsi jolta viety kaikki lelut ja karkit. Lapsen pysyvät kyllä hengissä muutaman päivän hengissä, vaikka ei 24// kelloteta!

p.s itse olet miehen valinnut lapsillesi isäksi, joten opi elämään sen kanssa, että hän ei ole sinä.

ARGH!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Anteeks mutta! Jos mies on 5pv reissussa, ryntääkö anoppi/äitisi apuun :D säälittävää miten surkeita nykyisät on.. ei pärjää, ei osaa. Ja sännöllisyys on ihan mahdottomuus. Kyllä sun varmasti pitää ottaa lapset mukaan.

No, oikeastaan mummo tulee siksi, koska on nähnyt lapsia viimeksi keväällä ja lasten syysloma on käveästi samalla viikolla kun minä olen reissussa. Siellä se mummo itse asiassa jo suunnitteli nappaavansa isot lapset mukaansa ja lähtevänsä kolmen sadan kilometrin päähän lapsuudenkotiini.. Pienimmäistä ei varmaan ota mukaan, kun se on sen verran vierastaja.

Sitten mies jää kotiin vain sen kaksivuotiaan kanssa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Syöttepä te usein  Onko annoskootkin isoja? :O Oletteko ylipainoisia?

Ei olla ylipainoisia. Pikemminkin valtavästöä hoikempia. Annoskoot on sopivia ja ruoka kasvis-kalapainotteista ja vähärasvaista ja -sokerista. Ei pullia eikä muita herkkuja päivittäin.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä oikeus sinulla on määritellä se isyys?! Isällä lienee oikeus tehdä asiat hänen kannaltaan parain päin?! Hän ei osaa olla äitinatsisika. Hän on vain mies. Pysy kotona, jos tahdot asioiden menevän niin kuin sinä haluat niin ei tarvitse kiukutella kuin pikkulapsi jolta viety kaikki lelut ja karkit. Lapsen pysyvät kyllä hengissä muutaman päivän hengissä, vaikka ei 24// kelloteta!

p.s itse olet miehen valinnut lapsillesi isäksi, joten opi elämään sen kanssa, että hän ei ole sinä.

ARGH!

Miten isän isyys heikentyy tai vaarantuu siitä, että noudatetaan YHDESSÄ sovittuja ruoka-aikoja? Kun koko asia on kiinni vain viitseliäisydestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla ylipainoisia. Pikemminkin valtavästöä hoikempia. Annoskoot on sopivia ja ruoka kasvis-kalapainotteista ja vähärasvaista ja -sokerista. Ei pullia eikä muita herkkuja päivittäin.

ap

Ihmettelin kanssa tuota usein syömistä. Ei päivään paljon muuta mahdukkaan kuin ruokapöydässä olemista.

Tajusin sitten, miksi on syötävä noin usein: syötte niin vähäkalorista ja rasvatonta ruokaa. Nälkä on koko ajan :D

Vierailija

Olette yhdessä vanhempia. Mitä jos yhdessä määrittelisitte säännöt tai sitten hyväksyi(sit)t(e) sen, että molemmat ovat vanhempia omalla tavallaan ja se on ihan ok, kunhan kenellekään ei aiheuteta mitään haittaa. 

Ensinnäkin, mistä tiedät että lapset kiukuttelivat koko ajan nälkäänsä, onko se ihan faktatietoa vai kuvitelmasi siitä, miten asiat menivät? Voisin kuvitella, että loma + harvinaista aikaa vain isän kanssa on vähän eri juttu lasten käytöksenkin kannalta kuin tavallinen tiistaipäivä, joita on vuodessa 50. Toisekseen ainakin meillä on sellainen mentaliteetti, että vauvaa suurempien lasten kanssa eletään välillä myös muuta kuin norminormiarkea, ja silloin voidaan poiketa tutuista rutiineista mm. syömisten ja nukkumisten suhteen, kunhan turvallisuudentunne säilyy ja kaikilla on mukavaa. Jos yksi syysloma meni vähän penkin alle ruokailurytmin suhteen, niin mitä sitten? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihmettelin kanssa tuota usein syömistä. Ei päivään paljon muuta mahdukkaan kuin ruokapöydässä olemista.

Tajusin sitten, miksi on syötävä noin usein: syötte niin vähäkalorista ja rasvatonta ruokaa. Nälkä on koko ajan :D

Ööh, tuossahan on viisi kertaa päivän aikana. Tuota rytmiä suositellaan myös esim. laihduttajille ja PT teki tuontyyppisen ruokavalion minullekin kuntoilua ja nykyisen painon ylläpitämistä varten. Samoin lasten ruokarytmi on tuollainen, koska he eivät jaksa syödä kerralla paljon, eli päiväkodissakin on nuo kaikki muut paitsi iltapala ja vuoropäiväkodissa sekin. Minäkin syön tuon tapaisella rytmillä.  Välipalat ovat yleensä tyyliä hedelmä ja iltapalakin jotain pientä, sekä joko lounas tai päivällinen on kevyt keitto tai salaatti., työpäivinä se kevyt on lounas, riippuen siitä mihin aikaan treenaan. Yksi raskas ruoka kerran päivässä on liian väsyttävä. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat