Siis mikä tuota vauvaa vaivaa, itkee koko ajan
Ikää nyt reilu 3 viikkoa ja itkee siis lähes koko ajan. Ainoa paikka missä saattaa hetken olla hiljaa on syli ja muuten koko ajan kitisee. Ei siis nuku juurikaan päikkäreitä päivisin. Öisin nukkuu noin 2-4 tunnin pätkiä. Mitään ei saa aikaiseksi tehtyä kun vauvaa täytyy sylitellä koko ajan, ei kerkeä edes syömään. Mies on onneksi vielä kotona niin saa välillä olla kädet vapaana ja syötyä ja käytyä suihkussa mutta pelottaa jo ajatus että mites ensi viikolla kun mies palaa jo töihin ja olen ihan yksin vauvan kanssa. Kaikki sanovat että koliikkia on mutta itse mietin että onkohan tämmönen enää normaalia vai pitäisikö vauva käyttää lääkärissä?
Kommentit (53)
Kuulostaa allergiselta vauvalta. Muuta oma ruokavaliosi täysin maidottomaksi ja gluteenittomaksi, jätä pois myös paprika, tomaatti ja muut selkeästi allergisoivat, sekä voimakkaat mausteet.
Maitoptoreiini poistuu kehostasi kahdessa viikossa, muut nopeammin. Kolmen viikon jälkeen pitäisi näkyä tuloksia.
Onko teillä vakuutus? Menkää lasten allergialääkärille, neuvolassa eivät usko allergioihin.
Koliikkivauvat huutavat tietyn ajan illasta, mutta ovat muuten "normaaleja" vauvoja. Monet laittavat 24/7 huudon koliikin piikkiin. Mutta se on allergiaa tai jotain muuta vaivaa.
Opettele kapaloimaan vauva. Usein viihtyvät kapalossa. Ja pieni vauva tarvitsee syliä ja tissiä paljon jausein.
Oletko varma että saa syötyä tarpeeksi?
Voimia sulle, yritä muistaa että tämä on ohi menevää. Muistuttaa miten itsekin itkeskelin yöllä kun väsytti herätä vähän väliä syöttämään ja sylittelemään. Elin yöt varmaan suklaalla lähes kokonaan että selvisin :P. Myös kantoliina oli pelastus, kun hiljaa oltiin vaan sylissä tai tissi suussa.
Jos et vielä ole merkinnyt itkujen alkamis- ja loppumisaikaa, niin aloita niin tiedät varmasti onko koliikkia. Ruuat jota syöt voi olla yhdellä kädellä syötäviä, jotta voit syödä samalla kun imetät ettei nälkä ala ketuttaa samalla kun imetät... Ja testaa olisiko tosiaan erilaisilla d tipoilla vaikutusta.... Ja yöheräämisiin minulla auttoi että käynnistin elokuvan syörimään/pelasin tabletilla kivaa peliä, mitä tahansa joka sinusta on kivaa, ettei herääminen ketuta niin paljon... Ja suklaa :DD Äläkä murehdi (mitä itse tein :'D) likaisia astioita tai muuten kotia, tärkeintä on ensin vaavi ja sinä!
Joskus illalla kun mies oli tullut töistä ja päivä oli ollut erityisen rankka, pyydä miestäsi esim rattaileen vauvan kanssa jotta saat itsellesi iltapäivätorkut. Ja torkuttele aina kun vauva nukkuu, suosittelen. Mutta varo nukahtamasta vauvan kanssa vaaralliseen paikkaan ettei satu vahinkoa kun itsekin nukahdat! Joskus sidoin kantoliinalla syliini jottei varmasti tipu kun lepäsimme sohvalla.
Kantoliinaa ei heti välttämättä kannata ostaa, vuokraa vaikka joltain yhdistykseltä tai lainaa tutulta ja kokeile miltä tuntuu käyttää, kaikille ei välttä tunnu luonnolliselta. Itse rakastin ja oli hengenpelastaja ensimmäisinä kuukausina.
Mutta voimia vielä, kyllä se siitä. Nuku vaan aina kun voit ettet uuvu liikaa. Luota niin paljon kun pystyt muiden apuun äläkä pelkää pyytää apua esim neuvolasta, mieheltäsi, sukulaisilta ja ystäviltäsi.
Oletko mistä päin? Täältä palstaltakin löytyy paljon ymmärtäviä ihmisiä jotka haluavat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Soita neuvolaan.Äläkä nyt vastasyntynyttä vielä kantoreppuun laita ja liinan kanssa tarvitset opastusta.Pientä pidetään sylissä tai vaakatasossa ei selkä kestä istua tms.Koliikki ei ala heti.Voi olla pissitulehduskun! kysy neuvolasta.Koliikki alkaa yleensä myöhemmin.Miksi isä ei ole kotona sitä seitsemää vkoa jopas on.Onnea vaan elämääs tuon miehen kanssa.Varmaan ymmärtää tosi hyvin myöhemminkään miten väsyttävää vauvan hoito on esim kun se puoli vuotta tulee täyteen.Pikku vauva on vielä helppo siihen verrattuna.
Kantoliinayhdistuksen sivuilla on hyviä ohjeita vastasyntyneen kantoliinailuun. En tarvinnut opastusta kun tutkin asiat itse. Ja koliikki alkaa n. 2 viikon iässä, vauvahan on 3 vk vanha, joten olisi hyvin kerennyt alkamaan. Joillakin koliikki on jo synnäriltä asti. Mikäs ammatti-ihminen oikein olet kun tämmösiä höpäjät?
Kyllä se ap siitä, kannattaa neuvolan kanssa puhua asiasta ja ottaa mahd refluksiasia esille.
Liity Facebookissa imetystukiryhmään! Sieltä saa vertaistukea ja myös koulutetut tukiäidit vastaavat kysymyksiin. Mulle siitä on ollut valtavasti apua, kunpa tällainen ryhmä olisi ollut jo esikoisen aikaan...olis kaikki ollut helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän toinen lapsi itki tosi paljon ja alkoi aina itkeä käsiteltäessä, kuten pukiessa ja vaippaa vaihtaessa. Ihmeteltiin tuota. Sitten terkkari tuli käymään kotona ja totesi että katsotaampas sitä solisluuta, kun se on murtunut synnytyksessä. Missään vaiheessa synnärilä ei kererottu että solisluu on murtunut. Vitutti kyllä ihan kympillä.
Etkö saanut synnytyspapereita luettavaksi kun makoilit osastolla? Niitä missä lukee tarkemmin miten synnytys meni ja eteni. Ja nehän saa kotiin mukaan liitettynä äitiysneuvolakorttiin. Itsekin niistä papereista lukemalla sain selville, että vauva syntyi virheasennossa. Kukaan ei maininnut asiasta.
Miksi niin moni sanoo, ettei kannata antaa lisämaitoa? Totta hemmetissä kannattaa kokeilla, jos kyse onkin vain nälästä. Ensimmäisen lapsen kohdalla me jouduttiin ravata kasvukontrollissa neuvolassa, vaikka imetin koko ajan. Vauva heräili ja kitisi jatkuvasti. Korvikemaito oli kuin taivaan lahja, lapsi alkoi kasvaa ja nukkua kokonaisia öitä lähes välittömästi. Se korvike ei ole mikään saatanasta seuraava paha, vaan siitä voi olla seurauksena hyvinsyönyt lapsi ja levänneet vanhemmat. Minusta se on paljon tärkeämpää, että kaikki ovat tyytyväisiä kuin se, että hampaat irvessä imetetään.
Ihan tosissaan, kokeile sitä lisämaitoa. Et voi olla varma että vauvasi.saa tällä hetkellä tarpeeksi maitoa imettämällä. Jos huolissan että maidon tulo vain tyrehtyy niin kokeile itse pumppailla hieman.
Pumpulla saatava määrä ei sitten ole sama mitä vauva saa, vauva tyhjentää rintoja tehokkaammin ja tuskin äidillä on tunnesidettä pumppuun.
Ja siitä tietää että vauva saa tarpeeksi maitoa kun pissavaippoja tulee tarvittava määrä. En nyt muista paljon se oli, itse saatiin synnäriltä vihko missä oli lueteltu imetyksen turvamerkit eli merkit että vauca saa maitoa. Ja jos paino nousee niin varmasti saa maitoa.
Nälkä veikkaan minäkin. Lisämaitoa nyt vain reilusti kehiin, pääasia että lapsi saa ruokaa, ei se mistä se tulee. Ekana tietysti pitää kokeilla onko lapsi nälkäinen, koska jos kyse on siitä, hän on aliravittu mikä on pitemmän päälle vaarallista. Lisäruoan antaminen ei ole lainkaan haitallista, mutta vauvan nälkäisenä pitäminen on.
Päivitänpä tännekin että eilen käytiin toista kertaa vyöhyketerapiassa ja nyt ainakin näyttäisi siltä että apua saatiin. Vauva ei ole enää itkenyt läheskään niin paljoa kun aikasemmin ja nukkui pitkästä aikaa 9 tuntia putkeen. Ehkä on vielä liian aikaista iloita, voihan olla että illalla olen jo toista mieltä mutta nyt ainakin näyttäisi jo lupaavalta. Ap
Minullakin vauvat itkivät jatkuvasti vaikka roikkuivat rinnalla.
Annoin lisämaitoa ja lapseni nukkuivat hyvin. Vauvan on tärkeää saada riittävästi unta aivojen kehityksen kannalta.