Psykoterapiasta ja odotusajasta

Vierailija

Olen varannut ajan psykoterapeutille. Mutta kannattaako hakea ensin joku todistus lääkäriltä? Eikö ole joku 3kk odotusaika että saa korvauksia hinnasta?

Olen ahdistunut ja masentunutkin ehkä.. osa ahdistuksesta johtuu työpaikasta.

Kommentit (7)

Vierailija

Minä kävin ton 3kk ajan alussa ja lopussa psykiatrilla, tietysti kun jotta kelan tuen saa, täytyy olla lausunnot lääkäriltä/psykiatrilta koska hänen täytyy myös arvioida tarvitko lääkitystä.

Vierailija

Voidaksesi hakea Kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiaa, sulla pitää olla diagnoosi ja asianmukainen hoito siihen, joka kestänyt vähintään 3 kk.Lääkäri sitten laatii B-lausunnon jolla suosittaa kuntoutuspaykoterapiaa ja sun pitää myös tehdä hakemus. Sen jälkeen voi vaan toivoa, että päätös on myönteinen, näin ei aina ole. Omalla kustannuksella toki voi käydä terapiassa miten ja millon tykkää. ..

Vierailija

Käytännössä tuohon 3 kk:n hoitosuhteeseen riittää, että käy esim. kerran kuussa kolmen kuukauden ajan yksityisellä psykiatrilla, joka sitten kirjoittaa lausunnon KELAlle. Näin minulla.

Vierailija

Kiitos. Saakohan työpaikkalääkärin kautta lähetettä psykiatrille?

Vai onko parempi mennä ihan itse, ettei työpaikan papereihin jää merkintöjä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Saakohan työpaikkalääkärin kautta lähetettä psykiatrille?

Vai onko parempi mennä ihan itse, ettei työpaikan papereihin jää merkintöjä?

Mä menisin yksityisesti, siis itse.

Vierailija

#4 jatkaa...

Nuo lausuntoa edeltövät yksityisellä käynnit maksoin omasta pussista. B-lausunto lähti KELAan ja sain lopulta (lausunto piti vielä uusia, kun pitivät minua "liian huonokuntoisena terapian aloittamiseksi") myönteisen päätöksen kuntoutusterapiaan. Sen saatuani etsin sopivan psykoterapeutin. Kävin - jälleen omaan pussiin - muutamalla eri terapeutilla, ennen kuin löytyi itselle hyvä. Esimerkiksi täältä voi tutkailla terapeuttivaihtoehtoja:

http://www.therapeia-saatio.fi/psykoterapianeuvonta_ja_psykoter/psykoter...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat