Mitä ominaisuuksia pyykkikoneessa arvostat? Auta ostajaa!
Olen muuttamassa pesutuvallisesta taloyhtiöstä sellaiseen, jossa pesutupaa ei ole. Pyykkikone on siis ostettava. Koneella pestään äidin ja alakouluikäisen tytön pyykit eikä kummallakaan ole "likaisia" harrastuksia. Kuivaustoimintoa tai -rumpua ei tarvita eikä haluta (uudessa taloyhtiössä kuivaushuone ja isoon kylppäriin mahtuu pyykkiteline hyvin). Molemmilla tuplätäkit, joten ne pesetetään pesulassa. Tilaan kävisi paremmin päältätäytettävä kone, mutta myös edestätäytettävä on mahdollinen.
Mitkä ominaisuudet ovat SINULLE tärkeitä koneessa? Itse en oikein tiedä mikä olisi tarpeen, joten olisi kiva kuulla muille tärkeistä jutuista.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät säädöt, eli siis kierrokset ja lämpötila. Pikapesuohjelmat hennoille pyykeille ja jos esim kiireessä jää pyykit koneeseen tunniksi tai pariksi pesun jälkeen, niin laitan nopeasti vielä pikaohjelman ennen kuivumaan laittamista. Itselle myös tärkeetä että jäljellä olevan ajan näkee kokoajan, eikä tarvitse arpoa koska on pyykit valmiit. Kiireellisessä elämässä myös ajastustoiminto on tullut tärkeemmäksi kuin olisin kuvitellut: helppo aamulla tai edellisenä iltana ajastaa niin, että töistä tullessa pyykit on melkein heti valmiina narulle. Kannattaa myös valita kone, joka säätää itse veden määrän, jos esimerkiksi tulee tietynlaista pyykkiä vain vähän kerralla, niin ei tule sitten turhaan kulutettua vettä ja sähköä, aikakin omassa koneessa määräytyy sen mukaan paljonko pyykkiä on.
Nää nyt tuli nopeeta mieleen, toivottavasti edes jotain hyötyä saat näistä irti :)
Ja vielä lisänä: meillä kahden aikuisen pyykit, ja toiselta vielä työn takia tulee päivittäin kohtuullisesti pyykkiä. 8kg kone, joka ei tavallisessa käytössä täyty kokonaan, mutta esim pyyhkeille, lakanoille jne todella kätevä.
Eihän konetta saa jättää päälle, jos itse ei ole paikalla. O_o
Mielen koneissa on vesiturvajärjestelmät WCS ja Waterproof. Uskaltaa jättää pesemään, vaikkei itse voikaan olla paikalla.
Ei paljon auta jos koneeseen tulee oikkari ja syttyy palamaan.
Ainiin täytyy lisätä vielä että koneessa on suoravetomoottori jolla on 10 vuoden takuu! -21
Koneen puhdistettavuus. Entisessä oli nukkasihti kyljessä. Nykyisessä koneen sisällä rummun alla. Nykyisessä se on koneen sisällä ja jos saisin valita niin ottaisin sen koneen kyljessä olevan jonka sai näppärästi auki ja pestyä.
Taidan olla poikkeus siinä mielessä, etten tykkää edestätäytettävistä koneista. Minusta pyykkien kyykkiminen sieltä on hankalaa. Johtuu tosin varmaan siitä, ettei mulla ole mitään puhtaanpyykinkoria mihin ne vetäisin kätevästi. Sellaista en myöskään hankkisi, sillä asuntoni on pieni enkä halua yhtään ylimääräistä tavaraa jolle pitäisi olla säilytyspaikka. Nyt kurkottelen pyykit päältätäytettävästä, kannan ne sylissä sohvalle ja laitan pyykkitelineelle. Mulle sopii tämä, joku muu pitää tätä tosi hankalana. Tottumiskysymys varmasti.
Mulle tärkeitä juttuja koneessa on ajastin, pesuajan näyttö, hyvä linkous, mahdollisuus vaikuttaa pesuaikaan ja -lämpötilaan ja mahdollisuus lisäveteen. Myös yksi tosi pikainen ohjelma (ihan max. 30min) on hyvä olla.
Ajastin, valmiiden pesuohjelmien muokkaus lämpötila/linkousnopeus/lisähuuhtelu, linkousnopeus vähintään 1600, pesuainemäärän automaattinen annostelu, täyttö sivulta. Nämä olivat minulla vaatimuksina, kun keväällä vaihdoin koneen. Päädyin Samsungin tonnin alle maksavaan malliin, joka toiminut moitteettomasti ja valmistettu Saksassa, toisin kuin saman hintaluokan Mielet.
Hyvä linkous on ihan ehdoton juttu, jos pyykit aikoo kuivata telineellä tai taloyhtiön yhteisessä kuivaushuoneessa. Tai itse olin ainakin ongelmissa, kun taloyhtiön kuivaushuonevuorot olivat niin lyhyitä, etteivät pyykkini ehtineet kuivua kunnolla. Kannattaa myös huomioida, että ajastuksen käyttö voi olla kerrostalossa ongelmallista: monissa koneissa ohjelmien kestot ovat jopa yli kolme tuntia, joten jos haluat valmiit pyykit aamuseitsemäksi aloittaa kone pesemisen jo neljän maissa. Vaikka kone olisikin muuten hiljainen, kuuluu veden ottamisesta silti ääni. Uudet koneet eivät edes ota kaikkea pesuvettä kerralla, vaan saattavat laskea sitä lisää aina parin minuutin välein.
Muutettuani omakotitaloon olen hyödyntänyt ajastusta enemmän. Siitä huolimatta arvostan lyhyitä ohjelmia. Mahdollisuus lisätä ohjelmiin vettä on tärkeä, sillä pyykit puhdistuvat paremmin ja myös huuhtoutuvat kunnolla.
Täällä joku kirjoitti Siemensin ja Mielen halvempien mallien olevan lähellä toisiaan. Meille ostettiin ensin Siemensin pesukone, enkä suosittele kenellekään. Vaihdoimme Mielen edulliseen malliin, joka on aivan selvästi jykevämpää tekoa. Kallishan se oli silti, mutta nautin koneesta joka kerta pestessäni pyykkiä :)
Meillä kahden aikuisen perheessä on ollut muutaman vuoden käytössä sivusta täytettävä 8 kg:n suoravero LG, johon olen ollut tyytyväinen. Puhtaalle pyykille tarkoitettua pyykkikoria voi säilyttää koneen päällä. Aikaisemmin meillä oli vuosien mittaan pari päältä täytettävää Pesukarhua ja lapsuudenkodissakin useampi. Ne olivat uskollisia ja kestäviä työmyyriä, ja hyviä hyppimään, kuten täällä joku jo muisteli. Meilläkin yksi kone hyppäsi lingotessaan kerran niin upeasti, että katkaisi virtajohtonsa. Se saatiin onneksi helposti korjattua. Viimeisessä Pesukarhussa alkoivat laakerit pitää kahnuavaa ääntä ja siksi se sai muuttaa tutun autokorjaamolle pesemään työvaatteita yms. Sen ura jatkuu siellä edelleen eli kone on ollut käytössä pitkälti yli kymmenen vuotta.
Helposti tulkittavat/käytettävät säätimet, helposti puhdistettava nukkasihti ja koneen muut pinnat, monipuoliset/muunneltavat ohjelmat ja ohjelman keston näyttävä "kello" ajastimineen ovat hyvän hinta-laatu -suhteen lisäksi tärkeitä pyykinpesukoneen valintakriteereitä.
Ajastin on meillä ainakin ollut ihan turha. Pari kertaa olen keinotekoisen väkisin käyttänyt sitä, kun sellaisen kerran halusin. Tärkeimmät ominaisuudet:
- oikean kokoinen rumpu. Teillä on kahden naisen talous, joten pienempikin rumpu riittää, mutta meillä on nyt 7kg ja saisi olla vielä isompi. Nelihenkinen perhe, jossa urheillaan paljon. Toisaalta jos asuisin kaksin tytön kanssa, niin ison rummun ongelma olisi siinä, että saisi odottaa täyttymistä liian pitkään.
- linkousnopeus, vähintään 1200-1400, niin pyykit kuivuukin joskus (ja nopeus säädettävä, koska kaikkia ei voi ihan maksilingota)
- pikapesuohjelmat. Sanotaan, mitä sanotaan, niin monille vaatteille oikeasti riittää pikapesu, eikä tosiaan haise.
- ylipäätään pesuohjelmien pituuden säätö
Nämä kaikki löytyy jo 400-500 Euron koneista. Ihan halvimmat 249 on vähän kökköjä, 400 Eurosta ylöspäin saat jo hyvän koneen.
Linkouskierrokset, pikapesu, käsinpesu
Pesuajan pituus, eli varmistaisin että koneesta löytyy järkeviä ohjelmia, joilla pyykit voi pestä alle kahdessa tunnissa. Pikapesuohjelman on OIKEASTI oltava pikapesu, minusta 1h 50 min ei ole pikapesu, vaan normiohjelman maksimikesto.
Jäljellä olevan pesuajan näyttö, eli ihan konkreettisesti näyttää kestääkö ohjelma vielä 45 min vai 12 min. Hermot menee, kun ei kuitenkaan muista milloin koneen laittoi käyntiin ja miten pitkä mikäkin ohjelma on, etenkin jos yrittää vielä illan aikana ehtiä kauppaan tai käydä jossain, niin on hirmu kiva jos kone kertoo että "jos valitset tämän ohjelman, pesu kestää näin ja näin kauan" tai "yrität sopia tapaamista kaverin kanssa, no tämä ohjelma on jo melkein valmis, enää näin ja näin monta minuuttia".
Suht portaaton ajastin, eli varmista että koneessa EI ole mitään idioottimaista ajastinta, jolla voi ajasta VAIN kolmen, kuuden ja yhdeksän tunnin päähän. Ihan hanurista, kun haluaisi illalla vaikka seitsemän aikaan lyödä pyykit koneeseen ja ajastuksen päälle ja sitten konetta ei saa viritettyä pyörimään kuin keskellä aamuyötä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös huomioida, että ajastuksen käyttö voi olla kerrostalossa ongelmallista: monissa koneissa ohjelmien kestot ovat jopa yli kolme tuntia, joten jos haluat valmiit pyykit aamuseitsemäksi aloittaa kone pesemisen jo neljän maissa. Vaikka kone olisikin muuten hiljainen, kuuluu veden ottamisesta silti ääni. Uudet koneet eivät edes ota kaikkea pesuvettä kerralla, vaan saattavat laskea sitä lisää aina parin minuutin välein.
No ei tämä ole kerrostalossa mikään ongelma. Pyykinpesu on yhtä normaali elämisen ääni kuin pikkulasten juokseminen, suihkussa käynti tai ruuanlaitto. Mun kone pesee 1h30min ja ajastan koneen käynnistymään 5. Samoin toimii moni muukin naapuri eikä asiassa ole mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Ajastin, valmiiden pesuohjelmien muokkaus lämpötila/linkousnopeus/lisähuuhtelu, linkousnopeus vähintään 1600, pesuainemäärän automaattinen annostelu, täyttö sivulta. Nämä olivat minulla vaatimuksina, kun keväällä vaihdoin koneen. Päädyin Samsungin tonnin alle maksavaan malliin, joka toiminut moitteettomasti ja valmistettu Saksassa, toisin kuin saman hintaluokan Mielet.
Höpö höpö
Mulla on aeg ja en oikein tykkää.
Ensinnäkin ohjelmat kestävät melkein puoli tuntia luvattua enemmän. Vain puolen tunnin ohjelma kestää puoli tuntia.
On puolen tunnin ohjelma, jolla saa valita 30 tai 40 astetta. Sitten tunnin ohjelma ja kahden tunnin ohjelma. Plus lisäpuolituntiset. Ja vielä keittopyykko 2 h 20 min.
Ostin koneen siksi, ettänon allergiaohjelma, jossa on lisälinkous. Joopa joo. Yli 3 tuntia kestää, joten ei oo sellaisille aikaa. (Yöllä wi mwlun takia saa pestäbja kotoa poissa ollessa ei palovaaran takia)
Ei kerrostalossa saa pestä pyykkiä yöllä. Todellakin häiritsee!
Yhtä hyvin minä voin soittaa pianoa sitten yöllä. Normaali elämisen ääni?
- Nopea ohjelma myös 60 asteessa, koska pyykki ei puhdistu sitä pienemmässä lämmössä ja kankaat kuluvat turhaan kun jäävät likaisiksi (villa jne poislukien, mutta se puhdistaakin itse itseään). Nopealla tarkoitan ihan maksimissaan 1,5 tuntia kestävää ohjelmaa.
- Jäljellä olevan ajan näyttö.
- Melko kova maksimilinkousnopeus (esim. 1400 kierrosta) koska meillä ei ole kuivausrumpua.
Nuo ovat kaikkein tärkeimmät. Lisäksi toivon hiljaista käyntiääntä ja sivusta täytettävyyttä (mutta se on makuasia ja toki tiloistakin riippuvainen).
Neillä on 7 kg kone. En odota, että saan 7 kg keskenään sopivaa pyykkiä koottua, vaan voin pestä vaikka yhden lakanan, jos se sattuu likaantumaan.
.
Tässä AEG:n koneessa harmittaa se, että joskus se ei saa pyykkiä tasapainoon ja jättää linkoamatta. Esim jos pesen vaikka kylpytakin tai huppatin yksinään. Aiemmat koneet ovat lingonnewt kaikenlaiset pyykit.
Koneen tulisi olla mahdollisimman hiljainen, vaikka täysin äänetöntä konetta ei taida olla olemassa. Jäljellä olevan pesuajan näyttö on hyvä ominaisuus. Ja nykyisten säästöohjelmien lisäksi, koneessa tulee olla pikaohjelmat, joilla saa pyykkiä nopeammin pestyä, jos ei ole aikaa odotella kolmea tuntia. Meidän uudessa koneessa normaali valkopyykkiohjelma kestää muistaakseni 2h40m, mutta 1h pikaohjelmalla saa ihan saman lopputuloksen ja kevyesti pestävää pyykkiä varten on myös 30min ohjelma. Jos on herkkä pesuaineille, niin olisisi hyvä että huuhtelukertojen määrää voi halutessaan lisätä.
Ja suosittelen hankkimaan nykyaikaisen lämpöpumpputekniikalla toimivan kuivausrummun kaveriksi, helpottaa hitokseen pyykin käsittelyä ja vähentää pölyn määrää asunnosta. Boonuksena vielä samettisen pehmeät pyykit, ero on suuri narukuivattuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Näin jälkeenpäin ajatellen ihan kaikkein tärkeimpänä pitäisin sitä, että kone käyttää riittävästi vettä. Meillä LG:n kone, joka pesee pyykit niin vähällä vedellä, että ne alkavat helposti haista. Ja siis, vika ei ole muussa kuin koneessa; pyykit eivät ole koskaan haisseet kun olen pessyt niitä pyykkituvan koneilla, jotka käyttävät runsaasti vettä. Lisäksi itsellä ei hermo kestä noita superpitkiä pesuohjelmia, kun teollisuuskoneetkin pesee pyykit puhtaiksi yleensä siihen puoleen tuntiin.
Itse käytänkin puolen tunnin pikaohjelmaa, johon nostan lämpötilaa ja tarvittaessa lisään koneen vedenkulutusta. Tulee nopsasti puhdasta eikä tarvi odotella koneen pyörimistä.
Meillä myös LG ja siinä on tosiaan hyvin mahdollisuus "säätää" pesua, eli muuttaa lämpötilaa ja linkousnopeutta yms. haluamakseen.
Meillä on 300 euroa tarjouksessa maksanut Samsungin pesukone, jossa on suurin osa tässä ketjussa mainituista ominaisuuksista. Ei siis ole tarvetta maksaa 1000 euroa pesukoneesta ellei sitten merkistä halua maksaa.
Sivusta täytettävä 7 kg kone, mahdollisuus tehdä ja tallentaa muistiin omia ohjelmia jo valmiiksi olevien (todella kattava valikoima) lisäksi. Lämpötilat, linkouksen tehokkuus ja huuhtelut saa säätää valmiisiinkin ohjelmiin. Pikapesutoiminto. Ajastus. Jäljellä olevan pesuajan näyttö. Pisin ohjelma vähän päälle 2 tuntia, silti energiatehokas. Pesee todella hyvin, ikinä ei ole pyykit haisseet tunkkaiselle. 1400 kierroksen linkouksella pyykit jää todella kuiviksi ja kuivuu nopeasti. En voi kun kehua!
s