Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistisairas vanhus jota käyn auttamassa kutsui minua äidikseen

Vierailija

Nainen on lähes 90-vuotias. Käyn hänen luonaan kahdesti päivässä kun vanhainkoti täällä on otettu muuhun käyttöön niin siirtyi takaisin kerrostalo-yksiöönsä.

Viimeksi kun kävin, hän sanoi että sydämeen sattuu ja "äiti älä pelkää, en minä kuolemaa pelkää"

Soitin hätäkeskukseen kun hän oli sikiöasennossa ja hoki yhä "äiti rintaan sattuu"

Sieltä sanottiin että onko minun mahdollista olla yön yli katsomassa häntä. Vastasin että kyllä voin olla ja nyt kaikki on taas ihan hyvin. Mutta miten hän voi luulla minua, 30v naista äidikseen? Oikaisenko että en ole äitisi vai annanko hänen uskoa niin? 

Kommentit (5)

Vierailija

Ei hänen paikkansa taida enää olla kotona. Ei sitä kyllä laitokseenkaan oteta jos lupailet olla vierellä valvomassa... kauanko meinasit jaksaa?

Häkeen olisi piätnyt sanoa että "valittaa/vaikeroi ja sanoo että rintaan sattuu", ei mitään muuta, korkeintaan olla itse ihan paniikissa. Silleen sieltä saa apua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten hän voi luulla minua, 30v naista äidikseen? Oikaisenko että en ole äitisi vai annanko hänen uskoa niin?

Muistisairas voi "luulla" tai pitää aitinä ketä tahansa. Voi toki oikaista ettet ole hänen äitinsä, mutta hän ei luultavasti enää seuraavassa hetkessä muista sitä. Voit myös yrittää palauttaa ajatuksia tähän hetkeen samalla sallien muistot, kysymällä esim. millainen hänen äitinsä/lapsuudenkotinsa oli tms.

Vierailija

Pääasia on pitää hänen turvallisuudentunteensa. Ei nyt tietenkään ihan valehtelemaan kannata alkaa, mutta ei aina tarvitse sanoa mitään. Koskettaa lempeästi ja olla läsnä ja siten viestittää, että välittää.

Vierailija

Tästä syystä en ymmärrä, miksi muistisairaan avustajalta ei vaadita mitään koulutusta. Suosittelisin sinulle käymään jonkun lyhyen kurssin, missä opit perusteet. Tuo on ihan normaalia käyttäytymistä muistisairaalta, sillä ihmisen muisti rakentuu kerroksittain. Päällimmäisessä kerroksessa on uusimmat muistot ja kokemukset ja alimmaisessa on esim. lapsuuden muistot. Muisti alkaa rapistumaan päällimmäisestä kerroksesta alkaen, jolloin kaikki uudet asiat ikään kuin pyyhkiytyvät mielestä pois. Lopulta muistisairas saattaa muistaa enää lapsuutensa muistot ja sen takia tuota äidiksi kutsumista kuulee muistisairaan suusta hyvin usein. -sh

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat