Vierailija

Onko tää muiden mielestä aika vaativa tehtävä ekaluokkalaisen kokeeseen?
(kirjainten tilalla erilaisia kuvioita)

A + A = B
1< A < 3
B - 3 > C
B - 1 = D - A

Ratkaise kuviot (eli tässäkirjaimet)
A=
B=
C=
D=

Mä olin aika ihmeissäni kun mun muistin mukaan ekalla laskettiin lähinnä 5+3=8 tyylisiä laskuja.

  • ylös 8
  • alas 4

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Minusta tuossa pitäisi olla jotain muutakin tietoa, kuten että luvut on vaikka 0-9 kokonaislukuja, muuten C:tä ei ainakaan voi ratkaista.

Ja on kyllä vaikea ekaluokkalaiselle... tai sitten nämä nykynaperot ovat vähän pidemmällä kuin meikäläinen ekalukan syksyllä. Johtunee esikoulusta. Ne 1+2 laskut on varmaan opeteltu jo eskarissa.

  • ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Samoja laskuja laski ekaluokkalaiset jo vuonna 1999 eli ei nuo nyt kovin kummallisia ole.

  • ylös 4
  • alas 10
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

KUKKA + KUKKA = AMPIAINEN

AUTO < KUKKA < PERHONEN

AMPIAINEN - PERHONEN > KAKKU

AMPIAINEN - AUTO = VIULU - KUKKA

Ekaluokkalaiset ovat opetelleet vaik kokonaisuluvut, joten:

AUTON ja PERHOSEN väliin ei mahdu kuin KUKKA = 2.
AMPIAINEN on siis KUKKA + KUKKA = 2 + 2 = 4

AMPIAINEN = 4 - 3 = 1 > 0 = KAKKU

AMPIAINEN = 4 -1 = 3 = VIULU - AMPIAINEN = VIULU - 4 = 7 - 4

KUKKA = 2

AMPIAINEN = 4

KAKKU = 0

VIULU =  7

Kyllä tuon varmaan joku ekaluokkalainen osaa tehdä... varmaan joku ekstratehtävä?

Vierailija

Pitäähän siinä kokeessa olla jotain joka erottelee arvosanat 8, 9 ja 10

Kymppiä ei enää saa sillä, että osaa kokeeseen opetetut asiat, vaan pitää olla näyttöä harrastuneisuudesta ja lahjakkuudesta.

Vierailija

Ei ollut meillä 1-luokalla kuin numeroita ja sanallisia tehtäviä kokeessa ja ne olivat tyyliin 1+1=2 jne. Kokonaislukuja vain. Ei mitään noin monimutkaista. Näin siis 90-luvulla.

Vierailija

Saatan järkyttää palstalaisia, mutta vastaavia tehtäviä oli jo kansakoulussa vuonna 1966. Siellä tosin operoitiin palloilla, neliöillä ja kolmioilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Saatan järkyttää palstalaisia, mutta vastaavia tehtäviä oli jo kansakoulussa vuonna 1966. Siellä tosin operoitiin palloilla, neliöillä ja kolmioilla.

Oliko oikeesti ekan syksyllä? Ei ollu ainakaan mun aikana 1989.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

KUKKA + KUKKA = AMPIAINEN

AUTO < KUKKA < PERHONEN

AMPIAINEN - PERHONEN > KAKKU

AMPIAINEN - AUTO = VIULU - KUKKA

Ekaluokkalaiset ovat opetelleet vaik kokonaisuluvut, joten:

AUTON ja PERHOSEN väliin ei mahdu kuin KUKKA = 2.
AMPIAINEN on siis KUKKA + KUKKA = 2 + 2 = 4

AMPIAINEN = 4 - 3 = 1 > 0 = KAKKU

AMPIAINEN = 4 -1 = 3 = VIULU - AMPIAINEN = VIULU - 4 = 7 - 4

KUKKA = 2

AMPIAINEN = 4

KAKKU = 0

VIULU =  7

Kyllä tuon varmaan joku ekaluokkalainen osaa tehdä... varmaan joku ekstratehtävä?

Mietippä tämä sun selkeä selitys pienen ekaluokkalaisen päähän. Alku ihan helppoo, mut kyl minusta loppu aika sekava.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan järkyttää palstalaisia, mutta vastaavia tehtäviä oli jo kansakoulussa vuonna 1966. Siellä tosin operoitiin palloilla, neliöillä ja kolmioilla.

Oliko oikeesti ekan syksyllä? Ei ollu ainakaan mun aikana 1989.

Oli. Laskennon kirjan kansi oli väriltään sininen ja siellä oli tuollaisia laskuja, tosin ilman mitään pienempi/suurempi -merkintöjä. Kolmio + neliö = iso pallo, pieni pallo + pieni pallo = iso pallo jne. ja sitten piti päätellä, mitä numeroa se pallo symboloi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

KUKKA + KUKKA = AMPIAINEN

AUTO < KUKKA < PERHONEN

AMPIAINEN - PERHONEN > KAKKU

AMPIAINEN - AUTO = VIULU - KUKKA

Ekaluokkalaiset ovat opetelleet vaik kokonaisuluvut, joten:

AUTON ja PERHOSEN väliin ei mahdu kuin KUKKA = 2.
AMPIAINEN on siis KUKKA + KUKKA = 2 + 2 = 4

AMPIAINEN = 4 - 3 = 1 > 0 = KAKKU

AMPIAINEN = 4 -1 = 3 = VIULU - AMPIAINEN = VIULU - 4 = 7 - 4

KUKKA = 2

AMPIAINEN = 4

KAKKU = 0

VIULU =  7

Kyllä tuon varmaan joku ekaluokkalainen osaa tehdä... varmaan joku ekstratehtävä?

no eihän tuo viulu mennyt oikein

Vierailija

Kun itse aloitin kansakoulun v. 1972, oli ekalla luokalla matikassa paljolti joukko-oppia

A U B

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

KUKKA + KUKKA = AMPIAINEN

AUTO < KUKKA < PERHONEN

AMPIAINEN - PERHONEN > KAKKU

AMPIAINEN - AUTO = VIULU - KUKKA

Ekaluokkalaiset ovat opetelleet vaik kokonaisuluvut, joten:

AUTON ja PERHOSEN väliin ei mahdu kuin KUKKA = 2.
AMPIAINEN on siis KUKKA + KUKKA = 2 + 2 = 4

AMPIAINEN = 4 - 3 = 1 > 0 = KAKKU

AMPIAINEN = 4 -1 = 3 = VIULU - AMPIAINEN = VIULU - 4 = 7 - 4

KUKKA = 2

AMPIAINEN = 4

KAKKU = 0

VIULU =  7

Kyllä tuon varmaan joku ekaluokkalainen osaa tehdä... varmaan joku ekstratehtävä?

Jos sun esimerkki yrittää olla sama kun alotusviestissä niin vastasit väärin. A= 2, B= 4, C = 0 , D= 5
Tässä oikea vastaus aloitusviestiin.
Sul oli niin sekavasti niin en jaksanu miettii oliko sun esimerkki sama vai eri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa pitäisi olla jotain muutakin tietoa, kuten että luvut on vaikka 0-9 kokonaislukuja, muuten C:tä ei ainakaan voi ratkaista.

Ja on kyllä vaikea ekaluokkalaiselle... tai sitten nämä nykynaperot ovat vähän pidemmällä kuin meikäläinen ekalukan syksyllä. Johtunee esikoulusta. Ne 1+2 laskut on varmaan opeteltu jo eskarissa.

Höpö höpö. Jos asia on esitetty kuten ap kirjoitti, niin näkee suoraan, että A = 2 ja siitä laskea sitten muut.

Ja käsitääksei ekalla luokalla on vain kokonaislukuja ja lisäksi luvut ovat 0--> eli miinukselle ei mennä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan järkyttää palstalaisia, mutta vastaavia tehtäviä oli jo kansakoulussa vuonna 1966. Siellä tosin operoitiin palloilla, neliöillä ja kolmioilla.

Oliko oikeesti ekan syksyllä? Ei ollu ainakaan mun aikana 1989.

Oli. Laskennon kirjan kansi oli väriltään sininen ja siellä oli tuollaisia laskuja, tosin ilman mitään pienempi/suurempi -merkintöjä. Kolmio + neliö = iso pallo, pieni pallo + pieni pallo = iso pallo jne. ja sitten piti päätellä, mitä numeroa se pallo symboloi.

Niin no oliko se sitten sama? No ei ollu. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa pitäisi olla jotain muutakin tietoa, kuten että luvut on vaikka 0-9 kokonaislukuja, muuten C:tä ei ainakaan voi ratkaista.

A + A = B
1< A < 3
B - 3 > C

No ekaluokkalainen ei tiedä kuin kokonaislukuja. Joten tuosta näkee suoraan, että A = 2, ja siitä laskea että B = 4 ja C = 1.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän siinä kokeessa olla jotain joka erottelee arvosanat 8, 9 ja 10

Kymppiä ei enää saa sillä, että osaa kokeeseen opetetut asiat, vaan pitää olla näyttöä harrastuneisuudesta ja lahjakkuudesta.

Ekalla ei anneta arvosanoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AUTO < KUKKA < PERHONEN

Mistä tämä nyt tähän revittiin, kun AP:n esimerkissä oli selkeästi, että 1 < A < 3?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko tää muiden mielestä aika vaativa tehtävä ekaluokkalaisen kokeeseen?
(kirjainten tilalla erilaisia kuvioita)

A + A = B
1< A < 3
B - 3 > C
B - 1 = D - A

Ratkaise kuviot (eli tässäkirjaimet)
A=
B=
C=
D=

Mä olin aika ihmeissäni kun mun muistin mukaan ekalla laskettiin lähinnä 5+3=8 tyylisiä laskuja.

A = 2, B = 4, C = 1, D = 5

Ei voi olla ekaluokkalaisen tasoisia.

Catintomoon

Huh hah hei ja matikkaa kehiin. Mutta selittäkääpä miten on mahdollista että 1+1 onkin kahden sijasta kolme!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos sun esimerkki yrittää olla sama kun alotusviestissä niin vastasit väärin. A= 2, B= 4, C = 0 , D= 5

Tässä oikea vastaus aloitusviestiin.
Sul oli niin sekavasti niin en jaksanu miettii oliko sun esimerkki sama vai eri.

Väärin, C = 1.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla