Paksusuolen tähystys, selviänkö siitä?
tuli aika paksusuolen tähystykseen tänään, pakko varmaan mennäkin kun kerran jo olen ko. toimenpiteen perunut mutta selkeästi suolistossa on jotain vakavampaakin ongelmaa.
selviänkö mä hengissä siitä? Pelottaa ihan järkyttävästi!
Kommentit (54)
Mä oon nyt tullut siihen tulokseen etten mene ko. toimenpiteeseen. Ennemmin vaikka kuolen, pelkään ja stressaan asiaa niin paljon!
mut jos mulle tulee vielä abskesseja tms niin voiko sairaala olla hoitamatta mua/kieltäytyä ottamasta päivystykseen jos oon ite ollut menemättä tutkimuksiin?
en vaan pysty. Oikeesti ennemmin vaikka kuolen. Jos mulla on joku ärtyvä suoli niin sit on, jos on vaikka syöpä niin samapa tuo kun en kuitenkaan haluis mitään hoitoja siihen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tehdä yläkautta koskaan.
Mulle tuli pissatulehduskierre tähystyksen jälkeen. Luulen, rttä siksi, että tyhjennysjuoma jotenkin ohjasi nesteet suolistoon ja virtsatiet ei huuhtoutuneet kunnolla.
Tai siksi että ripuliulostetta meni väärään paikkaan ja sitten yksi tulehdus altisti toiselle. Ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt tullut siihen tulokseen etten mene ko. toimenpiteeseen. Ennemmin vaikka kuolen, pelkään ja stressaan asiaa niin paljon!
mut jos mulle tulee vielä abskesseja tms niin voiko sairaala olla hoitamatta mua/kieltäytyä ottamasta päivystykseen jos oon ite ollut menemättä tutkimuksiin?
en vaan pysty. Oikeesti ennemmin vaikka kuolen. Jos mulla on joku ärtyvä suoli niin sit on, jos on vaikka syöpä niin samapa tuo kun en kuitenkaan haluis mitään hoitoja siihen.
Ap
Ihan aikuisten oikeesti ap nyt ryhdistäydyt. Sä menet sinne ja sillä selvä. Ei sulle mitään abskessejä tule. Ota etukäteen yhteyttä ja sano että tarviit rauhoittavan esilääkityksen, koska jännität tosi paljon. Jos tilanne on ylitsepääsemätön, voidaan se tähystys joskus nukutuksessakin tehdä, mitta pitää kyllä olla sitten tosi paha jännitys. Se tutkimus on tärkeä. Älä nyt jänistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ollut tähystyksessä mutta kaverini on ja hän sanoi, että oli noin 100 kertaa kivuliaampaa kuin pahimmat synnytyspoltot. Taisi tajuntansakin menettää välillä. Että onnea matkaan vaan!
ehkä liioitteli vahvasti. Ainakin on hyvin harvinaista tuollainen.
En mäkään välttämättä sittenkään mene sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan aikuisten oikeesti ap nyt ryhdistäydyt. Sä menet sinne ja sillä selvä. Ei sulle mitään abskessejä tule. Ota etukäteen yhteyttä ja sano että tarviit rauhoittavan esilääkityksen, koska jännität tosi paljon. Jos tilanne on ylitsepääsemätön, voidaan se tähystys joskus nukutuksessakin tehdä, mitta pitää kyllä olla sitten tosi paha jännitys. Se tutkimus on tärkeä. Älä nyt jänistä.
en mä mene, en pysty, piste. Mutta siis jos vaiva uusiutuu (tähystys tehtäis koska mulla ollut leikkausta vaativia abskesseja pari kertaa) niin voiko sairaala kieltäytyä enää ottamasta mua päivystykseen jos taas perun tutkimusajan? Sit kieltäytyvät, ennemmin vaikka kuolen kun meen sinne tähystykseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
en mä mene, en pysty, piste. Mutta siis jos vaiva uusiutuu (tähystys tehtäis koska mulla ollut leikkausta vaativia abskesseja pari kertaa) niin voiko sairaala kieltäytyä enää ottamasta mua päivystykseen jos taas perun tutkimusajan? Sit kieltäytyvät, ennemmin vaikka kuolen kun meen sinne tähystykseen.
ap
Suosittelen noudattamaan lääkärien ohjeita. Kyllä sinä pystyt. Jos et omin voimin, niin muiden tuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Mulla on sama tilanne kuin sinulla. Olen kieltäytynyt jo kerran, uusi aika tulossa. En todellakaan tiedä menenkö. Ja se aika on jo ihan lähipäivinä. Pelottaa että jotain menee "rikki". Ei se kipu sinänsä.
Jos kerran jo on tiedossa että suolistossa on vakavia ongelmia niin miksi enää mennä tuskalliseen tutkimukseen? Ehkä olisi parempi vain yrittää elää jäljellä oleva aika mahdollisimman onnellisesti ja tasapainoisesti läheistesi ympäröimänä ja pyrkiä löytämään rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ollut tähystyksessä mutta kaverini on ja hän sanoi, että oli noin 100 kertaa kivuliaampaa kuin pahimmat synnytyspoltot. Taisi tajuntansakin menettää välillä. Että onnea matkaan vaan!
ehkä liioitteli vahvasti. Ainakin on hyvin harvinaista tuollainen.
Tuskin liioitteli. Jos suoli on tulehtunut niin miltäs luulet tuntuvan, kun sitä mennään sorkkimaan? Taidat olla idiootti.
Luepas nyt tämä. Tietenkin sinä menet tutkimukseen. Kyllä siitä selviää. Älä usko pelottelijoita. Soita vaikka ja.kerro että pelottaa. RAUHOITU.
Tyhjennysjuomista helpompia on mun mielestä mm. Phosphoral tai Picopep, niitä ei tarvii litkiä litratolkulla.
Picopepistä mulla ei itsellä ole kokemusta, mutta monet sitä suosittelee, sitä juodaan 2x1,5dl.
Phosphoralia juodaan, 2x1,65dl.
Noiden lisäksi juodaan tietenkin kirkkaita nesteitä runsaasti tyhjennyksen aikana.
Eihän se kolonoskopia mikään miellyttävä tutkimus ole, mutta kyllä siitä selviää. Ap ota yhteys polille ajoissa, ja kerro pelostasi, niin saat lääkkeet helpottamaan oloa.
Itselleni on tehty vuosien varrella kaikki mahdolliset tähystykset ja kolonoskopia on niistä helpoin. Minulle on hankalinta tyhjentäminen, mutta siihenkin käytettävät aineet on kehittyneet tässä vuosien varrella. Viimeksi sekin vaihe meni melkein liian helposti. Tai sitten vaan olen oppinut syömään riittävän kevyesti ennen tyhjennystä.
kuulemma toisissa sairaaloissa on vanhat laitteet , joissa se letku on paksumpi ja vanhempi, joka voi koskea, ja toisissa pon uudempi, joka on ohuempi. Itselläni on niin ahtaaat paikat ettei edes gynekologin spekula mahtunut, vaan piti vaatia lapsen spekulaa, joten pelkään ettei tuo laitekaan mahdu peräaukkooni.
Haluaisin kuulla niitä HUONOJA SEURAUKSIA? oon lukenu juttua että joillekin tulee sellanen seuraus että peräsuolen sulkijalihas VAURIOITUU tossa toimenpiteessä, eli ei enäö toimi eli pidätä kakkaa? VOIKO TAPAHTUA? Siksi en haluaisi mennäe ellei ole ihan pakko!
Itsellä seuraavat oireet: trombbarit koholla, joka voi viitata sisäiseen verenvuotoon . Verta tullut kolme/neljä kertaa perästä 2 vuoden sisällä, eli mielestäni aika vähän kuitenkin. Kahdesti ison aamukakan jälkeen wc paperiin, (=kerran lantin kokoinen läiskä, ja kerran vähän vaan). Kerran taas tuli joku verinen hyytymä-limaklöntti pönttöön. Siis 2 vuoden aikana, eikä muuta. Kannattaako mennä tohon tutkimukseen? Ei muita oireita, ei kipuja, tms.Ei pukamia.