Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yök (kyläpaikan tarjoilut)

Vierailija
09.10.2015 |

Kävin lasten kans tutussa lapsiperheessä kylässä. Kahvipöydässä kaveri tarjosi jo avattua limpparia jota olisin ottanut mutta luojan kiitos näin kun perheen 6-v. tyttö otti pullon ja joi siitä suulta. Kaveri ihmetteli kun sanoin että nyt siitä ei kyllä muut voi juodakaan enää. Tytöllä oli vielä huulessa rohtuma ( herpes tai märkäruven alku, jospa vaan kuivuudesta halkeili) joten yök yök. Harmitti kun omilta lapsilta piti kieltää juoma kun emäntä ei kuitenkaan vienyt pulloa pöydästä. Ihme sikapossuja sitä onkin!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ne pöytätavat...Ihmetyttää kyllä kovasti kun lapsi ottaa täytekeksin toisensa perään, nuolee täytteet ja ottaa uuden käsittelyyn. Tai syö tarjolla olevista leivistä vain täytteet. Sitten niitä puoliksi syötyjä keksejä tai leipiä tms on lapsen edessä kasa. Ja äidit kyllä sanovat että hei, sulla on jo keksi mutta lapsi saa silti ottaa lisää.

Ja tätä olen nähnyt useammassa perheessä. Eli se nykyajan lapsia vaivaa, välinpitämättömät vanhemmat!

j

Eikö olekin kurjaa kun muut eivät ole täydellisiä kuten teidän perheessä. Voisitko aloittaa jonkun käytöskoulun niin saataisiin asia ruotuun?

Eikö susta ole edes vähän outoa jos peruspöytätapojen opetteluun tarvittais joku käytöskoulu? Miksi se on niin vaikeaa joillekin vanhemmille? Ja en todellakaan ole puhunut täydellisyyteen pyrkimisestä, vaan nuo asiat menee jo pahasti yli. Lapsihan siitä kärsii kun ei osaa käyttäytyä kylässä, joutuu jossain vaiheessa itse opettelemaan sen sosiaalisen koodin kun vanhemmat ei sen vertaa välitä että opettaisivat kotona.

Ap toi esille, että tapojen opettaminen on vaikeaa joillekin aikuisille. Miksei heitä siis autettaisi eikä vaan haukuttaisi?

Vierailija
22/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin asiaa oleva aloitus! Jos osan mielestä asialliset käytöstavat ovat turhaa hienostelua, niin menkööt häpeämään! Kasvatus lähtee aina kotoa eikä mikään muu instanssi, päiväkoti ja koulu, ole velvoitettu korvaamaan kodin kasvatustyötä. Osalla vanhemmuus on totaalisesti hukassa ja kyllä, saamari soikoon, saa pölvästivanhempia syyllistää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lasten kans tutussa lapsiperheessä kylässä. Kahvipöydässä kaveri tarjosi jo avattua limpparia jota olisin ottanut mutta luojan kiitos näin kun perheen 6-v. tyttö otti pullon ja joi siitä suulta. Kaveri ihmetteli kun sanoin että nyt siitä ei kyllä muut voi juodakaan enää. Tytöllä oli vielä huulessa rohtuma ( herpes tai märkäruven alku, jospa vaan kuivuudesta halkeili) joten yök yök. Harmitti kun omilta lapsilta piti kieltää juoma kun emäntä ei kuitenkaan vienyt pulloa pöydästä. Ihme sikapossuja sitä onkin!

Pyydä tuo perhe teille ja näytä miten homma toimii oikeasti. Varmasti siinä samalla se tyttökin oppisi jotain.

Vierailija
24/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täysin asiaa oleva aloitus! Jos osan mielestä asialliset käytöstavat ovat turhaa hienostelua, niin menkööt häpeämään! Kasvatus lähtee aina kotoa eikä mikään muu instanssi, päiväkoti ja koulu, ole velvoitettu korvaamaan kodin kasvatustyötä. Osalla vanhemmuus on totaalisesti hukassa ja kyllä, saamari soikoon, saa pölvästivanhempia syyllistää!

Juu juu. Mutta jos joku vanhempi ei vaan osaa opettaa lapselleen käytöstapoja niin onneksi on edes päiväkoti, koulu, kaveriperheet, joissa lapsi voi nähdä muunlaistakin tapaa toimia kuin oman perheen tapa.

Vierailija
25/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ne pöytätavat...Ihmetyttää kyllä kovasti kun lapsi ottaa täytekeksin toisensa perään, nuolee täytteet ja ottaa uuden käsittelyyn. Tai syö tarjolla olevista leivistä vain täytteet. Sitten niitä puoliksi syötyjä keksejä tai leipiä tms on lapsen edessä kasa. Ja äidit kyllä sanovat että hei, sulla on jo keksi mutta lapsi saa silti ottaa lisää.

Ja tätä olen nähnyt useammassa perheessä. Eli se nykyajan lapsia vaivaa, välinpitämättömät vanhemmat!

j

Eikö olekin kurjaa kun muut eivät ole täydellisiä kuten teidän perheessä. Voisitko aloittaa jonkun käytöskoulun niin saataisiin asia ruotuun?

Eikö susta ole edes vähän outoa jos peruspöytätapojen opetteluun tarvittais joku käytöskoulu? Miksi se on niin vaikeaa joillekin vanhemmille? Ja en todellakaan ole puhunut täydellisyyteen pyrkimisestä, vaan nuo asiat menee jo pahasti yli. Lapsihan siitä kärsii kun ei osaa käyttäytyä kylässä, joutuu jossain vaiheessa itse opettelemaan sen sosiaalisen koodin kun vanhemmat ei sen vertaa välitä että opettaisivat kotona.

Ap toi esille, että tapojen opettaminen on vaikeaa joillekin aikuisille. Miksei heitä siis autettaisi eikä vaan haukuttaisi?

Kyse ei ole vaikeudesta vaan ihan puhtaasat laiskuudesta-

Millä tavoin auttaa perhettä, jossa sana ei tuntuu olevan ihan tuntematon käsite. Saati nyt sitten, että äidille tulisi paha mieli :)

Nykyään on entistä enemmän ihan terveitä lapsia joiden puhe on viivästynyt, koska äidin ja isän on vienyt some mukanaan... vai pitäsikö sanoa... koska some :D

Vierailija
26/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

j

Joo mun "tutun" perheessä on 5 lasta. Kolme vanhinta iältään 7-10 osaavat jo suht hyvin pöytätävat. Mutta heidän 2 alle 5 vuotiasta eivät. Heillä ilmeisesti vast n.6 vuotiaiden tarvitsee osata käyttäytyä kun nämä vanhimmatkin ovat vasta hetken osanneet. Nämä nuorimmaiset juurikin aina kylässä sun muualla harrastavat tätä keksien täytteiden nuoleskelua ja uutta kehiin! Vanhemmat joo "kieltää" mutta silti antaa tehdä. Aaai että mua riepoo se!

Vierailija
27/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

j

Kyse ei ole vaikeudesta vaan ihan puhtaasat laiskuudesta-

Millä tavoin auttaa perhettä, jossa sana ei tuntuu olevan ihan tuntematon käsite. Saati nyt sitten, että äidille tulisi paha mieli :)

Nykyään on entistä enemmän ihan terveitä lapsia joiden puhe on viivästynyt, koska äidin ja isän on vienyt some mukanaan... vai pitäsikö sanoa... koska some :D

Näyttämällä esimerkkiä. Ei siinä tarvitse osoittaa opetusta kenellekään, tekee sen huomaamatta. Kuten tuolla jo joku kirjoitti, kutsuu perheen omaan kotiin ja näyttää esimerkkiä.

Vierailija
28/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan siis pitää ehdottomasti tehdä lapsen kasvatuskoulu, jossa opetetaan kädestä pitäen ruuanlaittoa ja kasvatustapoja. Se olisi pakollinen esim. 3 perusopetustuntia kaikille ja erityisen tumpeloille vielä jatkokurssi esim.juhlapukeutuminen ja -käytös.Olisi näköjään tarvetta! Itse olen fossiili 46 v , jolle nämä asiat itsestäänselvästi tuli kotikasvatuksen myötä. Nyt vanhemmat sukupolvet eivät välitä tietotaitoa tässäkään asiassa tyttärilleen ja pojilleen.

Vierailija
29/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

j

Joo mun "tutun" perheessä on 5 lasta. Kolme vanhinta iältään 7-10 osaavat jo suht hyvin pöytätävat. Mutta heidän 2 alle 5 vuotiasta eivät. Heillä ilmeisesti vast n.6 vuotiaiden tarvitsee osata käyttäytyä kun nämä vanhimmatkin ovat vasta hetken osanneet. Nämä nuorimmaiset juurikin aina kylässä sun muualla harrastavat tätä keksien täytteiden nuoleskelua ja uutta kehiin! Vanhemmat joo "kieltää" mutta silti antaa tehdä. Aaai että mua riepoo se!

Eli kotona ei opeteta yhtään mitään, vasta esikoulu ja koulu tuovat mallia käytöstapoihin, örp :(

Vierailija
30/32 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että pöydässä oli puolen litran limupullo teille kaikille vai puolentoista litran pullo? Ja lapsi joi sen suusta?

Puolitoista litraa kaikille. Ja oli jonkin verran juotu aiemmin, eli ehkä napero oli juonut siitä jo kun niin tottuneilla otteila pulloon tarttui.

Ja provoa epäileville että onko tämä sitten niin valtavan outoa. Itse tuon tuttuni luona tottunut tuontapaiseen toimintaan. Nyt oli eka kerta kun päätin puuttua muutenkin kuin estämällä lapsiani ottamasta tarjoiluja jonkin tekosyyn varjolla. Sanoin siis reilusti että kukaan muu ei enää pullosta voi juoda. Ja se rupi siinä huulessa - ei hyvä.

Ap

Vierailija
31/32 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin oksentaa, kun tyttöni tuli yksiltä synttäreiltä joulun jälkeen ja kertoi, että saivat syödä piparkakkutaloa, mutta ei ollut syönyt, kun heidän kissansa oli ensin käynyt nuolemassa  koko talon.

Vierailija
32/32 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin yökkäilisin sille, että kyläpaikassa ei tarjota kuin limsaa ja keksejä. Vai menittekö ex tempore? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi