Ovatko alemminkoulutetut naiset kateellisia akateemisille?

Vierailija

Olen huomannut lievästi sanottuna jonkinasteista viileyttä ilmassa kun selviää että olen akateeminen.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Tuskinpa kaikki tai edes suurin osa on, mutta olen huomannut, että tietyillä yksilöillä on suuri tarve yrittää löytää se minun heikoin kohta, johon sitten voisi iskeä. 

Vierailija

Ovat... Mutta monesti alemminkoulutetut olettavat myös, että korkeakoulutetut pitävät itseään parempina. Asia ei ole näin. Itse koen, että jokainen työ tarvitsee tekijänsä ja jonkun kutsumusammatti voi olla juristi, toisen kampaaja ja kolmannen laitossiivooja. Ei sitä pitäisi lähteä vertailemaan, sillä kaikilla on itselleen sopiva työ. 

Vierailija

En tiedä onko kyse kateudesta mutta alemminkoulutetuilla on usein ihmeellinen herraviha. Omassa suvussakin on tällaisia henkilöitä jotka pyrkivät ivaamaan ja vähättelemään koulutettuja.

Vierailija

Ehkä he ovat vierailleet vauva-palstalla ja huomanneet miten akateemiset halveksivat alempikoulutettuja ja näin luulevat että sinulla on vähän samanlainen asenne. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sitä pitäisi lähteä vertailemaan, sillä kaikilla on itselleen sopiva työ. 

Ei  muuten ole. Joillakin on tietysti, muttei kaikilla, tai ehkä jossain satumaassa.

Vierailija

En ole kateellinen, mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka eivät voi sietää akateemisia. Esim. eräst työkaverini, joka pitää akateemisia käytännön asioissa tumpeloina ja hienohelmoina. Ilmeisesti siinä on kyse jonkinlaisesta alemmuudesta tai harmistuneisuudesta.

Itselläni on joskus vielä tarkoituksena aloittaa yliopisto-opinnot, joten saan ennemminkin inspiraatiota akateemisilta.

Vierailija

En tiedä kateellisuudesta, sanoisin enemmän olevan kyse mielikuvista ja ennakkoluuloista. Akateemiset ja alempikoulutetut eivät yleensä pahemmin vietä aikaa samoissa porukoissa, joten he eivät kunnolla tunnekaan tämän toisen lahkon ihmisiä. Sitten puolin ja toisin kyräillään toisista stereotyyppisesti tyyliin "ne on sellasia vitun kirjaviisaita jotka ei oo nähny oikeeta elämää" tai "amikset on idiootteja jotka ei pysty parempaan", vaikka totuus on paljon moninaisempi.

Vierailija

Hei haloo, miksi puhutte akateemisuudesta jonain itseisarvona? Tosiaan, on hieman eri asia olla juristi kuin humanisti kielitieteilijä tai työtön teologi. Akateemisuus ei siis itsessään ole mikään arvo. 

T. akateeminen nainen, jolla myös amk-tutkinto

Vierailija

Omalla työpaikalla ei naiset niinkään tajua sen korkeamman koulutuksen suhteen. Päinvastoin.
Marisevat katkerina ja kateellisin vain eri ammattikuntien työaikojen ja -ehtojen vuoksi. Eivät ymmärrä, että työtehtävät ovat täysin erilaiset työpaikan eri ammattiryhmillä ja meitä sitovat eri sopimukset. Taustalla tietysti koulutusaste, mutta varsinaisesti sitä eivät kadehdi.

Vierailija

Joskus se pelkkä korkeakoulu-nimitys riittää.

Olin kaupassa töissä ja pääsin ilokseni ammattikorkeakouluun opiskelemaan haluamalleni alalle. Töissä tästä piti tietty ilmoittaa, ja työkavereiden asenne oli jotenkin outoa. Onnitteluiden sijaan muutamat totesivat, että kyllähän sitä nyt ilman koulutustakin pääsisi alaa vaihtamaan...

Ylipäätään suhtautuminen oli jotenkin todella nihkeää.

Vierailija

Opettajaopiskelijana saa aina heti ensimmäiseksi kuulla ei-akateemisilta että "opettajilta pitkät lomat pois" ja "opettajille pidemmät työpäivät" ja "opettajat saa rahaa perseellään istumisesta, maailman helpoin ammatti"... Ei oikeastaan voi muuta kuin nauraa mielessään, miten outoja mielikuvia ihmisillä on ko. ammatista :D

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat