Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä joku kuka ei tunne ketään vankilassa ollutta

Vierailija
10.10.2015 |

Juttelin kaverin kanssa ja sillä ei oo ketään tuttua ollut vankilassa. Niin onko se miten yleistä?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että Suomessa joutuu tekemään todella pahoja asioita ja toistuvasti että sinne "kiven sisään" yleensä päätyy. Muistakaa tää kun täällä selitätte miten tavallista on kun on vankilakundeja tuttavapiirissä. Se ei ole ollenkaan tavallista ja vankilaan joutuu vain rikosten uusijat tai törkeisiin tekomuotoihin syyllistyneet. Suomessa ei vankilaan joudu vahingossa tai olosuhteiden uhrina!

No enpä tiiä. Naisena sitä lentää saman tien istumaan.

Voisitko vähän avata?

Vierailija
82/93 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm koulu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aioin ensin vastata, etten todellakaan tunne, mutta kun ketjussa mainittiin talousrikolliset, niin muistuipa mieleeni entisen työpaikkani silloinen uusi omistaja. Siinä oli kovan luokan talousrikollinen, asiaa puitiin pitkään oikeudessa, oli aikoinaan usein uutisissa. Joten: me kaikki reippaasti toistasataa henkeä, jotka olimme silloin siinä työpaikassa tunnemme vankilassa olleen.

Sen sijaan en tunne yhtäkään varkaudesta, pahoinpitelystä, taposta saati murhasta linnassa lusinutta.

Vierailija
84/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen tätä, kun jotkut tässä ketjussa ihmettelevät sitä, kuinka jotkut voivat tuntea isommankin luokan rikollisia.

Ihan yksinkertaista. Jos asuu pikkupaikkakunnalla ja sillä samalla pikkupaikkakunnalla on vaikka isomman luokan rikollinen, niin kyllä silloin voi itse tai viimeistään muutaman toisen ihmiskontaktin kautta vaikka niinkin kovaan rikokseen kuin tappoon tai murhaan syyllistyneen ainakin tietää, ehkä jopa tuntea, vaikka ei olisi kyseisen henkilön kanssa ollut tekemisissä koskaan. Kun paikkakunta on riittävän pieni, siellä tuntevat käytännössä kaikki toisensa viimeistään ainakin toisten ihmisten kautta.

Vierailija
85/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kknämä kuplalaisethan ei tunne. Mutta ei kukaan voi sanoa, että mun tutuntututkaan ei oo olleet vankilassa, koska tunnetko muka sun kaikkien tuttujen kaikki tutut? :D

Mä itse olen ehdonalaisessa ja olin ykp ssa ja oon ollut pidätyksessä. mun kolme exää ja nykyinen on olleet vankilassa. Iso osa mun entisistä kavereista myös, nykyään mulla ei oo kavereita ollenkaan, koska lopetin huumeiden kokeilemiset ja juomisen. Tiedän vain hyvin vähän ihmisiä jotka ei oo olleet pidätyksessä. Kaikki ketä tunnen on tehneet rikoksia, paitsi yhdestä yliopistolaisesta en tiedä, kun se on aina ollut niin yltiö tunnollinen. Tietääkö täällä kukaan varmuudella ihmisen joka ei ole ikinä tehnyt rikosta?

Vierailija
86/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne. Aina välillä kuulee juoruja että sen ja sen sukulainen tai tuttu oli linnassa/putkassa/tuomittu. Mutta ei, en tunne ketään eikä se ole mitään sattumaa. Jos itse omaa säädyllisen elämäntyylin ja on kouluttautunut/normaalissa työelämässä eikä omaa lähipiiriä, johon kuuluu syrjäytyneitä, ei myöskään todennäköisesti tunne ketään vankilaan tuomittua (syyttä tai ei). Kyllähän sitä voi olla vaikka oma perheenjäsen vankilassa, mutta elämänhallintainen fiksu ihminen katkaisee välit/välttelee tällaista henkilöä. Siinä tapauksessa ei siis halua tuntea/tunne enää vankilatyyppiä. Esimerkiksi erään kaverini isä on ollut vankilassa, mutta kaverini voi sanoa, ettei tunne omaa isäänsä, sillä on ollut yhteydessä tähän viimeksi n. 5vuotiaana.

Vierailija
87/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen ehkä liiankin monta venkulia. Johtuu varmaan siitä että mieheni on istunut.

Vierailija
88/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin vastata etten tunne, kunnes muistin että yksi samassa paikassa opiskellut on totaalikieltäytyjä ja istui siksi vankilassa.

Vierailija
89/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kerro vankilaan joutuminen onko rikollinen vai ei... sinne voi joutua syyttömänä yai sitten vaikka niin että ei ole tarkoittanut mitään pahaa kenellekkään ja silti joutuu kun on lain mukaan muka niin paha ihminen...

Ap

Syyttömänä joutuu äärimmäisen harvoin. Totta että pienistäkin talousrikoksista saa helposti vankilatuomion vaikka se voi tuntua kohtuuttomalta (vrt.seksuaalirikokset) mutta vankilaan tuomittu on varmasti rikkonut lakia. Silloin on rikollinen.

Vierailija
90/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne henkilökohtaisesti ketään vankilassa istunutta, ei ole yhtään tuttavaakaan joka olisi

Vierailija
91/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vuosittain +3000 vankia. Tästä seuraa väistämättä, että 10 vuodessa n. 30 000 ihmistä ollut vankilassa. Jos laajennetaan vielä aikaskaalaa esim. 40 vuoteen, niin saadaan jo mukavat 120 000 tiilenpäitä lukenutta ihmistä. Jos jokainen suomalainen tuntee 20 ihmistä, niin todennäköisyys sille, että yksittäinen kansalainen tuntee jonkun vankilassa olleen on n. 0,45 - =45%. Tässä ei tosin ole huomioitu rikoksen uusijoita, eikä pitkiä rangaistuksia suorittavia henkilöitä, joten todellinen todennäköisyys on hieman pienempi - en kuitenkaan löytänyt tilastotietoa näiden laskemiseksi. Jokatapauksessa jos aiemmissa viesteissä esiintynyt termi " huonot piirit" yhä säilyttää alkuperäisen merkityksensä, niin noin kolmannes suomalaisista on tätä nk. roskasakkia, joka pyörii näissä "piireissä". Ajatella... 

Vierailija
92/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ainoatakaan vankilassa ollutta. Yhden rattijuopon joka selvisi sakoilla ja yhden toisen sählärin joka sai myös sakkoa mutta ei vankeutta. 

Vierailija
93/93 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhdet päälle parikymppiset veljekset, jotka istuu tällä hetkellä. Lähtivät istumaan ku perivät huumevelkoja. Ei mitään järjenjättiläisiä tosiaan.