Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpaine alhaalla... huippaa... :(

08.02.2006 |

Onko muita odottajia joilla on alhainen verenpaine? Minulla oli neuvolassa mitattaessa 110/70 ja lääkärissä 110/60, joten ei ole ole kovin hyvä näin alkuraskaudessa.

En uskalla edes mennä kauppaan yksin, koska viimeksi alkoi kassalla pyörryttää ja kun tulin kotiin, niin mies sanoi, että minun huulet oli ihan vaaleat ja passitti lepäämään. Kävelyllekään ei voi mennä kun huippaa.

Suolainen ruokako auttaisi verenpaineeseen? Mitä olette syöneet? Toisaalta suola taas turvottaa... :/ Mutta aika kamala olo on nyt kun huippaa koko päivän ja on heikko olo. Syön kyllä ihan normaalisti.

T.Rose74

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 110/60 ja 110/70 o nimittäin erittäin hyvä ja toivottava taso verenpaineelle- ei liian matala, ellei sitten ole normaalisti korkeampi, mutta esim. pudotus 130/80 tasolta ei vielä pitäisi aiheuttaa huimausta. Kyse voi olla muusta kuin verenpaineen aiheuttmasta huimaksesta.

Vierailija
2/7 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Matala verenpaine on siitä ikävää, että joillain se voi aiheuttaa hillitöntä väsymystä, pahaa oloa, päänsärkyä ym. " oheistuotetta" . Mulla on lisäksi sydämen tykytystä, välillä tuntuu kun sydän pompsahtaisi rinnasta ulos vaikken pahemmin rehkisikään.

Se hyvä puoli tuossa kuitenkin on kun on tervettä, toisinkuin korkea verenpaine.

Mulla on matalimmillaan paineen olleet tässä alkuraskauden aikana noin 95/60, ja välillä jos on väsynyt ja paineet vaikka 110/60 niin voi helposti alkaa pyörryttämään, jos joutuu esim seisomaan pitkän aikaa (niinkuin kaupan jonossa välillä joutuu). Välillä jo hissimatka tuntuu tarpeeksi pitkältä, että lattia tuntuu alkavan liikkua jalkojen alla.

Kysyit mikä tuohon olisi avuksi. Lääkäri tosiaan ehdotti suolaa, lakritsia ja salmiakkia, ainut mikä on tuntunut auttavan on kunnon yöunet ja lakut tai salmiakki. Joillain auttaa hetkellisesti kahvi, mutta sitähän ei raskaana oleville suositella useita kuppeja päivässä. Minäkin mielelläni kuulisin lisää vinkkejä, kuinka saada paineet ylös. Ukko on luvannut olla avuksi ja ärsyttää tarvittaessa jos se auttaisi, hehheee ;)

Mutta, jaksamista sinulle! Kannattaa olla varovainen ettei pökrää mihinkään. Heti kun alkaa päästä vippaamaan, kannattaisi hakeutua vähintään istumaan, mielellään selinmakuulle ja jalat kattoa kohden että veri pääsee paremmin kiertämään päähän saakka. Toivottavasti olosi paranee pian!

Ainiin se tuli vielä mieleen, että joillain lääkärillä mitattu verenpaine voi poiketa normaalista, jos on sellainen lääkärissä jännittäjä niinkuin minä :) helposti saa korkeampia arvoja siellä mitatessa vaikka kotona arvot voivat olla jotain ihan muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitin että on tervettä, niin tarkoitin että on tervettä siinä mielessä jos taustalla ei ole mitään sairautta. Pelkkä matala verenpainehan on ns. terveellistä.

Vierailija
4/7 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus huippaa nopeasti noustessa, mutta muuten olo on kohtuullisen hyvä. Enemmän haittaa matala hemoglobiini.

Lääkäri sanoi, että ruokaan voi normaalisti laittaa suolaa ja salmiakkia ja lakuakin voi kohtuullisesti syödä :) Ja juominenkin kuulemma auttaa huimaukseen. Ja jos alkaa pyörryttämään, niin pitää kuulemma istua alas. Vaikka sitten lattialle kaupassa. Parempi vaihtoehto se on kuin pyörtyä ja kaatua pahimmassa tapauksessa masulleen.

Viimeksi neuvolassa verenpaine oli 88/56. Matalampikin on ollut. Pyörtynyt en ole onneksi koskaan.

Vierailija
5/7 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tosi matala verenpaine. On myöskin väsymystä ja päänsärkyä! Aamuisin, kun nousee sängystä on parempi istua hetki ja sitten jatkaa matkaa. Välillä, kun laittaa silmät kiinni, niin pyörryttää aika lailla! Tähän ei kai oo mitää erikoista lääkettä..täytyy vaan olla varovainen. Meillä tätä on suvussa, se kai vaikuttaa jotenkin! Korkeasta verenpaineesta ei kukaan voi meille sanoa mitään, joten surutta vaan lakritsaa ja salmiakkia :) Onnea jatkoon..

Vierailija
6/7 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteenkin ensimmäisessä raskaudessa minulla oli huimaustan toisinaan. Matalimmillaan alapaine oli 50 ja korkeimmillaankin vain 72 (yleensä 56-62). Sama linja on jatkunut muissakin raskauksissa ja ikäkään ei ole nostanut vielä paineita. Yläpaineetkaan eivät ole korkeita olleet. Koskaan minua ei ole kehoitettu syömään suolaa, no ehkä ottamaan leipä ja rauhottumaan hetkeksi. Ehkä elimistö luonnostaan huutaa suolaa, sillä mieliteot painottuvat suolaiseen salmiakkiin, silliin, sipseihin, suolakurkku leipään jne. Edes lievä ylipaino ei ole painetta nostanut.

Kretu

Vierailija
7/7 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä se sydämentykytys..Mulla oli joulunaikaan ja nyt myöhemminkin muuton yhteydessä sellasta kauheeta tykytystä! Tuntu, et sydän tulee kurkusta ulos. Menin vaan lepäämään ja yritin ottaa rauhallisesti ja hengitellä syvään. Kyl se siitä sit ajan kanssa ohi meni. Mulla myös vähän ylipainoa, mut ei oo paineita nostanu!