Tukistin lasta ja rikoin vahingossa sen lelun

Vierailija

4-vuotias alkoi taas lyödä pikkusiskoaan, vein huoneeseensa rauhoittumaan, hän tuli pois, sanoin että ottaa laulukirjansa ja menee huoneeseen kuuntelemaan kunnes rauhoittuu, hän löi siskoaan taas niin että tämä kaatui. Meni hermot, tukistin, heitin kurjan huoneeseen ja lykkäsin poikaa huoneeseen. Nyt kirja ei soi enää ja poikaa surettaa. En jaksa edes potea paska mutsi-morkkista, olen niin saatan kypsä ton jätkän touhuja kun joka asiasta tulee riita ja mikään keino ei toimi. Kehuminen onnistumisista ei auta, tarrasysteemi ei auta, puhuminen ei auta. Tuskin tämäkään auttaa. Rakastan tuota poikaa, mutta en jaksa kohta enää asua saman katon alla sen kanssa.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Älä itse rupea riehumaan. Sinun pitä pysyä rauhallisena ja turvallisena aamusta iltaan, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Lapsi ei luota sinun ja siihen on syynsä, koska vihaisena tosiaan käyt käsiksi, huudat, heität tavaroita, rikot niitä ja lopulta pakenet omaan maailmaasi netin äärelle.

Vierailija

Lapsi on tainnut tulla äitiinsä/isäänsä, kun ei teiltä kummallakaan itsehillintä pelaa. Tai voihan se olla ihan mallioppimistakin. 

Joku harmi tai kiukun aihe pojalla todennäköisesti oli, kun siskoaan löi. Samoin sinä hermot menettäessäsi syyllistyit väkivaltaan, joten miten voit 4-vuotiasta lasta syyttää siitä, että toimii samoin kun sinä pitäen samalla omaa toimintaasi oikeutettuna?

Tietysti minäkin olen joskus lapselle suuttunut ja sen näyttänytkin. Ei se ole minusta huono juttu, mutta lapselle pitää näyttää esimerkkiä siitä, miten kiukuntunteet käsitellään. Väkivaltaan vastaaminen väkivallalla on järjetöntä, jos on tarkoitus opettaa lapselle ettei väkivalta ole ok.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Älä itse rupea riehumaan. Sinun pitä pysyä rauhallisena ja turvallisena aamusta iltaan, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Lapsi ei luota sinun ja siihen on syynsä, koska vihaisena tosiaan käyt käsiksi, huudat, heität tavaroita, rikot niitä ja lopulta pakenet omaan maailmaasi netin äärelle.

Se että pysyy rauhallisena merkitsee tuoöle pojalle että saa tehdä mitä haluaa. Kirjoitin tänne muutaman lauseen, se että luit muutaman sanan ei tee sinusta asiantuntijaa meidän perheestä, tai pätevää vetämään johtopäätöksiä jokapäiväisestä elämästämme.
Tuo poika on ihan kuin isoveljeni, jota jouduin itse lapsena pelkäämään.

Tämäkin aamu aloitettiin katsomalla lastenohjelmia sohvalla yhdessä, halattiin ja höpöteltiin, kunnes tilanne räjähti käsiin.
Kaikki rauhoittumiskeinot toimii jerran tai kaksi, sitten se vain nauraa räkäisesti kun taas yrittää toimia samoin.
Tänään en jaksanut enää. Jos se oppis edes että satuttamalla jatkuvasti toista hänernkin lopulta sattuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on tainnut tulla äitiinsä/isäänsä, kun ei teiltä kummallakaan itsehillintä pelaa. Tai voihan se olla ihan mallioppimistakin. 

Joku harmi tai kiukun aihe pojalla todennäköisesti oli, kun siskoaan löi. Samoin sinä hermot menettäessäsi syyllistyit väkivaltaan, joten miten voit 4-vuotiasta lasta syyttää siitä, että toimii samoin kun sinä pitäen samalla omaa toimintaasi oikeutettuna?

Tietysti minäkin olen joskus lapselle suuttunut ja sen näyttänytkin. Ei se ole minusta huono juttu, mutta lapselle pitää näyttää esimerkkiä siitä, miten kiukuntunteet käsitellään. Väkivaltaan vastaaminen väkivallalla on järjetöntä, jos on tarkoitus opettaa lapselle ettei väkivalta ole ok.

Harmin aihe: En antanut karkkia. Mutta tottakai sinä joka et ole elänyt sekuntiakaan perheessämme tiedät että on joku todellinen syy taustalla.

Vierailija

Hassua. Minä olen järjestyksenvalvoja ja ihan aikuisiakin ohjeistan rauhallisesti toimimaan oikein. Tyly ja kuivakka lähestyminen toimii häirikköön paremmin kuin rähinä. Pienelle lapselle voi puhua myös rauhalliseen ja tiukkaan sävyyn. Itse käytäytymällä huonosti antaa huonon esimerkin, kuten rikkomalla toisen omaisuutta ja pitämällä sitä oikeutettuna eikä pyydä anteeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmin aihe: En antanut karkkia. Mutta tottakai sinä joka et ole elänyt sekuntiakaan perheessämme tiedät että on joku todellinen syy taustalla.

Mitä karkkia?

ensihoitaja

Minäkään en ole elänyt teidän perheessänne (onneksi) sekuntiakaan, mutta kaksi asiaa voin näiden muutaman kirjoittamasi rivin perusteella sanoa täysin varmaksi:

1. Sinun taitosi ja resurssisi ovat riittämättömät kasvattamaan haastavaa lasta ilman ammattilaisen apua, joten hae sitä ja pian.

2. Lapsen satuttaminen on väärin, vahingollista, laissa kiellettyä, rangaistavaa ja pahentaa tilannetta. Siihen sinulla ei siis ole mitään oikeutta, lopeta se. Se että lapsi on sinun, ei tarkoita että omistat hänet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä karkkia?

Lauantaikarkit joita ei ole ikinä ennenkään saanut aamupalalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Minä olen järjestyksenvalvoja ja ihan aikuisiakin ohjeistan rauhallisesti toimimaan oikein. Tyly ja kuivakka lähestyminen toimii häirikköön paremmin kuin rähinä. Pienelle lapselle voi puhua myös rauhalliseen ja tiukkaan sävyyn. Itse käytäytymällä huonosti antaa huonon esimerkin, kuten rikkomalla toisen omaisuutta ja pitämällä sitä oikeutettuna eikä pyydä anteeksi.

Juu, niin voi, mutta puhuminen rauhalliseen ja tiukkaan sävyyn ei auta mitään, ainut mikä tuohon auttaa on harhauttaminen että unohtaa riehua. Kun puhuu hän sanoo vain "Ole sinä nyt hiljaa" ja nauraa. Anoppi on maailman lempein ja rauhallisin ihminen, viime jerralla hänkin suuttui pojalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, niin voi, mutta puhuminen rauhalliseen ja tiukkaan sävyyn ei auta mitään, ainut mikä tuohon auttaa on harhauttaminen että unohtaa riehua. Kun puhuu hän sanoo vain "Ole sinä nyt hiljaa" ja nauraa. Anoppi on maailman lempein ja rauhallisin ihminen, viime jerralla hänkin suuttui pojalle.

Totta kai tuollaiselle lapselle suuttuu! Kun sinä olet omallesi opettanut, että hän on kaikkivoipa, niin ulkopuolisetkin lopulta joutuu osoittamaan nimenomaan sinulle, että pieleen meni.

Kun 4v lyö pikkusiskoa, niin sille 4v:lle ei vain sanota, että lopeta. Sitä mennään sen 4v:n vierelle, otetaan lyövästä kädestä kiinni, katsotaan tiukasti silmiin ja sanotaan, että noin ei tehdä, sinä satutit siskoa, nyt pyydät anteeksi. Ja sitten se lapsi pyytää anteeksi. Sen jälkeen lapselta kysytään, miten pikkusiskon kanssa ollaan, mitä saa tehdä. Ja näytetään siitä kädestä edelleen kiinnipitäen, että näin taputetaan nätisti olalle/näin ojennetaan lelu tms.

Lopeta se pelkkä kieltäminen ja näytä oikea teko. Vaatii sinulta paljon enemmän kuin nykyinen oma riehumisesi, mutta tuottaa tulosta. Tosin olet noin 4 vuotta myöhässä kasvatuksinesi.

Äläkä heijasta sitä omaa isovelikokemustasi omaan lapseen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tuollaiselle lapselle suuttuu! Kun sinä olet omallesi opettanut, että hän on kaikkivoipa, niin ulkopuolisetkin lopulta joutuu osoittamaan nimenomaan sinulle, että pieleen meni.

Kun 4v lyö pikkusiskoa, niin sille 4v:lle ei vain sanota, että lopeta. Sitä mennään sen 4v:n vierelle, otetaan lyövästä kädestä kiinni, katsotaan tiukasti silmiin ja sanotaan, että noin ei tehdä, sinä satutit siskoa, nyt pyydät anteeksi. Ja sitten se lapsi pyytää anteeksi. Sen jälkeen lapselta kysytään, miten pikkusiskon kanssa ollaan, mitä saa tehdä. Ja näytetään siitä kädestä edelleen kiinnipitäen, että näin taputetaan nätisti olalle/näin ojennetaan lelu tms.

Lopeta se pelkkä kieltäminen ja näytä oikea teko. Vaatii sinulta paljon enemmän kuin nykyinen oma riehumisesi, mutta tuottaa tulosta. Tosin olet noin 4 vuotta myöhässä kasvatuksinesi.

Äläkä heijasta sitä omaa isovelikokemustasi omaan lapseen!

On otettu kiinni, on sanottu että on väärin, on viety omaan huoneeseen, on otettu leluja pois, ei olla opetettu kaikkivoipaaksi vaan tehty selväksi että tekee väärin eikä saa tehdä mitä haluaa. Välillä kestää yli 1min että saa katsottua silmiin kun lapsi vain kääntää päätä ja nauraa, vaikka ottaisi päästä kiinni niin katselee silti sivuille vain eikä suostu silmiin katsomaan, kun pyytää anteeksi nauraa taas hetken päästä ja menee uudestaan lyömään.

Peikonpoika

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija

hae apua. Hienoja ohjeita tuolla että otetaan kiinni, katsotaan silmiin, poika pyytää anteeksi. Mutta kun se ei aina mene niin, ei toimi kaikkien kohdalla. Itse työskentelen erityislasten kanssa eivätkä ne hienot mallit vaan toimi, muutenhan ei olisikaan erityistarpeita. Hae apua.. Lapsesi voi hyvin olla ammattilaisnäkökulmasta haastava eikä sun omat resurssit riitä ilman apua. Älä lähde lyömisen tielle, se on loputon ja kipeä tie.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Missä aloituksessa luki että jatkuvasti tukistan tai vastaavaa? Nyt meni totaalisesti hermot siihen että ei auta (kahden vuoden aikana kokeiltu vaikka ja mitä kun poika lyönyt ensin minua, sitten siskoaan):
Toruminen
Kieltmäninen
poistettu tilanteesta
Keskusteltu pojan rauhoituttua
Katsottu silmiin ja pidetty kiinni
VAroitettu että jos ei lopeta tapahtuu jokin asia, esim. lelu otetaan pois. EI vaikutusta.
Huomion kohdistaminen johonkin muuhun.
Huoneeseen rauhoittumaan ja miettimään asioita, takaisin saa tulla kun pyytää anteeksi. Anteeksi pydetty, jatkanut hetken päästä.
Jos ei saa tahtoaan läpi jossain asiassa, purkaa kiukkuaan lyömällä siskoa. (Tai ennen minua).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat