Paksusuolen tähystys, selviänkö siitä?
tuli aika paksusuolen tähystykseen tänään, pakko varmaan mennäkin kun kerran jo olen ko. toimenpiteen perunut mutta selkeästi suolistossa on jotain vakavampaakin ongelmaa.
selviänkö mä hengissä siitä? Pelottaa ihan järkyttävästi!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö paksusuolen tähystys ylä- vai alakautta? Mulle on tehty yläkautta tehty tähystys kaksi kertaa. Ilman rauhoittavia tai puudutteita. , kyllä siitä selviää.
Yläkautta se paksunsuolen tähystys tehdään. Tosin siinä välissä on 3-6 metriä ohutsuolta, mutta niillä on pitkät skoopit.
Siis onko se huone missä se tehdään pimeä?
millaisessa asennossa siinä ollaan? Kylkimakuulla?
apua kun pelottaa ja jännittää.
kiitos kaikille vastauksista!
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Huoneessa on ihan normaali valaistus. Jos olisi pimeää, lääkärillä voisi olla vähän hankala näppituntumalla löytää sinun peräaukkoa. Kylkiasennossa ollaan.
Ei ainakaan minulla ole ollut pimeä huone. Kyljellään siinä ollaan. Hoitsu voi painella mahaa jossain vaiheessa, jos skooppi ei ota mennäkseen eteenpäin. Melko inhottavan tuntuinen tutkimus voi pahimmillaan olla, mutta hammasta purren selviät siitä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö paksusuolen tähystys ylä- vai alakautta? Mulle on tehty yläkautta tehty tähystys kaksi kertaa. Ilman rauhoittavia tai puudutteita. , kyllä siitä selviää.
Yläkautta se paksunsuolen tähystys tehdään. Tosin siinä välissä on 3-6 metriä ohutsuolta, mutta niillä on pitkät skoopit.
Ai, mirten sigmasta mennään läpi yläkautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Huoneessa on ihan normaali valaistus. Jos olisi pimeää, lääkärillä voisi olla vähän hankala näppituntumalla löytää sinun peräaukkoa. Kylkiasennossa ollaan.
Mulla oli pimeä huone.
Varmasti selviät hyvin. Ei se ole sen kummempaa kuin anaaliin ottaminen. Sitä voi harjoitella kotona ennen toimenpidettä jos oikein jänskättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mirten sigmasta mennään läpi yläkautta?
ei todellakaan tähystetä paksusuolta yläkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulla oli pimeä huone.
tuskin sentään pilkkopimeä...
Vierailija kirjoitti:
ap
Näet sen sitten, että turhaan pelkäsit. Se on rutiinitoimenpide ja kun vain otat rennosti, niin kaikki menee hyvin.
Itse olin tutkimuksessa vuosia sitten,koska verta tuli peräpäästä,mutta onneksi osoittautui vaarattomaksi.Minulla todettiin ärtyneen suolen oireyhtymä.Ihmettelin itse diagnoosia,koska veri ei kuulu kyseiseen haittaan,mutta ilmeisesti oli kuitenkin näytteiden ja tähystyksen tuloksena oikea diagnoosi,kun vielä hengissä olen 22-vuotias olin kun tutkittiin ja nyt 9-vuotta on mennyt "hyvin" haitoista huolimatta.Toimenpidettä ei tarvitse pelätä.Aluksi antoivat diabamin ja sen jälkeen oli jokin geeli,jota laittoivat sinne.On oltava rentona ja samalla näkee monitorista,jota lääkäri kommentoi,mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mulla oli pimeä huone.
tuskin sentään pilkkopimeä...
Valot kokonaan pois huoneesta, monitori valaisi vähän. Hyvin voi itse seurata, missä valo mahan sisällä milloinkin meni. Näin ainakain Helsingissä Diakonissalaitoksella.
Vierailija kirjoitti:
ap
Normaalisti valaistu tai hieman hämärässä, riippuu toimenpidehuoneesta ja kalustosta.
Yleensä kylkiasennossa, mutta tarvittaessa selälteen tai mahalteen. Näitä mulla kokeiltiin, kun ei mutkasta millään meinannut mennä.
Ei kannata liikaa googletella ja lietsoa pelkoa, perä edellä vaan mennään eikä meinata! ;)
Ei tietenkään tehdä yläkautta koskaan.
Mulle tuli pissatulehduskierre tähystyksen jälkeen. Luulen, rttä siksi, että tyhjennysjuoma jotenkin ohjasi nesteet suolistoon ja virtsatiet ei huuhtoutuneet kunnolla.
Tyttärelleni tehtiin kolonoskopia toissapäivänä. Kerron hänen sanoinsa asiasta. Hän on itse sairaanhoitaja.
Koska aika oli puoliltapäivin, hänen ei tarvinnut juoda litroittain vaan muutama desi. Kuulemma aamuajoilla joutuu juomaan enemmän. Emme tiedä, mistä johtuu.
Saat asun, jossa housuissa on reikä pepussa. Ei siis tarvi olla ihan paljaana.
Hoitajat ja lääkärit auttavat ja rauhoittavat sinua ja saat lääkityksen halutessasi.
Vain sinä tiedät ja koet, onko toimenpide ok. vai kamala. Siitä selviää kyllä, vaikkei mukava olekaan. Tyttöni on pienikokoinen, joten hän koki ainakin jonkin verran kipua. Ei mitään elämää suurempaa kuitenkaan.
Onnea tutkimukseen ja kohta se on ohi.
ps. Kesti n. 20 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Saat asun, jossa housuissa on reikä pepussa.
Olen urani aikana ollut lukuisissa paksunsuolentähystyksissä eri toimipisteissä, eikä koskaan ole potilaalle laitettu reikähousuja, peppu paljaana vaan. Ehkä jossain amerikoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen urani aikana ollut lukuisissa paksunsuolentähystyksissä eri toimipisteissä, eikä koskaan ole potilaalle laitettu reikähousuja, peppu paljaana vaan. Ehkä jossain amerikoissa...
Höpöttäjä olet. Juurihan kerroin, miten 2 päivää sitten toimittiin. Kai ymmärrät, että tuo on potilaalle mukavampaa, ettei tarvi olla kaikki paikat paljaana. Urasi on aika urautunut, jos et usko. Tämä oli Tampereen Hatanpäällä. Itse olet varmaan ollut jossain Siperian keskussairaalassa ; D
Itse en ole ollut tähystyksessä mutta kaverini on ja hän sanoi, että oli noin 100 kertaa kivuliaampaa kuin pahimmat synnytyspoltot. Taisi tajuntansakin menettää välillä. Että onnea matkaan vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli housut jalassa operaatiossa. Tosin reikä niihin tehtiin vasta juuri ennen operaatiota eikä ollut valmiiksi.
Suolistostakin riippuu miltä tuntuu. Onko tulehdusta päällä yms (voi olla sillon kivuliaampi)..
Mulle tehtiin toi just tänään, tähystettiin samaan syssyyn vatsalaukkukin. Se kurkkuun tungettu putki oli 100% kauheempi ku hanuriin :D Pistivät mulle ensi töikseen kanyylin ja suoneen rauhoittavaa -> ihan siedettävä oli tuo paksusuolen osuus. Ei tarvinnu kipulääkettä ees. Mut yksilöllistä niinkun kaikki, paskanakki mikä oli pakko lusia :D