Kasvisruokavalio ja ärtynyt suoli

Vierailija

Olen ollut kasvissyöjä 8 vuotta, ja ruokavaliossani on ollut paljon papuja ja soijatuotteita. Nyt kuitenkin epäilen että minulla saattaisi olla ärtynyt suoli. Luin listaa vältettävistä ruoka-aineista, ja meinasi iskeä epätoivo... Listalla oli monia päivittäin käyttämiäni ruoka-aineita. Pakko kuitenkin saada tämä jotenkin toimimaan.

Kommentit (10)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oletko valmis ryhtymään sekasyöjäksi, jos et pysty enää syömään papuja ärtyvän suolen vuoksi?

En varmaankaan. Pakko keksiä jotain muuta.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama juttu! :( 

Ite kyllä testailen yksi kerrallaan ruoka-aineita ja oon vähentänyt pavut sun muut minimiin. 

Syötkö tofua? Tuleeko sulle siitä mitään oireita?

Vierailija

Ei ärtyneeseen suoleen ole olemassa mitään ruokavaliota, mikä tepsisi kaikille. Kannattaa itse kokeilla, jos joku aiheuttaa oireita, niin välttää sitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama juttu! :( 

Ite kyllä testailen yksi kerrallaan ruoka-aineita ja oon vähentänyt pavut sun muut minimiin. 

Syötkö tofua? Tuleeko sulle siitä mitään oireita?

Syön joo. Mut syön sitä aika harvoin, joten ei oo tullut mitään kauheen pahaa ongelmaa. Pahimmat ovat alkoholi, limsa, sokeri ja maitotuotteet. Ja kanssa pensaspavut aiheuttaa ongelmaa jos syö paljon. Vatsaa auttaa puurot! Kannattaa koittaa niitä valmispussipuuroja, mihin lisätään vain vesi ja sit laittaa joukkoon mustikoita tai muita marjoja. Itse elelin viikon noin ni meni ohitse pahimmat oireet :) Lisäksi söin toki muutakin, jos mieli teki, mutta pidin ihan minimissä. 

Vierailija

Järkevintä varmasti ensin karsia ruokavaliosta kaikki mahdollisesti oireita aiheuttavat ja katsoa onko siitä apua. Sit alkaa pikkuhiljaa lisäämän eri ruoka-aineita niin löytyy ne jotka oireita aiheuttaa. Läheskään kaikki ei aiheuta läheskään kaikklle oireita. Onneks noita proteiininlähteitä on nykyään monipuolisesti tarjolla, esim quorn, seitan jne. Kikherneet ja kikhernejauhot ainakin mun kokemuksen mukaan on herneistä/pavuista vähiten vatsaa ärsyttäviä. Soijarouheessa ei myöskään ole niitä fodmap-hiilareita kun siitä on hiilarit poistettu ja lähes pelkkää proteiinia jäljellä. 

Vierailija

Mä olen vege ja mulla on ärtyvä suoli. Itselläni vaivoja aiheuttaa:

- useimmat raa'at kasvikset, erityisen pahoja porkkana, omena, kaali

- liika kuitu, esim. täysjyväleivät tai -riisit tai pastat. Valkoisena versiona menevät mainiosti kaikki viljat ilman ongelmia.

- Makeutusaineet, myös aspartaami ja stevia, vaikka esim. Fodmap-ruoka-ainelista ne salliikin

- Olut ja siideri. Muu alkoholi ei aiheuta ongelmia.

- Pavut isoina määrinä. Pienet määrät menee ok.

En usko että pystyisin ihan vegaani olemaan, koska mulla vatsa tosiaan ei kovin paljoa noita papuja tai soijaa kestä, joten joudun ottamaan proteiinini paljolti maitotuotteista ja munista, joista vatsani tykkää.

Jos olisin sekasyöjä, niin muistan että vatsani voi parhaiten ruokavaliolla jossa ei ole muuta kuin perunaa, vaaleaa leipää ja lihaa, sekä jotain maitotuotteita. Kaikki muu tähän poikkeama aiheuttaa löysää vatsaa, mutta kunhan en syö liikaa kuitua enkä raakoja kasviksia enkä muita ärsykkeitä, niin löysä vatsa on siedettävällä tasolla kasvisruoallakin, eli aamuisin tulee ripulina paska, mutta ei tarvi sentään kuin kerran vessassa käydä päivässä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat