Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saisin saman työmarkkinatukena kuin mitä saan palkkaa

Vierailija

Ansiosidonnaista vielä enemmän. Mulla pitää pitkän työmatkan takia pitää kakkosasuntoa ja enimmäisrajat paukkuu työmatkavähennyksissä reippaasti. Laskin nyt tämän vuoden veronpalatukset ja sitten mitä olisin työmarkkinatuella käteen saanut, joten kannattaisi olla työtön. Kaikki vaan eivät halua. Kotiseudulla on alani ihmisiä työttömänä paljon, kun taas alueella, missä olen töissä, alan tekijöistä on kysyntää. Moni pitää hulluna, mutta työttömänä olisin tullut oikeasti hulluksi. Kerroin vain siksi, että loppujen lopuksi aika moni on valmis töihin vaikka hinta siitä on kova. Se vain harmittaa, että moni pienituloinen luulee, että minä olen isopalkkainen ja minulla on varaa vaikka mihin, mutta kun ei ole. Eli ovat minulta vailla rahaa, vaikka itsellä jää käteen enemmän. Tein jo yhdelle sukulaiselle laskelman, johon erittelin menoni ja tuloni tarkalleen ja sen jälkeen on se pyytely kyllä loppunut hänen osaltaan. 

Kommentit (10)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mutta työsuhteessa on paremmat edut kuin kortistossa.

taloussuunnittelu

työterveys

eläkekertymä jne

Työterveydestä minulle ei ole mitään hyötyä, sillä meillä on se lakisääteinen minimi. Toisin sanoen siihen ei kuulu lainkaan sairaudenhoito, ei edes sairaslomatodistuksia, vaan nekin on haettava tk:sta, mikä on taas minulle ulkopaikkakuntalaisena aika hankalaa, sillä ottavat vastaan vain jos on akuutti päivystystilanne.

Eläkekertymää tulee, mutta sitä ei tiedä, ehtiikö koskaan eläkkeelle päästä.

Taloussuunnittelu onnistuu, mutta työnantajani maksaa palkan milloin sattuu. Maksaa kyllä aikanaa, mutta kun tilipäivä on 25. päivä, joskus maksaa silloin ja joskus maksaa jo 15. päivä. Kerran maksoi myöhässä ja sanoin silloin, että se palkka pitää olla tilipäivänä tilillä, eikä niin, että maksaa sen tilipäivänä, hänellä kun on eri pankki. On sen jälkeen maksanut ajoissa.

Näistä seikoista huolimatta, mieluummin töissä. Tärkeintä on se työkokemus ja toivon, että tämä poikii vielä jotain muuta. 

Ap. 

Sonja

No eikö voisi harkita muuttoa lähemmäs? Etsiä toista työpaikkaa? Jos kerran joutuu kakkosasuntoa pitämään, niin eihän siinä ole järkeä. Joo, varmasti olet miettinyt tätä kaikkea, mutta itse väitän, että kyllä niitä töitä lähempääkin löytyy, tai sitten kyllä jos asiat on ns noin huonosti, luulisi muuttokin olevan vaihtoehto. Hienoa silti, että käyt töissä, mutta oma valintasi se on ja turha ruveta marttyyriksi sen asian kanssa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No eikö voisi harkita muuttoa lähemmäs? Etsiä toista työpaikkaa? Jos kerran joutuu kakkosasuntoa pitämään, niin eihän siinä ole järkeä. Joo, varmasti olet miettinyt tätä kaikkea, mutta itse väitän, että kyllä niitä töitä lähempääkin löytyy, tai sitten kyllä jos asiat on ns noin huonosti, luulisi muuttokin olevan vaihtoehto. Hienoa silti, että käyt töissä, mutta oma valintasi se on ja turha ruveta marttyyriksi sen asian kanssa...

Vastaukset löytyy jo aiemmista viesteistä. Mitäs marttyyriutta tässä, kerroin vain, että ei kaikki halua elää tukien varassa. Asuinalueellani on valtavasti työttömyyttä alallani, koska täältä on lopetettu se toimija, minkä ympärille koko paikka on alunperin perustettu. Lisäksi toisen ison työllistäjän tiimoilta on jäänyt työttömiä. Mies etsii töitä sieltä, missä minä asun, mutta hänen ongelmansa on liian matala koulutustaso niihin hommiin, mitä nyt tekee. Ei ole typeryyttään täydentänyt koulutustaan ja vaikea saada töitä, vaikka osaamista on työn kautta tullut. 

Sekään ei ole mitään helppoa juosta jatkuvasti haastatteluissa matkan päästä, kun ei hirveästi halua työnantajalle mainostaa, että hakee muita töitä. 

Vierailija

Siltikin mieluummin kävisin töissä. Siitä saa sisältöä elämään ja tuntee itsensä tarpeelliseksi. Eläkekertymästä puhumattakaan. Ja eikös se ansiosidonnainen kuitenkin lakkaa jossain vaiheessa eli pitäs alkaa kerryttämään taas niitä työssäoloehtoja. En etes tiedä nykyisestä systeemistä kun on aikaa kun olen ollut työttömänä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Muista myös huomioida että työttömyyskorvauksessa on selvästi isompi veroprosentti.

Ei käytännössä ole. Ennakonpidätys on se vähintään 20 %, mutta käytännössä työttömyysaikana tuli aina takaisin. Sen lisäksi ennakonpidätysprosenttini on nyt enemmän kuin 20 %.  Asun korkean kunnallisveroprosentin alueella, mutta laskujeni mukaan kirjoja ei kannata toistaiseksi muuttaa. Jos matkakuluvähennyksiä pienennetään kovin paljon, sitten kannattaa. 

Ap. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siltikin mieluummin kävisin töissä. Siitä saa sisältöä elämään ja tuntee itsensä tarpeelliseksi. Eläkekertymästä puhumattakaan. Ja eikös se ansiosidonnainen kuitenkin lakkaa jossain vaiheessa eli pitäs alkaa kerryttämään taas niitä työssäoloehtoja. En etes tiedä nykyisestä systeemistä kun on aikaa kun olen ollut työttömänä.

Juuri näin. Minä ymmärrän sinua ja sinäkin ilmeisesti ymmärrät minua. Olin asenteella että töihin hinnalla millä hyvänsä. Minulla ei toki enää pieniä lapsia, jos olisi, sitten olisi pitänyt miettiä vähintään kaksi kertaa. Lähtövaiheessa kaksi lukioikäistä, joihin pystyi luottamaan. Heillä meni koulu hyvin, vaikka en ollut vahtimassa ja lähteehän moni siinä vaiheessa itsekin muualle kouluihin. Kaikki lapset ovat nyt jo omillaan. 

Ap. 

Vierailija

Työnteko tuo myös sosiaalisia kontakteja, mahdollisuuden käydä kodin ulkopuolella mielekkäästä syystä. Lisäksi on helpompaa kokea olevansa ihmisarvoinen, kun "osallistuu yhteiskuntaan, maksaa veroja ja on ahkera".

Minä puolestani saan käteen vähemmän palkkiota kuin peruspäiväraha (menee siitäkin veroja :D). Eläkekertymää ei tule kuin laiha hönkäys. Työterveyshuoltoa ei ole. Puurtaminen on yksinäistä eikä siihen kuulu vuosilomia, joululomia... Välillä tuntuu, että elämä kuluu loppuun yksinäisenä ja ikuisesti köyhyysrajalla ja niin kai se meneekin. Kun olen itse vanha, olen köyhä ja loppuunkulutettu.

Jätin ammattini ja työpaikkani jo 10 vuotta sitten omaishoitajuuden takia.

Vierailija

Sosiaalisia kontakteja ei hirveästi tule, sillä teen aika itsenäistä työtä ja firma on pieni. 

9:lle tsemppiä ja voimia. Arvostan. Minä olen sitä mieltä, että omaishoidon tuki pitäisi olla sama kuin työmarkkinatuki + kulukorvaus, näin moni työtön voisi ryhtyä omaishoitajaksi ja siinä säästettäisin paljon lopulta, kun työttömät hoitaisivat omaisiaan. Uskon, että monikin ryhtyisi. Minäkin uskoisin voivani sen tehdä, jos olisi hoidettavia omaisia. Tai isä onkin, mutta isä ei selviä kotihoidossa monen eri seikan vuoksi, eli pitäisi olla sellainen asunto, jossa voi liikkua ja sen hommaaminen on oma projektinsa. Hän kun tarvitsee sekä invalidin että näkövammaisen apuvälineet ja on aika painava.

Nyt lähden leipomaan.

Ap. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat