Kiinteistövälittäjien kootut mokat

Vierailija

Entä jos kerätään tähän ketjuun tarinoita kiinteistövälittäjien munauksista?

Minun tapauksessa välittäjä käyttäytyi ylimielisesti eikä vastannut kysymyksiin kun kävin näytössä, vaikka olin kiinnostunut asunnosta ja valmis tekemään tarjouksen.

Sivut

Kommentit (27)

palala

Tarjottiin yli vuoden myynnissä olleesta okt:sta 20 000 alle pyyntöhinnan, koska talo tarvitsi remonttia. Remonttitarve ilmeni kuntotarkastuksessa. Välittäjä ei vienyt tarjoustamme eteenpäin, koska oli niin huono. Hinta oli yli 300 000€.

Vierailija

Olin ensiostaja ja en ihan kartalla kaikista ostoon liittyvistä asioista. Välittäjä käytti sitä törkeästi hyväksi ja nämä on selvinneet jälkeenpäin. Muutenkin pimitti pieniä mutta tärkeitä tietoja. Näin täällä pohjois-pohjanmaalla. Välittäjä taitaa olla keskipohjanmaalla nykyisin kirjoilla. Nimikin tekisi mieli laittaa.

Vierailija

Välittäjä huijasi myyjää selittämällä hyvin monimutkaisesti sen, että välityspalkkio oli vain kymmenesosa muiden välitysfirmojen palkkioista. Eihän se sitten ollut senttiäkään matalampi. Minulle, ostajalle, välittäjä ei tehnyt paperin paperia ilman erikseen pyytämistä, ja siinä olikin ensikertalaisella selvittämistä.

Vierailija

Muisteluita kiinteistönvälittäjistä, jotka jäivät negatiivisesti mieleen:

Eräs nuori neito otti asunnon katsojia vastaan talon eteisessä. Saattoi siinä ensin tervehdys tulla, jäi sivuseikaksi. Ensimmäinen hyökkäävä ja vihaisen oloinen reaktio häneltä oli puhelinnumeron pyyntö. Tapa oli niin aggressiivinen, että jäi mieleen. Näytössä hän oli etäisen oloinen, ei kertonut talosta liiemmin kysyttäessä. En tiedä, kauanko talo oli ollut myynnissä, tuon näytön jälkeen oli yli vuoden. Tältä välittäjältä emme halunneet ostaa mitään.

Yhdessä kohteessa oli vastassa sliipattu mies. Myynti oli pakottavaa  ja ylimielistä, tuntui, ettei muu kinnostanut kuin olisi pitänyt ostaa sikaa säkissä. Talo edelleen myynnissä, puolitoista vuotta. En ole katsonut, onko saman välitysfirman myynnissä enää, Kovasti noissa näkyy välitysfirmat vaihtuvan, yleisesti.

Muutama näyttö, joissa välittäjät alkavat selittämään tohkeissaan omia asioitaan, jos viimeisempänä olet poistumassa näytöstä.

Asemakaavassa oleellinen muutos, välittäjä ei maininnut mitään. Kaikkea mahdollista ymmärrettiin ajoissa kysyä ja juuri ennen kuin olisi lyöty tarjousta pöytään, tuli mieleen kysäistä asemakaavasta. Ei ostettu.

Yksi välittäjä puhui palpattaen korvan juuressa talon kolmessa kerroksessa. Selitti huoneiston muutosratkaisuita. Muuten ok, mutta olisipa hetken ollut hiljaa.

Tuttua myös kohteet, joista olemme tarjonneet pyyntiä reilusti vähemmän, kiinteistönvälittäjät sivuuttaneet. Kohde kuukausien päästä alle tarjoushintamme.

Törkeimpiä kiinteistönvälittäjien mokia en tohdi kirjoittaa, ovat senverran harvinaisempia tempauksia markkinoilla, onneksi. Liittyvät kohteesta annettuihin valheellisiin tietoihin ja miten kiinteistönvälittäjä suhtautui kun valheet eivät uponneet. Yksi tapaus, kun välittäjä oli humalassa näytössä. Yksi, kun välittäjä istui kuin tatti tuolilla yksityisnäytön ajan höpöttäen omia asioitaan.

Vertauksena näille floppimyyjille, voin kertoa että markkinoilla on helmiäkin välittäjissä. Ovat ottaneet vastaan ihanasti, pyytäneet yhteystietoja asiallisesti. Jotkut ovat ohjanneet kirjoittamaan yhteystiedot erillisellä pöydällä olevaan kirjaan ja kaikki kohteen myyntiin liittyvät asiakirjat ovat pöydällä esilä monistettuna. Siitä voi ottaa, mikä kiinnostaakin. Kohteesta on otettu selvää oleelliset asiat ja ne kerrotaan niin hyvät kuin huonotkin seikat asiakkalle, rehellisesti. Olen jokusta myyjää suositellut kavereille. Ja myöskin kertonut faktoja noiden floppimyyjien toiminnasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olin ensiostaja ja en ihan kartalla kaikista ostoon liittyvistä asioista. Välittäjä käytti sitä törkeästi hyväksi ja nämä on selvinneet jälkeenpäin. Muutenkin pimitti pieniä mutta tärkeitä tietoja. Näin täällä pohjois-pohjanmaalla. Välittäjä taitaa olla keskipohjanmaalla nykyisin kirjoilla. Nimikin tekisi mieli laittaa.

Itseänikin kiinnostaisi kirjoittaa tänne nimet. En vaan tiedä, saako niin tehdä, kai saisi, kun kertoo totuuden. Ymmärrän erittäin hyvin, miltä tuntuu olla ensiostajana asuntomarkkinoilla, kun vastassa on ei niin rehellinen välittäjä. Mielestäni tälle asialle pitäisi tehdä enemmän näkyvyyttä, jotta ostajat välttyisivät virheostoilta ja mikä pahinta, tulevilta oikeudenkäynneiltä. Oikeusprokkikset ovatkin sitten oma mielenkiintoinen alueensa tällä sarallla, kun huono välittäjä tietää, ettei voi saada vastuuseen ellei ole todisteita. Näytöissä kun käydään kohteen tiedot suullisesti läpi. Pitäisi nauhuri olla mukana.:) Ja se summa, minkä ostaja voi kärsiä susikohteen ostaessa, on todella suuri verrattuna siihen korvausmäärään, mitä voi saada välitysliikkeeltä. Tai joissain tapauksissa myyjältäkään.

Vierailija

Meille välittäjä ei suostunut antamaan mitään tietoja talon vaatimasta olennaisesta remontista, joten jäi talo ostamatta. En tiedä, yrittikö myyjä + välittäjä tarkoituksellisesti kusettaa ostamaan remontin tarpeessa olevaa taloa muka hyväkuntoisena (käytännössä käyttökelvoton ilman remonttia, jota ei välttämättä olisi saanut tehtyä) vai kuvittelivatko muka oikeasti asian olevan niin yksinkertainen.

Talossa oli siis putkien kanssa jotain häikkää, niihin piti tehdä iso remontti. Remppaa oli jo aloitettu, mutta jostain syystä myyjä olikin yhtäkkiä muuttanut pois kämpästä. Välittäjä ei vastannut yhteenkään remonttia koskevaan kysymykseen, esimerkiksi, että miten paljon remonttia on jo tehty. En oikein ymmärrä, että miten talon olisi voinut ostaa ilman niin olennaisia tietoja. Ehkä meidän olisi pitänyt repiä seinät auki ja katsoa, missä on uudet putket. Hinta talossa oli kuitenkin hieman enemmän kuin vastaavan kuntoisissa alueen taloissa, joissa ei ollut putkiremonttia tehtävänä. Jään mielenkiinnolla seuraamaan, että ostaako joku talon joskus. Meille välittäjä teki selväksi, että emme ole toivottuja ostajia, joten toivottavasti löydetään joku muu kiva kohde, missä on eri välittäjä. Harmi vaan, että kyseinen välittäjä on todellinen suosittu alueella, jostain syystä.

Vierailija

Olimme myymässä asuntoa. Välittäjä ilmoitti hinnan, jolla asunto olisi hyvä myydä. Halusimme 20 000 enemmän. Asunto myytiin ensimmäisen näytön jälkeen. 

Vierailija

Jos asuntoa on remontoitu, pitää aina kysyä mitä remontisssa on tehty työvaiheissa. Ja jos on kyse kosteantilojen rempoista, pitäisi lvi-alan tekijästä olla jotain dokkaria. Jos se on itse tehty, niin kuvat rempan vaiheista olisi hyvä olla. Mm. kosteuseristyksistä.

Jos kohdetta myydään, mainostaen että osa putkista on tehty, voi se tarkoittaa vain käyttövesiputkia. Yleensä pystyvedot tehty talon sisään. Suurin rahareikä voi olla viemäriputkissa, varsinkin vanhoissa omakotitaloissa. 

Vierailija

No tää on pientä monien kokemuksiin verrattuna, lähinnä huvitti vaan.

Käytiin katsomassa kerrostaloneliötä, oltiin ainoat näytössä. Ei ollut ensinäyttö, mutta ihan muutaman viikon vaan oli se kämppä ollut myynnissä. Kierrettiin koko asunto ja kurkittiin huoneisiin. Eteisessä mieheni kommentoi, että mikäs ovi tämä on. Välittäjä vastasi, että se on toinen sisäänkäynti yhteen makuuhuoneista. Kurkattiin ovesta ja sieltä paljastuikin vaatehuone. Välittäjä ei ollut sitä kai huomannut, ei näkynyt pohjapiirustuksessakaan. Aika olelliinen seikka kuitenkin kerrostalokämpässä aäilytyksen kannalta. Kämppä on vieläkin myynnissä ja nykyiain näyttää vh olevan pohjapiirustuksessakin.

Vierailija

Äitini piti hoitaa siskoni asunnon kauppakirjan allekirjoitukset valtakirjalla, eli asunnon ostaja ja uusi omistaja oli siskoni. Kiinteistövälittäjä laittoi asunnon omistajaksi äitini.

Kävimme näytössä ja kiinteistövälittäjä ei huomioinut meitä mitenkään, jutteli koko näytön ajan tuttujensa kanssa olohuoneen tuoleilla istuen. Kohde oli mielenkiintoinen ja olisin halunnut kysyä lisätietoja, mutta kohdalle osuessakin (olohuoneessa) välittäjä kohteli meitä kuin ilmaa, ei edes yhtä nyökkäystä. Päätimme lähteä pois.

Vierailija

Mieheni pyysi markka-aikaan suuren välitystoimiston arvioimaan kauas saareen kesämökkinsä hinnan. (Oli tullut surullinen pakko myydä) Hinta-arvio oli 90 000 mk.

Todella väärä arvio, sillä mieheni myi mökkinsä sitten lehti-ilmoituksellaan yksityisesti 500 000 markalla. Aivan järkyttävä hintaero arvioon.

Olikohan kyse huiputusyrityksestä, sillä mieheni oli tuolloin vain 20-vuotias ja aivan yksin kauppaa tekemässä. Ei turvaverkkoja sukulaisista tms. (Olin itse juuri tutustunut häneen.)

Vierailija

11 jatkaa, että sen saarimökin osti sitten herttainen varakkaan ja tunnetun suvun rouva pojalleen. Hoiti siipiensä suojassa kaupantekotilanteen kohdellen tulevaa miestäni hyvin ystävällisesti. Ymmärsi, että luopuminen oli miehelleni kova paikka. Olen kiitollinen tälle seurapiirirouvalle tuosta kauppatilanteesta.

Kertoi, että pitää tällä kertaa mökin omissa nimissään ja pojallaan elämänhallintavaikeuksia. Ystävällinen vanha rouva, joka tunsi myötätuntoa kovasti miestäni kohtaan.

käyttäjä-11429
Seuraa 
Liittynyt7.9.2015

Nuori välittäjä-nainen ei esitellyt asuntoa meille ollenkaan vaan uteli omasta myyntiin tulevasta asunnostamme. Olimme ottaneet asiallisen tarjouksen vastaan tunnetulta firmalta, jossa oli ammattitaitoinen välittäjä. Tämä nuori nainen haukkui tämän kollegansa ja sen tunnetun firman ja nauroi tarjoukselle kun oli hänen mielestään niin kallis. Kun yritin kysyä jotain asunnosta, ei tiennyt siitä mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kerätään tähän ketjuun tarinoita kiinteistövälittäjien munauksista?

Minun tapauksessa välittäjä käyttäytyi ylimielisesti eikä vastannut kysymyksiin kun kävin näytössä, vaikka olin kiinnostunut asunnosta ja valmis tekemään tarjouksen.

Olen kokenut täsmälleen saman. Välittäjä oli ruotsinkielinen ja samoin myyjä, tuli mieleen että lieneekö myyjä pyytänyt, että myy ruotsinkieliselle. Vaasassa siis. On muitakin ruotsinkielisiä välittäjiä ollut ja he ovat olleet valmiita myymään, mutta asunnot sitten ovat olleet sellaisia, että se jokin on puuttunut. Jos ei ole muuta puuttunut, niin autolle ei ole ollut paikkaa, mikä on itselleni välttämätön. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näytöissä kun käydään kohteen tiedot suullisesti läpi. Pitäisi nauhuri olla mukana.:)

Nykyisin lähes jokaisella on melkein aina nauhuri mukana. Puhelimissa oli nauhoitusominaisuus jo paljon ennen älypuhelinten tuloa. Ja ne keskusteluthan saa nauhoittaa, joihin osallistuu itse, eikä tarvi ilmoittaa nauhoituksesta. Kuvittelisin että välittäjät tiedostaa tämän ja jos puhuvat paskaa, niin tekevät sen niin että kuulija tekee itse omat väärät johtopäätöksensä.

Aika monella tässä keskustelussa näyttää unohtuvan se että vlittäjä tekee töitä myyjälle ja ajaa pelkästään myyjän etuja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat