Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ominaisuuksia pyykkikoneessa arvostat? Auta ostajaa!

Vierailija

Olen muuttamassa pesutuvallisesta taloyhtiöstä sellaiseen, jossa pesutupaa ei ole. Pyykkikone on siis ostettava. Koneella pestään äidin ja alakouluikäisen tytön pyykit eikä kummallakaan ole "likaisia" harrastuksia. Kuivaustoimintoa tai -rumpua ei tarvita eikä haluta (uudessa taloyhtiössä kuivaushuone ja isoon kylppäriin mahtuu pyykkiteline hyvin). Molemmilla tuplätäkit, joten ne pesetetään pesulassa. Tilaan kävisi paremmin päältätäytettävä kone, mutta myös edestätäytettävä on mahdollinen.

Mitkä ominaisuudet ovat SINULLE tärkeitä koneessa? Itse en oikein tiedä mikä olisi tarpeen, joten olisi kiva kuulla muille tärkeistä jutuista.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Hyvät säädöt, eli siis kierrokset ja lämpötila. Pikapesuohjelmat hennoille pyykeille ja jos esim kiireessä jää pyykit koneeseen tunniksi tai pariksi pesun jälkeen, niin laitan nopeasti vielä pikaohjelman ennen kuivumaan laittamista. Itselle myös tärkeetä että jäljellä olevan ajan näkee kokoajan, eikä tarvitse arpoa koska on pyykit valmiit. Kiireellisessä elämässä myös ajastustoiminto on tullut tärkeemmäksi kuin olisin kuvitellut: helppo aamulla tai edellisenä iltana ajastaa niin, että töistä tullessa pyykit on melkein heti valmiina narulle. Kannattaa myös valita kone, joka säätää itse veden määrän, jos esimerkiksi tulee tietynlaista pyykkiä vain vähän kerralla, niin ei tule sitten turhaan kulutettua vettä ja sähköä, aikakin omassa koneessa määräytyy sen mukaan paljonko pyykkiä on.

Nää nyt tuli nopeeta mieleen, toivottavasti edes jotain hyötyä saat näistä irti :)

Ja vielä lisänä: meillä kahden aikuisen pyykit, ja toiselta vielä työn takia tulee päivittäin kohtuullisesti pyykkiä. 8kg kone, joka ei tavallisessa käytössä täyty kokonaan, mutta esim pyyhkeille, lakanoille jne todella kätevä.

Vierailija

Ihan kynnyskysymys minulle on lämpötilan ja linkousnopeuden vapaavalintaisuus. En edes harkitsisi konetta, jossa näin ei ole.

Koneeni on edestätäytettävä Miele.

Vierailija

Näin jälkeenpäin ajatellen ihan kaikkein tärkeimpänä pitäisin sitä, että kone käyttää riittävästi vettä. Meillä LG:n kone, joka pesee pyykit niin vähällä vedellä, että ne alkavat helposti haista. Ja siis, vika ei ole muussa kuin koneessa; pyykit eivät ole koskaan haisseet kun olen pessyt niitä pyykkituvan koneilla, jotka käyttävät runsaasti vettä. Lisäksi itsellä ei hermo kestä noita superpitkiä pesuohjelmia, kun teollisuuskoneetkin pesee pyykit puhtaiksi yleensä siihen puoleen tuntiin.

Itse käytänkin puolen tunnin pikaohjelmaa, johon nostan lämpötilaa ja tarvittaessa lisään koneen vedenkulutusta. Tulee nopsasti puhdasta eikä tarvi odotella koneen pyörimistä.

Vierailija

Ajan näyttö, mahdollisuus lisätä vettä, ajastin, hyvä linkous, lämpötilan valintamahdollisuus. Jos jostain vielä löytäisin uuden koneen, joka on ö-energialuokkaa veden määrän suhteen, ostaisin sen heti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan kynnyskysymys minulle on lämpötilan ja linkousnopeuden vapaavalintaisuus. En edes harkitsisi konetta, jossa näin ei ole.

Koneeni on edestätäytettävä Miele.

Komppaan tätä! Meilläkin Miele, se lienee kestävintä sarjaa. Toki kuulemma esim. Siemens on nykyisin aika samaa tasoa ja vähän edullisempi (?). Mulle tärkeää on koneen pitkäikäisyys, jollain 400 e räpsyllä ei tee mitään jos sen joutuu parissa vuodessa vaihtamaan.

Pikaohjelma on hyvä olla, samoin näyttö jäljellä olevalle pesuajalle. Tuo uusi päältä täytettävä 6 kg Miele on kuulemma superhiljainen jopa lingotessaan, ostaisin sen jos uusi tarvittaisiin.

Vierailija

Päältä täytettävä on aina ollut, se onkätevä, koska koneen päällä voi kylppärissä pitää tavaraa. Ohjelmat, joissa lämpötilan voisi valita erikseen on hyvä samoin mahdollisuus pikapesuun, jottei tarvitse odotella tunteja jotain ohjelmaa. Erillinen linkousohjelma on joskus tarpeen, jos täytyy joitain pyykkejä enemmän lingota kuin toisia ja ne on kuitenkin ensin voinut  samalla koneellisella pestä. Samon  erillinen huuhteluohjelma on hyvä. Nuo toiminnot on minulla nykyisessä koneessa, joka on jo 10 v vanha. Onkohan sellaisia koneita enää olemassakaan. 

Vierailija

Olen kaivannut omassa pesukoneessa tosi paljon ajan näyttöä (kauanko kestää siihen, kun pesuohjelma mennyt läpi). Helpottaisi usein, kun odottelee pyykin valmistumista, että pääsee lähtemään kauppaan tms.

Ennen halusin aina päältä täytettävän, mutta tähän sivusta täytettävään olen tykästynyt niin, että seuraavat koneet on niitä. Halutessaan päälle saa kuivausrummun (meille lopulta tuli se). Ja muuten pesukoneen päällinen on paremmin käytettävissä olevaa tilaa (pöytätasona tavaroille tai yläpuolelle voi kiinnittää hyllyjä ilman että tarvii kannen mahtua aukeamaan).

Muita tärkeitä: lisähuuhtelu-valinta (suositeltava käyttää aina uusissa koneissa), lämpötilan ja linkouksen valinta, pikapesuohjelma, helppokäyttöisyys (tietynlainen yksinkertaisuus valintanappuloissa). Minulle tärkeä on myös villapesuohjelma, koska en käsinpese mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyvät säädöt, eli siis kierrokset ja lämpötila. Pikapesuohjelmat hennoille pyykeille ja jos esim kiireessä jää pyykit koneeseen tunniksi tai pariksi pesun jälkeen, niin laitan nopeasti vielä pikaohjelman ennen kuivumaan laittamista. Itselle myös tärkeetä että jäljellä olevan ajan näkee kokoajan, eikä tarvitse arpoa koska on pyykit valmiit. Kiireellisessä elämässä myös ajastustoiminto on tullut tärkeemmäksi kuin olisin kuvitellut: helppo aamulla tai edellisenä iltana ajastaa niin, että töistä tullessa pyykit on melkein heti valmiina narulle. Kannattaa myös valita kone, joka säätää itse veden määrän, jos esimerkiksi tulee tietynlaista pyykkiä vain vähän kerralla, niin ei tule sitten turhaan kulutettua vettä ja sähköä, aikakin omassa koneessa määräytyy sen mukaan paljonko pyykkiä on.

Nää nyt tuli nopeeta mieleen, toivottavasti edes jotain hyötyä saat näistä irti :)

Ja vielä lisänä: meillä kahden aikuisen pyykit, ja toiselta vielä työn takia tulee päivittäin kohtuullisesti pyykkiä. 8kg kone, joka ei tavallisessa käytössä täyty kokonaan, mutta esim pyyhkeille, lakanoille jne todella kätevä.

Eihän konetta saa jättää päälle, jos itse ei ole paikalla. O_o

Vierailija

Kiitos kommenteista, lisääkin on kiva kuulla! Mieleä en osta, +1000e koneesta on ihan liikaa pienituloiselle yh:lle. 700e alkaa olla ihan maksimi. En myöskään halua käytettyä konetta. Meidän käyttömme ei ole niin suurta, että tarvittaisiin joku extrahieno ja -kestävä kone. 

Laitoin jo ylös monta hyvää juttua, jotka pitää muistaa. Ajastin on ehdoton, haluan saada koneen pyörimään aamusta niin, että se on valmis herätessäni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän konetta saa jättää päälle, jos itse ei ole paikalla. O_o

Mielen koneissa on vesiturvajärjestelmät WCS ja Waterproof. Uskaltaa jättää pesemään, vaikkei itse voikaan olla paikalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miele on paras ja kaunein. Kestävä. Sillä on viiden vuoden takuu, mutta kestää loppuelämäsi.

Ajat on muuttuneet.

Miele maksaa kolme kertaa enemmän kuin "normaalihintainen" pesukone ja ainakin nämä halvimmat ( 1000e) mallit tehdään ihan muualla kuin Saksassa.

Takuu 24 kuukautta.

Vierailija

Minusta sivusta täytettävyys on ehdoton etu. Pyykit voi helposti vetää luukusta sopivankokoiseen koriin ja sitten korin voi nostaa koneen päälle työskentelykorkeudelle lajiteltavaksi.

Mulla tosin taitaa olla joku lapsuuden trauma siitä, kun on joutunut kurkottamaan jääkylmiä märkiä pyykkejä Pesukarhun uumenista.. Ja se pelottava pomppiminen kun Pesukarhu linkosi.. Ei se kai nykyisin enää sellaista olisi.

Vierailija

Täällä on jo tullut hyviä juttuja, mutta yksi on minusta tosi tärkeä: mahdollisuus vaikuttaa pesuaikaan. Nykyisissä koneissa tavallinen pesu kestää usein 3 tuntia. Omassa koneessani aikaa voi halutessaan lyhentää, mikä on tosi hyvä silloin, kun pyykki ei ole kauhean likaista, mutta pikapesu ei kuitenkaan riitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat